logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۲۸
[ شناسه خبر : ۱۸۹۴۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

۲۳ جهش ژنتیکی جدید در ویروس انگلیسی کرونا شناخته شد

۲۳-جهش-ژنتیکی-جدید-در-ویروس-انگلیسی-کرونا-شناخته-شد
رییس آزمایشگاه مرجع کشوری انستیتو پاستور ایران گفت: حداقل ۲۳ جهش ژنتیکی جدید در ویروس انگلیسی کرونا شناسایی شده که مهمترین آنها تغییر در آمینواسید ۵۰۱ پروتئین اسپایک است که احتمال می‌رود در افزایش سرایت پذیری نقش داشته باشد.

به گزارش موج رسا; مصطفی صالحی وزیری، ویروس شناس روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: ارزیابی محققان انگلیسی نشان می دهد که ویروس کرونا در انگلیس ۵۰ تا ۷۰ درصد سرایت پذیری بیشتری نسبت به ویروس های قبلی دارد.

وی ادامه داد: این درصد بر اساس مدل سازی آماری اعلام شده و باید مطالعات ویروس شناسی آن را تایید کند اما این موضوع نگرانی های جدی به وجود آورده است.

صالحی، تفاوت اصلی این ویروس با نوع های قبلی در تعداد جهش های جدید و سرعت انتشار آن دانست و گفت: این جهش ژنتیکی از نظر بهداشت عمومی و کنترل پاندمی باید توسط نظام سلامت کشورها، جدی گرفته شود.

وی به شناسایی اولین فرد مبتلا به ویروس انگلیسی در کشور اشاره کرد و گفت: ابتلای اولین مورد بیماری در کشور توسط انستیتو پاستور ایران مورد تایید قرار گرفته است.

صالحی در پاسخ به این سوال که چرا ویروس ها به خصوص کرونا جهش پیدا می کند، اظهار داشت: هر موجود زنده از جمله ویروس که تکثیر پیدا می کند، می تواند جهش هم پیدا می کند.

وی ادامه داد: ویروس ها از نظر ماده ژنتیکی به ۲ دسته آر ان ای (RNA) یا دی ان ای (DNA) تقسیم می شوند؛ آنهایی که آر ان ای دارند، به دلیل اینکه از آنزیم ها استفاده می کنند، مستعد خطا هستند به عبارتی جهش را به خوبی نمی توانند کنترل کنند و جهش یا موتاسیون در آنها زیاد است.

صالحی افزود: ویروس کرونا در مقایسه با ایدز و هپاتیت سی دارای آنزیمی است که تا حدی می تواند جهش های خود را اصلاح کند به عبارتی نرخ بروز جهش در کرونا کمتر از ویروس های آر ان ای دیگر است اما باز هم میزان بروز جهش در آن قابل توجه است.

به گزارش ایرنا، جهش مهم D۶۱۴G در ویروس کرونا چند ماه پیش در انگلیس دیده شد و ماه گذشته هم جهش دیگری در این کشور رخ داد که در هر دوی آنها سرایت پذیری ویروس بیشتر شده است./ایرنا

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر