logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۲
[ شناسه خبر : ۱۹۴۱۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
جزئیات جلسه غیرعلنی؛

فرهنگی: مجلس از «روحانی» برای بررسی کلیات بودجه دعوت کرد

فرهنگی:-مجلس-از-«روحانی»-برای-بررسی-کلیات-بودجه-دعوت-کرد-
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: از رئیس جمهور برای بررسی کلیات بودجه در جلسه روز سه شنبه مجلس دعوت می‌شود اما اطلاع نداریم که وی در این جلسه حضور می یابد یا خیر.

به گزارش موج رسا; محمدحسین فرهنگی در حاشیه جلسه علنی امروز، یکشنبه ۱۲ بهمن ماه ۹۹ مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و سالروز ورود حضرت امام (ره) به میهن اسلامی، گفت: امروز مجلس نزدیک به دو ساعت بحث بودجه را در جلسه غیرعلنی مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

وی با بیان اینکه در این جلسه رئیس کمیسیون تلفیق، نایب رئیس کمیسیون تلفیق و ۱۰ نفر از نمایندگان نقطه نظرات خود را مطرح کردند، گفت: از جنبه‌هایی که در تأیید و تقویت مصوبات کمیسیون تلفیق در جلسه غیرعلنی مطرح شد، مباحثی چون شفافیت بودجه، کمک به تولید و پروژه‌های عمرانی در قالب محرومیت زدایی و تفویض اختیار به استان‌ها و کاهش تمرکز گرایی در بودجه و همچنین انضباط هم در بودجه و هم اعتبارات و بودجه شرکت‌های دولتی بود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کسانی هم که نظرات مخالف داشتند بر عدم همراهی دولت متمرکز شدند و گفتند که دولت اعلام می‌کند که این نوع بودجه ریزی را قبول ندارد و گفتند که باید مخالفت کنیم و همچنین در جزئیات نیز نقطه نظراتی مطرح بود که به طور مبسوط، دیدگاه‌های نمایندگان در این باره نیز مطرح شد. در این جلسه صرفاً دیدگاه‌ها و نقطه نظرات نمایندگان بیان شد اما هیچ تصمیم گیری در این خصوص اتخاذ نشد.

فرهنگی گفت: با توجه به اینکه در جلسه غیرعلنی مجلس درباره کلیات بودجه، رأی گیری نشد، نمی‌توانم بگویم که نظر اکثریت نمایندگان در این باره چیست و در این جلسه صرفاً دیدگاه‌ها مطرح شد و دیدگاه‌ها متمرکز بر این بود که با وجود مخالفت دولت، ما اصرار داریم که این بودجه را تصویب کنیم.

وی متذکر شد: در لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال آینده، اجازه جابجایی ۶۰ درصدی در موارد جاری و ۴۰ درصدی در موارد عمرانی به دولت داده شده بود که این اصلاً بودجه نویسی نیست و کمیسیون تلفیق سعی کرده است که به این موارد نظم و انضباط دهد و قطعاً در صورت تصویب، این نظم جاری و حاکم خواهد بود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روز سه شنبه قطعاً مجلس وارد بررسی کلیات بودجه می‌شود، تصریح کرد: مخالفان و موافقان در این جلسه صحبت می‌کنند و همچنین دولت و اگر رئیس جمهور در جلسه حضور یابد، در باره بودجه نقطه نظرات و توضیحات را ارائه می‌کنند و همچنین کمیسیون تلفیق بودجه در این باره گزارش می‌دهد و در نهایت رأی گیری صورت می‌گیرد.

فرهنگی ادامه داد: پیش بینی ما این است که روز سه شنبه کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ تعیین تکلیف می‌شود. بعد از تصویب کلیات بودجه، مجلس به طور مستقیم وارد بررسی جزئیات بودجه می‌شود و ابتدا درآمدها و سپس هزینه‌های بودجه مورد بحث و بررسی نمایندگان قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از رئیس جمهور برای حضور در جلسه روز سه شنبه مجلس دعوت به عمل آمده است؟ گفت: بله؛ از رئیس جمهور دعوت می‌شود اما ما اطلاع نداریم که وی در این جلسه حضور می‌یابد یا خیر. البته اگر رئیس جمهور در جلسه مجلس حضور نیابد، رئیس سازمان برنامه و بودجه در این باره توضیح می‌دهد و آئین نامه هم این اجازه را داده است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس، گفت: به جز روزهای تعطیل، مجلس در بقیه روزها جهت بررسی لایحه بودجه، تشکیل جلسه می‌دهد.

فرهنگی اظهار داشت: البته درباره برگزاری جلسه علنی مجلس در روزهای پنج شنبه هنوز تصمیم گیری نشده است چرا که تهران تعطیل است. البته در برخی از سال‌ها، روزهای پنج شنبه هم مجلس تشکیل جلسه می‌داد از این رو امروز در هیئت رئیسه مجلس در این باره بحث و تصمیم گیری خواهد شد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر