logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۱
[ شناسه خبر : ۱۹۰۷۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
امام جمعه ابهر:

نداشتن مشروعیت دینی و مقبولیت اجتماعی دلیل فرار شاه از کشور بود

نداشتن-مشروعیت-دینی-و-مقبولیت-اجتماعی-دلیل-فرار-شاه-از-کشور-بود
امام جمعه شهرستان ابهر گفت: محمدرضا شاه پهلوی هم از مشروعیت دینی برخوردار نبود و هم مقبولیت اجتماعی در بین مردم نداشت که همین عوامل سبب فرار وی از کشور شد.

حجت‌الاسلام جعفر رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: رهبران هر نظامی برای ماندگاری و مانایی باید 2 رکن اساسی داشته باشند که این ارکان شامل مشروعیت دینی و شرعی و مقبولیت اجتماعی است.

وی با بیان اینکه به عبارت دیگر شخص باید هم از مشروعیت دینی برخوردار باشد و هم از مقبولیت اجتماعی، خاطرنشان کرد: اگر مشروعیت و یا مقبولیت فردی، صدمه دیده باشد آن نظام، موفق نخواهد شد.

حجت‌الاسلام رحیمی با بیان اینکه در زمان حکومت امیرالمومنین(ع) وجود حضرت علی(ع)، مشروعیت دینی داشت، گفت: اما وقتی شرایط جامعه را طوری کردند که مردم در برابر حضرت علی(ع) ایستادند و ایشان را پذیرش نکردند و وقتی آن حضرت دیدند که مردم آمادگی پذیرش نداردن، شبنه خانه‌نشینی را ترجیخ دادند.

وی تصریح کرد: اما وقتی جامعه زمان حضرت علی(ع) عاقل، فهیم و بصیر شده و موقعیت اجتماعی کاملا به وجود آمد، دوباره حضرت علی(ع) حکومت را به دست گرفتند.

 

*‌ فرار شاه، مژده پیروزی قریب‌الوقوع انقلاب بود

امام جمعه شهرستان ابهر با تاکید بر اینکه شاه پهلوی از 2 رکن مشروعیت و مقبولیت برخوردار نبود، گفت: چون مشروعیت دینی و مقبولیت اجتماعی نداشت، فرار را بر قرار ترجیح داد.

وی اظهار داشت: بعد از فرار شاه، روزنامه‌ها می‌نوشتند که فرار شاه، مژده پیروزی قریب‌الوقوع انقلاب اسلامی است و آن روز، تمام مردم مسلمان ایران با برپایی جشنی باشکوه، ابراز شادی و خرسندی می‌کردند و هلهله‌کنان، فرار جرثومه فساد را تبریک و تهنیت می‌گفتند.

حجت‌الاسلام رحیمی با اشاره به بیش از 30 سال حکومت جابرانه شاه و پدرش در کشور، خاطرنشان کرد: حکومت پهلوی طی این مدت با به‌کارگیری دستگاه‌های امنیتی، جاسوسی، ایجاد شبکه‌های مخوف ترور، شکنجه، استفاده از آخرین و پیشرفته‌ترین تسلیحات نظامی و تشکیل صدها کادر و نیروهای امنیتی، ویژه و ضد شورش باعث ایجاد اعتراضات مردمی شد.

وی افزود: شاه با تکبر، تبختر و غرور بر خلاف دین و اخلاق عمل می‌کرد در حالی که مردم، مشتری اخلاق و مرید اخلاق‌مداری و ساده‌زیستی هستند اما شاه از این‌ها خبردار نبود.

امام جمعه شهرستان ابهر گفت: شاه که بارها در سرکوب مردم، تجربه آموخته بود و در کشتار، شکنجه و دیکتاتوری واقعاً موفق بود اما چون مشروعیت دینی و مقبولیت اجتماعی نداشت، توان مقابله با مبارزات مردمی را در خود ندید.

وی افزود: علما و دین او را به رسمیت نمی‌شناختند و قبول نداشتند و از طرف دیگر در جامعه نیز مقبولیت نداشت.

 

*‌ 4 عامل سقوط نظام‌ها از زبان حضرت علی(ع)

امام جمعه شهرستان ابهر گفت: طبق فرمایش حضرت علی(ع) 4 عامل باعث سقوط یک نظام می‌شود.

وی با بیان اینکه عامل اول این است که مبنای نظام، دین و اخلاق نباشد، اظهار داشت: حکومتی که ارتباطی با مبانی دینی و اصول اخلاقی و اسلامی نداشته و اصول اسلامی را ضایع کند، ماندگاری ندارد.

حجت‌الاسلام رحیمی با بیان اینکه قرار گرفتن ظلم به جای عدل، خیانت به جای امانت و غرور حاکمان نیز سه عامل بعدی هستند، خاطرنشان کرد: وقتی افراد حزب‌اللهی، امین، لایق و باتجربه در جامعه‌ای منزوی شده و اشخاص رذل، بدسابقه، بداخلاق و سُست‌اعتقاد در مسند کار قرار گیرند در آن صورت می‌توان نتیجه گرفت که آن نظام سقوط می‌کند.

وی تصریح کرد: حضرت علی(ع) فرمودند که اگرانسان‌های بزرگ، خانه‌نشین شده و اراذل و اوباش در حکومت قرار داشته باشند، جامعه تحمل نمی‌کند.

امام جمعه شهرستان ابهر با بیان اینکه شاه، اصول و مبانی دینی را سرنگون کرده بود، ادامه داد: شاه، مساجد را می‌بست، روضه‌خوانی‌ها را تعطیل می‌کرد، به حوزه‌های علمیه حمله می‌کرد، قرآن و عترت را کنار گذاشته بود، با تبختر و تکبر و غرور کار می‌کرد و تمام مسئولیت‌های کشور در دست اراذل و اوباش بود و علما و فرهیختگان خانه‌نشین بودند که در نهایت منجر به سقوط نظام شد.

 

*‌ مراقبت از شرایط با استفاده از تجربه گذشته

امام جمعه شهرستان ابهر با بیان اینکه ما نیز باید با استفاده از تجربیات گذشته، مراقب و مواظب شرایط کشور باشیم، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان ابراهیم بت‌شکن زمان در راس نظام قرار دارند.

وی با بیان اینکه حضرت امیرالمونین(ع) نیز در راس حکومت قرار داشتند اما استاندار و فرماندار علی(ع) دزدی می‌کرد، ابراز کرد: اگر دولت، دولت کثیفی باشد و مجلس، مجلس دینی، انقلابی و جهادی نباشد، نظام ضربه می‌بیند.

حجت‌الاسلام رحیمی خاطرنشان کرد: لذا تمام مسئولین و دولتمردان وظیفه دارند اصول و مبانی دینی را رعایت کنند، تکبر نداشته باشند، اراذل را کنار بزنند و پُست‌ها را انسان‌های فرهیخته و برجسته به دست بگیرند تا نظام مقدس جمهوری اسلامی بتواند ماندگاری خود را حفظ کند.

وی اظهار داشت: شاه مستبد، سیطره توطئه‌گران شرق و غرب را در ایران گسترش می‌داد و فرمان قتل عام‌های خونین را صادر می‌کرد تا بقایای حکومت جابرانه‌اش را حفظ کند اما سرانجام خون شهدا گریبانش را گرفت و آتش قهر امت در دامنش افروخته شد و مجبور شد در 26 دی‌ماه 57 به اتفاق همسرش و به بهانه نیاز به استراخت، ایران را ترک کند.

حجت‌الاسلام رحیمی با بیان اینکه این اولین فرار شاه نبود، خاطرنشان کرد: آمریکا در سال 32 با کودتای سیاه، دست‌نشانده‌اش را به کُرسی نشاند اما شاه در سال 57 مجبور شد همانطور که به زور آمده بود به زور هم برگردد و فرار شاه، آغاز فصل جدیدی در حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران عزیز ما بود.

امام جمعه شهرستان ابهر گفت: امیدوارم همه ما از تاریخ، درس عبرت بگیریم و این روز را به عنوان روز برچیده شدن سلطنت پهلوی و سلطه استکبار جهانی به فال نیک بگیریم و با ادب، اخلاق، تواضع و دین‌مداری با مردم برخورد کنیم.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر