logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۸
[ شناسه خبر : ۱۸۹۳۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی حمل‌ونقل استان زنجان خبر داد؛

کاهش درآمد رانندگان تعاونی‌های حمل‌ونقل در زنجان

کاهش-درآمد-رانندگان-تعاونی‌های-حمل‌ونقل-در-زنجان
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی حمل‌ونقل استان زنجان گفت: هیچ حمایتی از رانندگان تعاونی‌ها نمی‌شود و لوازم یدکی و مصرفی خودروها توسط خود رانندگان تامین می‌شود و کاهش درآمدها به‌ویژه در ایام کرونا و افزایش سرسام‌آور قیمت اقلام مورد نیاز، ادامه امرار معاش رانندگان را با مشکل مواجه کرده است.

محسن حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: تاکنون در خصوص تامین سوخت، لاستیک و لوازم یدکی هیچ اقدامی به صورت حمایتی توسط دولت و سایر مسئولان از طریق این اتحادیه صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه در گذشته نیز حمایتی صورت نمی‌گرفت، خاطرنشان کرد: لوازم یدکی و مصرفی خودروها توسط خود رانندگان تامین می‌شود و کاهش درآمدها به‌ویژه در ایام کرونا و افزایش سرسام‌آور قیمت اقلام مورد نیاز، ادامه امرار معاش رانندگان را با مشکل مواجه کرده است.

حسنی افزود: این مشکلات سبب شده تا رانندگان از سبد غذایی و مصرفی خانوار کاسته و به تعمیر و نگهداری خودروهای خود اضافه کنند و تعدادی از رانندگان نیز به دلیل عدم توانایی در تامین هزینه‌های مورد نیاز، خودروی خود را در گوشه‌ای پارک کرده و در کارهای دیگر مشغول هستند.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی حمل‌ونقل استان زنجان در خصوص استفاده رانندگان از تسهیلات مشاغل آسیب‌دیده از کرونا گفت: «کارا» سامانه‌ای بود که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای مشاغل زیان‌دیده از ویروس کرونا جهت تخصیص وام معرفی شد.

وی با بیان اینکه سامانه در اوایل دارای اشکِ لذت بسیار بود، اظهار داشت: رانندگان نمی‌توانستند مراحل ثبت‌نام را به طور کامل انجام دهند اما مشکل بعد از مدتی مرتفع شد.

حسنی در پاسخ به تعداد رانندگانی که از این تسهیلات بهره‌مند شدند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اطلاعات سامانه مذکور در اختیار این اتحادیه نیست، آمار دقیقی نداریم اما با توجه به اظهارات رانندگان، تعداد زیادی جاماندگان این طرح هستند.

وی در خصوص حمایت‌های اتحادیه از رانندگان ابراز کرد: با توجه به اینکه اتحادیه، نوپا بوده و جهت انجام کارهای اداری و مشاوره‌ای برای تعاونی‌ها تشکیل شده و همچنین با توجه به عدم برون‌سپاری امور مربوطه، درآمدی توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان برای اتحادیه متصور نبوده تا از محل این درآمدها نسبت به حمایت از این قشر اقدام شود ضمن اینکه هیچ مسئولی نیز در این مورد، عملی که چشمگیر باشد را انجام نداده است.

حسنی ادامه داد: در بعضی موارد، خدمات جزئی از قبیل ضدعفونی بسیار محدود خودروها یا توزیع ماسک به تعداد محدود در بین رانندگان انجام شده است.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی حمل‌ونقل استان زنجان در خصوص تعداد تعاونی‌های تحت پوشش این شرکت گفت: تمرکز شرکت‌های حمل‌ونقل عمومی تنها در این اتحادیه نیست.

وی اظهار داشت: برای مثال؛ بیمه رانندگان آژانس از طریق شرکت دیگری واریز می‌شود البته بیمه شامل 2 قسمت است؛ بیمه‌های انفرادی و بیمه‌های گروهی که مبلغ حق بیمه در هر 2 مورد به صورت حمایتی است.

حسنی خاطرنشان کرد: بعد از کسر مبلغ بیمه بیکاری 27درصد حق بیمه از حقوق اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشمول رانندگان می‌شود که 50 درصد آن را راننده و 50 درصد بقیه را دولت واریز می‌کند.

وی با بیان اینکه موضوع بیمه رانندگان، نکات مهمی دارد که مسئولین باید به آن‌ها رسیدگی کنند، گفت: واریز بیمه به تعداد محدود است یعنی رانندگان از سال 93 به بعد نتوانستند بیمه شوند و فقط افرادی که از قبل این تاریخ، بیمه شده و بیمه خود را قطع نکرده بودند، امکان بیمه‌پردازی دارند.

حسنی افزود: حتی دولت از جایگزینی افراد جدید به جای بازنشستگان، ترک کار کنندگان و ازکارافتادگان نیز ممانعت کرده است.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی حمل‌ونقل استان زنجان اظهار داشت: برای این بیمه‌شدگان که بیمه بیکاری هم ندارند، سختی کار و زیان‌آور بودن این شغل، ضروری است که در این مورد هم هیچ اقدامی انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: تعریف مشاغل سخت و زیان‌آور دقیقاً مساوی با فعالیت رانندگان است اما متاسفانه نتیجه کار که در دست نمایندگان مردم و دولت بوده، منفی است.

حسنی در خصوص دیگر مشکلات رانندگان پس از شیوع ویروس کرونا گفت: در کل، درآمد رانندگان زحمتکش نه تنها از محل سرویس مدارس، صفر شده بلکه با توجه به محدودیت ایاب ذهاب مردم و مجاز نبودن رانندگان به تکمیل ظرفیت، نیازی به توضیح اضافه در خصوص کاهش درآمد این صنف نبوده و متاسفانه هیچ جایگزینی هم برای افزایش درآمد نداشته‌اند.

وی تصریح کرد: 99 درصد مشکلات این صنف در ایام کرونایی مربوط به کم شدن درآمد است.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر