logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱:۲۳
[ شناسه خبر : ۱۸۷۹۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 16 دقیقه ]
گفت‌وگوی اختصاصی موج رسا با نماینده ولی فقیه در زنجان؛

حاج قاسم، اندیشه امام(ره) در تشکیل بسیج مستضعفین جهان را پیاده‌سازی کرد/ جبهه مقاومت، نسل استوار خمینی کبیر است/ گریه رهبر انقلاب بر سر پیکر مطهر حاج قاسم مانند اشک امام علی(ع) برای مالک اشتر بود+ فیلم

حاج-قاسم،-اندیشه-امام(ره)-در-تشکیل-بسیج-مستضعفین-جهان-را-پیاده‌سازی-کرد-جبهه-مقاومت،-نسل-استوار-خمینی-کبیر-است-گریه-رهبر-انقلاب-بر-سر-پیکر-مطهر-حاج-قاسم-مانند-اشک-امام-علی(ع)-برای-مالک-اشتر-بود+-فیلم
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تجربه بزرگی را در دوران 8 سال دفاع مقدس به دست آورده که سپاه قدس، عصاره آن تجربیات بود.

آیت‌اله شیخ علی خاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) اظهار داشت: امیرالمومنین(ع) در خطبه 27 نهج‌البلاغه، تعابیر بلندی دارند که یکی از تعابیر ماندگار ایشان این است که جهاد در راه خدا، دری از درهای رحمت پروردگار است و خداوند این در را فقط به روی بندگان مخصوص خودش باز می‌کند که شهید عالیقدر و سردار سرافراز جبهه مقاومت و جهان اسلام یعنی حاج قاسم سلیمانی از مصادیق روشن این تعبیر هستند.

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی نه فقط در دوران سپاه قدس بلکه از زمان لشکر کرمان، نام‌آور بود، خاطرنشان کرد: کرمان علی‌رغم پهنوار بودن، جمعیت فراوانی ندارد اما لشکر این استان در دوران دفاع مقدس، خط‌شکنی‌ها و کارهای بسیار بزرگی انجام داد که همه آن‌ها به برکت مدیریت و تدبیر این شهید سرافراز بود.

آیت‌اله خاتمی افزود: لازم است عرض کنم که کرمان، اولین استانی بود که موزه دفاع مقدس بعد از پایان جنگ تحمیلی در آنجا با همت، تلاش و محبوبیت فوق‌العاده شهید حاج قاسم سلیمانی ایجاد شد.

نمانیده ولی فقیه در استان زنجان با بیان اینکه 8 سال دفاع مقدس، تجربه بزرگی برای ملت ایران بود، گفت: اندیشه امام خمینی(ره)، تشکیل ارتش 20 میلیونی و اندیشه بلند ایشان، تشکیل بسیج مستضعفین جهان بود اما این اندیشه، نقشه راه بود که افرادی باید وارد میران شده و آن را ریل‌گذاری و پیاده می‌کردند.

وی با بیان اینکه دشمن، اهمیت این جمله و اندیشه امام خمینی(ره) را بهتر و بیشتر متوجه شد، اظهار داشت: به همین دلیل، بیداری اسلامی، دیر اتفاق افتاد برای اینکه دشمن، پیشگیری و پیش‌دستی کرد زیرا تفکر دشمن از نیل تا فرات برای منطقه خاورمیانه بود و همه انرژی خود را هم در این رابطه گذاشتند و یکی از اهداف بزرگ دشمن در این رابطه این بود که جبهه مقاومت در مقابل رژیم جعلی صهیونیستی شکل نگیرد.

آیت‌اله خاتمی با بیان اینکه چند کشور از جمله عراق، سوریه و لبنان از نظر جغرافیایی و ایدئولوژی، زمینه تفکر مقاومت در کنار فلسطین مظلوم در آن‌ها وجود داشت، خاطرنشان کرد: این استعداد، زمینه و بسترها باید شکوفا می‌شد و استراتژی و تفکر مربوط به امام(ره) و ریل‌گذاری و اجرایی کردن را باید سربازان امام(ره) و نسل استوار خمینی کبیر انجام می‌دادند.

وی با تاکید بر اینکه دشمن هنوز هم که هنوز است، اقتدار، ظرفیت، استعداد و توانایی سپاه قدس را خیلی بیشتر از ما می‌داند، تصریح کرد: بعد از ارتحال امام حمینی(ره) و در زمان جانشین برحق و خلف صالح ایشان یعنی رهبر مظعم انقلاب اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تجربه بزرگی را در دوران دفاع مقدس به دست آورده و سپاه قدس، عصاره آن تجربیات بود که تقویت جبهه مقاومت در مقابل آمریکا و صهیونیسم اشغالگر شکل پذیرفت.

آیت‌اله خاتمی با بیان اینکه تشکیل سپاه قدس، کار بزرگی بود که صورت گرفت، افزود: یکی از مسائل، همین احساس هویت فلسطینیان و جبهه مقاومت یعنی سوریه، عراق و جنوب لبنان بود منتها این مجموعه نیاز به یک پدر و هدایتگری داشت همچنین برای پشتیبانی از این زمینه هم از نظر ایدئولوژیک و هم استراتژیک، اُم‌القرای جهان اسلام یعنی ایران بهترین و مناسب‌ترین مکان بود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: ارتش 6 کشور عربی در زمان جمال عبدالناصر به اندازه جمعیت رژیم صهیونیستی بود اما در یک جنگ بیشتر از 6 روز نتوانستند دوام بیاورند و اسرائیل آمد و بخشی از صحرای سینا را به اشغال خود درآورد و یکه‌تاز منطقه شد و آمریکا و بعد از آن اروپا هم با تمام قدرت پشت سر این رژیم جعلی بودند اما فرزندان جبهه و دفاع مقدس و تربیت‌شدگان و نخبگان جبهه که بنده از آن‌ها به عنوان «نسل استوار خمینی کبیر» تعبیر می‌کنم برای اجرایی کردن اندیشه امام(ره) با هدایت و رهنمودهای مقام معظم رهبری این جبهه مقاومت را تقویت کردند.

وی افزود: جنگ‌های 22 و 33 روزه را با جنگ 6 روزه که مقایسه می‌کنید 6 کشوری که ارتش آن به اندازه جمعیت رژیم اشغالگر بود به کجا رسید و بخش‌هایی از جنوب لبنان و مناطق دیگر آزاد شدند.

آیت‌اله خاتمی با بیان اینکه آمریکا در این شرایط، احساس خطر کرد، اظهار داشت: آمریکا برای اینکه بتواند جبهه مقاومت را بشکند و این غده سرطانی را حفظ کند، داعش را با عنوان «دولت اسلامی عراق و شام» به وجود آورد و خاکریز اولیه برای شکستن جبهه مقاومت از نظر جغرافیا، عراق و سوریه و از نظر ایدئولوژی و تفکر، ایران بود.

وی با بیان اینکه خود آمریکایی‌ها هم اعتراف کردند که داعش را آن‌ها به وجود آورده بودند، خاطرنشان کرد: جنایاتی که داعش انجام داد، روی آدم‌کش‌های بزرگ تاریخ مثل چنگیز و نِرون را سفید کردد.

آیت‌اله خاتمی با بیان اینکه داعش نیامده بود که برود، تصریح کرد: داعش در بعضی جاها حتی جنگ هم نکرد بلکه رُعبی در دل مردم سوریه و عراق ایجاد کرد و آن روز حرف آمریکا و اتحادیه اروپا این بود که بشار اسد باید تا 2 ماه بعد برود اما این فرزندان امام(ره) و انقلاب یعنی در یک کلمه، سپاه قدس و نمود عینی، بارز و تجلی سپاه قدس یعنی شهید حاج قاسم سلیمانی بود که کاری کردند کارستان.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با بیان اینکه سپاه قدس چند کار بزرگ را انجام داد، گفت: اول اینکه اسرائیل را که بیش از 50 سال است تبلیغ کرده بودند که غیرقابل شکست است، نشان دادند که اسرائیل هم قابل شکست است و دوم اینکه بحث ایستادگی در مقابل آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی در توان ملت سوریه و عراق نبود و این حاج قاسم بود که به عنوان مشاور نظامی وارد شد و تحولی ایجاد کرد که ریشه تحول نیز اندیشه امام(ره) و بسیج مستضعفین جهان اسلام بود.

وی با بیان اینکه بسیج ایران، الگوی تفکر حضور نیروهای مردمی در مقابل اشغالگران بود، ابراز کرد: حشدالشعبی در مقابل داعش، جبهه‌النصره را ایجاد کردند و در واقع کارهایی کردند کارستان که نمونه‌های فراوانی از آن‌ها گفته شده و وعده‌ای که داده بودند را عملیاتی کردند و امروز داعش به عنوان یک قدرت وجود ندارد اما تفکر آن به صورت پراکنده در جاهای دیگر وجود دارد و آمریکا هم از آن حمایت می‌کند.

*‌ حاج قاسم یک نابغه بود

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با بیان اینکه اگر بگوییم حاج قاسم، یک نابغه بود، مبالغه نکرده‌ایم، گفت: نبوغ، توانایی‌های علمی، فنی و تفکر بالایی را لازم دارد که حاج قاسم علاوه بر تمام این ویژگی‌ها ویژگی دیگری هم داشت و این بود که مهر و قهرش برای رضای خدا بود و خداوند هم به این ویژگی، برکت می‌داد و توجه و تفضل خداوند در تربیت و جذب نیرو به جایی رسیده که امروز حشدالشعبی، قدرتی در عراق در مقابل اشغالگران است.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از ویژگی‌های حاج قاسم خصوصیات اعتقادی، فردی و اخلاقی بود که نمونه کاملش را می‌توان مالک اشتر امیرالمومنین(ع) بیان کرد.

آیت‌اله خاتمی با اشاشره به تعابیر حضرت علی(ع) در مورد مالک اشتر، خاطرنشان کرد: یاران علی(ع) سلسله جبال بودند اما مالک، قله بود و تک و بلندترین قله بود و مالک اشتر، نیروی بی‌نظیری بود که حضرت علی(ع) می‌فرمایند: جایگاه مالک نسبت به من مثل جایگاه بنده برای پیامبر اکرم(ص) بود و ما هم در مورد حاج قاسم نسبت به رهبر معظم انقلاب اسلامی، همین تعبیر را می‌دانیم.

امام جمعه زنجان

وی با بیان اینکه حاج قاسم، کار خودش را کرد، افزود: طبق تعبیری که حضرت آقا فرمودند، مزد جهاد، شهادت است آن هم شهیدی که به دست شقی‌ترین آدم‌ها به شهادت رسید.

*‌ واقعا به حاج قاسم ارادت داشتم

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با بیان اینکه واقعا به حاج قاسم ارادت داشتم، گفت: از همان زمان لشکر کرمان، آشنایی و اراداتمان به ایشان بود و بعدها هم ارتباطمان برقرار بود و این ارتباط برای من افتخار بود که بعضی دوستان، متوجه این موضوع شدند و تا حالا هم هیچ چیزی در این رابطه به زبان نیاوردم.

وی اظهار داشت: در ارتباط با شهید حاج قاسم سلیمانی اینطو می‌توانم بگویم که شهید حاج مهدی عراقی از مبارزان قبل از انقلاب و جزء قتله منصور بود و به زندان ابد محکوم شده بود و 14 سال زندان کشیده بود که انقلاب پیروز شد و ایشان از حواریون امام(ره) بود که وقتی ترور شد، امام خمینی(ره) فرمودند  مهدی عراقی، کوچک بود.

آیت‌اله خاتمی با بیان اینکه حداقل آثار و برکات شهادت حاج قاسم این بود که دست و بال آمریکا را در عراق جمع کرد، اظهار داشت: آمریکا و داعش نیامده بودند که برگردند و نکته جالب در اینجا عقب‌نشینی آمریکا در خیلی از عرصه‌ها بود البته شیطنت، خباثت و خیانت آمریکا همیشه وجود دارد و سر جایش است.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها به بهانه تسلیحات اتمی وارد عراق شدند و افراد بسیار زیادی را کشتند اما تنها جایی که آمریکایی‌ها در آنجا بودند و هیچ آسیبی ندید، چاه‌های نفت عراق بود زیرا آمریکا عاشق نفت عراق است و رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا هم وقتی عرب‌ها را گاو شیرده، تعبیر می‌کند، واقعا با این دید به عرب‌ها نگاه می‌کنند.

*‌ قدرت‌نمایی آمریکا با شکست مواجه شد

آیت‌اله خاتمی با بیان اینکه شخصیت، مظلومیت و اقتدار حاج قاسم، جهانی شد و الگویی برای جاهای دیگر شد، افزود: نکته بعدی این است که آمریکا می‌خواست قدرت‌نمایی کند و همانطور که رئیس‌جمهوری این کشور گفت که من گفتم این کار را بکنند، البته این گفته نیز از نظر دیپلماسی به ضررش تمام شد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: وقتی نظام، نیروهای نظامی و رهبر انقلاب فرمودند باید انتقام خون این شهید گرفته شود، آمریکایی‌ها ما را تهدید کرده و توسط چند کشور پیام فرستادند که اگر دست از پا خطا کنید 52 نقطه معین که نزدیک پایگاه‌های آمریکا بود را می‌زنیم اما بدون توجه به تهدیدات آن‌ها عین‌الاسد روی هوا رفت و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدند که زمانِ بزن دررو، تمام شده و به عبارت دیگر، زدی ضربتی، ضربتی نوش کن.

وی تصریح کرد: البته ملت، مردم و مسئولان و نیروهای نظامی و انتظامی ما می‌گویند که انتقام ما تمام نشده و آن انتقام، یک چشمه بود و چشمه بعدی این است که آمریکا باید از این منطقه بیرون برود و مصوبه مجلس عراق که به عنوان قانون باید اجرا شود، خودش موفقیت بزرگی است.

آیت‌اله خاتمی با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی خوشبختانه حرفش را در عرصه‌های بین‌المللی با اقتدار می‌زند، یادآور شد: امروز هیچ تصمیمی در منطقه بدون نظر و دیدگاه ایران به انجام نمی‌رسد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با بیان اینکه امروز وجود حاج قاسم، یک تفکر، ایدئولوژی و مکتب شده است، گفت: همانطور که خودش هم فرمود، مکتب امام(ره) مکتب امام حسین(ع) است و این مکتب، اوج ایثار است که این بستر را تفکر حاج قاسم در جهان اسلام و جبهه مقاومت و کشور عزیز ما ریشه‌دار کرده و امیدواریم اصل انتقام از خون پاک این شهید مظلوم، آزادی قدس شریف و نابودی رژیم اشغالگر قدس باشد که رهبر انقلاب فرمودند که به 25 سال نمی‌رسد و البته آثار و علائم سقوط این رژیم جعلی، خون مظلوم است و دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد و این مکتب هم برای همیشه جاوید خواهد ماند.

وی اظهار داشت: وقتی سیدالشهدا(ع) و یارانش در یک نیمروز به شهادت رسیدند، همه گفتند تمام شد اما حدود 1400 سال است که آن حماسه از انقلاب، اسلام، مملکت، ایدئولوژی، وحی و سنت پیامبر(ص) پاسداری و آن را حفظ کرده و 8 سال دوران دفاع مقدس ما هم حداقل 800 سال انقلاب ما را حفظ خواهد کرد و خون پاک شهدایی مانند حاج قاسم سلیمانی، شهید محسن فخری‌زاده، حاج حسین همدانی و دیگر شهیدان عزیز، دیر یا زود چراغ ظالم را خاموش خواهد کرد.

*‌ ارتباط با حاج قاسم

آیت‌اله خاتمی با بیان اینکه همانطور که عرض کردم، ارتباط با حاج قاسم برای من افتخار بود، گفت: من آن موقع در دوران دفاع مقدس به همراه لشکر عاشورا در آذربایجان شرقی بودم و چند سالی هم مسئول 3 گردان مهندسی جهاد بودم که گاهی ارتباطات این گردان‌ها با همدیگر به سبب مناسبت‌هایی برای سخنرانی، بعضی لشکرها را دعوت می‌کردند که در اوج دفاع مقدس، خیلی به لشکرهای مازندران، گیلان و خوزستان رفت و آمد داشتیم چون لشکر عاشورا عمدتا در جنوب مستقر بود و گاهی هم به غرب می‌آمد اما ارتباطات ما مربوط به مناسبت‌هایی بود که گاهی زمان جنگ میهمان می‌شدیم و دعوت می‌کردند.

امام جمعه زنجان با بیان اینکه عمده ارتباطاتم با سپاه قدس، ارتباط طلبگی بود و رزمنده نبودم به اخلاق جذاب شهید سلیمانی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: کافی بود یک نفر، ذره‌ای زمینه داشته و فقط یک جلسه ایشان را ببیند که واقعا مجذوب می‌شد. هم اخلاق اسلامی و هم روحیه متواضع داشت و «من» تنها چیزی بود که در وجود ایشان نبود و در واقع، نگرش شهید قاسم سلیمانی، جهان‌شمول، ما و جهان اسلام بود و همین تفکر بود که جبهه مقاومت را در جهان اسلام بالا برد.

وی افزود: همه دوستداران حاج قاسم در عراق و سوریه، محبان اهل بیت(ع) و شیعیان نیستند بلکه اهل سنت، دروزی‌ها، ایزدی‌ها و اَکراد هم هستند و همه واقعا حاج قاسم را می‌پرستیدند و صداقت را در وجود ایشان مشاهده می‌کردند.

وی ادامه داد: متاسفانه توفیق نداشتیم به عنوان رزمنده در سپاه قدس در خدمت ایشان باشیم.

امام جمعه زنجان

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با بیان اینکه حاج قاسم، مالک اشتر امام(ره) و رهبری بود، گفت: از رفتار و اخلاق ایشان در ارتباط با ثبات قدم، نترسی و بی‌باکی اگر امروز بخواهیم مصداق بگوییم، ایشان با همه وجود، ذوب در ولایت بود.

وی اظهار داشت: ما هم طلبه بودیم و خدا هم توفیق داده بود که از همان اول، اندیشه و دم مسیحیایی امام(ع) چراغ راهمان باشد و راحت می‌توانم بگویم اگر کسی ادعا کند که من امروز در ذوب ولایت هستم در ارتباط با سیدالشهدا(ع) می‌گویم که هیچ کس به اندازه قمر بنی هاشم(ع) و زینب کبری(س) ذوب در ولایت نبود و حاج قاسم نیز نسبت به امام(ره) و رهبری دقیقاً چنین حالی را داشتند.

آیت‌اله خاتمی خاطرنشان کرد: امیرالمومنین(ع) 3 روز قبل از شهادتشان، لشکری را برای جنگ با شامیان و معاویه آماده کردند که از بعضی‌ها با اشک، یاد کردند فرمودند أین عمار؟ و اینکه رهبر انقلاب اسلامی با آن همه عزت، عظمت و قوت روحی آن اشکی که در کنار پیکر مطهر شهید سرافراز حاج قاسم سلیمانی ریختند، همین أین عمار بود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: تحلیل بنده از پیش‌بینی جبهه مقاومت، تجربه 42 ساله انقلاب و این جمله امام خمینی(ره) که فرمودند: «بکُشید ما را ملت ما بیدارتر می‌شود» این خون‌ها به هدر نمی‌رود چرا که «از خون جوانان وطن لاله دمیده/ و از قامت سرو قدشان، سرو خمیده» این شهادت‌ها رویش ایجاد می‌کند.

وی افزود: مکتب شهید سلیمانی، سلیمانی‌های فراوانی را تربیت کرده که امروز با اقتدار، مسیر و راه ایشان را ادامه می‌دهند همچنین مکتب و اندیشه‌های شهید فخری‌زاده به عنوان یک استراتژیست بزرگ در مقوله دفاعی و دانشمند قوی هسته‌ای، خاموش نمی‌شود و برکاتش این است که وقتی شهید بهشتی و یارانشان شهید شدند ما یک جمله گفتیم «آمریکا در چه فکریه ایران پر از بهشتیه».

آیت‌اله خاتمی اظهار داشت: مکتب شهید سلیمانی، مکتبی شد که روزبه‌روز ثمراتی خواهد داشت کما اینکه دانشمندان جوان ما در عرصه‌های هسته‌ای، رشته‌های دانش‌بنیان و بخش‌های تکنولوژی پیشرفته، نانو و عرصه‌های دیگر فعالیت می‌کنند که این‌ها آثار و برکات شهادت و مکتب سلیمانی است و نه تنها خاموش و فراموش نخواهد شد، همانطور که رهبر معظم انقلاب در شهادت شهید فخری‌زاده فرمودند اول اینکه انتقام سختی از مباشرین، عاملین و آمرین گرفته شود و دوم اینکه دانش، مکتب و مدیریت علمی را که این شهید داشتند باید با قدرت، جلو برود و در واقع آن اندیشه و تفکر با بار معنوی بیشتر با روح ایثار و فدارکاری، تکثیر شده افزون‌تر راه خودش را هم پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که امام(ره) با تواضع در رابطه با خودشان فرمودند با رفتن یک خدمتگزار، خللی در اراده این ملت و روحیه انقلابی‌شان اتفاق نخواهد افتاد، دیدیم که شهید باکری‌ها، همت‌ها و زین‌الدین‌ها که هیچکدام گم نشدند بلکه رویش‌هایی ایجاد کردند و 10 سال قبل که شهید شهریاری به شهادت رسید، دشمن گفت تمام شد اما امروز محصول فکر و اندیشه آن‌ها بسیار توسعه پیدا کرده و در همین یک سال، قدرتی که تفکر شهید سلیمانی ایجاد کرده قطعا خاموش نخواهد شد و ما جامانده‌ها کمی بیشتر باید بجنبیم.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: امام خمینی(ره) فرمودند عوامل پیروزی انقلاب از جمله ایمان به خدا، استقامت و حرکت در پشت سر ولی فقیه، عامل بقای انقلاب هستند و امروز هم همان است و اگر همه ما برای زنده نگه داشتن مکتب حاج قاسم، همه با هم دست در دست هم هرکس دل در گرو انقلاب دارد همه پشت سر رهبری حرکت کنیم، مایه خوشحالی و آرامش روح حاج قاسم و شهید فخری‌زاده خواهد بود و سخن آخر اینکه یدالله مع‌الجماعه به شرط اینکه پشت سر قائد و اماممان حرکت کنیم.

گفت و گو از حسین عباسی

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر