logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰:۵۷
[ شناسه خبر : ۱۸۵۳۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
همزمان با شب یلدا؛

کاهش 70 درصدی فروش آجیل نسبت به سال گذشته

کاهش-70-درصدی-فروش-آجیل-نسبت-به-سال-گذشته
رئیس اتحادیه بنکداران، آجیل و خشکبار زنجان گرانی شدید را علت رکود بازار آجیل دانست و گفت: قیمت‌ آجیل به شدت افزایش یافته و این افزایش قیمت باعث کاهش 70 درصدی تقاضاها نسبت به سال گذشته شده است.

مرتضی انتصار در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه بیشتر آجیل و خشکبار که در بازار عرضه می‌شود وارداتی بوده و ارتباط مستقیمی با ارز دارند اظهار کرد: تولید داخلی پسته و آجیل هم نیاز داخلی را تامین نمی‌کند.

رئیس اتحادیه بنکداران، آجیل و خشکبار زنجان با بیان اینکه افزایش قیمت دلار نیز باعث شده تولیدکنندگان داخلی پسته و آجیل محصولات خود را به خارج از کشور صادر کنند عنوان کرد: صادرات آجیل و پسته به خارج از کشور باعث افزایش قیمت آن در بازار داخلی شده است.

وی خاطر نشان کرد: قیمت خشکبار در بازار استان زنجان 40 تا 45 درصد افزایش یافته و از طرفی هم کاهش قدرت خرید مردم باعث کسادی بازار آجیل فروشان شده است.

انتصار با تاکید براینکه کسبه‌ها در این وضعیت کاملا متضرر می‌شوند و شرایط فعلی هم سودی برای کسبه‌ها ندارد ادامه داد: در حال حاضر بازار در وضعیت سردرگم بوده و کرونا نیز رکود بازار را دو چندان کرده است.

وی با بیان اینکه پسته در بازار زنجان با قیمت 190 تا 260 هزار تومان عرضه می‌شود بیان کرد: قیمت آجیل نیز در بازار زنجان 140 تا 260 هزار تومان است.

رئیس اتحادیه بنکداران، آجیل و خشکبار زنجان قیمت 100 گرم بادام هندی را 30 هزار تومان عنوان کرد و افزود: هر کیلوگرم آجیل درجه یک 250 هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه جلوگیری از واردات آجیل عامل اصلی گرانی آن در بازار است افزود: دولت خود نسبت به واردات خشکبار اقدامی نمی‌کند و به واردکنندگان هم این اجازه واردات نمی‌دهد و کمبود آن در بازار نیز باعث افزایش قیمت‌ها شده است.

انتصار با تاکید براینکه بادام هندی در بازار زنجان وجود ندارد و قیمت درجه آن 250 هزار تومان است خاطر نشان کرد: به دلیل بالا بودن قیمت‌های آجیل تقاضاها نسبت به سال گذشته 70 درصد کاهش یافته است.

وی بیان کرد: اگر قیمت‌ها پایین‌تر باشد گردش سرمایه‌ برای فروشندگان به راحتی اتفاق می‌افتد اما شرایط رکود بازار موجب متضرر شدن کسبه‌های فعال در این حوزه شده است.

رئیس اتحادیه بنکداران، آجیل و خشکبار زنجان با بیان اینکه قیمت یک کیسه 70 کیلوگرمی مغز بادام به 17 میلیون تومان رسیده است گفت: اگر فروشنده‌ای بخواهد 10 کیسه مغر بادام خریدارای کند باید 170 میلیون تومان گردش حساب داشته باشد در حالی که تنها مغر بادام نیست و باید کسبه‌ها از سایر اقلام نیز داشته باشند تا بتوانند به صورت مخلوطی محصولات خشکبار را در بازار عرضه کنند.//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر