logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۸
[ شناسه خبر : ۱۹۳۷۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 11 دقیقه ]
در جلسه شورای شهر زنجان مطرح شد؛

افزایش بهای عوارض شهرداری زنجان با رویکرد فشار حداقلی به مردم

افزایش-بهای-عوارض-شهرداری-زنجان-با-رویکرد-فشار-حداقلی-به-مردم
لایحه تعرفه پیشنهادی عوارض و بهای خدمات سال 1400 شهرداری زنجان با هدف فشار حداقلی به مردم در جلسه شورای اسلامی شهر زنجان بررسی و به تصویب رسید و این در حالی است که عوارض و بهای خدمات تنها 13 درصد از مجموع بودجه پیشنهادی را در بر خواهد گرفت و بقیه درآمد شهرداری از محل‌های دیگر تامین خواهد شد.

به گزارش موج رسا; جلسه فوق‌العاده رسمی و علنی شورای اسلامی شهر زنجان امروز با دستور کار طرح و بررسی لایحه تعرفه پیشنهادی عوارض و بهای خدمات سال 1400 با حضور 8 نفر از اعضای شورا (در غیاب سیدرحمان احمدی) و همچنین با حضور شهردار، معاون مالی و اقتصادی و مدیر تشخیص و وصول درآمد شهرداری زنجان برگزار شد.

 

*‌ لایحه تعرفه خدمات به صورت شفاف تدوین شده است

حبیب ملایی یگانه، شهردار زنجان در این جلسه با بیان اینکه لایحه در 14 دی‌ماه تقدیم شورای شهر شده است، گفت: با توجه به حساسیت موجود در تدوین تعرفه عوارض و بهای خدمات، این لایحه در جلسات مختلفی در شهرداری و همچنین کمیسیون بودجه و امور حقوقی شورای شهر مورد بررسی قرار گرفته و تلاش شده تا به صورت شفاف و روشن و به دور از ایراداتی باشد که در سال‌های گذشته در نحوه محاسبه تعرفه عوارض و خدمات وجود داشت.

وی اظهار داشت: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی و تاکید ایشان بر جهش تولید، بهای عوارض برای هر مترمربع سال جاری را برای سال آینده در نظر گرفتیم تا شاهد تولید مسکن به صورت انبوه در شهر باشیم.

یگانه با بیان اینکه تمام تخفیفات سال جاری در طرح اقدام ملی مسکن و بافت ناکارآمد شهری را برای سال آینده نیز در لایحه پیشنهاد داده‌ایم، افزود: 50 درصد تخفیفات در صدور پروانه‌های طرح اقدام ملی مسکن و تا 100 درصد نیز در بافت‌های ناکارآمد شهری مد نظر قرار گرفته است.

شهردار زنجان با بیان اینکه کدهای درآمدی جدیدی در قسمت تخلفات و احداث بنا تعریف شده است، گفت: اعداد و ارقام پیشنهادی در قسمت احداث تا بیش از 2 برابر اضافه شده است.

 

*‌ حذف کدهای درآمدی، شهرداری و ضوابط و مقررات شهرسازی را دچار مشکل می‌کند

وی با اشاره به اینکه درخواست شهرداری از شورا این است که هیچ تعرفه حذف‌شده‌ای در لایحه 1400 نسبت به تعرفه سال جاری نداشته باشیم، اظهار داشت: اگر کد جدیدی به تعرفه‌ها اضافه شود مشکلی نیست اما اگر عوارضی که در سال 99 لحاظ شده در لایحه سال آینده حذف شود، فارغ از اینکه کدهای درآمدی شهرداری را دچار مشکل می‌کند، ضوابط و مقررات شهرسازی، مردم و سازندگان را نیز دچار مشکل می‌کند.

یگانه خاطرنشان کرد: هدف از اِعمال عوارض این است که بازدارنده باشد و سازندگان، مقررات ملی ساختمان را رعایت کنند.

شهردار زنجان با بیان اینکه یکی از محل‌های درآمد شهرداری، 3 درصد عوارض مالیات بر ارزش افزوده است که از سوی اداره کل امور مالیاتی پرداخت می‌شود، گفت: از مجموع بودجه 550 میلیارد تومانی سال جاری 160 میلیارد تومان از این محل، لحاظ شده بود که 30 درصد بودجه را شامل می‌شود.

وی اظهار داشت: در 10 ماهه سال جاری 90 میلیارد تومان از 3 درصد عوارض مالیات بر ارزش افزوده، محقق شده است.

یگانه، فروش زمین و تبصره 3 ماده 101 اصلاحی را منبع دوم بودجه شهرداری خواند و خاطرنشان کرد: این هم به مبلغ 137 میلیارد تومان است که هنوز حتی یک واحد تجاری از مغازه‌های سبزه‌میدان را نتوانسته‌ایم بفروشیم و فقط یک قطعه زمین فروخته شده که فاصله زیادی تا تحقق 137 میلیارد تومان داریم.

شهردار زنجان با بیان اینکه در هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی نیز طی 10 ماهه سال جاری تنها 70 درصد بودجه محقق شده است، افزود: طبق اعلام دولت 25 درصد افزایش حقوق خواهیم داشت و اگر اولویت بر این باشد که تمام تعرفه‌ها، ارزش افزوده و فروش زمین 25 درصد افزایش یابد در خوشبینانه‌ترین حالت، جبران‌کننده هزینه پرسنلی خواهد بود که در سال 1400 به‌کارگیری خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: این در حالی است که شهرداری در سال آینده 150 میلیارد تومان فقط برای اکمیل پروژه سبزه‌میدان نیاز دارد و ارزش افزوده که دست شهرداری نیست و فروش زمین هم اندازه‌ای دارد.

یگانه با بیان اینکه در بودجه سال جاری 25 میلیارد تومان برای آسفالت معابر پیش‌بینی شده بود، خاطرنشان کرد: با تلاش‌های صورت‌گرفته این رقم را به 40 میلیارد تومان رساندیم که امسال 50 هزار تُن آسفالت پخش شد اما اگر بخواهیم همین مبلغ را برای سال آینده نیز تصویب کنیم با وتجه به افزایش قیمت آسفالت به هر تُن یک میلیون و 100 هزار تومان حداکثر 35 هزار تُن می‌توانیم آسفالت پخش کنیم که نسبت به امسال کم می‌شود.

وی ابراز کرد: با این وضعیت، پروژه‌های دیگری نمی‌توان تعریف کرد در حالی که ما خواستار رکود در ساخت‌وساز نیستیم.

شهردار زنجان گفت: تمام این هزینه‌ها در حالی است که از ابتدای سال جاری تاکنون 3 میلیارد تومان از محل بازآفرینی شهری به شهرداری کمک شده و 200 میلیون تومان نیز اوراق 3 ساله داده‌اند که موعد آن‌ها 3 سال بعد است و ما در این شرایط، بودجه‌ریزی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: ما به دنبال ارائه خدمات و تعریف کار برای خودمان هستیم و در این راستا پخش 80 تُن آسفالت را برای سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

یگانه ادامه داد: برخی تعرفه‌های پیشنهادی سال آینده که 70 درصد نسبت به سال جاری افزایش دارد به این دلیل است که در سال‌های قبل، رشد پایین‌تری داشته‌اند.

 

*‌ شورا و شهرداری به عنوان نماینده مردم باید در کنار مردم باشند

اکبر اوصالی، رئیس کمیسیون بودجه و امور حقوقی شورای شهر زنجان در ادامه جلسه با اشاره به برگزاری 13 جلسه فوق‌العاده و صَرف 41 ساعت با دستور کار بررسی لایحه پیشنهادی شهرداری، گفت: متاسفانه شهرداری در تدوین این لایحه، احساس مسئولیت نکرده و تعرفه‌ها را از 40 تا 150 درصد افزایش داده است.

وی با بیان اینکه این افزایش‌ها به مردم فشار وارد می‌کند، اظهار داشت: شورا و شهرداری به عنوان نماینده مردم باید در کنار مردم بوده و به مشکلات آن‌ها توجه داشته باشند.

اوصالی با بیان اینکه افزایش بدون حساب و کتاب بودجه، جز بدنامی برای شورا، عایدی دیگری نخواهد داشت، تصریح کرد: اینکه بخواهیم بودجه را متناسب با شرایط بد فشار اقتصادی و مشکلات ناشی از تحریم‌ها تدوین کرده و فشار بر مردم وارد کنیم، صحیح نیستف مگر همه مردم، ساخت‌وساز دارند؟

رئیس کمیسیون بودجه و امور حقوقی شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه رکود ساختمان‌سازی موجب زکود ساخت‌وساز و اشتغال می‌شود، خاطرنشان کرد: نماینده مردم هستیم و باید با هر شرایطی که سبب تضعیف و تزلزل مردم می‌شود، مقابله کنیم و نباید سوءمدیریت را از جیب مردم جبران کنیم.

وی با اشاره به پیشنهاداتی در این خصوص گفت: پیشنهاد می‌شود در راستای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده، تمام متقاضیان صدور سند املاک، مشمول 100 درصد تخفیف و در سایر عوارض نیز 65 درصد مشمول تخفیف شوند و همچنین از سال آینده هیچگونه سودی بابت تقسیط بدهی مردم از عوارض پایه دریافت نخواهد شد.

 

*‌ شهرداری، کمتر از یک‌سوم هزینه جمع‌آوری زباله را از شهروندان دریافت می‌کند

ابوالفضل بیگدالی، مدیر تشخیص و وصول درآمد شهرداری زنجان نیز در این جلسه گفت: با توجه به اینکه رویکرد شهرداری، رونق ساخت‌وساز است که منجر به رونق تولید در شغل‌های مختلف می‌شود و با مد نظر قرار دادن این نکته که عوارض پروانه، درصد بسیار پایینی از هزینه ساخت را شامل می‌شود، سعی کردیم کمترین تغییرات در تعرفه‌ها ایجاد شود.

وی اظهار داشت: دلیل اینکه افزایش بهای پروانه ساختمانی، زیاد به چشم می‌آید این است که در سال‌های اخیر خیلی تغییر نیافته بود ضمن اینکه افزایش بهادی سال آینده با توجه به نرخ تورم صورت گرفته است.

بیگدلی تصریح کرد: هزینه جمع‌اوری زباله برای هر خانوار در طول یک سال به طور متوسط بین 500 تا 600 هزارتومان است در حالی که شهرداری، کمتر از 200 هزار تومان دریافت می‌کند و هیچ دستگاه و سازمانی حتی دولت نیز این سوبسیت را جبران نمی‌کند.

 

*‌ ملزم به حرکت به سمت درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها هستیم

عباس راشاد، رئیس شورای اسلامی شهر زنجان نیز با بیان اینکه لایحه تعرفه خدمات، جزء بخشی است که درآمدهای پایدار نامیده می‌شود، گفت: قانون، ملزم کرده که در بودجه‌نویسی به سمت درآمدهای پایدار حرکت کنیم اما در بعضی جاها نمی‌توانیم زیرا فشار زیادی به مردم وارد می‌شود اما شورا و شهرداران آینده، روزی مجبور خواهند شد تا قیمت تمام‌شده خدمات را از شهروندان دریافت کنند.

وی تاکید کرد: اعتبار پیش‌بینی‌شده در لایحه عوارض و بهای خدمات، تنها 13 درصد از مجموع درآمدهای شهرداری را دربرمی‌گیرد.

 

*‌ افزایش تعرفه‌ها باید سبب تحرک و مشارکت مردم در امور شهری شود

رزاق محمدی، عضو شورای اسلامی شهر زنجان نیز با بیان اینکه در کنار برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌های عمرانی باید به فکر درآمد پایدار نیز باشیم، گفت: صِرف تکیه بر افزایش تعرفه‌ها صحیح نیست و تعرفه باید سبب تحرک عموم مردم برای ساخت‌وساز و مشارکت در امور شهری شود.

وی با بیان اینکه نباید طوری باشد که با افزایش تعرفه‌ها با عدم تحقق بودجه مواجه شویم، اظهار داشت:باید تشویق‌ها و سیاست‌هایی ایجاد شود که سبب همکاری مردم با شهرداری شود.

محمدی با بیان اینکه به اعتقاد بنده باید 2 مدل بودجه برای سال آینده پیش‌بینی می‌شد، خاطرنشان کرد: یکی، بودجه اقتضائی که با توجه به شیوع بحران کرونا است باید طراحی می‌شد و دیگری با توجه به رفع موانع و مشکلات، طراحی می‌شد تا در آینده دچار چالش نشویم.

وی با بیان اینکه بودجه سال جاری را نیز به دلیل بحران کرونا اقتضائی کردیم، افزود: برای بودجه 1400 نیز از ابتدا این کار را انجام دهیم تا در آینده دچار مشکل نشویم هرچند تعرفه عوارض و بهای خدمات، تنها 13 درصد کل بودجه است اما همین 13 درصد، تاثیر مستقیم بر 87 درصد بقیه خواهد گذاشت چون رغبت و علاقه‌مندی به وجود نخواهد آمد.

عضو شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه پروژه‌های شاخصی مانند سبزه‌میدان در سال آینده اجرا خواهند شد، گفت: باید ببینیم آیا درآمد آن در تعرفه‌ها آمده است یا خیر در حالی که تعرفه‌ها تاثیر خود را به پروژه‌های ملان خواهد گذاشت.

وی با بیان انیکه پیشنهادم این است که تعرفه‌های سال آینده نیز مانند تعرفه‌های سال جاری مصوب شود، اظهار داشت: در سال جاری از درآمدهای این محل تاکنون 55 درصد محقق شده که اگر آن را افزایش دهیم در سال آینده کمتر از این محقق می‌شود.

 

*‌ ملاک افزایش تعرفه‌ها بخشنامه وزارتی است

امامعلی دادخواه، عضو دیگر شورای اسلامی شهر زنجان نیز با بیان اینکه بخشنامه ابلاغی وزارت کشور، ملاک تعیین تعرفه‌ها بوده و خود دولت نیز در جریان افزایش قیمت‌ها قرار دارد، گفت: تعرفه‌ای که شهرداری می‌گیرد، جرئی از بودجه بوده و شهرداری، تاثیر چندانی در تورم ندارد.

وی با بیان اینکه رکود، ناشی از افزایش قیمت و نهاده‌های ساختمانی بوده و شهرداری، سهم ناچیزی در رکود دارد، تصریح کرد: خود شهرداری نیز در اجرای پروژه‌های شهری با افزایش هزینه‌ها مواجه است و ما باید تعادل در دخل و خرج شهرداری ایجاد کنیم.

دادخواه افزود: اگر بخواهیم تعرفه‌ها را ثابت نگه داریم باید هزینه اجرای پروژه‌ها را نیز ثابت نگه داریم که امکان ندارد و در آن صورت، شهرداری بسیار متضرر می‌شود ضمن اینکه اگر بنا بر تصویب نرخ‌های سال آینده به همان اندازه میزان سال جاری داشتیم که دیگر نیازی به برگزاری 13 جلسه کارشناسی برای تعرفه‌ها نبود.

 

*‌ لایحه پیشنهادی شهرداری، منطقی است

احمدی نصیری، عضو شورای اسلامی شهر زنجان گفت: در خوبینانه‌ترین حالت 60 درصد بودجه شهرداری برای هزینه‌های جاری و پرسنل و 40 درصد برای پروژه‌های عمرانی صَرف می‌شود.

وی اظهار داشت: اگر در پروژه‌های عمرانی نیز تعداد را کاهش دهیم در هزینه‌های جاری، امکان کاهش وجود ندارد زیرا حقوق پرسنل حداقل 25 درصد افزایش خواهد یافت که در ان صورت سایر هزینه‌ها نیز حداقل به همان میزان افزایش می‌یابد که این‌ها باید از یک محلی تامین شود.

نصیری با بیان اینکه هیچ کدام از ما به دنبال فشار بر روی مردم نیستیم، خاطرنشان کرد: اما این افزایش، اجتناب‌ناپذیر است و باید محل درآمدی برای هزینه‌های جاری تعیین کنیم لذا بر این اساس، لایحه پیشنهادی شهرداری، منطقی است.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر