logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۰۳
[ شناسه خبر : ۱۸۵۸۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
گزارش موج رسا از تاخیر در احداث یک پروژه؛

جان 12 هزار انسان در گرو 12 میلیارد تومان/ اجرای روگذر دانشگاه زنجان همچنان در بلاتکلیفی

جان-12-هزار-انسان-در-گرو-12-میلیارد-تومان-اجرای-روگذر-دانشگاه-زنجان-همچنان-در-بلاتکلیفی
در شرایط غیرکرونایی روزانه علاوه بر تردد سایر مردم 12 هزار نفر دانشجو، استاد و کارمند در مسیر دانشگاه زنجان تردد می‌کنند که ورودی این دانشگاه به یکی از نقاط پرحادثه استان تبدیل شده اما احداث یک روگذر در این محل به دلیل محدودیت در منابع مالی به تاخیر افتاده است.

به گزارش موج رسا; دانشگاه زنجان که در کیلومتر 6 جاده زنجان- تبریز قرار گرفته به عنوان دانشگاه جامع و معین استان زنجان، فعالیت خود را از مهرماه سال 1354 آغاز کرده و یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور به شمار می‌رود که سالانه نخبگان و متخصصان زیادی از آن فارغ‌التحصیل می‌شوند.

به دلیل تردد روزانه 12 هزار نفر دانشجو، استاد و کارمند (در ایام غیرکرونایی) و همچنین تردد اتوبوس‌های حمل‌ونقل عمومی، ورودی این دانشگاه به یکی از نقاط پرحادثه در استان تبدیل شده و همواره جان انسان‌ها را تهیدی می‌کند و حتی چندین مورد حادثه رانندگی نیز تاکنون در این مسیر اتفاق افتاده است. احداث پل روگذر در ورودی دانشگاه زنجان به عنوان یک مطالبه از سوی این دانشگاه در سفر شهریورماه سال 98 وزیر علوم، تحقیقات و فناروی نیز مطرح شد که در حضور مسئولین استانی مقرر شد یک روگذر به عنوان طرح ملی در ورودی دانشگاه، احداث شود اما این موضوع تاکنون به تاخیر افتاده و کماکان تهدید جانی در انتظار هزاران انسان است که از آنجا عبور می‌کنند هرچند امروز به دلیل شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن آموزش‌ها میزان ترددها به شدت کاهش یافته اما طبیعی است که روزی دوباره این عبور و مرورها به حالت قبلی خود باز خواهند گشت.

    

*‌ دانشگاه وظایف خود را انجام داده است

بهرام ملکي، معاون اداری- مالی دانشگاه زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه احداث روگذر، مطالبه دانشگاه زنجان است، گفت: این طرح مربوط به خارج از محیط دانشگاه است اما با این وجود، دانشگاه با استفاده متخصصان خود مراحل مطالعه و طراحی را تقبل کرد و وظایف خود را به طور کامل انجام داده است.

وی با بیان اینکه طرح مربوطه تهطیه و در مرکز هم به تصویب رسیده است، اظهار داشت: مشکل اصلی در تاخیر اجرای روگذر دانشگاه زنجان در حوزه منابع مالی است.

ملکی با بیان اینکه روگذر ورودی دانشگاه زنجان جزء پروژه‌های ملی است، خاطرنشان کرد: امسال، تخصیص منابع مالی اعتبارات تملک دارایی به اندازه‌ای کم بوده که اجرای این طرح، امکانپذیر نشده و در اولویت اجرای پروژه‌ها قرار نگرفته است.

معاون اداری- مالی دانشگاه زنجان با اشاره به سفر وزیر علوم به زنجان در شهریورماه سال گذشته گفت: پارسال این موضوع مطرح شد و در حضور وزیر علوم، استاندار زنجان و سایر مسئولین، کلنگ‌زنی اولیه نیز نه به معنای شروع پروژه بلکه به صورت نمادین برای تثبیت پروژه انجام شد تا اجرای آن در ادامه پیگیری شود.

وی با بیان اینکه احداث روگذر در ورودی دانشگاه زنجان، خواسته و مطالبه دانشگاه است، اظهار داشت: دانشگاه مانند یک شهر است زیرا روزانه 12 هزار نفر دانشجو، استاد و کارمند و همچنین چند دستگاه اتوبوس حمل‌ونقل عمومی در این مسیر تردد می‌کنند و خطرات جانی زیادی برای آن‌ها و حتی سایر مردم دارد.

ملکی خاطرنشان کرد: دانشگاه به تعهدات خود عمل کرده و به صورت مستمر هم پیگیر موضوع است.

وی ابراز کرد: مقرر شده بود روگذر دانشگاه در کمترین زمان به اتمام برسد و حتی پارسال یک کنفرانس بین‌المللی داشتیم که قرار بود قبل از آن آماده شود اما از طرفی شیوع ویروس کرونا و از طرف دیگر شرایط اقتصادی کشور سبب تاخیر در اجرای پروژه شد.

معاون اداری- مالی دانشگاه زنجان با بیان اینکه به دلیل خطرات جانی برای دانشجویان و سایر شهروندان انتظار ما این است که این اتفاق هرچه سریعتر بیفتد، گفت: شرایط اقتصادی کشور و مشکلات مربوط به محدودیت منابع مالی به دلیل فشار تحریم‌ها و عدم فروش نفت را می‌دانیم و درک می‌کنیم اما مواردی مانند روذگر دانشگاه زنجان که به صورت مستقیم با جان افراد در ارتباط است نیز باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

 

*‌ راه و شهرسازی در صورت تامین اعتبار آماده اجرای پروژه است

مسعود بیات‌منش، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه مقرر بود سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، تامین اعتبار کرده و اداره کل راه و شهرسازی استان نیز پروژه را اجرا کند، گفت: اما متاسفانه سازمان راهداری موافقت نکرد.

وی اظهار داشت: علت اصلی عدم موافقت را نمی‌دانم زیرا مسئولیت پروژه با سازمان راهداری و تامین منابع آن از محل اعتبارات رفع نقاط پرحادثه و ردیف اعتبارات ملی و در اختیار سازمان راهداری است.

بیات‌منش با بیان اینکه نظر استاندار زنجان این بود که اعتبار را سازمان راهداری تامین کرده و اداره کل راه و شهرسازی مجری پروژه باشد، خاطرنشان کرد: این امر به به این دلیل بود که توان اجرایی راه و شهرسازی در پروزه‌های راهسازی، بالاتر است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در خصوص حذف اجرای روگذر از لیست پروژه‌ها گفت: اینکه از لیست پروژه‌ها حذف شده یا نه را نمی‌دانم زیرا در حال حاضر متولی این پروژه، اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است.

وی اظهار داشت: سال گذشته در سفر وزیر علوم به زنجان، صحبت‌هایی در این زمینه انجام شده بود اما چون اداره کل راه و شهرسازی، متولی پروژه نیست در جریان اسناد، مکاتبات، موافقت‌نامه‌ها، میزان اعتبار، محل تامین اعتبار و سایر موارد نیستیم.

بیات‌منش خاطرنشان کرد: سال گذشته، مباحثی در مورد مناقصه پیمانکار و موارد مشابه مطرح بود اما اینکه چرا اعتبار تخصیص نیافته و یا هر دلیل دیگری برای تاخیر بوده را من نمی‌توانم اظهار نظر کنم.

وی با بیان اینکه اداره کل راه و شهرسازی استان در صورت تامین اعتبار و ابلاغ، امادگی کامل برای اجرای پروژه را دارد، تصریح کرد: قبلا هم اعلام آمادگی کرده بودیم و الان هم اعلام می‌کنیم در صورتی تامین اعتبار، پروژه را با اولویت اجرا می‌کنیم اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

 

*‌ پروژه لغو نشده بلکه مشروط به تامین اعتبار استانی و ملی است

جواد یوسفی، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه اجرای پروژه روگذر دانشگاه زنجان لغو نشده است، گفت: این پروژه را سازمان راهداری فعلا مشروط کرده که در صورتی که 50 درصد اعتبار را استان تقبل کند 50 درصد بقیه را هم سازمان راهداری متقبل می‌شود تا اجرا شود.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه در تامین اعتبار به مشکل خورده است، اظهار داشت: اجرای پروژه با هزینه‌های امروز نیاز به 12 میلیارد تومان اعتبار دارد که تخصیص این میزان اعتبار در داخل استان نیز سخت است.

یوسفی با بیان اینکه مسئولان استان در پی مذاکره و رایزنی برای تامین اعتبار از مرکز هستند، خاطرنشان کرد: 12 میلیارد تومان برای اجرای روگذر دانشگاه زنجان پیش‌بینی شده اما در صورتی که اجرا نشود ممکن است در سال‌های آینده افزایش هم پیدا کند.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان در پاسخ به اینکه آیا سال گذشته در هنگام تصویب پروژه، پیش‌بینی تامین اعتبار نشده بود، گفت: آن زمان نیز سازمان راهداری گفته بود که مقداری از اعتبار باید از طریق استان تامین شود منتهی تامین اعتبار در داخل استان مشکل است که اگر حل شود عملیات اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون مشکل اصلی در تاخیر در اجرای پروژه، فقط تامین اعتبار است، گفت: سازمان راهداری اعلام کرده که در صورتی که اجرای پروژه در استان شروع شود، سازمان نیز 50 درصد اعتبار در متقبل می‌شود.

یوسفی ابراز کرد: روگذر دانشگاه زنجان جزء پروژه‌های رفع نقاط حادثه‌خیز است اما محدودیت منابع سبب عدم اجرای ان شده است ضمن اینکه سازمان راهداری برای رفع یک نقطه حادثه‌خیز حداکثر یک میلیارد تومان اختصاص می‌دهد و 12 میلیارد را نمی‌دهد.

 

*‌ دلیل اصلی تاخیر در اجرای پروژه، تامین بودجه است

مهرداد سلطانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه دلیل اصلی فقط تامین بودجه است، گفت: روگذر دانشگاه زنجان صرفاً معطل تامین بودجه از محل اعتبارات ملی و از سوی دستگاه ذی‌ربط است.

وی اظهار داشت: پیگیری‌هایی که در گذشته انجام شده بود منجر به این شد که طرح روگذر را استان با همکاری دانشگاه تهیه کرد و مراحل تصویب هم طی شد.

سلطانی خاطرنشان کرد: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در آن مقطع، تعهد تامین بخش عمده بودجه احداث روگذر را کرده و قول داده بودند اما بعدها به دلیل فشاری که بر اثر کمبود منابع مالی بر روی آن دستگاه بود، اعلام کردند که در حال حاضر امکان تامین منابع را ندارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با تاکید بر اینکه سازمان راهداری اعلام نکرده که این کار را نمی‌کنیم، گفت: اعلام کرده‌اند که در حال حاضر امکان تامین منابع مالی را نداریم و به همین دلیل پروژه را به تاخیر می‌اندازیم.

وی گفت: پیگیری‌هایی در این زمینه انجام و طی دیدار استاندار زنجان با وزیر راه و شهرسازی، دستور وزیر مبنی بر تامین بودجه هم صادر شد که آن هم در حال پیگیری است و در واقع تمام بحث‌ها تامین بودجه است.

سلطانی در پاسخ به اینکه آیا سازمان راهداری اعلما کرده که 50 درصد اعتبار را استان تقبل کند، اظهار داشت: در ابتدا این بحث، مطرح شده بود البته نه 50 درصد بلکه 40 درصد را استان تامین کند منتهی همان موقع هم بحث‌هایی در استان مطرح شد که این طرح، ملی بوده و بودجه زیادی می‌خواهد و منابع استانی، کفاف آن را نمی‌دهد و در آن مقطع نیز به هر ترتیب، مسیر به این سمت رفت که اعتبار مورد نیاز به طور کامل از محل اعتبارات ملی تامین شود منتهی به نتیجه نهایی نرسید.

وی با بیان اینکه باز هم پیگیر موضوع هستیم، تاکید کرد: نه اینکه هیچ کاری در استان انجام نشود و هیچ بودجه‌ای تامین نشود اما بخش عمده اعتبار مورد نیاز باید از محل اعتبارات ملی تامین شود و استان هم به اندازه توان خود کمک می‌کند.

سلطانی با بیان اینکه پروژه فقط معطل تامین اعتبار و بودجه است، خاطرنشان کرد: در صورتی که اعتبار مربوطه تامین شود، استان زنجان آمادگی اجرای پروژه را دارد و حتی این آمادگی را داشتیم که در صورت تامین اعتبار با پیمانکاری که با کمترین تزریق اولیه، کار را پیش می‌برد، پروژه را اجرایی کنیم.

وی تاکید کرد: اجرای پروژه هنوز هم منتفی نبوده و منتظر تحقق اعتبار هستیم.

بهنام آقاجانلو

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر