logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲:۲۱
[ شناسه خبر : ۱۸۹۶۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارشناس مسائل اقتصادی:

حذف ارز 4200 تومانی در میان‌مدت باعث کاهش قیمت‌ها می‌‎شود

حذف-ارز-4200-تومانی-در-میان‌مدت-باعث-کاهش-قیمت‌ها-می‌‎شود
کارشناس مسائل اقتصادی با مطلوب خواندن حذف تخصیص ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی گفت: متاسفانه افزایش قیمت کالاهایی که با ارز 4200 تومانی وارد شده‌اند در بازار، بیشتر از کالاهایی است که از این ارز تخصیص نیافته است.

حسین محمودی‌اصل در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه بحث ارز 4200 تومانی از روز اول، محل مناقشه است، اظهار داشت: از زمانی که ارز 4200 تومانی با بازار آزاد، اختلاف یک تا 2 هزار تومانی داشت، پیشنهاداتی دادیم که اتفاقاتی در بورس کالا بیفتد و تخصیص‌ها شناور باشد.

وی خاطرنشان کرد: هر یارانه‌ای که به‌ویژه در حوزه کالاهای4200 تومانی داده شود، طبیعی است که سبب رانت می‌شود.

محمودی‌اصل افزود: نکته بعدی این است که این اقدام سبب می‌شود قیمت‌گذاری بر پایه قیمت آزاد و در مقایسه با قیمت کالاهای دیگر صورت پذیرد.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه ان هم تجربه گذشته کشور ما و هم تجربه سایر کشورها است، گفت: به همین دلیل، بورس کالا در کشورهای مختلف برای شفافیت در رقابت تاسیس شده تا بتواند در مقابل رانت‌خواری و دلالی، مبارزه کند.

وی با مطلوب خواندن حذف تخصیص ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی اظهار داشت: متاسفانه افزایش قیمت کالاهایی که با ارز 4200 تومانی وارد شده‌اند در بازار، بیشتر از کالاهایی است که از این ارز تخصیص نیافته است.

محمودی‌اصل با بیان اینکه این موضوع را از روز اول می‌دانستیم و تذکر هم می‌دادیم، تصریح کرد: علم مربوطه می‌گوید هرگاه ما چند قیمت داشته باشیم یا سهمیه داشته باشیم، مازاد تقاضا ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در مقطعی، فاصله بین قیمت بورس کالا با بازار آزاد و قیمت‌های جهانی فاصله داشت و سهمیه‌بندی شده بود و این اختلاف، معنی‌دار و در حد 70 درصد بود.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه محصولات پتروشیمی واحدهای تولیدی ما در مقطعی در یک ماه بر روی کاغذ 2.5 برابر بود، گفت: انواع مجوزها و پروانه‌ها و کارگاه‌های جدید ایجاد شد و وقتی کارشناس از آن بازدید می‌کرد، دستگاه‌ها را جابه‌جا می‌کردند و انواع سهمیه‌ها را خریده و سوءاستفاده کردند.

وی ابراز کرد: بنابراین هر وقت قیمت کارخانه و قیمت عرضه با قیمت بازار آزاد، فاصله ایجاد کرد حتما مازاد تقاضا را شاهد خواهیم بود.

محمودی‌اصل، ثبت‌نام خودرو را مثال شفاف این موضوع بیان کرد و گفت: مصرف کل کشور 1.5 میلیون خودرو است اما مشاهده می‌کنیم که برای قرعه‌کشی 25 هزار خودرو 7 میلیون نفر ثبت‌نام می کنند.

وی با بیان اینکه این یعنی مازاد تقاضا ایجاد شده است، اظهار داشت: در این صورت، انگیزه‌های دلالی پیش می‌آید و مردم عادی نیز وارد این گود می‌شوند و این یعنی تولیدکنندگان و متولیان با توجیه حفظ ارزش پول ملی، مردم را به سمت دلالی سوق می‌دهند.

محمودی‌اصل افزود: از سوی دیگر نیز منابع به هدر می‌رود  و الان هم تخصیص ارز 4200 تومانی، مازاد تقاضا ایجاد کرده و همین مازاد تقاضا سبب افزایش دلالی شده و بنابراین کالایی که با ارز 4200 تومانی وارد می‌شود با قیمت گران‌تر در بازار آزاد به فروش می‌رود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه از 2 سال پیش نسبت به حذف ارز 4200 تومانی تاکید می‌کردیم، گفت: آن موقع که فاصله بین نرخ ارز آزاد و 4200 تومانی کمتر بود شاید حتی بهتر هم می‌توانست این کار انجام شود.

وی تاکید کرد: اکنون نیز حذف ارز 4200 مطمئناً در میان‌مدت باعث کاهش قیمت‌ها خواهد شد ضمن اینکه وقتی کالا و ارز سهمیه‌ای وجود نداشته باشد، دلال و رانت نیز نمی‌تواند وارد این بازار شود.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر