logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۷
[ شناسه خبر : ۱۹۰۹۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
استاندار زنجان:

رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید رفتار غالب در زندگی باشد

رعایت-پروتکل‌های-بهداشتی-باید-رفتار-غالب-در-زندگی-باشد
استاندار زنجان با بیان اینکه تغییر شرایط و کاهش ابتلا و فوتی‌های کرونا به رفتار مردم بستگی دارد، گفت: رفتار و گفتمان غالب ما رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی است وگرنه آثار عدم رعایت پروتکل‌ها 2 هفته بعد مشخص می‌شود.

به گزارش موج رسا; فتح‌اله حقیقی امروز در جلسه ستاد پیشگیری، مدیریت و مقابله با کرونای استان زنجان که با حضور معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، اظهار داشت: هر برنامه‌ای هر اندازه هم خوب تدوین شود کسانی که برنامه را راهبری کرده و یا در صف، اجرا می‌کنند اگر در عمل، مرد میدان نباشند موفق نمی‌شود لذا اولین کاری که پس از شیوع بیماری کرونا در استان انجام شد این بود که از نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گرفته تا تمام مدیران و مسئولان نظامی، انتظامی، اجرایی، قضایی و امنیتی و همچنین رسانه‌ها آنچه که در بضاعت داشتند به صورت عملیاتی وارد میدان شده و بیش از وظیفه‌شان عمل کردند.

وی با بیان اینکه زنجان، استان پایلوت کشور در انجام تست‌های کرونا بود، خاطرنشان کرد: به ازای هر یک هزار نفر 120 تست انجام شده است.

حقیقی افزود: در آذرماه، تعداد افرادی که تست pcr آن‌ها مثبت بوده 35.5 درصد بوده که تست قطعی 18.1 درصد از آن‌ها مثبت شد و این میزان در دی‌ماه به ترتیب به 13.2 و 8.2 درصد رسید.

وی با بیان اینکه استان زنجان ظرفیت 7 هزار تخت نقاهتگاهی داشت، گفت: به دلیل استقبال کم مردم از نقاهتگاه‌ها 1300 تخت فعال داریم که تمام آن‌ها در هتل‌ها و میهمانسراها است و تاکنون بیش از یک هزار نفر، جداسازی و در نقاهتگاه‌ها تحت مراقبت و مداوای لازم قرار گرفته‌اند.

استاندار زنجان با بیان اینکه تعداد تخت‌های بیمارستانی این استان 1900 تخت بود، اظهار داشت: 200 تخت بعد از شیوع کرونا اضافه شده و 160 تخت نیز در دهه فجر به تخت‌های بیمارستانی استان افزوده خواهد شد همچنین 70 تخت آی‌سی‌یو داشتیم که بیش از 60 مورد اضافه شده و 50 تخت هم نیاز به تجهیزات دارد تا تکمیل شوند ضمن اینکه آزمایشگاه‌های سیار نیز در مناطق شلوغ شهر، مستقر هستند.

وی تاکید کرد: بعد از گذشت حدود یک سال از شیوع ویروس کرونا باید توجه داشته باشیم که فاجعه‌آمیزترین شرایط، زمانی است که عادی‌انگاری شود در حالی که اینطور نیست و تفاوت آنچنانی بین وضعیت رنگ کرونایی شهرها وجود ندارد.

حقیقی اظهار داشت: تا زمانی که واکسن مورد نیاز به اندازه کافی، تامین و تزریق نشده و تا زمانی که وزارت بهداشت اعلام نکند همچنان باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفتمان و رفتار غالب زندگی‌مان باشد زیرا رفتار ویروس کرونا لگاریتمی بوده و در کمترین زمان می‌تواند تعداد بستری‌ها را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه تغییر شرایط و کاهش ابتلا و فوتی‌ها به رفتار ما بستگی دارد، تاکید کرد: گفتمان غالب ما رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی است وگرنه آثار عدم رعایت پروتکل‌ها 2 هفته بعد مشخص می‌شود.

استاندار زنجان با بیان اینکه قرارگاه عملیاتی کرونا ویروس استان و شورای تامین شهرستان‌ها ظرف 2 هفته باید طرح امنیتی و اجرایی برای 22 بهمن و عید نوروز تهیه کنند، گفت: اگر برای 22 بهمن، مراسمی باشد و از سوی مرکز اعلام شود، فقط به صورت خودرویی و موتوری خواهد بود و تمام سخنرانی‌ها نیز باید از صداوسیما و فضای مجازی باشد و هرگونه تجمع و راهپیمایی نیز ممنوع است.

وی افزود: همچنین برای عید نوروز نیز باید نحوه فعالیت بازارچه‌ها، ترددها و مسافرت‌ها از هم‌اکنون مشخص باشد.

پرویز قزلباش نیز در این جلسه با اشاره به آخرین وضعیت استان از لحاظ بیماری کرونا اظهار داشت: روند ابتلا و فوتی بیماری کرونا در کل کشور و استان زنجان نزولی است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد بستری‌های روزانه در استان زنجان 4.2 برابر و بستری‌های هفتگی 5.5 برابر و همچنین میزان فوتی‌ها نیز 11 برابر نسبت به زمان پیک بیماری، کاهش یافته است.

قزلباش با بیان اینکه از کارهای بسیار بزرگی که در کشور و استان انجام شده، توجه به آزمایش‌های سرپایی است، افزود: اصل بر پیدا کردن موارد مثبت، انجام تست‌های وسیع، توجه به حوزه سرپایی، جدا کردن بیماران مبتلا و قطع زنجیره انتقال است.

وی تصریح کرد: استان زنجان در اوایل شیوع بیماری با اجرای پایلوت طرح آزمایشگاهی توانست قدم‌های خوبی بردارد و امروز در استان زنجان بیش از 121 هزار نمونه از مردم گرفته شده است.

قزلباش با بیان اینکه انجام نمونه‌ها با اجرای طرح شهید سلیمانی، روند بسیار خوبی پیدا کرده است، ادامه داد: هر چند فاصله زیادی تا نقطه مطلوب داریم اما نمونه‌گیری‌ها در روند مناسبی قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون 43 هزار و 174 مورد مثبت در استان شناسایی شده  است، گفت: 18 هزار و 732 مورد نیز تاکنون بستری شده‌اند.

وی اظهار داشت: از ابتدای آذرماه سال جاری تاکنون بیش از 37 هزار و 375 نمونه داشته‌ایم و با اضافه شدن تست‌های سریع، امکان بیماریابی نیز افزایش یافته و در زنجان بیش از 12 هزار تست سریع انجام شده است.

قزلباش خاطرنشان کرد: با افزایش تست‌ها هر اندازه به سمتی برویم که میزان موارد مثبت، کم شود به نقطه مطلوب نزدیک می‌شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: هدف از اجرای طرح شهید سلیمانی این است که به سمت پیک کرونا حرکت نکنیم و بزرگترین دستاورد طرح باید این باشد که اجازه ندهیم، استان و کشور به سمت پیک کرونا حرکت کند.

وی تصریح کرد: باید به سمتی برویم که سیستم مراقبتی با تمام توان، شدت و حدّت، کار کند و بتواند به استانداردی برساند که از پیک احتمالی کرونا جلوگیری کند.

قزلباش خاطرنشان کرد: با توجه به روند بیماری 1300 تخت برای نقاهتگاه‌ها آماده شد که تاکنون بیش از 1000 بیمار در نقاهتگاه‌ها استان تحت مراقبت قرار گرفته‌اند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر