logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۲
[ شناسه خبر : ۱۹۲۳۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 11 دقیقه ]
دبیر نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی:

فقر سواد رسانه‌ای، عامل استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی است

فقر-سواد-رسانه‌ای،-عامل-استفاده-از-شبکه‌های-اجتماعی-خارجی-است
دبیر نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی کشور با بیان اینکه فقر سواد رسانه‌ای، عامل استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی است، گفت: پیام رسان‌های داخلی توسط جریان تحریف، ترور شدند.

سیدعلیرضا آل داوود در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: شبکه ملی اطلاعات به عنوان مادر تمام شبکه‌ها و زیرساخت اصلی ارتباطی کشور شناخته می‌شود و برخلاف تبلیغاتی که جریان تحریف بر ضد این شبکه دارد، راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع اینترنت کشور نیست.

وی خاطرنشان کرد: امروز شاهد هستیم که پیشرفته‌ترین کشورها در حوزه حکمرانی رسانه‌ای، فضای مجازی و فناوری ارتباطات و اطلاعات، شبکه زیرساخت ملی مستقلی دارند و که مدیریت این شبکه نیز در دست خودشان است.

آل داوود تصریح کرد: اگر بخواهیم از استقلال این فضا و شبکه‌های مجازی صحبت کنیم، قدم اولش راه‌اندازی یک شبکه امن، ارزان و سریع است که کسی از بیرون نتواند به اطلاعات و داده‌های کلان مردم (Big data) دستبرد بزند و مردم بتوانند یک زیست مجازی کاملاً امن و با آرامش را داشته باشند که هم نگران خودشان نباشند و هم نگران فرزندانشان که می‌خواهند از این شبکه استفاده کنند.

*‌ 25 درصد شبکه ملی اطلاعات تکمیل شده است

دبیر نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی کشور در پاسخ به اینکه وظیفه ایجاد شبکه ملی اطلاعات بر عهده چه دستگاه‌ها و نهادهایی است، گفت: طبق سند الزامات شبکه ملی اطلاعات که مرکز ملی فضای مجازی آماده کرده، راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در حوزه زیرساختی بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

وی با بیان اینکه متاسفانه شاهد هستیم که آن اقدامی که وزارت ارتباطات باید برای راه‌اندازی و آماده‌سازی شبکه ملی اطلاعات انجام دهد را انجام نداده است، اظهار داشت: از سال 1384 که اولین سند شبکه ملی اطلاعات نوشته شده و از سال 1379 که بحث راه‌اندازی شبکه مستقل داخل کشور برای اولین بار مطرح شده در خوشبینانه‌ترین حالت، شاهد هستیم که حداکثر 25 درصد این شبکه، تکمیل شده که خبر خیلی خوبی نیست.

آل داوود با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات آمریکا در سال 1991 میلادی راه‌اندازی شده است، خاطرنشان کرد: در همین وقایع اخیر آمریکا شاهد بودیم که اگر شبکه ملی اطلاعات و حمکرانی رسانه‌ای و سایبری مستقل خود را نداشتند، خیلی راحت نمی‌توانستند اغتشاشات و اعتراضات مردمی را جمع کنند.

دبیر نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی کشور تصریح کرد: موضوع مهمتر اینجاست که آمریکایی‌ها ذیل حکمرانی رسانه‌ای و سایبری خودشان، اجازه هم ندادند که ترامپ که رئیس‌جموری‌شان بود، افکارشان را از طریق شبکه‌های اجتماعی و پیامرسان‌ها تهییج کرده و دامن‌گیر این اعتراضات شود و غیر از یک روزی که کنگره تسخیر شد، اتفاق خاص دیگری نیفتاد.

وی افزود: اگر بخواهیم وقایع آمریکا را با فتنه 88 کشورمان مقایسه کنیم، کشورمان را با همین شبکه‌های توییتر، فیس‌بوک، گوگل و سرویس‌های گوگل به مدت 8 ماه، دچار یک فتنه و جنگ شناخت سایبری کردند.

آل داوود ادامه داد: این نشان می‌دهد که در جهان رسانه‌ای که عصر انفجار اطلاعات و شبکه‌های شناختی است، داشتن شبکه ملی اطلاعات و توجه به حکمرانی رسانه‌ای و سایبری مستقل در یک کشور تا چه اندازه می‌تواند اهمیت و ضرورت داشته باشد.

*‌ پیام رسان‌های داخلی توسط جریان تحریف، ترور شدند

وی در خصوص عدم توفیق شبکه‌های اجتماعی و پیامرسان‌های داخلی و همچنین اقبال مردم به سمت برنامه‌هایی مانند واتساپ و اینستاگرام بعد از فیلتر تلگرام، گفت: نکته مهمی که وجود دارد این است که پیامرسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی توسط جریان تحریف، ترور شدند زیرا نان این جریان در بستری است که بتواند دروغ بگوید، اخبار جعلی درست کند، آمدنیوزها را پشتیبانی کند و انواع کانال‌های بدون هویت و افشاگر را ایجاد کند.

آل داوود افزود: طبیعی است که جریان تحریف در بستر امن پیامرسان‌های داخلی نمی‌تواند این کارها را انجام دهد چون خیلی زود به عنوان یک مخل امنیت روانی در سطح جامعه شناسایی شده و برخورد می‌شود و اجازه داده نمی‌شود که fake news (اخبار جعلی) بسازد.

دبیر نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی کشور اظهار داشت: تولید اخبار جعلی که می‌تواند آرامش روانی را در سطح جامعه بر هم بزند در خیلی از کشورها جرایم سختی دارد و حتی در اجلاس حکمرانی اتحادیه اروپا اینطور بحث می‌شود که اخبار جعلی حتی می‌تواند سبب سلب حکمرانی از یک کشور شود.

آل داوود خاطرنشان کرد: مساله بعدی در خصوص اینکه چرا از شبکه‌های اجتماعی خارجی استفاده می‌شود این است که از طرفی تبلیغات و پروپاگاندای سیاهِ رسانه‌ایِ ضد پیامرسان‌های داخلی و جلوگیری و شیطنت جریان تحریف نمی‌گذارد شبکه ملی اطلاعات، راه بیفتد و از آن طرف، تبلیغات گسترده واتساپ در داخل کشور و از همه مهمتر، فقر سواد رسانه‌ای باعث می‌شود که مردم، پلتفرم‌های خارجی را انتخاب کنند.

*‌ اطلاعات مردم در شبکه‌های اجتماعی خارجی سرقت می‌شود

وی با بیان اینکه مردم خبر ندارند که چقدر از این پلتفرم‌ها می‌توانند آسیب ببینند، افزود: بزرگترین آسیبی که مردم در استفاده از پلتفرم‌های خارجی می‌بینند در حوزه جنگ شناختی، سرقت اطلاعات ریز مردم در حوزه‌های شخصیتی، ذائقه‌ها، عادت‌ها و کُنش در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.

آل داوود با بیان اینکه این داده‌ها در عصر جنگ اطلاعات و حاکمیت داده‌ها بسیار اهمیت دارد، گفت: اکثر شبکه‌های اجتماعی خارجی مانند واتساپ و اینستاگرام، وابسته به شرکت‌های آمریکایی هستند و مشاهده می‌شود که اطلاعات مردم، سرقت و تحلیل می‌شود.

وی اظهار داشت: علم جدیدی به نام علوم داده وجود دارد که داده‌ها را تحلیل کرده و فرآیندهای ذهنی افراد را به دست می‌آورند و عادات، کنش‌ها، رفتارها، ذائقه‌ها و سلایق مردم را کشف می‌کنند و بلافاصله مبتنی بر داده‌هایی که به دست آورده‌اند، تحلیل کرده و برای مثال؛ اگر نقطه ضعف یک ملت در حوزه اقتصادی است از طریق تحلیل داده‌ها جنگ اقتصادی با یک ملت راه انداخته و ملت را در حوزه‌های عقیدتی و هویتی فریب می‌دهند.

آل داوود با بیان اینکه برای مثال در حوزه اعتقادی در ایام محرم و صفر، شبهه‌پراکنی می‌کنند، خاطرنشان کرد: ذائقه مردم را شناسایی کرده و وقتی می‌بینند که مردم، علاقه ویژه‌ای نسبت به امام حسین(ع) دارند، شبه‌هایی می‌سازند که مبتنی بر داده‌هایی است که از خود مردم جمع کرده‌اند.

*‌ فقر سواد رسانه‌ای، توانایی تشخیص سره از ناسره را سلب کرده است

دبیر نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی کشور گفت: متاسفانه مشکل جدی در سطح جامعه داریم این است که اینستاگرام، یک شبکه اجتماعی تصویرمحور و فرازبانی بوده و فقر سواد رسانه‌ای مردم، توانایی تحلیل هوشمند و به‌هنگام داده‌ها و تشخیص سره از ناسره را سلب کرده که توانایی تشخیص اخبار جعلی از اخبار صحیح را ندارند و در نتیجه در این جنگ، منقلب شده و دشمن می‌تواند با عملیات‌های روانی که در این بستر دارد باعث فریب، یاس و ناامیدی مردم و کُنش‌ها و واکنش‌های منفی شده و همچنین باعث تبدیل حبّ مردم نسبت به نظام به بغض و تبدیل یقین مردم به مسائل اعتقادی و هویتی ایرانی- اسلامی به شک می‌شود.

آل داوود با بیان اینکه بحث در اینستاگرام بر سر قمار و شرط‌بندی است، افزود: متاسفانه شاهدیم که مسائل هویتی و تغییر سبک زندگی نیز به صورت گسترده در این شبکه اجتماعی انجام می‌شود که خطر بلندمدت برای ما و به‌خصوص نواجوانانی است که در اینستاگرام، زیست می‌کنند.

*‌ مردم به پیامرسان‌های داخلی اعتماد دارند

وی در خصوص دلایل عدم موفقیت شبکه‌های اجتماعی ایرانی علاوه بر جریان تحریف، گفت: مردم به پیامرسان‌های داخلی اعتماد دارند و روبیکا 38 میلیون نفر مخاطب دارد و برنامه شاد نیز که نسخه‌ای از روبیکا است، حدود 15 میلیون نفر از آن برای مسائل آموزشی استفاده می‌کنند.

آل داوود با بیان اینکه 2 نکته در عدم توفیق شبکه‌های اجتماعی داخلی وجود دارد، اظهار داشت: اول اینکه جریان تحریف با شیطنت، اجازه رشد به پیامرسان‌های داخلی را نداد زیرا وقتی شبکه‌های خارجی مانند تلگرام، اینستاگرام و واتساپ در داخل کشور هستند که هیچ قانونی بالای سرشان نیست و پهنای باند هم به اندازه کافی در اختیار سرویس‌های خارجی قرار گرفته و پهنای باند بسیار کمی برای شبکه‌های داخلی می‌دهند که آن را هم مختل می‌کنند.

وی اظهار داشت: مشخص است که وقتی دولت به جای اینکه دیتاسنتر (مرکز داده) ملی به شبکه‌های داخلی داده و حمایت کند و تسهیلات خوبی به پیامرسان‌های داخلی بدهد اما با چندرغاز یعنی پرداخت تسهیلات 5 میلیارد تومانی (که آن را هم بیش از 6 میلیارد تومان پس می‌گیرد) به پیامرسان‌های داخلی می‌گوید بروید و برای خودتان سِرور بخرید، پشتیبانی سخت‌افزاری دقیق و پهنای باندی و حاکمیتی خوبی نمی‌کند، شبکه‌های داخلی که بخش خصوصی و جوانان نخبه ایرانی راه‌انداخته‌اند باید با تلگرامی رقابت کند که ده‌ها هزار سِرور در نقاط مختلف دنیا داشته و از پهنای باند بسیار وسیعی بهره‌مند است، طبیعی است که نمی‌توانند رقابت کنند.

آل داوود در خصوص راهکارهای ترغیب مردم به شبکه‌های اجتماعی داخلی گفت: در این فضا ابتدا باید تکلیف سرورهای خارجی را مشخص کنیم که آیا می‌خواهیم نسبت به آن‌ها قانونگذاری کنیم که بستر زیست تروریست‌ها نشوند یا اینکه می‌خواهیم رها کنیم تا در کشور فتنه ایجاد کرده و بستر تروریست‌ها شوند و سبک زندگی مردم و ذائقه نوجوانان و جوانان ما را تغییر دهند.

وی، ارتقای سواد رسانه ای مردم را یک راهکار خیلی مهم بیان کرد و اظهار داشت: در نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی به دنبال ارتقای سواد رسانه‌ای مردم هستیم ضمن اینکه مطالبه راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و سرویس‌های بومی و حمایت از این سرویس‌ها نیز راهکارهای بعدی است.

دبیر نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی کشور، راهکار دیگر را ایجاد و تصویب قوانین منطبق بر عصر فعلی دانست و خاطرنشان کرد: قوانین قبلی، قدیمی بوده و پاسخگوی خیلی از جرایم در این فضا نیستند و مهمتر از همه این‌ها حکمرانی رسانه‌ای و سایبری است که باید جدی بگیریم، سندش را بنویسیم، حدود و ثغور و مرزهای سایبری خودمان را در این سند مشخص کنیم و قانون‌مند به این فضا نگاه کرده و اجازه ندهیم که فضای مجازی‌مان بی‌در و پیکر و رها شود.

*‌ رسانه‌ها نقش زیادی در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند

وی در خصوص نقش رسانه‌ها در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع از آن گفت: رسانه‌ها نقش جدی و بسیار زیادی در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند.

آل داوود با بیان اینکه بعضی از دانشمندان غربی، پیروزی انقلاب اسلامی را «انقلاب کاست» هم می‌گویند، اظهار داشت: پیام‌ها و نوار کاست‌های حضرت امام خمینی(ره) با یک شبکه بین‌المللی از فرانسه به روستاهای زاهدان می‌رسید یعنی پیام‌های امام(ره) در پاریس نوشته می‌شد و اینجا در روستاها توزیع می‌شد که یک شبکه بین‌المللی رسانه‌ای است.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها در ادامه و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به کمک ما آمده و اهداف انقلاب را روشن کردند، خاطرنشان کرد: نگاه بسیار دقیق امامین انقلاب به رسانه‌ها را نباید فراموش کرد که حضرت امام خمینی(ره) فرمودند صداوسیما باید دانشگاه باشد یعنی نگاه بالا و بااهمیت امام(ره) به رسانه‌ها است.

دبیر نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی کشور با اشاره به نگاه دقیق و بااهمیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به رسانه‌ها افزود: ایشان فرمودند فضای مجازی به اندازه انقلاب اهمیت دارد و من اگر رهبر نبودم، رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم که همین فضا نیز یک بستر رسانه‌ای است.

وی تصریح کرد: نگاه امامین انقلاب به رسانه‌ها دقیق است اما به شرط اینکه در فضای فعلی بتوانیم حکمرانی رسانه‌ای و سایبری خودمان را داشته باشیم چون ممکن است آسیب‌های زیادی مثل فتنه 88 ، دی‌ماه 96 و آبان‌ماه 98 ببینیم و حملات تروریستی متعددی که از بستر رسانه‌های جدید مثل پیامرسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی به ما وارد شده یا تغییر ذائقه مردم و فعالیت گسترده گروه‌های شرط‌بندی در رسانه‌ها آسیب‌های جدی است که در حوزه جنگ‌های ترکیبی به کشورمان وارد می‌شود و طبیعی است که دشمن بیکار نمی‌نشیند.

آل داوود با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ابراز کرد: ذیل بیانیه گام دوم انقلاب که رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه رسانه‌ها دستور می‌دهند محاصره تبلیغاتی دشمن را باید بشکنیم و با فضای یاس و ناامیدی مقابله کنیم، معتقدیم که رسانه‌های ذیل حاکمیت سایبری می‌توانند کمک کنند که به زودی تمدن نوین اسلامی را بسازیم و شاهد ظهور باشیم.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر