logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۱
[ شناسه خبر : ۱۸۶۸۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 17 دقیقه ]
گزارش موج رسا از تعطیلی آموزشگاه‌های آزاد در شرایط کرونا؛

نفس‌های آخر آموزشگاه‌های آزاد در زنجان/ فعالیت مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای در انتظار تصمیم مسئولان

نفس‌های-آخر-آموزشگاه‌های-آزاد-در-زنجان-فعالیت-مراکز-آموزشی-فنی-و-حرفه‌ای-در-انتظار-تصمیم-مسئولان
آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای به دلیل تعطیلی طولانی‌مدت کرونایی، خسارت‌های زیادی دیده‌اند که در صورت ادامه‌دار بودن تعطیلی‌ها نیاز به تدابیری برای حل مشکلات آن‌ها است.

به گزارش موج رسا; یک سالی می‌شود که شیوع ویروس ناشناخته و منحوس کرونا از اقتصاد، تغذیه، فرهنگ و شغل کرفته تا آموزش را تحت تاثیر خود قرار داده و سبک زندگی جدیدی را وارد عرصه کرده و مشکلاتی را برای تمام جامعه به وجود آورده که به صورت مستقیم با معیشت مردم در ارتباط است.

در این میان، کارمندان دولت و برخی کارکنان که حقوق ماهانه دریافت می‌کردند شاید به اندازه افرادی که شغل آزاد دارند با مشکلات معیشتی و مالی مواجه نشده باشند اما مشاغل آزاد و کارگاه‌های شخصی و آموزشگاه‌های غیردولتی، خسارت‌های زیادی از شیوع کرونا به خود دیده‌اند که یکی از آن‌ها آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد است.

ماهیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به صورت مهارتی و عملیاتی است و آموزش‌ها باید در کارگاه‌های آموزشی و به صورت عملی برگزار شود و به غیر از چند رشته محدود که بدون آموزش عملی هم می‌توانند انجام شوند، اکثر رشته‌های مهارتی بدون آموزش عملی امکان نداشته و همین امر، مدیران آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد را با مشکلاتی مواجه کرده است البته هستند در این میان، آموزشگاه‌هایی که ابراز می‌کنند آنچنان در شیوع کرونا متضرر نشده و فعالیت عادی خود را ادامه داده‌اند.

 

*‌ کرونا ضرر مادی زیادی وارد کرد اما آموزش آنلاین، بهتر از حضوری است

اصغر امام‌یاری، مدیر مجتمع فنی اشراق در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه دوره‌های آموزشی مجتمع اشراق شامل حسابداری، کامپیوتر، عمران و معماری است، گفت: کلاس‌های آموزشی تئوری به صورت آنلاین برگزار می‌شود و کلاس‌های عملی هم ندارند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های ما در پی شیوع ویروس کرونا مختل شده است، اظهار داشت: مشکلی که وجود دارد این است که برخی از افراد، امکان دسترسی به اینترنت را ندارند و آموزش برای آن‌ها سخت است اما باید بپذیریم که آموشگاه‌ها نیز باید تغییراتی در خود ایجاد می‌کردند تا فعالیت خود را با شرایط جدید ادامه دهند و یه نظرم شیوع کرونا و غیرحضوری شدن آموزش‌ها در مجموع بهتر باشد تا بدتر.

امام‌یاری خاطرنشان کرد: فعالیت به صورت آنلاین و مجازی، راحت‌تر و بی‌دردسرتر بوده و از این شرایط نسبت به آموزش حضوری، بیشتر رضایت دارم.

وی با بیان اینکه تعداد هنرجویان مجتمع نسبت به سال گذشته کاهش نیافته است، افزود: مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد و باید برخی سیستم‌های مجتمع سریع‌تر آنلاین شوند البته مشکلی که وجود دارد این است که فردی که می‌خواهد آموزش ببیند، اعتماد ندارد و در خصوص کیفیت یادگیری‌اش در آموزش مجازی تردید دارد در حالی که آموزش مجازی، خیلی بهتر از حضوری است زیرا هم در منابع، صرفه‌جویی می‌شود و هم برای هنرجو بهتر است و در هزینه‌های رفت‌وآمد و غیره صرفه‌جویی می‌شود ضمن اینکه در هر زمان و مکانی می تواند آموزش را ببیند.

مدیر مجتمع فنی اشراق با بیان اینکه همگان می‌توانستند از کرونا بهترین بهره‌برداری را بکنند، گفت: اما مشسکل اصلی، گرانی است که در کنار نگرانی از ابتلا به بیماری کرونا به مردم، استرس وارد کرده زیرا تامین تجهیزات برای شرکت در کلاس‌های آنلاین، گران است.

وی افزود: گرانی، کار را سخت کرد وگرنه آموزش آنلاین بهترین حالت است که کرونا مردم را به این سمت، ترغیب کرده است.

امام‌یاری در پاسخ به اینکه با تعطیلی آموزشگاه‌ها چه تدابیری انیشیدید، اظهار داشت: به تعدادی از مربیان گفتیم که آموزش آنلاین ارائه دهند اما بخشی از فعالیت مجتمع که مربوط به حوزه کودک و نوجوان بود به کلی تعطیل شد.

وی با بیان اینکه تعطیلی کلاس‌های لگو، ماهانه بین 20 تا 30 میلیون تومان ضرر وارد کرده است، خاطرنشان کرد و 10 سال سابقه‌ام را از بین برده است، خاطرنشان کرد: در این آموزش‌ها ابزار در اختیار کودکان قرار داده می‌شد و خودشان این ابزارها را ندرند البته نه من بلکه تمام آموزشگاه‌های مشابه آموزشگاه که نمایندگی آموزش لگو را دارند در این زمینه نمی‌توانند فعالیت کنند و ضرر زیادی به این بخش وارد شده و کسب و کار این حوزه تعطیل شده و پرسنل، بیکار شدند و نیروها را از دست دادیم ضمن اینکه لگو را به صورت تئوری نمی‌توان آموزش داد.

مدیر مجتمع فنی اشراق تصریح کرد: کرونا در یک بُعد یعنی آموزش آنلاین، خوب بود اما در حوزه مربوط به گروه کودک و نوجوان، بد شد و بسیار آسیب دیدیم و به هر حال در حوزه‌های دیگر که امکان داشت، فعالت کردیم زیرا چاره‌ای نبود.

 

*‌ آموزش کارآموزان را در کلاس‌های 2 نفره، مدیریت کردم

وحید مرصعی، مدیر مجتمع نخبگان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه چون مردم به دنبال آموزش هستند، آموزش‌های ما دائمی بوده و قطع نمی‌شود، گفت: دوره‌های مجتمع نخبگان در همه جا مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه حتی در دوران کرونا نیز مردم به کلاس‌های حضوری ما بیشتر از آموزش آنلاین، متقاضی هستند، اظهار داشت: این تقاضا به این دلیل است که در حالت حضوری، بهتر یاد می‌گیرند و می‌گویند اگر بنا بر آموزش آنلاین باشد می‌توانیم سی‌دی (لوح فشرده) خریده و از روی آن آموزش ببینیم.

مرصعی، مدیریت ثبت‌نام‌کنندگان را عامل موفقیت مجتمع نخبگان دانسته و خاطرنشان کرد: ثبت‌نام‌های زیادی داریم اما آن‌ها را مدیریت کرده‌ایم که کلاس‌ها را به صورت یک یا 2 نفره در زمان‌های مخصوص و پشت سر هم برگزار می‌کنیم و خودشان هم استقبال می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا با تعطیلات کرونایی که ستاد کرونا اعلام کرده، مجتمع را تعطیل نکرده‌اید، ابراز کرد: مجتمع تعطیل بود اما کلاس‌ها به صورت خصوصی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌شد و خوشبختانه هیچ مشکلی هم پیش نیامد البته کلاس‌هایی که قبلاً با 10 یا 15 نفر برگزار می‌شد را تبدیل به یک یا 2 نفره کردیم.

مدیر مجتمع نخبگان زنجان در خصوص خسارت‌های وارده گفت: متاسفانه مساله‌ای که وجود دارد این است که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، ضعیف شده است.

وی اظهار داشت: متاسفانه موازی‌کاری در تمام حوزه‌ها به‌ویژه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وجود دارد و سایر نهادها نیز آموزش مهارتی ارائه می‌دهند در حالی که این درست نیست زیرا آموزش فنی و حرفه‌ای، مورد قبول 196 کشور جهان است.

مرصعی برای باکیفیت شدن و بهتر شدن وضعیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای پیشنهاد کرد: دولت باید هر امری را به متولی‌اش بسپارد و این مشکل در رده‌های بالاتر باید حل شود تا دستگاه‌ها موازی‌کاری نکنند.

 

*‌ تعداد فراگیران و آموزش‌پذیران با ریزش شدید مواجه شده است

فیروزه حاجی‌علی‌اکبری، مدیر آموزشگاه روزبه در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ اظهار داشت: با توجه به اینکه هیچ آموزشگاهی پیش‌بینی شیوع ویروس کرونا را نکرده بود در طول یک سال گذشته با ریزش شدید فراگیران و آموزش‌پذیران مواجه شده‌ایم.

وی گفت: چون آموزش‌ها دوره‌های عملی هم دارند، هرچقدر دوره‌های عملی بیشتر می‌شوند، هزینه‌ها نیز بالاتر رفته و از طرفی با توجه به کاهش درآمد آموزشگاه‌ها شرکت در این کارگاه‌ها هیچ توجیهی ندارد و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای نیز در این قضایا متاثر شدند.

حاجی‌علی‌اکبری خاطرنشان کرد: متاسفانه با کاهش آموزش‌پذیران، کار به جایی رسیده که پرسنل را به زور نگه داشته و فعالیت‌هایمان را با هزینه‌های سربه‌سر و حتی ضرردهی ادامه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا از طرفی نیز موقعیتی برای شروع آموزش‌های مجازی و آنلاین بود، افزود: البته دوره‌هایی که دارای بخش عملی هست، مشکلات خاص خود را دارند و در جایی که لازم باشد مجبوریم، کلاس‌های عملی را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وبا حضور 2 یا 3 نفر برگزار کنیم که این هم مستلزم هزینه‌های زیادی است زیرا باید هزینه یک دوره را چند بار به یک مربی پرداخت کنیم.

مدیر آموزشگاه روزبه زنجان با بیان اینکه آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، نیاز به حمایت دارند، گفت: وام کرونا مطرح شد اما کارمزد آن یعنی 12 درصد، کم نبوده و برای موسساتی که اینطور ضربه خورده‌اند، مناسب نیست ضمن اینکه غیر از حمایت‌های اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای و همین وام، چیزی در حمایت از آموزشگاه‌ها ندیده‌ایم.

وی افزود: حمایتی که اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای از ما کرده این بوده که تعداد حاضرین در کلاس‌ها باید حداقل 20 نفر می‌شد که این حداقل را کم کرده‌اند تا با تعداد نفرات کم برگزار شود به هر حال اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای تا جایی که می‌توانند آموزشگاه‌ها را حمایت می‌کنند ولی آن‌ها هم تا حدی اختیار دارند.

حاجی‌علی‌اکبری با بیان اینکه دوره‌ها را به سختی برگزار کردیم، اظهار داشت: یک سری از دوره‌ها در روستاها بود که مجبور بودیم به روستا برویم که مشکلات و سختی‌های خاص خود را داشت.

مدیر آموزشگاه روزبه بستر را برای دوره‌های آنلاین آماده کرده‌ایم، گفت: اما برگزاری دوره‌های عملی واقعاً مشکلات خاص خودش را دارد و برای برخی دوره‌ها مانند آموزش رانندگان که نیاز به آموزش حضوری دارد، آموزش تئوری را مجازی برگزار می‌کنیم که این باعث شد محتوا تدوین کنیم که به صورت عملیاتی خیلی کمک کرد اما دوره‌های احیا و کمک‌های اولیه، کاملاً عملی هستند.

وی خاطرنشان کرد: دوره‌های آتش‌نشانی هم داشتیم که آن‌ها را با تقسیم‌بندی نفرات و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حد یک تا 2 نفر برگزار کردیم که این هم مستلزم هزینه‌کردهای زیادی بوده و مجبوریم برای یک مربی، چند مرحله پول بدهیم اما مجبوریم در این شرایط هم باشیم وگرنه باید آموزشگاه را تعطیل کنیم.

حاجی‌علی‌اکبری با بیان اینکه افرادی پرسنل ما هستند و بیش از 15 سال اعتبار داریم، تاکید کرد: نمی‌توانیم اعتبارمان را برای کرونا از بین ببریم و مجبوریم با سختی‌ها کنار بیاییم تا این ویروس برطرف شود.

وی ابراز کرد: وام را هم پیگیریم اما بانک‌ها هم نسبت به ضامن و مسائل مختلف، شرایط خاص خود را دارند اما با این حال باز هم ناچاریم وام را دریافت و به مجموعه تزریق کنیم تا کارها پیش برود.

مدیر آموزشگاه روزبه با بیان اینکه رسالت اصلی آموزش با آموزشگاه‌ها است، گفت: در این مقطع، ، آموزشگاه‌ها و پرسنل باید از بابت مالی و مسائلی مانند بیمه، حمایت شوند تا حداقل پرسنل از کار برکنار نشوند.

وی با بیان اینکه آموزش مجازی همیشه مورد استقبال همه نیست، اظهار داشت: ارائه آموزش مجازی در خیلی جاها بستر می‌خواهد در حالی که امکانات کم بوده و همه گوشی‌های تلفن همراه نیز جاوبگوی آموزش مجازی نیست ضمن اینکه برخی مناطق از جمله روستاها اینترنت ندارند و برگزاری دوره‌های اموزشی در آنجا مشکل است.

حاجی‌علی‌اکبری خاطرنشان کرد: به همین دلیل حداقل تسهیلاتی با بهره کم و حمایت‌های بیمه‌ای و غیره قرار دهند تا آموزشگاه‌هایی که فعالیت می‌کنند بیشتر از این آسیب نبینند.

وی با تاکید بر اینکه آموزش مجازی، بسترسازی می‌خواهد، ادامه داد: کوچکترین تولید محتوایی که کرده‌ایم 3.5 میلیون تومان هزینه برداشته است پس آموزش، جزء مسائلی است که باید مورد حمایت واقع شود.

 

*‌ وام کرونایی فقط کفاف 2 ماه اجاره‌بهای آموزشگاه را می‌کند

سیده غزال رضوی‌نسب، مدیر آموزشگاه هرمین زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با اشاره به تعطیلی طولانی‌مدت آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای گفت: متاسفانه مشکلاتی که آموزشگاه‌ها در این مدت، دچار شده‌اند از حد گذشته و به دلیل اینکه اکثر آن‌ها بیمه نداشتند وام 6 میلیون تومانی تعلق گرفت که آن هم فقط کفاف اجاره‌بهای 2 ماه را می‌دهد ضمن اینکه سررسید اقساط وام‌های دریافتی فرا رسیده و چون فعالیتی ندارند نمی‌توانند اقساط را واریز کنند و در نتیجه مرتب، بابت اقساط از سوی بانک‌ها تحت فشار هستند.

وی اظهار داشت: کارآموزان، ثبت‌نام کرده و هزینه داده بودند و از طرفی هم آموزشگاه‌ها نمی‌توانستند کلاس برگزار کنند و با توجه به خلا قانونی که در این رابطه وجود داشت، اکثراً گفتند شهریه را پس دهید و خیلی از ثبت‌نامی‌های قبلی هم شهریه‌ها را پس گرفتند.

رضوی‌نسب خاطرنشان کرد: با این شرایط نه تنها آموزشگاه‌ها نتواستند فعالیت کنند بلکه ثبت‌نام‌های قبلی هم که داشتند به مشکل برخوردند و مجبور به برگشت دادن شهریه شدند.

وی افزود: هیچ کدام از آموزشگاه‌ها حق فعالیت نداشتند و هر آموزشگاهی می‌خواست کار کند، پلمب می‌شد که فک کردن پلمب نیز مستلزم پیگیری‌های فراوان، تعهد محضری و تقبل هزینه بود.

مدیر آموزشگاه هرمین زنجان با بیان اینکه طی این مدت برخی از آرایشگاه‌ها به صورت مخفیانه فعالیت می‌کردند، گفت: آموزشگاه‌ها چون تعداد زیادی کارآموز دارند و کارآموزان نیز با خودشان مدل می‌آوردند، امکان فعالت پنهانی وجود نداشت و باید تعطیل می‌شدند و متاسفانه خیلی از همکاران در این مدت مجبور شدند آموزشگاه خودشان را جمع کنند و پول پیش خود را پس گرفتند و بردند در بورس سرمایه‌گذاری کردند که در آن هم ضرر کرده و ورشکسته شدند و تا همین الان، مشکلات حل نشده و هنوز هم مجوز فعالیت نداده‌اند.

وی اظهار داشت: آرایشگران به مشاغل گروه 2 آمده‌اند اما آموزشگاه‌ها هنوز به گروه 2 نیامده‌اند هرچند مراحل اداری برای این کار، طی می‌شود و اما مشخص نیست که این امکان وجود خواهد داشت یا خیر.

رضوی‌نسب خاطرنشان کرد: اکثر آموزشگاه‌ها یا ورشکسته شده و یا در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

 مدیر آموزشگاه هرمین زنجان گفت: آموزش در سالن‌های زیبایی فقط نیاز به آموزش عملی دارد ضمن اینکه مسائل شرعی و عرفی هم دارد و اصلاً نمی‌توانیم آموزش را به صورت مجازی برگزار کنیم.

وی اظهار داشت: کلاس مجازی، نیاز به مدل دارد تا کار بر روی آن انجام شود که مشکلات شرعی پیش می‌آید و در مجموع شاید تنها 10 درصد آموزش ما تئوری باشد که همان آموزش تئوری نیز نیاز به نشان دادن کاتالوگ و عکس داشته و عملاً امکان برگزاری کلاس مجازی برای ما وجود ندارد و کارآموز هم هیچ وقت برای کلاس مجازی هزینه پرداخت نمی‌کند.

رضوی‌نسب خاطرنشان کرد: آزمون‌های ما قوانین خاصی دارد و اگر آزمون کتبی داده شد باید تا 6 ماه بعد، آزمون عملی هم انجام شود در غیر این صورت، نتیجه آزمون کتبی نیز باطل میشود که خیلی از کارآموزان به این مشکل برخورد کردند.

مدیر آموزشگاه هرمین زنجان گفت: درخواست ما این است که اجازه دهند آموزشگاه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تعداد کم کارآموزان و مدت زمان کم برگزاری کلاس‌ها، فعالیت کنند چون نمی‌شود یک شغل را یک سال، تعطیل کرد.

وی اظهار داشت: طبق تصمیمیات و مصوبات، آموزشگاه‌ها را تعطیل می‌کنند و ما نیز رعایت می‌کنیم اما نمی‌گویند که هزینه‌های را از کجا می‌خواهید بیاورید!!!

رضوی‌نسب با بیان اینکه اکثر همکاران ما سرپرست خانوار بوده و فرزند دانشجو دارند و هزینه خانواده با آن‌هاست، خاطرنشان کرد: این دسته از همکاران به مشکلات خیلی زیادی برخورده و مجبور شدند که به شغل‌هایی مانند راننده آژانس بپردازند که نوعی آسیب اجتماعی است زیرا شغلی که خودش کلی برای آن هزینه کرده و در آن سابقه دارد را باید کنار گذاشته و رانندگی آژانس بپردازد.

وی تصریح کرد: اگر تعطیلی‌ها یک یا 2 ماه بود، شاید می‌شد تحمل کرد اما یک سال تعطیلی، قابل قبول نیست.

رضوی‌نسب ابراز کرد: از اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای تشکر می‌کنم که کارهای ما را به طور مرتب پیگیری کرده‌اند تا مشکلات حل شود.

 

*‌ بسیاری از آموزشگاه‌ها به دلیل تعطیلی، فعالیتی نداشته‌اند

محمدرضا انصاری، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ در خصوص تعداد آموزشگاه‌هایی که به کلی جمع کرده و تعطیل شده‌اند، گفت: به دلیل اینکه تعطیل شدن آموزشگاه را به صورت رسمی به ما اعلام نکرده‌اند، آماری از تعداد آموزشگاه‌های تعطیل‌شده نداریم منتها از زمان شیوع کرونا تاکنون آموزشگاه‌ها اغلب تعطیل بودند.

وی با بیان اینکه فقط آموزش برخی حرفه‌های خاص را به صورت مجازی برگزار کرده و بقیه تعطیل بوده‌اند، اظهار داشت: دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای، مهارتی بوده و به طور میانگین 75 درصد عملی و 25 درصد تئوری است و بر این اساس، آموزش‌های عملی، باقی مانده و آموزشگاه‌های بسیاری فعالیت نکرده‌اند.

انصاری در خصوص وام کرونایی نیز خاطرنشان کرد: از 180 آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد، 140 مورد فعال هستند که 30 مرود از آن‌ها برای دریافت تسهیلات کرونایی معرفی شده‌اند.

وی در خصوص تسهیلات برای بقیه آموزشگاه‌ها یادآور شد: بقیه یا متقاضی نبودند و یا برخی هم شرایط دریافت تسهیلات را نداشتند اما عموماً آموزشگاه‌ها دچار ضرر و خسارت مادی شده‌اند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان در پاسخ به اینکه آیا نظارتی بر برگزاری کلاس‌های خصوصی برخی آموزشگاه‌ها انجام نشده است، گفت: تمام آموزشگاه‌ها باید دوره‌های خود را در پورتال، تعریف کرده و ما آن‌ها را تایید کنیم و در غیر این صورت به آزمون معرفی نمی‌شوند و در نتیجه، گواهی برای آن‌ها صادر نمی‌شود در حالی که ما اصلاً دوره‌ای را تایید نکرده‌ایم که بخواهند برای آن کلاس برگزار کنند.

وی افزود: اگر هر آموزشگاهی، کلاس خصوصی برگزار کرده برای خودش بوده و خارج از قواعد فنی و حرفه‌ای بوده و مورد تایید سازمان نیست.

انصاری با بیان اینکه آنچه که اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای به صورت تصادفی از آموزشگاه‌ها بازدید و نظارت داشته، تاکنون تخلفی مشاهده نشده است، اظهار داشت: تمام تعطیلی‌های مصوب ستاد کرونا را به آموزشگاه‌ها ابلاغ می‌کنیم تا نسبت به تعطیلی‌ها اقدام کنند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان با اشاره به نامه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خطاب به معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری مبنی بر تقاضای صدور مجوز فعالیت آموزشگاه‌ها در شهرستان‌های دارای وضعین نارنجی کرونایی، گفت: تاکنون جوابی در این خصوص به استان‌ها ابلاغ نشده اما هم‌اکنون آموزشگاه‌ها در شهرستان‌های دارای وضعیت زرد می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و با نفرات محدود، فعالیت کنند.

وی در پاسخ به اینکه با ارائه آموزش‌های تئوری به صورت مجازی، تکلیف آموزش‌های عملی چه می‌شود، خاطرنشان کرد: به آموزشگاه‌ها اعلام شده که اگر وضعیت کرونایی شهرستان‌ها تغییر پیدا کرد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند دوره‌های عملی را با تعداد کم بگذرانند که البته این هم در تمام رشته‌ها امکان‌پذیر نیست.

انصاری در پاسخ به اینکه در صورت ادامه‌دار بودن شرایط کرونایی چه رایزنی‌های دیگری برای حمایت از اموزشگاه‌ها انجام می‌شود، گفت: آنچه که از دستمان برمی‌آمد در سطح استان و کشور از جمله معرفی برای دریافت تسهیلات و نامه وزیر کار مبنی بر بازگشایی آموزشگاه‌ها انجام شده و رایزنی‌های بعدی نیز انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: در صورت ادامه‌دار بودن بیماری کرونا و تعطیلی آموزشگاه‌ها بازپرداخت اقساط تسهیلات نیز با مشکل مواجه خواهد شد که نیاز به تدابیر بیشتری دارد.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر