logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۰
[ شناسه خبر : ۱۹۳۷۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 19 دقیقه ]

فراموشخانه برجام

فراموشخانه-برجام
وزیر خارجه دولت بایدن در نخستین نشست خبری خود امید دولت دوازدهم و حامیانش برای بازگشت بدون چون و چرای آمریکا به برجام را به یأس بدل کرد ...

به گزارش موج رسا; وزیر خارجه دولت بایدن در نخستین نشست خبری خود امید دولت دوازدهم و حامیانش برای بازگشت بدون چون و چرای آمریکا به برجام را به یأس بدل کرد و فرجام توافق هسته‌ای را به عنوان دستاورد مبهم دولت در تنگنای بیشتری قرار داد. آنتونی بلینکن چهارشنبه‌شب درباره موضوع ایران و توافق هسته‌ای تاکید کرد شرط بازگشت ایالات متحده به برجام، بازگشت ایران به محدودیت‌های هسته‌ای است.

به گزارش «وطن امروز»، وزیر خارجه آمریکا در این رابطه تصریح کرد: «بایدن بسیار شفاف بوده؛ اگر ایران به پایبندی کامل از تعهدات خود ذیل برجام بازگردد، آمریکا نیز همان کار را می‌کند». بلینکن ادامه داد: «سپس، از آن- بازگشت به توافق- به عنوان بستری برای ایجاد توافقی قوی‌تر و طولانی‌تر که دیگر مسائل مشکل‌زا در روابط با ایران را برطرف کند، با کمک متحدان خود استفاده می‌کنیم اما هنوز فاصله زیادی با آن نقطه داریم».

وزیر خارجه دولت جدید آمریکا اضافه کرد: «ایران در چندین حوزه در تناقض با برجام است و مدتی طول می‌کشد اگر تصمیم بگیرند به تابعیت بازگردند و ما باید ابتدا راستی‌آزمایی کنیم که در حال تبعیت هستند». بلینکن تصریح کرد: «اگر ایران تصمیم بگیرد به پایبندی به برجام بازگردد، ما نیز تیم قدرتمندی از کارشناسان تشکیل خواهیم داد تا ابعاد مختلف این موضوع را بررسی کنیم».

با وجود تثبیت این گزاره که ماهیت سیاست خارجی آمریکا در طول دوران‌های مختلف و متفاوت در رئوس کلی بویژه رویارویی با طرف‌های متخاصم این کشور دارای انطباق و همگونی است اما از همان بدو شروع مبارزات انتخاباتی در آمریکا، دولت روحانی و حامیان رسانه‌ای‌اش تلاش می‌کردند با کلیدواژه آمریکای خوب و بد -که به زعم آنها در ۲ حزب دموکرات و جمهوری‌خواه متجلی است- القا کنند در صورت پیروزی جو بایدن، روزهای خوبی درباره برجام در پیش خواهد بود.

حسن روحانی و محمدجواد ظریف که دشمنی آمریکا با کشورمان در دولت قبلی ایالات متحده را به موجودی دیوانه و یاغی به نام ترامپ به عنوان تاجری که از سیاست و روابط بین‌الملل چیزی نمی‌فهمد و علاوه بر برجام از تمام توافق‌های بین‌المللی بیرون آمده، تقلیل می‌دادند، حالا پس از نشست خبری تونی بلینکن بار دیگر سیلی واقعیت بر گونه را احساس کردند. بر این مبناست که تغییر لحن حسن روحانی از لعن واشنگتن‌دی‌سی به امیدواری در روزهای خوش آینده قبل و بعد انتخابات آمریکا قابل ارزیابی است.

دولتمردان که بر این تصور بودند بایدن در همان روزها یا هفته‌های ابتدایی فرمان بازگشت این کشور به توافق ناکام برنامه جامع اقدام مشترک را صادر می‌کند، نام برجام را در میان ۱۷ فرمان اجرایی رئیس‌جمهور بایدن در روز اول استقرار در کاخ سفید نیافتند.

این در حالی است که محمدجواد ظریف، تنها چند روز قبل از بیان بازگشت مشروط آمریکا به برجام، در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات درباره بازگشت دولت بایدن به برجام ادعا کرد: امروز بیشترین صحبت‌ها از سوی مقامات جدید آمریکایی در این جهت است که مایلند بدون شرط وارد برجام شوند! ظریف در این باره گفت: «همواره گفته‌ایم آمریکایی‌ها در موقعیتی نیستند که ادعاهایی را مطرح کنند. در سخنرانی‌ای که اوایل مهرماه در شورای روابط خارجی آمریکا از طریق وبینار داشتم، کاملا مشخص کردم آن‌که باید شرط بپذیرد، آمریکاست نه کسی که باید شرط بگذارد. امروز بیشترین صحبت‌ها از سوی مقامات جدید آمریکایی در این جهت است که مایلند بدون شرط وارد برجام شوند». اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر شرط‌گذاری برای ایران از این منظر قابل توجه است که به ‌رغم انتقادات شدید بایدن و یارانش از سیاست ترامپ در قبال ایران، دولت بایدن حاضر نشد بپذیرد این ترامپ بوده است که با خروج غیرقانونی از توافق، برجام را نقض کرده است.

راستی‌آزمایی مورد اشاره بلینکن در بحث بازگشت ایران هم به زبان ساده یعنی‌ ایران باید چند ماه بعد از بازگشت به برجام منتظر بماند تا دولت بایدن و متحدان اروپایی واشنگتن تایید کنند ایران به تعهدات هسته‌ای خود پایبند بوده است. تازه بعد از همه این فعل و انفعالات، آمریکا به برجام نه برای انجام تعهداتش، بلکه «بستری برای توافقات گسترده‌تر» بازمی‌گردد.

البته تونی بلینکن در مجلس سنا در جلسه تایید صلاحیت خود تمام چیزی را که بامداد پنجشنبه گفت، تکرار کرده بود: «رئیس‌جمهور منتخب معتقد است اگر ایران به توافق بازگردد، ما هم به این توافق بازمی‌گردیم اما از این مسأله، همراه با متحدان‌مان که بار دیگر با ما همراستا می‌شوند، به عنوان سکویی برای دستیابی به یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر و رسیدگی به مسائل دیگر بویژه مساله موشکی و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران استفاده خواهیم کرد.

حالا که این گفته شد، باید بگویم با این نقطه فاصله زیادی داریم. باید ببینیم بعد از اینکه رئیس‌جمهور منتخب سر کار می‌آید، ایران چه اقداماتی انجام می‌دهد و آماده انجام چه اقداماتی است. بعدا اگر آنها بگویند به پایبندی به برجام بازگشته‌اند، باید ارزیابی کنیم ببینیم آیا به وعده‌های‌شان عمل کرده‌اند یا خیر».

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن هم مشابه نکته‌ای را که بلینکن می‌گوید، ماه گذشته در نشست مجازی شورای سردبیران روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال گفت: «تهران باید به جایگاه پیشین (قبل از خروج واشنگتن از برجام) بازگردد و ملزم به اجرا و رعایت شرایط این توافقنامه شود».

سالیوان همچنین در مصاحبه با سی‌ان‌ان یادآور شد: «بایدن گفته است اگر ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل کند، به صورتی که برنامه هسته‌ای آن مجددا محدود و تحت کنترل باشد، ما هم به توافق باز خواهیم گشت اما چنین گامی باید مبنای مذاکرات بعدی شود». سالیوان افزود: لازم است برنامه موشک‌های بالستیک ایران هم در هر مذاکره‌ای پس از بازگشت واشنگتن و تهران به توافق هسته‌ای، «روی میز» باشد. این مساله برای محافظه‌کاران در ایران و منتقدان جمهوری‌خواه توافق هسته‌ای دوران باراک اوباما به یک اندازه اهمیت دارد.

 

با این وصف پرسش اساسی از دولت روحانی و دستگاه سیاست خارجی‌اش این است که پس چه فرقی میان بایدن و ترامپ یا بلینکن و پمپئو وجود دارد؟ رئیس‌جمهور مو نارنجی کاخ سفید هم در پی همان هدفی بود که تیم بایدن آن را دنبال می‌کند.

 

ترامپ ۱۸ اردیبهشت ۹۷ در روز اعلام خروج کشورش از برجام گفت: مقامات ایران طبعا خواهند گفت از مذاکره درباره یک توافق جدید خودداری خواهند کرد؛ آنها از این کار خودداری می‌کنند و اشکالی هم ندارد. احتمالا اگر من هم جای آنها بودم، همین را می‌گفتم اما حقیقت این است که آنها خواهان یک توافق تازه و پایدار خواهند بود؛ وقتی آنها این را بخواهند، در آن زمان من آماده، مایل و قادر به انجام آن خواهم بود.

 

البته دونالد ترامپ بدون اینکه به این هدفش برسد کاخ سفید را ترک کرد اما رقبای دموکراتش این هدف ترامپ را یعنی افزودن مسأله موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران به برجام را با دیپلماسی پی خواهند گرفت و با دشواری‌ها و موانع بسیاری در این باره مواجه هستند.

 

گفتنی است شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در رابطه از شروط تل‌آویو برای بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام، چندی قبل خبر داد انتظار می‌رود یوسی کوهن، رئیس موساد ماه آینده به آمریکا سفر کند و نخستین مقام ارشد این رژیم باشد که با جو بایدن دیدار می‌کند.

 

این شبکه گزارش داده کوهن و تیم وی در این سفر، همه اطلاعاتی را که تل‌آویو درباره برنامه هسته‌ای ایران به دست آورده است، در اختیار دولت بایدن قرار خواهند داد.

 

این شبکه خبری رژیم صهیونیستی نوشت: کوهن خواهد گفت اگر آمریکا خواستار پیوستن مجدد به توافق هسته‌ای است، ایران باید غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کرده، تولید سانتریفیوژهای پیشرفته را پایان بخشد، حمایت از گروه‌هایی که (به زعم رژیم صهیونیستی) تروریستی هستند بویژه حزب‌الله لبنان را متوقف کند، حضور نظامی خود در عراق، سوریه و یمن را تمام کند، فعالیت‌های (به زعم آنها) تروریستی علیه اهداف اسرائیل در خارج را پایان بخشد و به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دسترسی کامل به تمام جنبه‌های برنامه هسته‌ای خود را بدهد.

 

دولت بایدن زمان زیادی را برای نابودی خوشبینی دولت و حامیانش صرف نکرد. حالا حسن روحانی احتمالا در دلش دارد با صدای بلند واشنگتن دی‌سی را نفرین می‌کند.

 

***

 

[ساده لوحی!]

 

فتح کاخ سفید توسط دموکرات‌ها بار دیگر جریان رسانه‌ای و سیاسی غرب‌گرا را به تنظیمات اولیه خود بازگرداند. این جریان که در طول ۴ سال گذشته همواره سعی داشت با تقویت تهدیدهای جمهوری‌خواهان، لزوم عقب‌نشینی در برابر آمریکا را تئوریزه کند، حالا با روی کار آمدن دموکرات‌ها تلاش دارد با قرینه‌سازی رویکرد پیشین خود و با همدلی حداکثری با دموکرات‌ها، باز هم فضای جامعه را در راستای پروژه عقب‌نشینی هدایت کند. 

 

۵ سال پس از تیتر فراموش‌نشدنی «امضای کری تضمین است» به عنوان نمادی از پروپاگاندای رسانه‌ای اصلاح‌طلبان برای آمریکا، حالا یک روزنامه اصلاح‌طلب دیگر در تیتری همدلانه با کاخ سفید به استقبال «آنتونی بلینکن» رفت و او را «میراث‌دار سوءمدیریت پمپئو» خواند.

 

تلاش این رسانه در راستای تفکیک سیاست خارجی خصمانه آمریکا به دوره جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها مدت کوتاهی دوام آورد تا وزیر خارجه این کشور در نخستین گام خود بار دیگر موضع ثابت این کشور در زیاده‌خواهی‌های برجامی را به ساده‌لوحان داخلی یادآور شود. شعف زائدالوصف اصلاح‌طلبان از روی کار آمدن وزیری که در نخستین گام چنین موضع طلبکارانه‌ای را علیه کشورمان اتخاذ کرد یادآور اصلاح‌ناپذیری ذهنیت اصلاح‌طلبان نسبت به نظام سلطه است.

 

***

 

درس عبرت ظریف

 

اظهارات بلینکن درباره بازگشت مشروط این کشور به توافق هسته‌ای با بازتاب‌های متفاوتی روبه‌رو شد. محمدجواد ظریف که از پنجشنبه ادبیاتش در مواجهه با دولت بایدن دگرگون شد، در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا گفت: به محض اینکه آمریکا تعهداتش را اجرا کند و ما نفع اجرای این تعهدات را ببینیم، ما هم تعهدات خود را به صورت کامل اجرا می‌کنیم و این توسط رهبر انقلاب اعلام شده است. ظریف در دیدار مولود چاووش اوغلو همتای ترک خود گفت: امیدهایی که اعضای دولت جدید آمریکا دارند و ادعا می‌کنند ایران باید به توافق هسته‌ای بازگردد، نه منطقی است و نه هیچ وقت اجرا خواهد شد.

 

وزیر امور خارجه همچنین در توئیتر هم به شرط‌گذاری آنتونی بلینکن، وزیر خارجه جدید آمریکا درباره بازگشت این کشور به برجام پاسخ داد. ظریف به هفتادویکمین وزیر خارجه آمریکا گوشزد کرد شکست سیاست فشار حداکثری دولت سابق آمریکا را فراموش نکند. ظریف نوشت: «بررسی واقعیت برای آنتونی بلینکن: ایالات متحده برجام را نقض کرد، از ورود دارو و غذا برای ایرانی‌ها ممانعت کرد و (ایران را به خاطر) پایبندی به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در تمام آن دوره نابسامان (دوره دولت ترامپ) تنبیه کرد».

 

وزیر امور خارجه افزود: «ایران به برجام پایبند ماند و تنها اقدامات اصلاحی پیش‌بینی شده (در بند ۳۶ برجام) را اتخاذ کرد. خوب حالا چه کسی باید نخستین گام را بردارد؟ هرگز شکست حداکثری ترامپ را فراموش نکنید».

 

رئیس دستگاه سیاست خارجی همچنین در گفت‌وگوی تلویزیونی با راشاتودی اظهار کرد: ایران هرگز به دنبال بد جلوه دادن چهره آمریکا نبوده است. آنچه ما می‌گوییم کاملا عقلانی و منطقی بوده است. ما در توافق بودیم و همچنان در این توافق (برجام) هستیم. ایالات متحده طرفی بود که توافق را ترک کرد، به ایران فشار اعمال کرد و در حال حاضر اگر آنها به توافق بازگردند، شروع به اجرای تعهدات‌شان ذیل توافق کنند، دلیلی وجود ندارد ما به اجرای کامل تعهدات‌مان بازنگردیم... اول برادری خود را ثابت کنند، بعد از ایران درخواست ارث و میراث کنند».

از طرفی دیگر مجید تخت‌روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به آمریکا هشدار داد هر چه سریع‌تر به توافق هسته‌ای بازگردد، زیرا پنجره این فرصت رو به بسته شدن است. این دیپلمات کشور در پیامی به روزنامه «یواس‌ای تودی»، با اشاره به خروج یکجانبه دولت پیشین آمریکا از برجام متذکر شد: «طرفی که باید تغییر مسیر بدهد ایالات متحده است نه ایران».  در همین حال دولت روسیه ساعتی پس از نشست آنتونی بلینکن بر لزوم بازگشت آمریکا به برجام بدون اعمال هر ‌گونه تغییری در آن تاکید کرد.

به نوشته خبرگزاری تاس، وزارت خارجه روسیه بامداد پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای گفت: «ما این موضع را داریم که وقتی آمریکا به تابعیت از تعهداتش ذیل برجام بازگشت، نباید از آن به عنوان برگ چانه‌زنی یا بهانه‌ای برای تغییر توافق استفاده کند».  در این بیانیه آمده است: «همچنین نباید الزامات بیشتری بر ایران و دیگر طرف‌های این توافق اعمال شود. نیازی نیست چیزی را بیش از حد پیچیده کرده یا بازآفرینی کنیم. باید دقیقا از متن برجام پیروی کنیم».

به نوشته تاس، وزارت خارجه روسیه ضمن اشاره به «نظارت دائم» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روی فعالیت‌های هسته‌ای ایران، افزود: «تمام گام‌هایی که تهران اخیرا برداشته از جمله غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم و آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای تولید اورانیوم فلزی، تحت نظارت دقیق بازرسان آژانس انجام شدند».

***

توصیه مشاوران بوش و اوباما  برای ادامه  فشار

«دنیس راس» مشاور دولت باراک اوباما در منطقه غرب آسیا و «خوآن زاراته» قائم‌مقام مشاور امنیت ملی در دولت «جورج بوش (پسر)» در یادداشتی مشترک، خواستار حفظ فشار حداکثری واشنگتن ضد تهران شدند.

این دو ابتدای یادداشت خود در لس‌آنجلس تایمز را به حمله ششم ژانویه (۱۷ دی‌ماه) طرفداران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور به کنگره آمریکا اختصاص دادند و سپس به مسائل سیاست خارجی پرداختند.

دنیس راس، مدیر برنامه‌ریزی سیاست‌گذاری در وزارت خارجه دولت جورج بوش پدر، هماهنگ‌کننده ارشد ویژه دولت کلینتون در مسائل منطقه غرب آسیا و مشاور ویژه برای منطقه خلیج‌فارس و جنوب غرب آسیا در دوره اول ریاست‌جمهوری اوباما بود. این دیپلمات پیشین ۷۲ ساله هم‌اکنون به عنوان مشاور اندیشکده «بنیاد واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» فعالیت دارد.

خوآن زاراته نیز وکیل پیشین آمریکایی است که در دولت جورج بوش پسر قائم مقام مشاور امنیت ملی کاخ سفید برای مقابله با تروریسم بود. او هم‌اکنون رئیس مرکز «قدرت اقتصادی و مالی» در اندیشکده ضد ایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (اف‌دی‌دی) است.

در ادامه یادداشت آمده است: «حتی اگر ترامپ حمله به دموکراسی (آمریکا) را با تئوری‌های توهم توطئه خود درباره سرقت در انتخابات ریاست‌جمهوری تحریک نکرده بود، هنوز هم کارهای زیادی برای درست کردن اوضاع وجود داشت. اول اینکه رئیس‌جمهور بایدن باید بی‌نقصی، درک از دموکراسی آمریکا را احیا کند.

دوم، ضروری است حمایت از ائتلاف‌های بلندمدت (آمریکا) نشان داده شود و ارزش‌های دموکراتیک ترویج داده شود، در حالی که همزمان با صدای بلند علیه رژیم‌های استبدادی حرف‌ زده شود.

سوم، ایالات متحده باید برای ایجاد ائتلاف‌ها به منظور مقابله با همه‌گیری‌ها، تغییرات اقلیمی و چالش‌هایی که مرز نمی‌شناسند، آماده باشد».  راس و زاراته در ادامه این یادداشت خواستار تداوم تلاش آمریکا برای نزدیکی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی شدند و به دولت بایدن توصیه کردند سیاست دولت ترامپ در زمینه توافقات سازش بین کشورهای عربی با رژیم اشغالگر قدس را حفظ کند.

آنها سپس به مواضع دولت سابق آمریکا و کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران اشاره کردند و خواستار تداوم فشار بر ایران شدند.  این ۲ مقام سابق در دولت‌های جورج بوش پسر و باراک اوباما نوشتند: «خروج به طور کامل دولت ترامپ از توافق هسته‌ای ایران (برجام)، کاری اشتباه بود و به ایران برای سرعت دادن به برنامه هسته‌ای خودش بهانه داد اما با این وجود، قطعا کارزار «فشار حداکثری» اهرمی را ایجاد کرده که نباید آن را کم‌اهمیت شمرد».

آنها با اشاره به تصمیم ایران برای از سرگیری غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم ادعا کردند: «این کار بدین خاطر انجام نشد که ایالات متحده را به تعجیل در بازگرداندن به توافق هسته‌ای وادارد، بلکه به خاطر این بود که [ایران] می‌خواهد به رفع تحریم‌ها دست یابد. البته ایران نباید مجانی به این [کاهش تحریم‌ها] دست یابد».

***

  توافق بدون انقضا

آنتونی بلینکن سال ۹۴ حین توافق هسته‌ای معاون جان کری، وزیر وقت خارجه آمریکا بود. نگاه او به توافق در آستانه شکل‌گیری برجام در آن روزها نشان از این داشت که بلینکن هم مانند تیم سیاست خارجی دولت اوباما طی یک پروسه بلندمدت سعی در دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران داشتند که برجام به عنوان نقطه آغازین این راهبرد قرار می‌گرفت.

بازخوانی اظهارات سال ۲۰۰۵ ( خرداد ۹۴) وزیر خارجه امروز آمریکا یک ماه پیش از نهایی شدن برجام در تیرماه ۹۴ در نشست جهانی کمیته یهودیان آمریکا در واشنگتن منعکس‌کننده چیزی است که او همین امروز می‌گوید: یک توافق جامع‌تر و گسترده‌تر از برجام!

بلینکن در این نشست می‌گوید: من امروز موضوع دیگری را با شما در میان می‌گذارم. این موضوع در رأس موضوعات ما بر سر میز مذاکره با ایران است. آمریکا و اسرائیل به طور مشترک معتقدند ایران نباید تحت هیچ شرایطی اجازه دسترسی به سلاح اتمی داشته باشد. زمانی که موضوع این هدف راهبردی مطرح می‌شود، هیچ اختلافی بین آمریکا و اسرائیل وجود ندارد.

وی می‌افزاید: ما همچنان معتقدیم که بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی از طریق یک توافق راستی‌آزمایانه است که نگرانی‌های مشروع جامعه بین‌المللی را برطرف کند و به عنوان یک موضوع عملی گسترش مواد شکاف‌پذیر ایران برای ساخت سلاح اتمی را غیرممکن کند.

بلینکن در ادامه می‌گوید: جان کری، وزیر خارجه در لوزان در ماه آوریل اعلام کرد توافقی که ما بر روی آن کار می‌کنیم، تمام ۴ مسیر رسیدن ایران به مواد شکاف‌پذیر از جمله در نطنز، فردو، رآکتور آب سنگین اراک و دیگر مسیرهای پنهانی احتمالی برای یک سلاح را مسدود خواهد کرد. برای بستن این مسیرها هر توافق جامعی باید شامل محدودیت‌هایی منحصربه‌فرد درباره برنامه اتمی ایران و دارای نظارت فوق‌العاده و شفافیت عمیق باشد تا توانایی جامعه بین‌المللی برای ردیابی هر گونه تلاش این کشور برای گریز هسته‌ای را چه به طور آشکار و چه به طور نهان داشته باشد.

بلینکن ادامه می‌دهد: اجازه بدهید از فرصت امروز برای رفع برخی نگرانی‌ها درباره توافقی که ما بر روی آن کار می‌کنیم، استفاده کنم. من باید بگویم که بسیاری از این نگرانی‌ها به طور ساده بی‌مورد و دور از حقیقت هستند. اول از همه توافقی که ما بر روی رسیدن به آن کار می‌کنیم منقضی نخواهد شد.

التزامات هر توافق باید دوره‌های زمانی متفاوت داشته باشد. از جمله این الزامات ملزم بودن ایران به تمام تعهداتش بر اساس معاهده ان‌پی‌تی، از جمله تولید نکردن سلاح اتمی و همچنین قوانین سختگیرانه دسترسی و نظارت بر اساس پروتکل الحاقی است که این موارد باید تا ابد ادامه پیدا کند. وی افزود: در مقابل باید به این موضوع توجه داشته باشیم که در صورت نبود یک توافق، تعهدات ایران تحت طرح مشترک اقدام که ما به آن رسیدیم به فوریت از بین می‌رود و آنگاه ایران برنامه غنی‌سازی در سطح صنعتی را با ده‌ها هزار سانتریفیوژ سرعت خواهد بخشید.

بلینکن گفت: در وهله دوم این توافق باید آنچنان سطح گسترده‌ای از شفافیت ایجاد کند که اگر ایران در عمل به تعهداتش بر اساس تعهدات بین‌المللی کوتاهی کرد و ما به این موضوع پی بردیم، آنگاه باید زمان لازم برای برخورد دیپلماتیک و در صورت ضرورت، دیگر راه‌ها را در اختیار داشته باشیم. بسیاری از تحریم‌ها باید به حالت تعلیق درآیند و نباید برای یک مدت طولانی رفع شوند به طوری که اگر ایران در عمل به تعهداتش کوتاهی کرد، بتوانیم به طور اتوماتیک آنها را دوباره وضع کنیم.

معاون جان کری در وزارت خارجه آمریکا در ادامه اظهار می‌دارد: در وهله سوم ما نباید با این توافق تا مادامی که تضمین دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایت‌های اتمی ایران و راستی‌آزمایی برنامه اتمی این کشور فراهم نشود، موافقت کنیم. در وهله چهارم به طور ساده برای جلوگیری از دستیابی ایران به مواد لازم برای تولید سلاح اتمی هیچ گزینه‌ای بهتر از توافقی جامع که تمام سازوکارهای اعلانی آن در توافق لوزان از طرف ما تنظیم شد، وجود ندارد.

بلینکن همچنین تاکید می‌کند: آمریکا همچنان معتقد است - و از روز اول هم اینگونه بوده است - نبود توافق بر توافق بد برتری دارد. ما فرصت‌های زیادی در طول جریان مذاکرات برای رسیدن به توافق بد داشته‌ایم اما این کار را نکرده‌ایم و نخواهیم کرد. ما می‌دانیم که همانند توافق موقت که به آن رسیدیم، هر گونه توافق جامع تحت بررسی دقیق مشروع شهروندان، کنگره و نزدیک‌ترین شرکای ما قرار دارد.

وی در ادامه گفت: رسیدن به توافق جامع با ایران تعهد ما به مبارزه با اقدامات ایران برای گسترش بی‌ثباتی و حمایت از تروریسم را تغییر نخواهد داد. این موضوع با توافق یا بدون توافق تغییر نخواهد کرد اما یک ایران بدون سلاح اتمی به مراتب از جسارت کمتری برای اقدامات بی‌ثبات‌کننده در منطقه برخوردار خواهد بود. به طور خلاصه این توافق می‌تواند گامی مهم در جهت امنیت جهانی بیشتر برای آمریکا، اسرائیل و برای تمام همپیمانان ‌ما در منطقه باشد.

منبع: مشرق

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر