logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۲
[ شناسه خبر : ۱۸۹۹۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

طرح تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه در دستور کار مجلس قرار گرفت

طرح-تحقیق-و-تفحص-از-فولاد-مبارکه-در-دستور-کار-مجلس-قرار-گرفت
عضو هیأت رئیسه مجلس از در دستور کار قرار گرفتن خارج از نوبت طرح تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه در صحن مجلس خبر داد.

به گزارش موج رسا; حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس اظهار داشت: طرح تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه در دستور کار مجلس قرار گرفت.

وی افزود: چندی پیش این طرح در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، مورد بررسی قرار گرفته و نمایندگان آن را به تصویب رساندند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: طرح مذکور بخاطر اهمیت موضوع و همچنین سوءمدیریت در بزرگترین مجتمع فولادی کشور و منطقه، خارج از نوبت در دستور کار مجلس قرار گرفت و قرار است برای آن در صحن رای گیری شود.

به گزارش فارس، متن کامل طرح تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه به شرح زیر است:

عنوان تحقیق و تفحص:‌

بررسی دلایل کاهش حجم صادرات، عملکرد مالی، انتصابات خلاف قانون، افزایش هزینه‌های تولید،‌توزیع رانت، انعقاد قراردادهای پرابهام، پرداخت حقوق‌های نجومی، مداخلات متعدد مدیریت در فرآیند خرید و ... در مجتمع فولاد مبارکه و کلیه شرکت‌های زیرمجموعه از سال 97 تا کنون.

شرح:

مجتمع عظیم فولاد مبارکه به عنوان بزرگ‌ترین مجتمع تولید فولاد در کشور و موتور محرکه دست کم 3 هزار کارخانه و شرکت در کشور از سال 97 با مشکلات بسیاری مواجه شده که علت اصلی آن در سوء‌مدیریت، بکارگیری مدیران بازنشسته و تبانی پشت پرده و فسادهای احتمالی در انعقاد قراردادها و نادیده گرفتن منافع مجتمع و سهامداران بورسی آن است که تخلفات زیاد شده در این مجتمع در حال رخ دادن است.

این در حالی است فولاد مبارکه به عنوان مولود انقلاب اسلامی ایران طی سال‌های قبل رکورددار تحرک برای رشد تولید بوده و جوایز متعددی در یافت کرده و سرآمد رشد و تعالی سازمانی در کشور و منطقه بوده است ولی اکنون عملکرد ضعیف، غیرشفاف، پر ابهام و خلاف قانون مدیران باعث بروز مسائلی شده که بایستی به دقت مورد ارزیابی قرار گیرد.

موضوع اصلی تحقیق و تفحص:‌ دلایل بکارگیری مدیران بازنشسته و فاقد صلاحیت فردی و تخصصی در سطوح مختلف مدیریتی این شرکت علیرغم نص صریح قانون چیست؟‌ علت دست‌اندازی به منافع عظیم این شرکت که جزء بیت‌المال است برای ماندگاری در مدیریت چیست؟

موضوعات فرعی تحقیق و تفحص:

1- دلیل انعقاد قرارداد با ترک تشریفات با یک شرکت رده چندم چینی برای اجرای طرح نورد گرم 2 با قیمت گزاف چیست؟ پشت پرده این قرارداد و عوامل دست‌اندرکار بایستی مشخص شوند.

2- علت پرداخت حقوق کلان به برخی افراد مؤثر بدون اشتغال به کار در مجموعه چیست؟‌ علت مدیریت ناکارآمد داخلی و پرداخت‌های نجومی به مدیران چیست؟

3- دلیل کاهش میزان تولید و حجم صادرات نسبت به سال‌های گذشته چیست؟

4- نحوه فروش محصولات فولاد مبارکه پرابهام است علت توزیع رانت از طریق فروش اختصاصی و شبکه توزیع (شرکت‌های زیرمجموعه) چیست؟

5- علت توزیع قدرت و پول با اهداف سیاسی و از طرق مختلف در این مجموعه چیست؟

6- دلیل برگزاری آزمون استخدامی فاقد شفافیت و اعلام نتایج بدون جزئیات در این شرکت چیست؟

7- دلیل مداخلات متعدد مدیریت در فرآیند خرید که منجر به افزایش شدید هزینه‌های تولید در مجموعه شده چیست؟/مهر

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر