logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۹
[ شناسه خبر : ۱۹۳۶۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
یک مسئول در اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان:

چاه‌های عمیق‌ غیرمجاز، زیست آهوان دشت سهرین زنجان را از بین برده است

چاه‌های-عمیق‌-غیرمجاز،-زیست-آهوان-دشت-سهرین-زنجان-را-از-بین-برده-است
رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: مشکل عدیده‌ای که در منطقه حفاظت‌شده دشت سهرین داریم این است که چاه‌های عمیق‌ غیرمجاز روستاهای اطراف، منطقه زیست آهوان را از بین برده است.

پرویز رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: چاه عمیق‌های غیرمجاز روستاهای اطراف از جمله تازه‌کند، قشلاق و قره‌چریان، منطقه امنی که آهوها در آن زیست می‌کردند را از بین برده است.

وی در خصوص تفاوت آمار آهوان دشت سهرین در سال جاری نسبت به سال گذشته خاطرنشان کرد: پارسال تعداد آهوان دشت سهرین 1400 راس بود که امسال در سرشماری اولیه 1250 راس شده و در سرشماری مجدد نیز شاید تفاوت چندانی نسبت به سال گذشته نداشته باشد.

رستمی با بیان اینکه تمام آهوان دشت سهرین باید زاد و ولد داشته باشند در حالی که اینطور نیست، افزود: با وتجه به اینکه تعداد آهوان سال گذشته 1400 راس بود، امسال حتی اگر 1500 راس شود باز هم منفی است زیرا سهرین به قهقرا رفته است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه اصولاً تعداد آهوان دشت سهرین امسال باید به 2 هزار راس می‌رسید، گفت: متاسفانه تجربه 20 ساله نشان داده که حضور آهوان در این منطقه، جزیره‌ای شده و حتی زمانی کارشناسان مرکز گفته بودند که این آهوان تا سال 1385 از بین می‌روند.

وی اظهار داشت: مشکل عدیده‌ای که در منطقه حفاظت‌شده دشت سهرین داریم این است که چاه عمیق‌های غیرمجاز روستاهای اطراف، منطقه زیست آهوان را از بین برده است.

رستمی با بیان اینکه آهوان معمولا باید در فصل زمستان گدار کرده و فقط در فصل‌های بهار و تابستان به زنجان می‌آمدند، خاطرنشان کرد: آهوان در زمستان به سمت قم، ساوه، اراک و اصفهان رفته و در تابستان برای ییلاق به سمت زنجان و مغان می‌آمدند اما احداث جاده، فرودگاه و آزادراه، مسیر گدار را مسدود کرده و در نهایت، آخرین بازماندگان آهوی شمال‌غرب کشور در زنجان باقی ماندند.

وی یادآور شد: در سال‌های گذشته، یک بار برف زیادی بارید و آهوها نتوانستند گدار کنند و به نزدیکی شهر آمدند که برخی افراد، بی‌معرفتی کرده و آن‌ها را کشتند و البته بعضی نیز تحویل دادند.

رستمی افزود: متاسفانه تلفات زیادی در آن زمان دیدیم اما الان خوشبختانه وقتی گدار می‌کنند، مسیر دایر بوده و مامور نیز در مناطق مستقر است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در خصوص سرشماری آهوان منطقه فیله‌خاصه ماهنشان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در حال سرشماری پرندگان کل استان هستیم و در صورت اتمام، سرشماری آهوان فیله‌خاصه را آغاز می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سرشماری 6 سایت پرنده‌نگری استان انجام شده است، اظهار داشت: سرشماری آهوان منطقه طارم نیز انجام شده و آمار سال گذشته 634 راس بود که امسال با 3 راس افزایش به 637 راس رسیده است.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر