logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۱۵
[ شناسه خبر : ۱۹۱۱۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان:

نخستین لَندفیل اصولی پسماند کشور در زنجان اجرا می‌شود

نخستین-لَندفیل-اصولی-پسماند-کشور-در-زنجان-اجرا-می‌شود
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به تعیین روستای سردهات به عنوان محل قطعی دپوی پسماندهای شهرک صنعتی روی گفت: اولین لَندفیل (خاک‌چال) پسماندهای ویژه کشور به وسعت 54 هکتار با 35 میلیارد تومان هزینه در زنجان اجرا می‌شود.

به گزارش موج رسا; حسین آبسالان امروز در نشست خبری به مناسبت روز هوای پاک اظهار داشت: دپوی پسماندهای شهرک صنعتی روی زنجان، مشکلی مربوط به بیش از 25 سال گذشته بود که هم‌اکنون با انتخاب روستای سردهات به عنوان محل قطعی، این مشکل به صورت اصولی و فنی، مدیریت می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر در روز اول، محل درستی برای دپوی پسماندها مکان‌یابی شده بود، امروز با این مشکلات مواجه نمی‌شدیم، خاطرنشان کرد: تصفیه‌خانه شهرک صنعتی روی نیز زنجان با 15 میلیارد تومان هزینه در حال ساخت است.

آبسالان افزود: اولین لَندفیل (خاک‌چال) پسماندهای ویژه کشور به وسعت 54 هکتار با 35 میلیارد تومان هزینه در زنجان اجرا می‌شود تا مشکلی که به حدود 3 دهه قبل بازمی‌گردد به صورت اصولی و فنی حل شود.

وی تصریح کرد: با اجرای لندفیل جدید نیز سالیان سال طول می‌کشد تا شرایط زنجان به حالت اولیه بازگردد.

*‌ امسال هوای زنجان فقط 3 روز ناسالم بوده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به وجود 3 ایستگاه سنجش آلایندگی هوا در این استان گفت: زنجان، جزء پاک‌ترین مراکز استان کشور است.

وی اظهار داشت: عوامل مختلفی مانند تجمیع جمعیت انسانی، میزان ترددها، موقعیت جغرافیایی و وجود واحدهای تولیدی در آلودگی هوا موثر هستند.

وی با بیان اینکه طبیعت به هم مرتبط بوده و در آلودگی محیط زیست، چیزی به نام مرز معنا ندارد، خاطرنشان کرد: وجود ذرات معلقِ کوچک و بزرگ مربوط به استان‌ها و یا حتی کشورهای دیگر بوده که وارد کشور و استان زنجان می‌شوند.

آبسالان با بیان اینکه فعالیت‌های موجود در اطراف شهر نیز بر آلودگی هوا موثرند، افزود: زمانی، اطراف شهر زنجان مرتع و جنگل بوده و فرسایش خاک نداشتیم اما از بین رفتن مراتع سبب فرسایش خاک و در نتیجه آلودگی هوا بر اثر گرد و غبار ناشی از وزش باد می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: امسال تاکنون هوای این استان فقط 3 روز ناسالم بوده و میزان آلایندگی هوا بیش از حد استاندارد بوده که یک روز در اردیبهشت و 2 روز دیگر در مهرماه بوده است.

وی اظهار داشت: این میزان در سال گذشته 4 روز بود که در آبان‌ماه 2 روز و مهر و آذرماه نیز هرکدام یک روز بود.

آبسالان با اشاره به تلاش کارکنان حفاظت محیط زیست برای کنترل هوای استان با بیان اینکه گشت‌های شبانه‌روزی، هوای استان را پایش می‌کنند، خاطرنشان کرد: در 9 ماهه سال جاری 1903 فقره پایش هوا، 633 مورد صدور اخطاریه زیست‌محیطی به واحدهای آلاینده، 88 مورد بازدید و کنترل فنی آزمایشگاه معتمد، 64 مورد پایش و نمونه‌برداری منابع آب‌های سطحی و 16 مورد منابع آب‌های زیرزمینی انجام شده و همچنین 51 مورد شکایت علیه واحدهای تولیدی آلاینده نیز به اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان واصل شده است.

وی با تاکید بر اینکه چیزی به نام مرز در طبیعت، معنا ندارد، تصریح کرد: هر عاملی که منجر به اخلال در روند طبیعیِ طبیعت شود و بدون نظر کارشناسی و تخصصی باشد باید منتظر عواقب ناگواری باشیم.

*‌ طبیعت استان زنجان رو به نابودی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: این استان، طبیعت متنوعی دارد اما متاسفانه رو به نابودی است زیرا مراتع آن تخریب می‌شود که سیل، گرد و غبار، گرسنگی دام و متعاقب آن گرسنگی روستاییان و مهاجرت آن‌ها حاصل این تخریب است و دیمزار هم که بستگی به بارش باران دارد.

وی تاکید کرد: زنجان با این تنوع طبیعت، جزء استان‌هایی است که باید قدر آن را دانست اما متاسفانه طبیعت استان رو به نابودی است.

آبسالان با بیان اینکه محل درآمد روستاییان از محل خود روستا تعریف شده است، افزود: اما متاسفانه مشاهده می‌شود که علی‌رغم خدمات بسیار دولت در روستاها، روستاییان به دلیل کمبود درآمد، امکان زندگی در روستا نداشته و مهاجرت می‌کنند که دلیل آن تخریب مراتع است و کاهش دام‌ها نیز از نتایج نابودی مراتع است که برای تغذیه ان‌ها اقدام به خرید علوفه و کاه می‌کنند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه هیچگونه سوخت مازوت در این استان استفاده نمی‌شود، گفت: در نیروگاه‌ها از سوخت گازوئیل استفاده شده و سیستم کارخانجات سیمان نیز طوری است که از سوخت مازوت استفاده نمی‌شود.

وی، شعار امسال روز هوای پاک را «هوای پاک، تعهد مسئولان، مشارکت مردم» بیان کرد و اظهار داشت: هفته هوای پاک از روز جمعه 26 دی‌ماه آغاز شده و عناوین این هفته عبارت از: روز اموزش و هوای پاک، روز صنعت و هوای پاک، روز طبیعت و هوای پاک، روز قانون و هوای پاک، روز مدیریت منابع آلاینده و هوای پاک، روز مشارکت‌های مردمی و هوای پاک و روز تعهد مسئولان و هوای پاک است.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر