logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۷
[ شناسه خبر : ۱۸۵۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
به مناسبت میلاد منجی عالم بشریت؛

فضیلت های نیمه شعبان در آیات و روایات/ نیمه شعبان ظرف تجلی نور اللّه

فضیلت-های-نیمه-شعبان-در-آیات-و-روایات-نیمه-شعبان-ظرف-تجلی-نور-اللّه-

نیمه شعبان دارای فضیلت های بسیاری است که در آیات و روایات مختلف به آن پرداخته شده است.

به گزارش موج رسا; شب نیمه شعبان در تقویم عبادی مسلمانان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. تقارن این آیین عبادی با میلاد حضرت خاتم الاوصیا (ع) چنین تداعی می کند که گویا لازم است مسلمانان از آغاز رسالت برای اعتلای زمان تجلی آیه عظیم حی قیوم این شب را احیا بدارند و به عبادت بپردازند.

این شب میلاد موعودی است که خداوند تبارک و تعالی دولت او را پایان بخش ظلمت و نوید نور برای مومنان قرار داده است. «اللّه ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور» بقره/257 و اراده فرموده در دولت او مستضعفان را بهره مند سازد و به پیشوایی برساند. «و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمت  و نجعلهم الوارثین» این شب، مطلع نوری است که قدقامت قیام او تأویل آیه کریمه «و تمت کلمت  ربک صدقا و عدلا» است.

خداوند به هنگام مژده میلاد حضرت عیسی (ع) به حضرت مریم عذراء می فرماید: «ان اللّه یبشرک بکلمت  منه اسمه المسیح عیسی ابن مریم.» از حضرت مسیح به کلمه یاد می کند ولی به رسول خاتم می فرماید: «و تمت کلمت  ربک صدقاً و عدلا». کمال و تمام دین به ولایت و اکمال و اتمام تجلی ولایت به اتمام کلمت اللّه و به نور خاتم الاوصیاء (ع) است.

 اوست که صدق و عدل را به تمام معنی استوار می سازد. این شب ثانی اثنین لیلت القدر است. در لیلت القدر کلمت اللّه (قرآن) نازل می شود و در لیله نیمه شعبان کلمت اللّه تامه (ولایت) نازل می شود. این شب ظرف تجلی نور تمام است و ظرف تجلی نور اللّه است. میلاد نور موعودی است که به ظهور او «و اشرقت الارض بنور ربها».

میلاد دوازدهمین امام از سلاله کوثر است که به فرموده حضرت رسول خاتم صلوات اللّه علیه وآله وسلم، هم اسم و هم کنیه ایشان و شبیه ترین مردم در خلق و خوی به آن حضرت است. او وعده حیات است. «اعلموا ان اللّه یحیی الارض بعد موتها» و این شب، گاه احیاء.

 

*فضیلت شب نیمه شعبان در آیینه روایات:

حضرت رسول اللّه صلی اللّه علیه وآله وسلم درباره شب نیمه شعبان فرموده اند: «فیها تقسم الارزاق، و فیها تکتب الآجال، و فیها یکتب وفد الحاج. .. و ینزل اللّه تعالی ملائکته من السماء …لی الارض بمکت،در این شب روزی ها تقسیم و اجل ها نگاشته و حاجیان سال تعیین می شوند. .. و خداوند فرشتگان را از آسمان به زمین مکه نازل می فرماید.» امام علی بن ابیطالب علیه السلام درباره آیه شریفه «فیها یفرق کل امر حکیم» فرموده اند: «آن چه از خیر و شر بر افراد می گذرد، در شب نیمه شعبان تقسیم شده است.» و در فرازی دیگر فرموده اند: خداوند در شب نیمه شعبان ملکی را نازل می فرماید که از غروب خورشید تا طلوع فجر ندا می دهد: «الا مستغفر فاغفرله الا مسترزق فارزقه»آیا استغفار کننده ای نیست تا او را بیامرزم و آیا روزی خواهنده ای نیست تا او را روزی دهم؟

امام علی بن موسی الرضا علیه السلام فرمودند: «کان علی علیه السلام لاینام ثلاث لیال: لیل؟ثلاث و عشرین من شهر رمضان و لیلت  الفطر و لیل؟ النصف من شعبان»؛امیرمومنان علی (ع) سه شب را نمی خوابیدند شب بیست وسوم ماه رمضان و شب عید فطر و شب نیمه شعبان.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر