logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۶
[ شناسه خبر : ۱۹۳۹۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

طرح «شفافیت آرای نمایندگان» در اولویت بررسی مجلس قرار گرفت

طرح-«شفافیت-آرای-نمایندگان»-در-اولویت-بررسی-مجلس-قرار-گرفت
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی اولویت دار طرح شفافیت آرای نمایندگان موافقت کردند.

به گزارش موج رسا; نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با ۱۵۴ رأی موافق، ۵۴ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در جلسه علنی با اولویت بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان در صحن علنی موافقت کردند.

در همین زمینه حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی، گفت: این روزها بحث شفافیت آرای نمایندگان در بین مردم نقل مجالس شده است و با توجه به اینکه مجلس یازدهم با شعار شفافیت آراء روی کار آمد، انتظار می‌رود که نمایندگان با تقاضای بررسی اولویت دار طرح شفافیت آرای نمایندگان موافقت کنند.

تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان مطالبه مجلس است

در ادامه جلسه احمد امیرآبادی فراهانی درباره طرح مذکور، گفت: شفافیت آراء یکی از مسائل مهمی بود که مجلس یازدهم از ابتدای آغاز به کار خود به آن پرداخت و رئیس مجلس شورای اسلامی هم به طور جدی پیگیر آن بود و این طرح در کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس مورد بررسی قرار گرفت و اعضای این کمیسیون زحمات زیادی را برای این طرح  کشیدند.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از نمایندگان طی نامه ای درخواست کردند که این طرح در اولویت بررسی در مجلس قرار گیرد، گفت: تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان مطالبه بسیاری از نمایندگان مجلس است و مجلس انقلابی در این زمینه پیشگام خواهد شد، چرا که شفافیت در کشور اهمیت بسزایی دارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پیشنهاد هیئت رئیسه مجلس آن است که پس از آنکه این طرح در اولویت قرار گیرد، این طرح دو شوری شود تا نمایندگان پیشنهادات جدید خود را در این باره مطرح کنند.

شفافیت آراء در دولت هم اهمیت دارد

امیرآبادی فراهانی تأکید کرد: شفافیت آراء در دولت، هیئت وزیران و شوراهای اقتصادی اهمیت زیادی دارد، چرا که رانت های اطلاعاتی بسیار زیادی در این بخش ها وجود دارد و مردم باید در جریان رانت های اطلاعاتی که برخی از اطرافیان وزرا برای مسائلی چون واردات دریافت می کنند، قرار گیرند.

وی با بیان اینکه طرف شفافیت آراء باید برای قوای سه گانه به ویژه قوه مجریه اجرایی شود، گفت: لازم است از آیت الله رئیسی که در قوه قضائیه اقداماتی را در این زمینه آغاز کرده است، تشکر کنیم اما لازم است در دولت هم شاهد پخش مذاکرات و جلسات دولتمردان باشیم.

با تصویب شفافیت آراء بستر شفافیت را به سایر قوا و ارکان نظام تسری دهیم

همچنین در ادامه جلسه محمدرضا پورابراهیمی درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان گفت: یکی از مطالبات جدی مردم از مجلس آن است که عملکردشان دارای شفافیت باشد و طرح شفافیت آرای نمایندگان با امضای بسیاری از نمایندگان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس گام خود را در زمینه شفافیت برمی دارد و باید دولت و دیگر ارکان نظام هم گام های بعدی را در زمینه شفافیت بردارند، چرا که این مسئله منجر به پیشرفت کشور می شود.

وی تأکید کرد: برای جلوگیری از تخلفات و همچنین مبارزه با مفاسد اقتصادی، شفافیت اطلاعات اقتصادی اهمیت زیادی دارد و بر این اساس باید بتوانیم بستر شفافیت را در همه عرصه ها فراهم کنیم.

پورابراهیمی اظهارداشت: شفافیت عملکرد مسئولان بستری را برای جلوگیری از تخلفات فراهم می کند و همچنین از سوی دیگر باعث می شود که مجلس انقلابی مأموریت های خود را که مقام معظم رهبری برای این مجلس در نظر گرفته اند، پیگیری کنند.

همچنین در ادامه جلسه، حجت الاسلام احد آزادیخواه درباره این موضوع اظهارداشت: مردم صرفا به دنبال شفافیت آرای نمایندگان نیستند، بلکه خواستار آن هستند که عملکرد، مأموریت ها، سفرهای خارجی و میزان مشارکت نمایندگان در رأی گیری ها شفاف باشد.

وی افزود: مردم می خواهند بدانند آیا نمایندگان آنان در مجلس زندگی اشرافی دارند یا آنکه به مناطق محروم کشور سر می زنند و پیگیر حل مشکلات مردم هستند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جیب نمایندگان هم باید شفاف باشد و مطالبه مردم آن است که عملکرد نمایندگان به گونه ای شفاف باشد که در انتخابات بعدی شاهد رد صلاحیت جمع زیادی از نمایندگان نباشیم.

تشکر «قالیباف» از رای مجلس به تسریع بررسی طرح شفافیت آراء

همچنین محمدباقر قالیباف پس از تصویب بررسی اولویت دار طرح شفافیت آرای نمایندگان در صحن علنی مجلس، گفت: از تمام کسانی که پیگیپر طرح شفافیت آرای نمایندگان بودند، تقدیر و تشکر می کنم و ادامه بررسی این طرح را به جلسات بعدی مجلس موکول می کنیم./مهر

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر