logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۲
[ شناسه خبر : ۱۸۸۵۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
در سایه غفلت مسئولان؛

قیمت تخم مرغ در هر شانه به 46 هزار تومان رسیده است/ خبری از تخم مرغ تنظیم بازاری نیست

قیمت-تخم-مرغ-در-هر-شانه-به-46-هزار-تومان-رسیده-است-خبری-از-تخم-مرغ-تنظیم-بازاری-نیست
در سایه بی‌برنامگی مسئولان استانی قیمت تخم مرغ در زنجان روند صعودی به خود گرفته و با وجود اینکه قیمت مصوب اعلام شده اما همچنان شاهد گرانفروشی تخم مرغ در بازار زنجان هستیم.

به گزارش موج رسا;قیمت تخم مرغ اخیرا توسط ستاد تنظیم بازار کشور هر شانه 30 تا 32 هزار تومان تعیین شده در حالی که قیمت آن همچنان در بازار زنجان هر شانه بالاتر از 40 هزار تومان است.

سوالی که مطرح است چه عاملی باعث شده مرغ و تخم مرغ به مهمترین مسئله و مشکل استان و کشور تبدیل شده که از توان مسئولان نیز خارج است.

در حال حاضر در استان زنجان 14 واحد مرغ تخم گذار فعالیت دارند که میزان تولیدی این واحدها در روز 22 تن بوده که 60 درصد نیاز بازار استان زنجان را تامین می‌کنند. قرار بود تولیدی این واحدها با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار عرضه شود اما سوالی که مطرح می‌شود این است که تخم مرغ تولیدی این واحدها به چه صورتی در بازار توزیع می‌شود و چرا قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار رعایت نمی‌شود؟!.

جواد تاراسی رئیس جهادکشاورزی استان زنجان با بیان اینکه تخم مرغ در استان زنجان طبق ابلاغ گذشته با قیمت 12.500 تومان توزیع می‌شود عنوان کرد: اگر قیمت تخم مرغ در هر کیلوگرم 14 هزار تومان و شانه‌ای حدود 30 تا 32 هزار تومان توسط ستاد تنظیم بازار کشور تعیین شده تخم مرغ با همان قیمت در زنجان نیز توزیع خواهد شد.

وی با بیان اینکه میزان تولید تخم مرغ استان 100 درصد نیاز استان را تامین نمی‌کند ابراز کرد: بخشی از نیاز استان زنجان از سایر استانها تامین می‌شود.

رئیس جهادکشاورزی استان زنجان با بیان اینکه نیاز روزانه استان به تخم‌مرغ حدود 35 تا 40 تن است خاطر نشان کرد: حدود 60 درصد نیاز بازار در استان تولید شده و مابقی از سایر استانها تامین می‌شود.

وی ابراز کرد: همه استانها موظف هستند به هر اندازه نهاده به مرغداریها تحویل دادند قیمت تنظیم بازار را رعایت کنند که در استان زنجان طی 7 ماهه امسال قیمت مرغ و تخم مرغ در استان زنجان رعایت شده بود اما متاسفانه به دلیل اینکه سایر استانها قیمت‌‌های تنظیم بازار را رعایت نمی‌کنند موجب اخلال در بازار زنجان می‌شوند.

تاراسی با بیان اینکه 60 درصد نیاز استان به تخم مرغ با قیمت هر کیلوگرم 12 هزار و 500 تامین شده و تحویل سازمان صمت می‌شود گفت: توزیع تخم مرغ در بازار توسط سازمان صمت انجام می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: بعد از این نیز توزیع تخم مرغ با قیمت مصوب یعنی هر کیلوگرم 14 تا 16 هزار تومان توزیع خواهد شد.

 تخم مرغ

*توزیع تخم مرغ در بازار زنجان با قیمت مصوب؟

سید محمود موسوی رئیس اتاق اصناف استان زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا با اشاره به اجرای تصمیم ستاد تنظیم بازار کشور در خصوص کاهش قیمت تخم مرغ در زنجان ابراز کرد: این تصمیم در استان زنجان نیز اجرا خواهد شد.

وی با تاکید براینکه اجرای این طرح به اقدامات جهادکشاورزی بستگی دارد و هر زمان جهادکشاورزی توزیع تخم مرغ در بین واحدهای صنفی و فروشگاه‌ها را آغاز کند کاهش قیمت در زنجان عملیاتی خواهد شد عنوان کرد: بر اساس تصمیم کارگروه تنظیم بازار قیمت مصوب هرشانه تخم‌مرغ 30 عددی ساده و بدون بسته‌بندی برای مصرف‌کننده بر اساس وزن آن 30 تا 32 هزار تومان تعیین شد.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان با اشاره به اینکه قیمت تنظیم بازار تخم مرغ از 12 هزار تومان به 14 هزار تومان افزایش یافته است عنوان کرد: قیمت هر شانه تخم مرغ 29 تا 30 هزار تومان بود که 3 هزار تومان به هر شانه تخم مرغ افزوده شده است.

وی عنوان کرد: مقرر است تخم مرغ مورد نیاز بازار توسط جهادکشاورزی تامین شده و در بازار توسط مباشرین تعیین شده توزیع شود.

موسوی خاطر نشان کرد: در فروشگاه‌هایی که تخم مرغ تنظیم بازار توزیع می‌شود با نصب بنر برای مردم اطلاع رسانی می‌شود.

وی ابراز کرد: زمان توزیع تخم مرغ تنظیم بازار هنوز معلوم نیست و جهادکشاورزی می‌تواند در این مورد پاسخ دهد.

با این حال تخم مرغ در بازار زنجان هر کیلوگرم 21 هزار و 500 تا 25 هزار تومان عرضه می‌شود و شانه‌ای نیز با قیمت حدود 43 هزار و 600 تومان تا 45 هزار تومان است یعنی گرانفروشی تخم مرغ با قیمت مصوب قبلی که 12 هزار و 500 تومان بود در هر کیلوگرم 9 تا 13 هزار و 500 تومان و شانه‌ای نیز حدود 13 تا 15 هزار تومان اتفاق می‌افتد.

در حال حاضر قیمت مصوب تخم مرغ که از سوی ستاد تنظیم بازار کشوری ابلاغ شده به 17 هزار تومان افزایش یافته است و قیمت هر شانه تخم مرغ هم 30 تا 32 هزار تومان تعیین شده با این حال همچنان تخم مرغ در زنجان با قیمت هر شانه 43 هزار و 600 تا 46 هزار تومان عرضه می‌شود.

به گفته جهادکشاورزی 60 درصد نیاز بازار به تخم مرغ توسط واحدهای مرغ تخم گذار استان تامین می‌شود و با قیمت 12 هزار 500 تومان نیز به سازمان صمت تحویل داده می‌شود حال سوالی که مطرح می‌شود این است که این تخم مرغ‌ها در کجا و کدام فروشگاه زنجیره‌ای استان توزیع می‌شود؟!.

تخم مرغ

*عدم ارائه لیست میزان توزیع تخم مرغ از سوی جهادکشاورزی

ناصر فغفوری رئیس سازمان صمت استان زنجان در پاسخ به این سوال عنوان کرد: تا به امروز لیستی در خصوص میزان توزیع تخم مرغ به ما ابلاغ نشده است.

وی با بیان اینکه جهادکشاورزی مکلف است کل تخم مرغ تولیدی استان را با قیمت مصوب وارد بازار کرده و لیست میزان عرضه آن را در اختیار سازمان صمت جهت نظارت و بازرسی قرار دهد افزود: تامین مرغ و تخم مرغ مورد نیاز بازار به جهادکشاورزی واگذار شده است.

رئیس سازمان صمت استان زنجان بیان کرد: جهادکشاورزی باید قیمت مصوب تنظیم بازار را اعمال کند و نظارت‌ها نیز از سوی سازمان صمت انجام می‌شود تا شاهد هیچ گونه تخلفاتی در سطح استان نباشیم.

مسلمی معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان زنجان نیز با تایید این موضوع که جهادکشاورزی هیچ گونه لیستی مبنی بر ارائه تخم مرغ به سازمان صمت نداده است گفت: اگر سازمان جهادکشاورزی تخم مرغ با قیمت مصوب وارد بازار کرده قاعدتا باید لیستی هم داشته باشد که چه میزان تخم‌مرغ وارد بازار کرده و به چه کسانی تحویل داده شده است.

وی با بیان اینکه تا به امروز این لیست در اختیار سازمان صمت قرار نگرفته است ابراز کرد: عمده واحدهای مرغ تخم گذار نیز در شهرستان ابهر مستقر هستند و جهادکشاورزی نیز هیچ گونه اسنادی مبنی بر تامین تخم مرغ مورد نیاز بازار زنجان به سازمان صمت ارائه نداده است.

*جهادکشاورزی اسناد میزان عرضه تخم مرغ در بازار را ارائه دهد

مرتضی ممیزی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان زنجان عنوان کرد: جهادکشاورزی اگر تخم مرغ با قیمت مصوب را به سازمان صمت تحویل داده حواله آن را ارائه دهد.

وی خاطر نشان کرد: تا آنجایی که اطلاع دارم و بررسی‌هایی که داشتیم تخم مرغ با قیمت تنظیم بازار به سازمان صمت تحویل داده نشده است.

تعزیرات بیان کرد: جهادکشاورزی اگر مستندات خود را در خصوص وارد کردن تخم مرغ با قیمت تنظیم بازار ارائه داد بررسی‌ها جهت شفاف سازی در مورد نحوه توزیع تخم مرغ در بازار به جد آغاز می‌شود.

برخی از مسئولان استانی، استانها مجاور را مقصر گرانی تخم مرغ می‌دانند و مدعی این هستند که استانهای مجاور قیمت تنظیم بازار را رعایت نمی‌کنند و این موضوع منجر به افزایش قیمت‌ تخم مرغ در استان زنجان نیز شده است.

تا به امروز هیچ شفافیتی از سوی جهادکشاورزی در مورد نحوه خرید تخم‌مرغ از واحدهای تولیدی استان و عرضه آن در بازار وجود ندارد.

اما باید منتظر ماند و دید بعد از این قیمتی که ستاد تنظیم بازار کشور در خصوص تخم مرغ اعلام کرده در استان زنجان تحقق خواهد یافت یا باز هم از سوی مسئولان استانی بهانه‌های دیگری در مورد عدم تحقق آن مطرح خواهد شد.//ع

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر