logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۸
[ شناسه خبر : ۱۹۴۱۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

مردم برای مقابله با کرونا سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند

مردم-برای-مقابله-با-کرونا-سیستم-ایمنی-بدن-خود-را-تقویت-کنند
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان با تاکید بر تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ابتلا به ویروس کرونا گفت: مصرف ویتامین D و C و زینک و همچنین دوری از استرس در این رابطه توصیه شده است.

مریم نوبرانی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: هم‌اکنون وضعیت شیوع ویروس کرونا مقداری کاهش یافته اما تمام دغدغه و نگرانی کادر بهداشت و درمان این است که شرایط کنونی سبب نشود که مردم، کرونا را نادیده گرفته و سهل‌انگاری کنند و وارد پیک چهارم شویم.

وی با اشاره به یک سال مبارزه با ویروس کرونا خاطرنشان کرد: همه در این موضوع خسته شده‌اند و به مردم نیز حق می‌دهیم اما اما مساله، مرگ و زندگی است و نباید نادیده گرفته شود.

نوبرانی با بیان اینکه نادانسته‌هایمان در مورد بیماری کووید 19 خیلی بیشتر از دانسته‌هایمان است، تصریح کرد: به همین دلیل است که خیلی چیزها را با قطعیت نمی‌توان پیش برد و بنابراین ناچاریم کماکان اصل پیشگیری را مقدم بر درمان بدانیم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان با تاکید بر جدی گرفتن شست‌وشوی مداوم دست‌ها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، گفت: امیدواریم به اصطلاح در راند آخر کرونا نیز همه به نوعی همدیگر را از لحاظ روحی و روانی، پشتیبانی کرده و بتوانیم روزهای منتهی به پایان سال 99 را به خوبی طی کرده و سال جدید را بهتر از سال جاری آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه شروع سال 99 توام با ناخوشی و شروع بیماری کووید 19 و نگرانی‌های بسیاری بود، ابراز کرد: امیدواریم سال جاری را به خوبی به پایان برسانیم که آن هم در گرو رعایت پروتکل‌ها و توصیه‌های بهداشتی است.

نوبرانی با بیان اینکه همواره باید همدیگر را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تشویق کنیم، تاکید کرد: اصل کلی این است که نباید اجازه دهیم که خستگی ناشی از رعایت پروتکل‌ها ما را آزار دهد.

 

*‌ تقویت سیستم ایمنی بدن

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان با تاکید بر تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ابتلا به ویروس کرونا گفت: مصرف ویتامین D و C و زینک و همچنین دوری از استرس در این رابطه توصیه شده است.

وی با بیان اینکه ویتامین D باید طبق برنامه پزشکان، مصرف شود، اظهار داشت: اگر مصرف این ویتامین در سطح پایین است، شهروندان باید تلاش کنند در موقعیت افزایشی و تا حد نُرمال قرار گیرند.

نوبرانی، مصرف ویتامین C و دوری از استرس‌های بی‌خود را عامل بعدی برای تقویت سیستم ایمنی بدن بیان کرد و افزود: استرس می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند و به همین دلیل پزشکان، مصرف زینک را توصیه کرده‌اند.

 

*‌ هرگونه علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا، کرونا فرض شود

وی با تاکید بر اینکه شهروندان به هیچ وجه رژیم‌های دارویی قبلی خود را به خاطر کرونا تغییر ندهند، خاطرنشان کرد: مردم باید هرگونه علامتی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا را کرونا فرض کنند.

نوبرانی با بیان اینکه با فرض کرونا باید به دنبال کنترل لحظه‌به‌لحظه علائم خود بروند، ادامه داد: بیماری کووید 19 در اغلب موارد، خود محدود شونده است و فقط باید درمان‌های حمایتی صورت پذیرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان با بیان اینکه مردم، مایعات به‌ویژه مایعات گرم زیاد بخورند، گفت: به هیچ وجه اجازه ندهند که انرژی بدن‌شان تحلیل برود و از مُسکن‌های رایج مانند استامینوفن استفاده کنند.

وی افزود: شهروندان، تب و علائم تنفسی خود را به شدت تحت کنترل داشته و به محض بدتر شدن علائم حتماً به پزشک مراجعه کنند زیرا بسیاری از عواقب ناخوشایندی که منجر به مرگ نیز شده، ناشی از مراجعه دیرهنگام بیماران به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است که گاهی بیش از 70 درصد ریه‌های‌شان درگیر ویروس شده و بیمارستان هم نتوانسته کاری کند.

نوبرانی با تاکید بر اینکه ابتدا باید خودمراقبتی کرد، اظهار داشت: سپس لحظه‌به‌لحظه علائم را چک کرده و به محض بدتر شدن حتما به پزشک مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: موردی بوده که جوان 30 ساله‌ای با فرض اینکه سرماخوردگی دارد به پزشک مراجعه نکرده و متاسفانه شاهد مرگ وی بودیم بنابراین اصل اول، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و سپس باید هرگونه علاءم سرماخوردگی و آنفلوآنزا، کرونا فرض شده و در صورت بدتر شدن علائم حتماً به مراکز درمانی مراجعه شود.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر