logo
امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۶
[ شناسه خبر : ۱۸۶۹۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]

روی خوش کرونا، نصیب جوانان و ازدواج

روی-خوش-کرونا،-نصیب-جوانان-و-ازدواج
شیوع ویروس کرونا در برخی مسائل اتفاقات خوبی را نیز به دنبال داشته و در این میان آسان شدن شرایط ازدواج و گستردگی ارائه خدمات رایگان مشاوره پیش ازدواج را می‌توان از الطاف کرونا دانست.

به گزارش موج رسا; با وجود تمام مشکلات و اتفاقات ناگواری که کرونا از زمان ورود خود به کشور برایمان داشته اما به نظر می‌رسد در برخی موضوعات چندان هم بد نبوده و حداقل برای برخی از اقشار جامعه قدری خیر و برکت به بار آورده است.

جوانان و ماجراهای پرپیچ و خم ازدواج آنها یکی از مواردی است در ایام کرونا بیش از دیگران روی خوش کرونا را دیده‌اند و انگار در بعضی مسائل اتفاقات مثبتی را تجربه کرده‌اند.

از حذف شدن برخی رسم و رسوم‌های پر هزینه و دشوار در مسیر ازدواج گرفته تا ساده شدن مراسم‌های ازدواج، خود ازجمله مواردی است که گویا ناخودآگاه اصطلاح «ازدواج آسان» را بیش از پیش عملی کرده است.

اتفاقی که منجر شده تا بسیاری از زوج‌های جوانان با طی کردن مسیری آسان‌تر و کم هزینه تر زندگی مشترک خود را آغاز کنند و حداقل حتی آن دسته از زوج‌هایی که به دلیل عدم توانایی برگزاری جشن عروسی چندین سال در پشت درب‌های بسته زندگی مشترک مانده بودند، به بهانه شیوع ویروس کرونا زندگی خود را به آسانی آغاز کنند.

افزایش آمار ازدواج‌ها در سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته نیز مهر تاییدی بر این ادعا است و به نظر می‌رسد که قدرت کرونا از سال‌ها فرهنگ سازی و آموزش در جهت تسهیل ازدواج، بیشتر بوده است.

به طوری که بنابر اعلام محمد مهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان، در ۴ ماه نخست سال جاری ۲۰۰ هزار واقعه ازدواج و ۳۵ هزار واقعه طلاق انجام شده که این رقم در مدت مشابه سال قبل برابر با ۱۶۷ هزار ازدواج و ۳۷ هزار طلاق بوده است.

کرونا و حذف هزینه خدمات مشاوره با برگزاری کارگاه‌های رایگان

اما در کنار آسان شدن شرایط ازدواج و جشن‌های عروسی آن هم به لطف ویروس کرونا، افزایش امکان دسترسی جوانان به خدمات مشاوره ازدواج نیز یکی دیگر از موهبت‌های کرونا است که تاثیرات بسیار خوبی نیز داشته است.

مشاوره‌هایی که پیش از شیوع کرونا نیز توسط وزارت ورزش و جوانان و معاونت ساماندهی امور جوانان به صورت حضوری برگزار می‌شد اما شیوع کرونا آن را به بستر فضای مجازی انتقال داد.

بنابر اعلام معاونت جوانان، مجموعاً ۳۵۰ مرکز مشاوره ازدواج تحت پوشش این معاونت در سراسر کشور وجود دارد و این مراکز با تعرفه دولتی و نظارت وزارت ورزش به جوانان و زوجین انواع خدمات مشاوره را ارائه می‌دهند.

از ابتدای سال جاری به دنبال شیوع ویروس کرونا و از بین رفتن امکان ارائه خدمات مشاوره به صورت حضوری، مراکز مشاوره معاونت جوانان نیز اقدام به برگزاری کارگاه‌ها و جلسات مشاوره به صورت رایگان در فضای مجازی کردند.

با توجه به اینکه تمرکز اصلی خدمات مشاوره معاونت جوانان بر موضوع مشاوره پیش از ازدواج است، اغلب این کارگاه‌ها و جلسات مشاوره نیز با موضوع آموزش‌های پیش ازدواج، ارائه نکات لازم برای شناخت پیش از انتخاب همسر، راهکارهای لازم برای انتخاب آگاهانه و غیره برگزار می‌شود.

برای استفاده از مشاوره‌های مجازی به کجا مراجعه کنیم

کارگاه‌های آموزش‌های پیش از آغاز زندگی مشترک توسط مشاوران خانواده و ازدواج استان‌های مختلف کشور برگزار می‌شود و روزانه نیز جزئیات برگزاری جلسات مشاوره در صفحه اینستاگرام معاونت جوانان منتشر و اطلاع رسانی می‌شود.

جوانان و مخاطبین نیز می‌توانند با مراجعه به صفحه اینستاگرام معاونت جوانان، از برگزاری کارگاه‌های مختلف اطلاع کسب کرده و با شرکت در این جلسات، از خدمات مشاوره پیش از ازدواج به صورت رایگان بهره مند شوند.

به علاوه مراکز صدا و سیمای استان‌ها نیز با نمایش پوستر جلسات مشاوره نسبت به برگزاری این جلسات اطلاع رسانی می‌کنند.

خدماتی که شاید پیش‌تر برخی جوانان به دلیل هزینه‌های بالا امکان استفاده از آن را نداشتند اما حال با فراهم شدن امکان برگزاری کارگاه‌های ازدواج، به آسانی می‌توانند از خدمات مشاوره استفاده کنند.

بهره مندی ۵۰۰ هزار نفر از خدمات مشاوره پیش از ازدواج در ایام کرونا

در همین خصوص، اعظم کریمی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره دوره‌های آموزش‌های پیش از ازدواج مجازی گفت: معاونت جوانان وزارت ورزش پیش از شروع کرونا نیز کارگاه‌های پیش از ازدواج را برگزار می‌کرد. البته این کارگاه‌ها برای ارائه آموزش حین و پس از ازدواج نیز برگزار می‌شد.

کریمی با اشاره بر برگزاری بیش از ۸۵۰ کارگاه مشاوره پیش از ازدواج در فضای مجازی تصریح کرد: در ٨ ماه اول سال جاری بیش از ٥٠٠ هزار نفر در کارگاه‌های آموزش پیش از ازدواج که بصورت مجازی در کلیه شهرستانهای کشور برگزار شده است شرکت کردند.

وی با بیان اینکه تمرکز معاونت جوانان روی ارائه آموزش‌های پیش از ازدواج است، عنوان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیش از ازدواج برای جوانان بسیار ضروری است و فرایند شناخت افراد در این ایام نیاز به کسب مهارت است. این مهارت تنها از طریق مشاوره و مطالعه کسب می‌شود و یکی از امکانات معاونت جوانان ایجاد این فرصت آموزش مهارت پیش از ازدواج به جوانان است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان افزود: وقتی از موضوع شناخت پیش از ازدواج صحبت می‌کنیم روانشناسان می‌توانند به صورت مصداقی تجربیات خود را در اختیار جوانان قرار دهند و با بهره گیری از دانش علمی خود به کاهش مخاطرات و اشتباهات و انتخاب برای ازدواج بکاهند.

کریمی با تاکید بر اینکه مشاوره پیش از ازدواج در انتخاب آگاهانه برای ازدواج بسیار موثر است، عنوان کرد: خوشبختانه استقبال از کارگاه آموزش مهارت‌های پیش از ازدواج که توسط معاونت جوانان برگزار شده بسیار خوب بوده البته ظرفیت ما محدود است و متأسفانه نمی‌توانیم تمام جامعه را تحت پوشش قرار دهیم.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا و انتقال بسیاری از فعالیت‌ها به فضای مجازی فرصت مناسبی را برای بهره مندی جوانان از این کارگاه‌ها ایجاد کرد، عنوان کرد: اما با شیوع کرونا تلاش کردیم در بستر مجازی بدون ایجاد هر گونه محدودیت جغرافیایی کارگاه‌های آموزشی را در بسترهای مختلف مجازی و به صورت رایگان برای مخاطبین برگزار کنیم.

کریمی تصریح کرد: عمدتاً اساتید کارگاه‌های استان‌ها از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها بوده و مباحث کاربردی را مطرح می‌کنند. در این کارگاه‌های آموزشی مجازی امکان پرسش و پاسخ برای جوانان وجود دارد و خوشبختانه استقبال چشمگیری را نیز شاهد بودیم. در صورتی که خودمان انتظار چنین استقبالی را نداشتیم.

تمایل جوانان به استفاده از خدمات مشاوره

وی با بیان اینکه در طول ایام کرونا شمار کارگاه‌های مجازی بیشتر از کارگاه‌های حضوری بوده عنوان کرد: به دلیل استقبال خوب مخاطبین این کارگاه‌ها تا پایان سال و در کلیه استان‌ها و شهرستان‌ها ادامه خواهد داشت. سرفصل‌های کارگاه‌ها نیز به تناسب نیازهای فرهنگی و رسومات مختلف هر استان خواهد بود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان افزود: کمیته علمی تشکیل شده در وزارت ورزش نیز سرفصل‌ها و دستورالعمل‌های لازم را تدوین کرده و نظارت جدی بر مباحث مطرح شده در کارگاه‌ها داریم. پس از برگزاری هر کارگاه نیز از مخاطبین نظرسنجی می‌شود تا نیازها و اشکالات جلسات رفع شود.

کریمی با اشاره به مباحث مطرح شده در کارگاه‌های مجازی آموزش‌های پیش از ازدواج توضیح داد: موضوعاتی از جمله مخاطرات آشنایی در فضای مجازی، هدف از تشکیل خانواده، خودشناسی، معیارهای انتخاب صحیح همسر، نکات مربوط به آشنایی در ازدواج از جمله مواردی است که در کارگاه‌ها مطرح شده است. مباحث بحث شده در کارگاه‌ها به روز بوده و متناسب با تغییرات اجتماعی سرفصل‌ها نیز به روز می‌شود.

لزوم ورود نهادهای متولی جوانان به موضوع مشاوره و تسهیل ازدواج

با توجه به اهمیت مشاوره و آموزش‌های پیش ازدواج و همچنین استقبال خوب جامعه هدف از برگزاری کارگاه‌های مجازی و رایگان، یکی از راهکارهای کمک به ازدواج جوانان و تسهیل ازدواج، آسان کردن ارائه خدمات مشاوره است.

به همین منظور انتظار می‌رود تا مجلس و نهادهای متولی حوزه ازدواج و فرهنگ در کشور، در راستای ایجاد زمینه ارائه خدمات مشاوره رایگان یا ارزان قیمت به جوانان اقدام کنند.

از سوی دیگر موضوع انجام بیمه خدمات مشاوره نیز یکی از عوامل کمک کننده در امر ازدواج است که باید نمایندگان مجلس در راستای کمک به امر ازدواج، به آن ورود کنند.

 

منبع: مهر

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر