logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۹
[ شناسه خبر : ۱۹۰۸۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

ایران رئیس تشریفاتی فوتسال آسیا

ایران-رئیس-تشریفاتی-فوتسال-آسیا
در حالی که طی یک ماه گذشته تصمیمات و اظهارنظرها درباره سرنوشت مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا به اوج خود رسیده، ایران با وجود داشتن ریاست کمیته فوتسال آسیا بسیار منفعل عمل کرده است.

به گزارش موج رسا; 

ماجرای ریاست ایران در کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی کنفدراسیون آسیا بسیار عجیب و ناراحت کننده است. تصمیم‌گیری ها درباره برگزاری یا عدم برگزاری مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ نشان داد که ایران تا چه اندازه در این بخش منفعل و بی خاصیت عمل کرده است.

ریاست کمیته فوتسال آسیا در سال‌های گذشته همواره در اختیار ایرانی‌ها بوده اما نقش فعال، سازنده و تاثیرگذار در این دوره‌ها بسیار متفاوت بوده است. شاید عباس ترابیان را باوجود نقدهایی که در بخش‌های دیگر به وی وارد است، بتوان یکی از مدیران تاثیرگذار ایران در حوزه فوتسال آسیا دانست. ارتباطات قوی ترابیان و تسلط بر زبان انگلیسی باعث شده بود این رئیس سابق کمیته فوتسال ایران، حوزه فعالیت‌ها و تصمیم سازی هایش را به قاره آسیا تحمیل کند و همواره ایران در متن اتفاقات قرار داشت.

بعد از ترابیان، پست ریاست فوتسال آسیا به علی کفاشیان رسید. کفاشیان هرچند به اندازه ترابیان در حوزه فوتسال قاره فعال نبود اما در هر صورت با مشغله‌هایی که داشت، مسائل را پیگیری می‌کرد و طرح‌ها و ایده‌های داخلی را برای تصویب به جلسات AFC می‌برد.

با کنار رفتن کفاشیان از این پُست آسیایی، نوبت به مهدی تاج رسید. تاج وارث کمیته‌ای شد که قبل از او تصمیمات و مصوباتش حاصل پیگیری و طرح‌های مدیران ایرانی بود اما در مدت فعالیت مهدی تاج، اثرگذاری ایران در این کمیته کم و کمتر شد.

تاج که در جلسات کنفدراسیون آسیا با حضور مترجم شرکت می‌کرد، باوجود استعفا از ریاست فدراسیون فوتبال (در پی بالا گرفتن بحث قرارداد مارک ویلموتس) بازهم در کمیته فوتسال AFC باقی ماند اما این روزها نه اثری از این پست در جلسات AFC دیده می‌شود و نه ایران در جریان تصمیم گیری ها قرار دارد!


مهدی تاج در حال اهدای جایزه بهترین بازیکن فوتسال ۲۰۱۹ آسیا به یوشیکاوا از ژاپن

این موضوع در یک ماه گذشته و با شدت گرفتن بحث مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا به شکل عجیبی خودنمایی می‌کند. در این مدت، برگزاری یا عدم برگزاری مسابقات فوتسال قاره آسیا اوج گرفت. خبرنگاران و رسانه‌های آسیایی، اروپایی و حتی آمریکای لاتین از تصمیمات کنفدراسیون فوتبال آسیا برای لغو جام ملت‌ها خبرهای مختلفی منتشر کردند.

این دوره از مسابقات قهرمانی آسیا اهمیت دو چندانی هم دارد چرا که در حکم تعیین پنج سهمیه قاره آسیا برای مسابقات جام جهانی فوتسال هم محسوب می‌شود. حتی صحبت از روش‌های جایگزین برای تعیین سهمیه‌های قاره به میان آمده اما پیگیری خبرنگار مهر برای دریافت جزئیات جلسات AFC از کمیته فوتسال ایران به یک یا دو جمله ختم می‌شود: «در جریان نیستیم. هنوز چیزی ابلاغ نشده است.»

داود پرهیزکار رئیس کمیته فوتسال ایران چندی پیش در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرده بود اگر تصمیمی در این ارتباط در AFC گرفته شود، مهدی تاج حتماً به ایرانی‌ها خبر می‌دهد اما ظاهراً نقش تاج در تصمیمات فوتسال آسیا چیزی نزدیک به صفر است.

روز گذشته و امروز هم بعضی دیگر از رسانه‌ها و خبرنگاران آسیایی از لغو مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا خبر داده‌اند اما کمیته فوتسال همچنان از این تصمیم بزرگ و مهم اظهار بی اطلاعی می‌کند.

ایران سال هاست که در فوتسال آسیا آقایی می‌کند و از ۱۵ دوره این بازی‌ها، تاکنون ۱۲ عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، عنوان سومی مسابقات جام جهانی فوتسال در سال ۲۰۱۶ به تیم کشورمان رسید ولی ظاهراً بین قدرت داخل زمین و قدرت چانه زنی و تصمیم گیری خارج از زمین فوتسال ایران اختلاف فاحشی ایجاد شده است.

ایران که زمانی برای برگزاری و حضور در تورنمنت‌های معتبر جهان رایزنی می‌کرد، حالا از تصمیم گیری درباره سرنوشت رویدادی که ریاست کمیته‌اش را در قاره آسیا در اختیار دارد، عاجز مانده است. شاید برای مهدی تاج و دوستانش موضوعات مهمتری برای رسیدگی و پیگیری وجود داشته باشد؛ موضوعاتی نظیر انتخابات فدراسیون فوتبال و تلاش برای گرفتن رای مجمع به نفع گزینه‌ای خاص!/مهر

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر