logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۰
[ شناسه خبر : ۱۸۸۰۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

بخشی از طاق کسری فرو ریخت

بخشی-از-طاق-کسری-فرو-ریخت
برخی افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی عراق تصاویری از طاق کسری در بغداد منتشر کرده و نوشته اند که همزمان با آغاز سال ۲۰۲۱ بخشی از سقف این بنای تاریخی فرو ریخت.

به گزارش موج رسا; برخی از شبکه‌های اجتماعی در کشور عراق، خبر داده‌اند که بخشی از سقف بنای معروف و باستانی، طاق کسری، در منطقه المدائن بغداد فرو ریخته است.

فعالان شبکه‌های اجتماعی و دوستداران میراث این کشور نیز در نقد عملکرد دولت عراق در نگهداری از آن، به بی توجهی دولت نسبت به این بنای مهم اعتراض کرده‌اند.

هنوز مقامات مربوطه در عراق نسبت به این موضوع واکنشی نداشته و خبر را تأیید نکرده‌اند.

از سال‌ها قبل حرف‌هایی درباره همکاری بین ایران و عراق برای مرمت این بنای فاخر در میان مسئولان ایرانی و عراقی زده می‌شد اما اتفاق نیفتاد. حتی باستان شناسان ایرانی بارها از مقامات ایرانی خواسته‌اند تا نسبت به مرمت این بنای تاریخی در همکاری بین دو کشور رایزنی شود. چرا که طاق کسری به اعتقاد آنها به مرمت اضطراری نیاز دارد و هر بار بخشی از آن فرو می‌ریزد.

در سال ۹۸ حسن یعقوبی معاون وزیر فرهنگ و گردشگری عراق از آمادگی کشورش برای مرمت و بازسازی طاق کسری خبر داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز برای کمک به مرمت این بنای تاریخی موافقت کرده است.

پیش از این ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی درباره پیگیری پیشنهاد قبلی عراق درباره مرمت «ایوان مدائن» طاق کسری گفته بود: ایران برای مرمت این آثار باستانی قبلاً هم اعلام آمادگی کرده بود، اما شرط آن‌، تأمین هزینه‌های متخصصان ایرانی از سوی عراق است که اگر این شرایط از سوی آن‌ها فراهم شود، ایران در این باره اقدام خواهد کرد.

طاق کسری یا ایوان مدائن مشهورترین بنای بازمانده از دوران ساسانی است که در مدائن و حدود ۴۰ کیلومتری جنوب بغداد، در ساحل شرقی رود دجله قرار دارد. تاریخ ساخت آن ۵۵۰ میلادی ذکر شده است، این بنا از آجر و گچ ساخته شده و ۳۰ متر بلندی دارد./مهر

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر