logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۶
[ شناسه خبر : ۱۹۱۷۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
موج رسا گزارش می دهد؛

کوی مهرآرا محروم از خدمات شهری/ محدودیت منابع، مانع ارائه خدمات مطلوب در کوی مهرآرا

کوی-مهرآرا-محروم-از-خدمات-شهری-محدودیت-منابع،-مانع-ارائه-خدمات-مطلوب-در-کوی-مهرآرا
کوی مهرآرا در جنوب شهر زنجان علی‌رغم قرار گرفتن مسکن مهر در آنجا و تحویل به شهرداری متاسفانه از خدمات مطلوبی در حوزه مدیریت شهری برخوردار نیست.

به گزارش موج رسا; شهرک‌سازی و ایجاد واحدهای مسکونی در یک منطقه باید با اتخاذ تدابیر لازم و پیش‌بینی تمام زیرساخت‌ها و خدمات مورد نیاز باشد تا ساکنان شهرک‌ها را با مشکلات متعدد مواجه نسازد. بعد از تامین زیرساخت‌ها از جمله آب، برق، گاز و تلفن، نوبت به ساخت‌وساز و ارائه خدمات در حوزه مدیریت شهری می‌شود که بر عهده شهرداری است.

مهرآرا، یکی از شهرک‌های اقماری جنوب شهر زنجان است که زمین‌های آن بیش از 20 سال قبل، واگذار شده و امرور متاسفانه علی‌رغم تحویل به شهرداری، خدمات مطلوبی برای ساکنان این منطقه ارائه نمی‌شود.

یکی از ساکنان کوی مهرآرا در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه اکنون اطلاع ندارم که این شهرک، تحویل شهرداری شده یا نه اما تا چند سال قبل، تحویل داده نشده بود، اظهار داشت: متاسفانه خدمات خاصی از لحاظ مدیریت شهری در مهرآرا ارائه نمی‌شود و خدمات فقط محدود به چند دستگاه اتوبوس و جمع‌آوری زباله است که آن هم به دلیل این است که عوارض پرداخت می‌کنیم.

وی گفت: متاسفانه کوی مهرآرا از تاکسی هم محروم بوده و فقط چند دستگاه اتواوبس شهری در این شهرک، تردد می‌کنند.

این ساکن کوی مهرؤا خاطرنشان کرد: اکنون که خدمات خاصی در این شهرک ارائه نمی‌شود باز هم قسمتی از زمین‌ها را به طرح اقدام ملی مسکن، اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه کوی مهرآرا حتی یک مدرسه ابتدایی و یک سالن ورزشی هم ندارد و بچه‌ها در مضیقه هستند، افزود: وقتی پروژه کوی مهرآرا ناتمام مانده و محلی که حتی یک مدرسه و فضای سبز ندارد برای چه دوباره با اختصاص زمین به طرح اقدام ملی مسکن، تراکم جمعیت را بالا می‌برند؟

وی با بیان اینکه افزایش جمعیت و تراکم در یک منطقه، اِشکالی ندارد، تصریح کرد: بحث این است که وقتی هیچگونه خدماتی ارائه نمی‌شود و ساکنان فعالی با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند چرا دوباره اقدام به افزایش تراکم جمعیت می‌کنند.

این فرد گفت: بارها این موضوع را از طریق رسانه‌های مختلف پیگیری کرده‌ایم و کوی مهرآرا چند سال است که در این شرایط قرار دارد.

 

*‌ محدودیت بودجه‌ای، ارائه خدمات را ضعیف کرده است

حبیب ملایی یگانه، شهردار زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه کوی مهرآرا تحویل شهرداری شده است، گفت: هم‌اکنون خدمات در این شهرک، ارائه می‌شود منتها با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای، ضعیف است.

وی اظهار داشت: شهرداری، بودجه‌هایی را برای این منطقه تخصیص داده اما با توجه به افزایش قیمت‌ها و محدودیت‌ها، ارائه خدمات با مشکل مواجه شده است.

ملایی یگانه با اشاره به آسیب‌های دوران کرونا خاطرنشان کرد: به دلیل آسیب‌های وارده ناشی از شیوع ویروس کرونا در سال جاری حداقل 30 درصد از بودجه و درآمدهای شهرداری زنجان تاکنون محقق نشده است.

 

*‌ محدودیت درآمد، ارائه خدمات را هم محدود می‌کند

شهردار زنجان با بیان اینکه شهرداری، یکی از نهادهایی است که به عنوان خودگردان و به عبارت دیگر درآمد- هزینه اداره می‌شود، گفت: باید بر اساس درآمدی که از مردم می‌گیریم، شهر را اداره کنیم.

وی اظهار داشت: طبیعی است که وقتی درآمدهای شهرداری، محدود باشد در ارائه خدمات شهری و کارهای عمرانی نیز با محدودیت مواجه خواهیم شد.

ملایی یگانه بیان اینکه با این وجود، سعی می‌کنیم که حوزه خدمات را در شمال، جنوب، شرق و غرب شهر، ارائه دهیم، خاطرنشان کرد: تکمیل و احداث پارک محلی و همچنین آسفالت و لکه‌گیری خیابان‌های این شهرک در بودجه سال آینده دیده شده است.

شهردار زنجان د خصوص کمبود اتوبوس شهری در کوی مهرآرا با بیان اینکه در مجموع تعداد اتوبوس‌ها در شهر زنجان کمتر از مورد نیاز است، گفت: در سال‌های گذشته بیش از 60 دستگاه اتوبوس از ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر زنجان خارج شده‌اند.

وی در خصوص اختصاص بخشی از کوی مهرآرا به طرح اقدام ملی مسکن علی‌رغم ضعیف بودن خدمات شهری ابراز کرد: زمین‌های مورد اشاره مربوط به کوی مهرآرا نبوده و یک شهرک دیگری است که به مهرآرا چسبیده و مربوط به دولت است.

 

*‌ جلسه اختصاصی برای خدمات‌دهی به کوی مهرآرا برگزار خواهد شد

منصور مرادلو، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ از برگزاری جلسه اختصاصی برای خدمات‌دهی به مناطق جنوبی و محروم شهر زنجان از جمله کوی مهرآرا و فلسطین (بابائیان) در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این جلسه به صورت تلفیقی از کمیسیون‌های عمران و خدمات شهری شورای اسلامی شهر و با حضور معاونان عمرانی و خدمات شهری شهرداری و همچنین شهرداران مناطق یک و سه برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه این جلسه طی هفته آتی برگزار خواهد شد، اظهار داشت: موضوع اختصاصی این جلسه، خدمات‌دهی به ساکنان کوی مهرآرا و کوی فلسطین خواهد بود.

مرادلو خاطرنشان کرد: تلاش بر این است که زه‌کشی میدان فلسطین و احداث پل هوایی برای این منطقه را داشته و امکانات فرهنگی را تا حد توان در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

وی با بیان اینکه احداث پل عابر پیاده در کوی مهرآرا نیز در اولویت است، افزود: علاوه بر پل، خدمات دیگری نیز در مهرآرا خواهد بود که به همین منظور، جلسه‌ای طی هفته آینده برگزار خواهد شد و مطالبه خواهیم کرد که شهرداران مناطق مربوطه در صورتی که بودجه‌ای اختصاص پیدا کرد، حتماً آن را برای خدمات به ساکنان این مناطق هزینه کنند.

عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: در صورتی که تصمیماتی نسبت به کوی مهرآرا و فلسطین گرفته شود، اطلاع‌رسانی می‌شود.

با توجه به اینکه مناطق شرقی و شمالی شهر زنجان نسبت به سایر مناطق از امکانات مطلوب و بهتری بهره‌مند هستند انتظار می‌رود مسئولان، نگاه تبعیض‌آمیز خود به مناطق مختلف را برداشته و توزیع یکسان امکانات و خدمات شهری را داشته باشند. تعداد اتوبوس‌های شهری مهرآرا در حالی کم است که این تعداد در شهرک‌های اقماری شمالی و شرقی زنجان به اندازه کافی وجود دارد در حالی که اهالی مناطق جنوبی و غربی شهر به مراتب نیاز بیشتری به اینگونه خدمات دارند ضمن اینکه عدم وجود تاکسی و ون‌تاکسی در کوی مهرآرا نیز یک معضل مهم و دغدغه جدی برای ساکنان است که انتظار می‌رود مسئولان به این نکته نیز توجه داشته باشند. احداث مدرسه، سالن ورزشی، فضای سبز و سایر امکانات رفاهی، تفریحی، فرهنگی و عمرانی از حقوق مسلّم ساکنان مناطق غربی و جنوبی است ضمن اینکه با توجه به قرارگیری کوی مهرآرا و شهرآرا در کنار بزرگراه 22 بهمن، نه تنها احداث یک پل هوایی برای عبور ساکنین نیز نباید از چشم مسئولان دور بماند بلکه باید مانند پل گلشهر که در شرق زنجان احداث شد، یک روزگذر با همان شرایط برای جنوب شهر زنجان و تردد ساکنان آن مناطق نیز احداث شود.

// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر