logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۲
[ شناسه خبر : ۱۹۴۲۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 20 دقیقه ]
در میزگرد موج رسا مطرح شد؛

مشارکت فعالانه زنان در پیروزی دفاع مقدس/ مراقبت از انقلاب، انگیزه حضور زنان در صحنه بود

مشارکت-فعالانه-زنان-در-پیروزی-دفاع-مقدس-مراقبت-از-انقلاب،-انگیزه-حضور-زنان-در-صحنه-بود
خیزشی که در مشارکت فعالانه زنان در پیروزی انقلاب اسلامی به وجود آمده بود، انگیزه را برای پشتیبانی از جبهه‌ها و پیروزی در جنگ تحمیلی ایجاد کرد و این حرکت امروز در بیرون از مرزها و در بیداری اسلامی کشورهای مظلوم دیده می‌شود.

به گزارش موج رسا; نقش زنان در عالم از ویژگی‌های خاصی برخوردار بوده و صلاح و فساد یک جامعه از صلاح و فساد زنان در آن جامعه سرچشمه می‌گیرد. زن، یکتا موجودی است که می‌تواند افرادی را از دامن خود به جامعه تحویل دهد که از برکات‌شان نه یک جامعه بلکه جامعه‌ها به استقامت و ارزش‌های والای انسانی کشیده شوند و می‌تواند برعکس آن باشد.

 

*‌ زنان در اندیشه امام خمینی(ره)

زنان در اندیشه امام خمینی(ره) مانند مردان باید در تمام ابعاد و شئون اجتماع، دخالت داشته باشند و جامعه تنها به دست مردان نمی‌تواند آباد شود. حضرت امام(ره) در سال 1341 با لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی که یکی از 3 بند آن حق رای زنان بود، مخالفت کردند که این مخالفت به شرایطی بازمی‌گشت که در آن حضور اجتماعی زنان با سوءاستفاده‌های سیاسی و خدشه به کرامت انسانی آن‌ها توام بود و توسعه و پیشرفتی از آن حاصل نمی‌شد. به تعبیر دیگر، امام(ره) از آنجا که روح حاکمیت و حکومت شاهنشاهی، الهی و مردمی نبود، همکاری در شئون سیاسی و حکومتی آن زمان به خصوص از جانب بانوان که مورد بهره‌برداری رژیم قرار می‌گرفت را به مصلحت نمی‌دانستند اما موضوع حضور زنان در آستانه خیزش انقلابی مردم مسلمان ایران در عرصه‌های انقلاب نه تنها به عنوان یک وظیفه بلکه به عنوان یک حق، مطرح شد.

حضرت امام(ره) در روشنگری و بیان سوءبرداشت‌ها و نیت‌های پلیدی که سعی و تلاش وافر برای توقف رشد بهینه زنان جامعه مسلمان داشتند، فروگذاری نکرده و در جایگاه احیاگر ارزش‌های اصیل دینی، ساحت دین را از باورها و نواهای بی‌ریشه‌ای که با رنگ دین در ارتباط با بانوان در جامعه رسوخ کرده بود، پاک کردند.

ایشان فرمودند: «اسلام می‌خواهد که زن و مرد، رشد داشته باشند. اسلام، زن‌ها را از آن چیزهایی که در جاهلیت بوده، نجات داده است. آنقدر که اسلام به زن خدمت کرده، خدا می‌داند به  مرد خدمت نکرده است. شما نمی‌دانید که در جاهلیت زن چه بوده و در اسلام چه شده. حالا هم این‌ها دارند از جاهلیت بدتر می‌کنند. آن وقت آن‌ها زن را بی‌اهمیت می‌کردند و حالا ایشان (شاه) می‌فرمایند که زن باید لُعبت باشد! زن باید نمی‌دانم  چه باشد، یک چنین حرفی که به کرامت زن برمی‌خورد. اسلام می‌خواهد زن اینطوری نباشد. اسلام می‌خواهد زن همانطوری که مرد همه کارهای اساسی را می کند، زن هم بکند اما نه اینکه زن، یک چیزی بشود که آقا دل‌شان می‌خواهد که بزک کرده بیاید توی جامعه و با مردم مخلوط بشود با جوان‌ها! اسلام می‌خواهد حیثیت و احترام زن را حفظ کند. می‌خواهد به زن، شخصیت بدهد که از این شیئ بودن بیرون بیاید. این‌ها می‌خواهند زن را بفروشند و او را از این دست به آن دست کنند که اسلام، مخالف این است. اسلام به زن خدمتی کرده که در تاریخ، همچون سابقه‌ای ندارد. اسلام، زن را از توی آن لجن‌زارها برداشته آورده و به او شخصیت داده است. (صحیفه امام، ج4، ص 428-427)»

امام(ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز بر حضور فعال زنان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و مشارکت در صحنه‌های مختلف تاکید داشتند. ایشان در مصاحبه‌ای با روزنامه لوس‌آنجلس‌تایمز  در 16 آذر 57 در ارتباط با حضور زنان در دانشگاه و ادارات فرمودند: «زنان در جامعه اسلامی آزادند و از رفتن آنان به دانشگاه و ادارات و مجلسین به هیچ وجه جلوگیری نمی‌شود. از چیزی که جلوگیری می‌شود، فساد اخلاقی است که زن و مرد نسبت به آن مساوی هستند و برای هر 2 حرام است. (صحیفه امام، ج5، ص183)»

امام خمینی(ره) در سالروز میلاد حضرت زهرا(س) در 5 فروردین 61 در پیامی در ارتباط با  ظلم و ستم‌هایی که رضاخان و ایادی او در حق زنان مسلمان روا داشته‌اند، فرمودند: «موضوعی که مطرح از رشادت‌های رزمندگان و ایثارگران بازگویی شده و باید هم زنده نگه داشته شود اما این رشادت‌ها یک حمایت، پشتیبانی و عقبه‌ای از پشت صحنه داشته است.»

 

*‌ زن در بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی

حضرت آیت‌اله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از زنان در سال 76 فرمودند: »بعد از پیروزی انقلاب، درباره مساله زن و تلاش برای دفاع از حقوق زنان، فعالیت‌های زیادی شده است. در حقیقت باید گفت که بعد از انقلاب، از زن ایرانی تجلیل شده است. پیش‏قراول این تجلیل هم امام بزرگوار بود که با همه وجود برای زنِ ایرانیِ مسلمان، ارزش و احترام قائل بود. همین بینش بود که موجب شد زنان کشور، سهم بزرگی در انقلاب اسلامی ایفا کردند به طوری که اگر حضور زنان در نهضت انقلابی ملت ایران نمی‏بود به احتمال زیاد این انقلاب به این شکل پیروز نمی‏شد یا اصلاً پیروز نمی‏شد یا مشکلات بزرگی در سر راه آن پدید می‏آمد. بنابراین، حضور زنان مشکل‏گشا بود. در جنگ هم همین‏طور بود. در مسائل دیگر از اول انقلاب تابه‏حال هم همین‏گونه بوده است. بنابراین، تلاش زیادی شده است؛ لیکن در عین حال درباره مساله زن، حقوق زن، رفع ستم از زنان و فراهم کردن زمینه‏های مناسب برای زنان کشورمان، لازم است کار فرهنگی بزرگی انجام گیرد. هر حرکت اجتماعی آن وقتی درست خواهد بود و به نتایج درست خواهد رسید که مبنی بر خرد، تامل، تشخیص و مصلحت و مبتنی بر پایه‏های درست و عقلانی باشد. در هر حرکتی که به قصد احقاق حق زنان انجام می‏گیرد، عیناً باید همین معنا ملاحظه شود یعنی باید هرگونه حرکتی بر اساس یک بینش خردمندانه، مبتنی بر حقایق هستی، شناسایی طبیعت و فطرت زن و طبیعت و فطرت مرد، مسئولیت‌ها و مشاغل اختصاصی زن، مسئولیت‌ها و مشاغل اختصاصی مرد و آنچه می‏تواند مشترک بین این‏ها باشد، انجام گیرد و از روی انفعال و تقلید نباشد.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی دیگر از بیاناتشان فرمودند: اگر در جنگی که 8 سال بر ما تحمیل شد، زنان ما، بانوان کشور ما در میدان جنگ، در عرصه عظیم ملی حضور نمی‌داشتند، ما در این آزمایش دشوار و پُرمحنت پیروز نمی‌شدیم. زن‌ها، ما را پیروز کردند.

ایشان افزودند: مادران شهدا و ایثارگران با صبر خود، فضایی را در یک منطقه محدودی به وجود آوردند که آن فضا جوان‌ها و مردان را به حضور مصممانه تشویق می‌کرد و این در سراسر کشور گسترده بود. نتیجه این شد که فضای کشور ما یکسره فضای مجاهدت، فداکاری و گذشت شد و پیروز شدیم.

 

*‌ 40 سالگی دفاع مقدس

امسال در چهلمین سال آغاز جنگ تحمیلی قرار داریم که به همین مناسبت علاوه بر هفته دفاع مقدس (31 شهریور 6 مهرماه)، هفته دفاع مقدس استانی نیز نامگذاری شده که از 11 تا 17 بهمن‌ماه متعلق به استان زنجان بوده و هفته استانی دفاع مقدس زنجان نام گرفته است.

از دفاع مقدس و رشادت‌ها و جانفشانی‌های رزمندگان اسلام در نبرد حق علیه باطل بارها گفته شده و به بیان خاطرات پرداخته شده است اما همانگونه که در بیانات حضرت امام خمینی(ره) نیز آمده، پیروزی رزمندگان در جبهه‌ها حاصل حمایت، پشتیبانی و عقبه‌ای بود که در پشت صحنه، ان‌ها را یاری می‌کرد و زنان، نقش مهمی در مدیریت پشت صحنه جبهه‌ها داشتند.

پایگاه خبری- تحلیلی موج رسا؛ به مناسبت هفته استانی دفاع مقدس و در آستانه سالروز ولادت باسعادت حضرت زهرا(س) از 4 نفر از بانوان فعال فرهنگی، انقلابی و ایثارگر یعنی خانم‌ها زهرا علمی‌فرد(خواهر شهید و استاد حوزه علمیه و فعال فرهنگی و انقلابی)، معصومه اشتری (خواهر شهید و فعال فرهنگی و انقلابی)، منیره قریشی (مادر شهید و فعال فرهنگی و انقلابی) و رضوانه آرام‌نیا (همسر شهید و استاد حوزه علمیه و فعال فرهنگی و انقلابی ) جهت تبیین نقش زنان در دوران دفاع مقدس به یک میزگرد، دعوت کرد.

میزگرد

*‌ مراقبت از انقلاب، انگیزه حضور زنان در صحنه بود

زهرا علمی‌فرد، خواهر شهید و استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حضور بانوان در صحنه‌ها یک عقبه و انگیزه‌ای داشته که همین عقبه سبب برگزاری اولین تظاهرات انقلابی بانوان کشور در زنجان شده است، گفت: این حضور و انگیزه به نوعی با علم لَدُنی همراه بوده است زیرا تا زمانی که انگیزه، باور و اعتقاد نباشد، انسان وادار به رفتار و عملی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه وقتی انقلاب شد اینطور نبود که بگوییم همه چیز گل و بلبل باشد، اظهار داشت: اگر در شهری انقلاب شده و همه آمده‌اند تا از نظام، حمایت کنند همان جا دشمنان در بغل‌دستش وجود دارند. دشمنان در دل‌مان نفوذ داشته و هر کاری می‌خواستند انجام می‌دادند و با این وضعیت، آن انگیزه را دنبال کرده و می‌گفتند با چنگ و دندان باید مراقب و مواظب انقلاب باشیم.

علمی‌فرد با اشاره به سختی‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: سختی‌هایی از جمله منافقین، دمودکرات، کموله و اتفاقاتی که در کردستان افتاد و از آن طرف نیز فعالیت‌های بسیار جدی منافقین بود و در حالی که همه ما می‌خواستیم به تعالی و رشدی برسیم که سالیان سال از آن دور بودیم و با وجود تمام این مشکلات، در سال 59 حملات شروع شد.

وی با اشاره به سن کوچک خود در زمان جنگ تحمیلی گفت: پدرم ما را از بچگی با اندیشه حضرت امام(ره) به اندازه وُسع خودمان آشنا کرده بود و همین علم و انگیزه باعث شده بود، موقع جنگ، سریع‌تر لبیک بگوییم و برای دفاع از انقلاب جلو بیفتیم و مشکلات پیش‌آمده را حل کنیم.

میزگرد

علمی‌فرد با بیان اینکه انواع موانع برای حفظ انقلاب پیش می‌آمد، اظهار داشت: همه زحمت می‌کشیدند و مشکلات خیلی زیاد بود اما انگیزه سبب شد جلو بیفتیم.

وی با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با حضور در تظاهرات، پشت برادارن‌مان ایستاده و ابزار و مواد اولیه را تهیه می‌کردیم، خاطرنشان کرد: با شروع جنگ، روش‌ها عوض شد و این دفعه تمام نگاه‌ها جهت حفظ انقلاب باید به مناطق جنگ‌زده می‌شد یعنی اینطور نبود که بگوییم جنگ مربوط به چند استان است.

علمی‌فرد با بیان اینکه تمام اعضای خانواده، علاقه‌مند به حضور و کمک در جبهه‌ها بودند، افزود: برادرم در سال 60 مسئول پشتیبانی و تدارکات بسیج شد و پدرم نیز که مسئول پشتیبانی سازمان جهاد بود. ما هم برای دوخت‌ودوز و بسته‌بندی علاقه داشتیم و پدرم نیز کلاً در روستاها بود تا کمک‌های مردمی را جمع کند و کارشان این بود که فقط جبهه‌ها را پشتیبانی کنند که ما هم به این خط افتادیم.

وی با بیان اینکه مرکزیت خانم‌ها جنگلبانی (پارک ارم فعلی) بود، گفت: در مساجد، مدارس و خانه‌ها نیز بودیم اما به دلیل شغل پدرم، مرکزیت در پارک ارم بود و خانم‌ها برای بسته‌بندی در آنجا جمع می‌شدند ضمن اینکه علاوه بر بسته‌بندی و کمک به رزمندگان اسلام، فعالیت معنوی هم داشتیم و خودمان مجالس شهدا را می‌چرخاندیم.

علمی‌فرد افزود: هر وقت شهیدی می‌آمد از طرف مدرسه می‌رفتیم و در آنجا قرائت قرآن و مداحی می‌کردیم و وقتی عضوی از خانواده‌ای شهید می‌شد به خانه او رفته و روحیه و تسلی خاطر می‌دادیم که این‌ها همان مصداق انگیزه است.

وی با اشاره به اینکه زندگی هم در مسیری افتاده بود که به هدف، منتهی می‌شد، خاطرنشان کرد: اینکه امام(ره) فرمودند جنگ، نعمت خفیه الهی بود، واقعاً آنطور بود تا جایی که قلوب به هم نزدیک بود و مردم، دیگران را بر خودشان ترجیح می‌دادند تا ابتدا نیاز آن‌ها برطرف شود.

علمی‌فرد گفت: این‌ها نعمت‌هایی بود که امروز علی‌رغم اینکه بصیرت و آگاهی جامعه افزایش یافته اما گاهی می‌بینیم که این نعمت همراهی و نزدیک شدن قلوب به یکدیگر، کمرنگ شده هرچند در شیوع ویروس کرونا واقعا نمونه‌ها و مصداق‌های دوران جنگ را دیدیم و شاکر بودیم از این جهت و حس کردیم که بعد از گذشت 42 سال از پیروزی انقلاب اسلامی دوباره این اتفاق افتاده و جوانان نسل سوم و چهارم چقدر شکوفا شدند و امیدوار شدیم که خیزشی که صورت گرفته با وجود این همه آلودگی‌ها در جهان و فضای تبلیغات منفی، رویش‌هایی داریم.

وی با بیان اینکه مردم در دوران دفاع مقدس از تمام داشته‌های خود ایثار می‌کردند، اظهار داشت: مردم حتی در بعضی مواقع آن یک مورد وسیله و اقلامی که برای خودشان داشتند آن را هم برای رزمندگان می‌دادند که این کار خیلی ارزشمند و صحنه زیبایی بود و همانطور که امروز هم در شرایط کرونا نمونه‌هایی از آن را دیدیم. برای مثال؛ یک فرد بزرگواری که سنی از وی گذشته، منزل خود را برای کمک به بیماران کرونایی فروخته و خودش به دنبال منزلی برای اجاره است.

میزگرد 

*‌ گستردگی و کیفیت مشارکت فعالانه زنان در لحظات سرنوشت‌ساز، بی‌سابقه است

معصومه اشتری، خواهر شهید و فعال فرهنگی گفت: گستردگی و کیفیت مشارکت فعالانه و متعهدانه بانوان در لحظات حساس و سرنوشت‌ساز ملت در انقلاب اسلامی، بی‌سابقه و در جهان، بی‌نظیر است. در گذشته نیز حرکت‌های بانوان را در صحنه‌هایی از جمله حضور زنان در تحریم تنباکو، نهضت انقلابی جنگل، زنان خطه گیلان و مقاومت زنان مسلمان در توطئه کشف حجاب را داشته‌ایم که از خاطرمان محو نمی‌شود اما نقش زنان در صحنه‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن بسیار فعالانه و قوی‌تر از هر زمانی وجود داشته و هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد که همکاری زنان با خانواده و همسران چه در زمان انقلاب و چه بعد از پیروزی انقلاب باعث به ثمر رسیدن مقاومت‌ها شد و ریشه‌های سازنده شکل گرفت و در حقیقت، بانوان ایرانی در جهان، زبانزد شدند.

وی با بیان اینکه وجود شخصیت زن بعد از انقلاب را مدیون و مرهون حضرت امام(ره) هستیم، اظهار داشت: امام(ره) با دیدگاه‌شان به زنان مسلمان‌مان، جایگاه ویژه‌ای بخشیدند زیرا قبل از آن از زن به عنوان ابزار استفاده می‌شد اما یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه زنان، هویت‌بخشی به زن ایرانی و مسلمان است.

اشتری با اشاره به برگزاری اولین تظاهرات انقلابی بانوان کشور در زنجان خاطرنشان کرد: وقتی در این تظاهرات حضور پیدا کردم اگر پدرم در پشتم نمی‌ایستاد این جریان در آنجا قطع می‌شد اما رفتار ایشان باعث شد و وجود برادرم (شهید ناصر اشتری) در خانه نیز خیلی مهم بود و حامی من بود و اگر چنانچه خانواده، موثر نبود چه بسا شاید الان به این نحو در اینجا حضور نداشتم.

وی، عقبه پشتیبانی بانوان در جنگ تحمیلی را نشات‌گرفته از دوران نهضت انقلاب اسلامی دانشت و گفت: شاید به دلیل سن پایین، کارهای‌مان احساسی و هیجانی بود اما وقتی در زمان انقلاب دیدیم در منازل‌مان کارهایی برای پشتیبانی جوانان که در نهضت بودند انجام می‌شد، این زمینه از آن موقع آغاز شده بود به‌روطی که نفت، سهمیه‌بندی بود اما خانواده‌ها به هم کمک می‌کردند و گاهی منزل را با بخاری‌های هیزمی گرم می‌کردند تا سوخت به همه برسد و تمام این‌ها پله‌پله آمد و رسید به زمان جنگ که فاصله چندانی با پیروزی انقلاب نداشت و چون اینگونه تربیت شده بودیم در جنگ نیز ناخودآگاه قدم به جلو گذاشتیم و هر کمکی که از دست‌مان برمی‌آمد از جمله آشپزی، خیاطی و بسته بندی را انجام دادیم.

اشتری اظهار داشت: زنجان، جزء اولین رتبه‌های پشتیبانی جبهه و جنگ را به دست آورده بود و قلک‌هایی به دانش‌آموزان دوره ابتدایی داده بودند و آن‌ها پُر کرده بودند و قلک‌های زیادی در مدارس پُر شد و به عنوان پشتیبان مادی و مالی جبهه‌ها آمد که هیجان عجیبی بود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های بسیج که به‌یادماندنی‌ترین صحنه‌ها است این بود که یک تریلر بود و بخشی از کارهایی که خانم‌ها در ستاد پشتیبانی از جمله خیاطی و پختن نان انجام می‌دادند در پشت آن تریلر، زمینه‌ای ایجاد کرده بودند و صحنه‌ها بازسازی می‌شد اشتری در مورد فعالیت خود در پشتیبانی جبهه‌ها ابراز کرد: من بافتنی بلد بودم و در بافتن شال و کلاه کمک می‌کردم و به عنوان یک خاطره خوب از آن موقع‌ها یاد می‌کنم زیرا کمک مردمی در چنین محله‌های خیلی پُر آب و رنگ بود. همسایه‌ها به صورت نوبتی در مراسم به همدیگر کمک می‌کردند و صاحبخانه فقط مدیریت می‌کرد یا اینکه خانم‌ها در درو کردن محصولات کشاورزان مثل گندم و چیدن میوه‌ها کمک می‌کردندو

 میزگرد

*‌ جلسات مذهبی و دورهمی‌های خانم‌ها سبب اتحاد و همبستگی بود

منیره قریشی، مادر شهید و فعال فرهنگی نیز با بیان اینکه جلسات مذهبی و دورهمی‌های خانم‌ها سبب اتحاد و همبستگی شد و اگر این جلسات نبود، ممکن بود کارها لَنگ و معطل شود، گفت: خانم‌ها متحدانه و با تمام وجود، جمع می‌شدند و کار می‌کردند و مسجد فاطمیه زنجان، یک مقرّ مهمی برای کارها بود که در آنجا اعلام می‌کردند که برای چیدن میوه به فلان باغ خواهیم رفت.

وی با بیان اینکه در آن زمان، رانندگی برای خانم‌ها وجهه خوبی نداشت که آن هم با تبلیغ ما جا افتاد، اظهار داشت: یک نفر وانت می‌آورد و پشت آن پتو انداخته و بر روی پتو می‌نشستیم و برای جمع کردن میوه به باغ مورد نظر می‌رفتیم.

قریشی با بیان اینکه طلا برای خانم‌ها ارزشمند است و طلا را دوست دارند، خاطرنشان کرد: آن زمان هم تقریبا همه خانم‌ها جوان بودند و وقتی در جلسات می‌گفتند که برای جبهه‌ها طلا می‌خواهند، خانم‌ها بلافاصله همان جا طلاهای خود را هدیه می‌کردند و طلاها را که جمع کردیم به دفتر آیت‌اله موسوی (امام جمعه وقت زنجان) بردیم.

وی با بیان اینکه برخی خانم‌ها که امکان برای‌شان فراهم بود، شب را در مسجد مانده و در کنار کار کردن، دعا و نماز شب هم می‌خواندند، افزود: از آن موقع به بعد، دیگر مطلقاً انگشتر و النگو به دست نمی‌کردیم و به خانم‌ها گفته شد اگر می‌خواهید طلا استفاده کنید، گردنبند بزنید که دیده نشود.

قریشی با بیان اینکه طلاها، بزرگترین ارزشمندترین دارایی خانم‌ها بود که برای جبهه‌ها اختصاص می‌دادند، ادامه داد: آن زمان با این کارها هم از رزمندگان پشتیبانی می‌شد هم برای ایثار تبلیغ می‌شد هم حجاب رعایت می‌شد و هم به خانواده خودمان می‌رسیدیم و خداوند نیز عنایت و کمک می‌کرد.

 میزگرد

*‌ خیزشی که در انقلاب به وجود آمد تبدیل به موج عظیمی در بیرون از مرزهای کشور شد

رضوانه آرام‌نیا، همسر شهید و استاد حوزه علمیه نیز با بیان اینکه خاطرات معمولا مشترک است و در جنگ، دفاع در خط مقدم و پشتیبانی در پشت جبهه‌ها بود، گفت: همان خیزشی که در پیروزی انقلاب اسلامی به وجود آمده بود در جنگ تحمیلی، تبدیل به یک طوفان شد.

وی اظهار داشت: اگر زمان انقلاب را سکوی پرش بدانیم، جنگ واقعاً تبدیل به یک موج عظیمی شد که از مرزها فراتر رفت و 8 سال دفاع نبود بلکه بحث بیداری ملت‌ها بود که امروز ثمره‌اش را در دنیا می‌بینیم بنابراین جنگ، یک کار چندساله و چند شبانه‌روزی نبود.

آرام‌نیا خاطرنشان کرد: دفاع مقدس، یک تحول عظیمی را در افکار عمومی دنیا ایجاد کرد و نُرم‌های جهانی را به هم ریخت زیرا نُرم‌هایی که قاعده‌اش بر این بود که هر کسی ابزار نظامی قوی‌تری داشت، بیشتر می‌توانست بَرنده جنگ‌ها و تهاجمات باشد که انقلاب اسلامی این‌ها را بر هم زد چرا که با دست‌های خالی به یک جنگ جهانی رفته بود و در مقابلش فقط صدام نبود و اغلب کشورها در آن جنگ، دست داشتند.

وی با بیان اینکه این تحول باعث شد که امروز یک حالت ضربدری به وجود آمده است، گفت: یعنی اینکه نقشی که مردم و به‌ویژه بانوان در جنگ تحمیلی داشتند و نقشی که جنگ در بیداری بانوان و مردم داشت، یک خدمت متقابلی بود که به همدیگر می‌دادند.

آرام‌نیا اظهار داشت: نتیجه انقلاب و دفاع مقدس این شده که امروز در دنیا مدافعان حرم داریم که در سوریه و لبنان و حتی فراتر از آن در خود آمریکا می‌جنگند و واقعیت این است که نباید جدا تحلیل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر کسی بخواهد واقعیت‌های کنونی جهان را تحلیل کند همین خیزشی که در مستضعفین جهان به وجود آمده و امامین انقلاب، ما را با این واژه‌ها رشد داده و تربیت کرده‌اند، همین است و الان خیزش مستضعفینی که در دنیا می‌بینیم حتی در دل آمریکا هم همان خیزش سیاه‌پوست‌ها به نوعی الهام‌گرفته از انقلاب اسلامی ایران است و همان تحول فکری و خیزشی است که انقلاب اسلامی برای جهان به وجود آورد.

آرام‌نیا با بیان اینکه خودمان مقداری در داخل به انقلاب‌مان ظلم می‌کنیم، گفت: دست اشاره به سمت دیگران دراز نمی‌کنم. بنده و امثال بنده، دورانی را سپری کردیم که ناب‌ترین دوران زندگی در قرن 20 و 21 بود و فکر نمی‌کنم  دوره‌ای که ما در جوانی طی کردیم دیگر به این سادگی‌ها و به این زودی‌ها تکرار شود مگر در حادثه یمن که به نوعی تجربه می‌کنند وگرنه هیچ وقت تجربه نخواهد شد.

وی افزود: از رسانه‌ها انتظار داریم که صرفاً به دنبال خاطره‌گویی نروند. خاطره می‌تواند یک سرنخی باشد برای اینکه ما را بکشد به آن خیل عظیم تحول جهانی که در دنیا اتفاق افتاده است بنابراین مقداری فراتر ببینیم زیرا انقلاب اسلامی همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند انقلاب ما انفجار نور بود، این انفجار نو اکنون در خط میانی همان سکوی پرش، مقداری متزلزل می‌شود و به جاهای خطرناکی می‌رسیم و نمی توانیم آن تاثیرگذاری که باید را در جهان داشته باشیم و مقداری خدشه‌دار می‌شود که آن هم به ما و امثال ما مربوط می‌شود.

آرام‌نیا با بیان اینکه در موضوع زنان باید یَلگی (رهایی) جامعه زنان مسلمان در ایران را مقداری کنترل و مهار کنیم، اظهار داشت: همانطور که اگر میراب، آب را هدایت نکند آب به همه جا می‌رود و آب بعضی جاها کم و زیاد می‌شود و این میراب است که آب را کنترل می‌کند و به جایی که لازم است می‌فرستد در رابطه با بحث زنان و خانواده نیز مقداری یلگی و رهایی در مقطعی از نظام جمهوری اسلامی اتفاق افتاد که این رهایافتگی، خطرات و بحران‌هایی را ایجاد می‌کند و آن تاثیر جهانی که ما در تمدن‌سازی دنیا می‌توانیم داشته باشیم را خدشه‌دار می‌کند.

وی با بیان اینکه زن مسلمان فقط مال ایران نیست، خاطرنشان کرد: این را باید چنان رشد و پرورش دهیم و دریچه‌های حکمت را به روی آن کسی که خاطراتی از جنگ می‌شنود، باز کنیم تا بداند که چرا این اتفاقات افتاد و در دوران جنگ با وجود بچه به دل خطر می‌رفتند که این‌ها باید به دنیایی که چشمش به انقلاب ایران بود، تحلیل و تبیین شود.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر