logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۶
[ شناسه خبر : ۱۸۵۵۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس دانشگاه زنجان:

دانشگاه‌ها از لحاظ مالی، وضعیت مناسبی ندارند

دانشگاه‌ها-از-لحاظ-مالی،-وضعیت-مناسبی-ندارند
رئیس دانشگاه زنجان با بیان اینکه دانشگاه‌ها از نظر مالی و اعتباری، وضعیت مناسبی ندارند، گفت: بودجه دستگاه‌های دولتی بیش از 15 درصد و حقوق و دستمزد نیز بیش از 20 درصد رشد داشته اما دانشگاه‌ها از لحاظ مالی، دوران سختی را سپری می‌کنند.

به گزارش موج رسا; سیدمحسن نجفیان امروز در جلسه شورای هماهنگی دانشگاه‌های استان زنجان اظهار داشت: اعتبارات دانشگاه‌ها، ملی است اما دانشگاه‌ها می‌توانند از محل قانون توازن منطقه‌ای به استان کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: 3 درصد از اعتبارات دانشگاه‌ها برای اجرای قانون توازن منطقه‌ای کسر می‌شود در حالی که ریالی از این اعتبار به دانشگاه‌ها اختصاص نمی‌یابد.

نجفیان تصریح کرد: دولت به اندازه راه، آب و سایر موارد به دانشگاه‌ها توجه نمی‌کند در حالی که آموزش عالی، توجه بیشتری را می‌طلبد و حداقل انتظار داریم دانشگاه‌ها را در قانون توازن منطقه‌ای هم مورد توجه قرار دهند.

رئیس دانشگاه زنجان گفت: عملکردها در خصوص آموزش عالی در سطح استان جزیره‌ای و بدون هماهنگی و انسجام در بین دانشگاه‌ها بوده که نیازمند برنامه‌ریزی است.

مسیح‌اله سلطانی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان نیز در این جلسه با اشاره به آخرین وضعیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان گفت: 12 دانشگاه دولتی و غیردولتی با 51 مرکز آموزش عالی در سطح استان در حال فعالیت بوده و 42 هزار و 631 دانشجو در چهار مقطع دکتری، کارشناسی ارشد، کارشناسی و کاردانی در این مراکز در حال تحصیل هستند.

وی اظهار داشت: 31 هزار و 109 دانشجو یعنی حدود 73 درصد بومی و 11 هزار و 529 دانشجو یعنی حدود 27 درصد غیربومی هستند.

سلطانی خاطرنشان کرد: 22 هزار و 859 نفر به میزان 53.5 درصد دانشجویان پسر و 19 هزار و 859 نفر به میزان 46.5 درصد دانشجویان دختر هستند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان با بیان اینکه 46 باب خوابگاه دانشجویی در استان وجود دارد، ابراز کرد: 1047 رشته در دانشگاه‌های استان موجود بوده و تعداد اعضای هیات علمی نیز 1414 نفر است.

وی مجموع مساحت مراکز آموزش عالی استان را 463 هزار مترمربع بیان کرد و اظهار داشت: مجموع دانشجویان استان در سال تحصیلی جدید نسبت به سال گذشته 8 درصد افزایش یافته در حالی که در سال‌های قبل و از سال تحصیلی 94-93 هر سال کاهش تعداد دانشجویان نسبت به سال ماقبل آن را داشتیم.

بابک کریمی، رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان نیز گفت: یکی از عمده‌ترین کارهای این دانشگاه بعد از شیوع ویروس کرونا، راه‌اندازی پلتفرم آموزش مجازی دانشگاه است که توسط اعضای دانشگاه و بدون هزینه، راه‌اندازی شده است.

وی اظهار داشت: بر اساس این پلتفرم حتی جلسات ورزشی و برنامه‌های فرهنگی نیز به صورت مجازی و منظم برگزار می‌شود.

کریمی با بیان اینکه حدود 80 درصد دانشجویان دانشگاه علوم پایه، غیربومی هستند، خاطرنشان کرد: خوابگاه‌ها با استقرار یک نفر در هر اتاق، بازگشایی شده و اتاق‌های قرنطینه نیز در خوابگاه‌ها در نظر گرفته شده تا در صورت مشاهده موارد مشکوک به کرونا در ان قرنطینه شوند.

رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان بیان کرد: این دانشگاه 25 دانشجوی غیرایرانی از کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان و سنگال دارد.

علی محمدی، رئیس دانشگاه پیام نور استان زنجان نیز گفت: این دانشگاه با 3 مرکز و 6 واحد و 5250 دانشجو در سطح استان فعالیت می‌کند که 98 درصد دانشجویان بومی و 2 درصد در مقطع کارشناسی ارشد غیربومی هستند.

وی با اشاره به فعالیت بالغ بر 50 عضو هیات علمی تمام‌وقت در دانشگاه پیام نور عنوان کرد: در ترم‌های مختلف نیز 200 مدرس مدعو مورد استفاده قرار می‌گیرند.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر