logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۳
[ شناسه خبر : ۱۸۵۵۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معاون امور اقتصادی استاندار زنجان پاسخ داد؛

دلایل کاهش 80 درصدی عرضه لاستیک در زنجان/ قیمت لاستیک تک نرخی می‌شود

دلایل-کاهش-80-درصدی-عرضه-لاستیک-در-زنجان-قیمت-لاستیک-تک-نرخی-می‌شود
معاون امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: دلایل متعددی برای کاهش عرضه لاستیک در کشور وجود داشت که در استان زنجان نیز اتفاق افتاد.

محمد رضا آبی‌پور امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: تصمیمات در خصوص لاستیک در ستاد تنظیم بازار کشور اخذ شده است و بر اساس اعلام واحدهای تولید کننده که قیمت تمام شده را لحاظ می‌کنند، قیمت‌گذاری انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه افزایش و یا کاهش قیمت لاستیک فقط مختص استان زنجان نیست، ادامه داد: واحدهای تولیدی داخلی به میزانی که قیمت تمام شده محصول افزایش یابد و با تایید سازمان حمایت افزایش قیمت را اعلام می‌‌کنند.

این مسئول با اشاره به دوگانه شدن قیمت لاستیک در چند ماه اخیر، افزود: لاستیک وارداتی قبلا با ارز 4 هزار و 200 تومانی عرضه می‌شد که پس از آزاد سازی قیمت، دو گانه شدن قیمت مشکلاتی را به وجود آورد.

معاون امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه دوگانه شدن قیمت موجب ایجاد مشکلاتی برای نمایندگان عرضه و توزیع لاستیک شد، بیان داشت: برخی نمایندگان با ارز آزاد لاستیک وارد کرده و و مابقی نیز با ارز 4 هزار و 200 تومانی اتفاق افتاد که این امر موجب شد بخشی از سرمایه نمایندگان در مخاطره قرار گیرد.

آبی‌‌پور تصریح کرد: هنگامی که قیمت لاستیک دو نرخی شد مردم به سمت خرید لاستیک ارزان قیمت روی آورده و مشکلاتی برای وارد کنندگان لاستیک به وجود آمد.

وی خاطرنشان کرد: در ارزیابی اخیر این دو نرخی شدن از بین رفته است و قرار است لاستیک با قیمت مصوب به بازار عرضه شود تا دوگانگی قیمت از بین رفته و سرمایه عرضه کنندگان نیز حفظ شود.

این مسئول با بیان اینکه نباید سرمایه نمایندگان خرید و عرضه لاستیک استان که مباشران استان محسوب می‌شوند از بین برود، گفت: کاهش عرضه برای همه استان‌ها بوده است.

معاون امور اقتصادی استاندار زنجان با اشاره به اینکه در ابتدای سال به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور با کاهش عرضه به دلیل کاهش واردات مواجه شدیم که اخیرا این کاهش جبران شده است، بیان داشت: در سه ماهه اول امسال عرضه لاستیک در حوزه جهانی 30 درصد کاهش یافت که این کاهش در برخی کالاها تا 60 درصد بود.

آبی‌پور بیان داشت: کمبود لاستیک با تدابیر اندیشیده شده در حال جبران بوده و احتمال افزایش عرضه در چند هفته اخیر وجود دارد.

وی ادامه داد: با افزایش تولید داخلی به ویژه نخ تایر در استان زنجان که تولید کننده نخ تایر برای واحدهای تولیدی داخلی است، میزان عرضه لاستیک افزایش می‌یابد.

این مسئول گفت: علاوه بر تحریم و محدودیت انتقال ارز، شیوع بیماری کرونا نیز محدودیت‌های خاصی در حوزه لاستیک به وجود آورد که این مشکلات در حال ترمیم است.

معاون امور اقتصادی استاندار زنجان از حل مشکلات محدودیت‌ها تا 60 درصد خبرداد و گفت: مشکلات لاستیک در حوزه عرضه به زودی حل می‌شود.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر