logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۴
[ شناسه خبر : ۱۹۲۳۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
با وجود تاکیدات مسئولان دولتی؛

مشکل اینترنت روستاهای استان زنجان حل نشد/ قول‌های بر زمین مانده آذری جهرمی دانش‌آموزان زنجانی را بالای کوه برد

مشکل-اینترنت-روستاهای-استان-زنجان-حل-نشد-قول‌های-بر-زمین-مانده-آذری-جهرمی-دانش‌آموزان-زنجانی-را-بالای-کوه-برد
برخی از دانش‌آموزان زنجانی با گذشت نزدیک به یک سال از شیوع بیماری کرونا هنوز دسترسی به اینترنت نداشته و نمی‌توانند به صورت مجازی تحصیل کنند.

به گزارش موج رسا; از اسفند سال گذشته و با شیوع بیماری کرونا تعطیلی مراکز و  مشاغل به تعطیلی مدارس نیز برای حفظ سلامت دانش‌آموزان منجر شد، از اولین روزهای تعطیلی مدارس دغدغه‌های والدین برای آموزش فرزندان بیشتر شد و با گذشت حداقل سه ماه این دغدغه‌ها در روستاهای استان زنجان که دسترسی کمتری به اینترنت داشته و یا فرزندانشان فاقد گوشی و تبلت بودند، بیشتر شد، با گذشت فصل تابستان و آغاز پاییز و فصل مدارس که انتظار می‌رفت کرونا به پایان برسد، دغدغه‌ها بازهم سرجای خود باقی ماند و نبود اینترنت در روستاها پای وزیر جوان ارتباطات را به زنجان باز کرد و جهرمی در زنجان قول داد زیرساخت‌های لازم را برای دسترسی دانش‌آموزان به اینترنت فراهم کند.

پوشش ضعیف اینترنت در برخی شهرستان‌ها و روستاهای استان زنجان موجب شد تا در شرایط زرد و نارنجی برخی مدارس روستایی استان که دارای دانش‌آموزان کمتری بودند با حضور معلمان کلاس‌های درس را حضوری برگزار کنند اگر چه این موضوع هیچگاه علنی نشد اما یک منبع آگاه در آموزش و پرورش زنجان این موضوع را تایید کرد و گفت: مدارس روستایی دارای دانش‌آموزان کمتری هستند و با رعایت پروتکل‌ها کلاس‌های درس را برگزار می‌کنند.

*توزیع درسنامه در بین دانش‌آموزان استان زنجان 

توزیع درسنامه از دیگر ترفندهای آموزش و پرورش زنجان برای درسخوان کردن دانش‌آموزان زنجانی بود و هنوز هم فصل به فصل این درسنامه‌ها توزیع می‌شود تا شاید خلا کلاس حضوری را برای دانش‌آموزان زنجانی پر کند اما این قصه سر دراز دارد و ر جدیدترین آمار ارائه شده از سوی استاندار زنجان هنوز هم 293 مدرسه استان زنجان به اینترنت وصل نیستند.

طبق ژفته مسئولان از یک هزار و 675 مدرسه شهری زنجان تنها 563 مدرسه به اینترنت دسترسی دارند، از طرفی نبود گوشی و تبلت موجب شده تا درصدی از دانش‌آموزان زنجانی امکاناتی برای تحصیل نداشته باشند.

اگر چه استاندار زنجان از توزیع 2 هزار و 600 دستگاه گوشی و تبلت در بین دانش‌آموزان محروم زنجانی خبر می‌دهد اما معتقد است این میزان کافی نیست و بازهم خیرین باید به داد دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل برسند.

از یک هزار و 112 مدرسه روستایی استان زنجان نیز 293 مدرسه به اینترنت وصل نیستند که واقعیت ماجرا این را هم نشان نمی‌دهد و قرار است دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور وزیر جوان دولت 250 مدرسه به اینترنت پرسرعت مجهز شده و  ۱۵ هزار خانواده در روستاهای مختلف استان زنجان صاحب اینترنت پرسرعت شوند.

مشکل عدم دسترسی دانش‌آموزان زنجانی به اینترنت با تعطیلی مدارس اوج گرفت و هنوز هم دانش‌آموزان روستایی را با چالش جدی به ویژه در هنگام امتحانات مواجه کرده است.

*قول‌های آذری جهرمی در زنجان 

باید دید دکل‌های قول داده شده از سوی آذری جهرمی می‌تواند این چالش دانش‌آموزان را گاهی تا بالای کوه برای آنتن‌دهی رفته و نتیجه نگرفته‌اند را حل می‌کند یا بازهم این مشکل بر سرجای خود باقی خواهد ماند.

اگر چه آموزش و پرورش استان زنجان مدعی است که هیچ دانش‌آموزی در استان از تحصیل باز نمانده است اما ادامه چنین شرایطی ممکن است آثار سوئی در استان را ایجاد کرده و تحصیل دانش‌آموزان را با مشکل جدی مواجه کند.

جدای از دانش‌آموزان، دانشجویان بسیاری نیز از روستاهای استان زنجان در دانشگاه‌های این استان تحصیل می‌کنند که عدم دسترسی به اینترنت مشکلات آنها را نیز چندین برابر کرده است.

 عدم دسترسی به تلفن ثابت نیز موجب شد تا مردم زنجان دغدغه‌های خود را در زمان حضور آذری جهرمی اعلام کنند اما هنوز این مشکل نیز به قوت خود باقی مانده و مشکل شهرک‌های اقماری زنجان حل نشده است.

نبود اینترنت در در شهرستان ایجرود نیز مشکلاتی را برای اهالی به وجود آورده است و هنوز 11 روستای این شهرستان به اینترنت دسترسی ندارند.  

50 درصد روستاهای زنجانرود نیز فاقد اینترنت بوده و از شهریور امسال تا کنون 102 روستا در استان زنجان از اینترنت پر سرعت بهره‌مند شده‌اند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رساف اظهار داشت: ضریب نفوذ فیبر نوری در کشور پایین بوده و عدم توجه به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات مشکلات را چندین برابر کرده است.

*عدم پوشش اینترنت جدی‌ترین مشکل دانش‌آموزان زنجانی

مصطفی طاهری با بیان اینکه پایین بودن پهنای باند دسترسی به اینترنت ثابت ایران را در رتبه 129 دنیا قرار داده است، ادامه داد: در استان زنجان نیز عدم پوشش اینترنت از شاخص‌ترین و جدی‌ترین مشکلات استان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در دوران کرونا آموزش‌های مجازی از اهمیت بسیاری برخوردار است که نیاز است سرعت و پوشش اینترنت در شهرهای استان افزایش و در روستاها راه‌اندازی شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در حال حاضر دانش‌آموزان برای دسترسی به اینترنت یا در مضیقه بود و یا اصلا از اینترنت پرسرعت برخوردار نیستند که ضروری است این مشکل حل شود.

با وجود اینکه تنها چند ماهی به تعطیلی مدارس مانده است اما هنوز مشکلات دانش‌آموزان زنجانی به ویژه در مناطق روستایی برای دسترسی به اینترنت حل نشده و به نظر می‌رسد حل این مشکل به عمر دولت قد ندهد.

ملکناز نجفی

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر