logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۱
[ شناسه خبر : ۱۸۸۷۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان خبر داد؛

شناسایی فرار مالیاتی 280 میلیارد تومانی دانه‌ درشت‌ها در زنجان

شناسایی-فرار-مالیاتی-280-میلیارد-تومانی-دانه‌-درشت‌ها-در-زنجان
مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان از شناسایی و تشکیل 140 پرونده دانه درشت فرار مالیاتی در زنجان خبرداد و گفت: میزان مالیات پرونده‌های تشکیل شده 280 میلیارد تومان است.

میرحیدر رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در پاسخ به تعطیلی واحدهای تولیدی به دلیل عدم پرداخت مالیات در استان زنجان اظهار کرد: امسال هیچ واحدی که به دلیل عدم پرداخت مالیات از سوی اداره امور مالیاتی بسته و یا تعطیل شده باشد، وجود نداشت.

وی در خصوص مقابله با فرار مالیاتی در استان عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون 140 فقره پرونده دانه درشت در استان شناسایی و اقدام به رسیدگی مالیاتی به مبلغ 280 میلیارد تومان شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان به موضوع استفاده از دستگاه کارتخوان توسط پزشکان و جلوگیری از فرار مالیاتی تاکید کرد و افزود: در اجرای مفاد بند " ی" تبصره(6) قانون بودجه سال 1398 کشور و در چارچوب آیین‌نامه تبصره(2) ماده(169) قانون مالیات‌های مستقیم که به صورت مشترک توسط سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان نظام پزشکی کشور و سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران در هفتم مردادماه 1398 انتشار یافته، مودیان مزبور مکلف هستند اطلاعات مربوط به دستگاه کارتخوان خود را در سامانه مربوط ثبت کنند و از ابتدای سال 1398 ملزم به استفاده از پایانه فروشگاهی شدند.

رسیدگی به اظهارنامه‌‌ مالیاتی پزشکان در استان زنجان

وی بیان کرد: فعالین این حوزه اظهارنامه عملکرد سال1398 خود را مرداد ماه امسال تسلیم کردند که همکاران بنده در اداره کل مالیاتی هنوز بررسی این پرونده‌ها را آغاز نکردند.

رضوی عنوان کرد: عدم استفاده از پایانه فروشگاهی به موجب تبصره 2 ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم، موجب تعلق جریمه‌ای به میزان 2 درصد فروش خواهند بود.

وی گفت: علاوه بر اعمال جریمه در صورت احراز تخلف مودیان در مورد عدم استفاده برخی از پزشکان کارتخوان‌ها به منظور فرار مالیاتی، اقدام آنان از مصادیق جرایم مالیاتی موضوع بند 2 ماده 274 ق م م" اختفای فعالیت اقتصادی و کتمان درآمد حاصل از آن" محسوب خواهد شد.

اعمال تخفیف مالیاتی برای صنف‌های آسیب‌پذیر از کرونا

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان با اشاره به اینکه شرایط کنونی جامعه و شیوع ویروس کرونا بر کسب و کار همه صنوف و واحدهای تولیدی تاثیر گذاشته که تخفیف و تسهیلات مالیاتی برای صنف‌های آسیب‌پذیر در نظر گرفته شده است ابراز کرد: با توجه به اینکه شیوع کرونا تقریبا از ابتدای سال 99 آغاز شده بنا براین رسیدگی به مالیات سال 99 بعد از تسلیم اظهارنامه که در تیرماه سال1400 بوده انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: قطعا سازمان امور مالیاتی کشور برای واحدهای آسیب دیده کرونایی سال 1399 دستورالعمل‌هایی را صادر خواهد کرد تا از صنوف آسیب دیده از کرونا حمایت شود.

رضوی با تاکید براینکه در این راستا امسال دستورالعمل‌های حمایتی زیادی صادر شده است عنوان کرد: در جدیدترین بخشنامه صادر شده از سوی سامان امور مالیاتی کشور به شماره 66/99/200 در تاریخ دهم آذرماه 1399 در راستای ابلاغ مصوبات چهل و پنجمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا تمهیدات جدیدی در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: براساس این اظهار نامه موارد مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده برای مهلت زمانی اعتراض به اوراق مالیاتی که آخرین مهلت آن از تاریخ یکم آذرماه 1399 تا یکم بهمن ماه 1399 بود نیز احکام اجرای ماده (238) قانون مالیات‌های مستقیم و ماده 29 قانون ارزش افزوده برای مدت ذکر شده، به مدت یک و نیم ماه تمدید شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان عنوان کرد: به عنوان مثال چنانچه آخرین مهلت اعتراض به اوراق مذکور طبق مقررات قانونی مربوط یکم آذر ماه امسال باشد مهلت اعتراض تا تاریخ 16 دی ماه تمدید می‌شود و در صورتی که آخرین مهلت اعتراض تاریخ بهمن باشد تا تاریخ16 اسفندماه تمدید می شود.

وی موضوع به بخشودگی جرایم مالیاتی نیز اشاره و عنوان کرد: بخشودگی جرایم پرداخت نشده بدهی مالیات و عوارض قانون موسوم به تجمیع عوارض مصوب 22 دی ماه سال 1381 به شرط پرداخت اصل مالیات و عوارض از اول آذر تا پایان سال 1399 تمدید شده است.

رضوی افزود: براساس این بخشنامه مهلت تسلیم اظهار نامه مالیات بر ارزش افزوده دوره سوم و چهارم سال 1399 و سر رسید پرداخت مالیات آن برای همه مودیان مالیاتی نیز به مدت یک ماه تمدید شد.

وی در ادامه گفت: صدور یا تجدید پروانه کسب و کار اشخاص حقیقی موضوع ماده (186) قانون مالیات‌های مستقیم تا پایان سال 1399 نیاز به اخذ گواهی پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی نخواهد داشت.

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان با بیان اینکه همه عملیات اجرایی موضوع فصل نهم از باب چهارم قانون مالیات‌های مستقیم (وصول مالیات) تا دهم بهمن ماه امسال برای اشخاص حقیقی موقوف الاجرا شده است ادامه داد: آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی موضوع ماده (110) قانون مالیات‌های مستقیم که در بازه زمانی یکم آذرماه تا یکم بهمن ماه امسال است تا 30 بهمن ماه تمدید شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: براساس بخشنامه ابلاغی مهلت ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده توسط سازمان حسابرسی یا موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران موضوع ماده (272) قانون مالیات‌های مستقیم برای اشخاص حقیقی و حقوقی که در اجرای مقررات ماده مذکور ملزم به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی است حداکثر تا تاریخ 30 بهمن ماه 1399 تمدید می‌شود.

رضوی در پایان با اشاره به یکی از بندهای بخشنامه شماره 200/99/65 عنوان کرد: کمک‌های نقدی و غیر نقدی اشخاص که از تاریخ یکم اسفندماه سال گذشته تا پایان دوره شیوع بیماری کرونا در چارچوب مصوبات یاد شده انجام شود، به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی محسوب خواهد شد.//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر