logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۴۲
[ شناسه خبر : ۱۸۴۸۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

جوخه ترور دولت سعودی؛ این بار در نروژ

جوخه-ترور-دولت-سعودی؛-این-بار-در-نروژ
یک روزنامه نروژی از تلاش جوخه ترور دولت سعودی برای از میان برداشتن یکی از مخالفان محمد بن سلمان در «اسلو» پرده برداشت.

به گزارش موج رسا; روزنامه نروژی «داگبلادت» در گزارشی نوشت که جوخه ترور دولت سعودی در تابستان سال ۲۰۱۸ تلاش داشته تا «ایاد البغدادی» از مخالفان دولت ریاض را در اسلو، پایتخت نروژ هدف قرار دهد.

به نوشته القدس العربی، سفارت ریاض در اسلو در آن تاریخ سعی داشته تا ۱۰ عنصر امنیتی را به بهانه تأمین امنیت سفارتخانه وارد نروژ کند. اما درخواست سفارت در این باره با ترس و وحشت و متعاقبا مخالفت وزارت خارجه نروژ مواجه شد؛ چرا که کل کارمندان سفارت عربستان سعودی در اسلو ۱۸ نفر هستند و نیازی به این تعداد مأمور امنیتی نبود. بنابراین وزارت خارجه نروژ فقط به یک نفر مصونیت و مجوز دیپلماتیک صادر کرد.

یک منبع آگاه به روزنامه داگبلادت گفت که دولت سعودی تلاش داشت تا مأموران امنیتی را در پوشش دیپلمات وارد نروژ کند تا آن‌ها دایره عمل وسیع‌تری داشته باشند.

بنا بر این گزارش، مسئولان نروژی چند ماه بعد به «ایاد البغدادی» خبر می‌دهند که دولت سعودی تلاش دارد تا از هیأت دیپلماتیک خود برای خاموش کردن صدای او استفاده کند.

البغدادی که فلسطینی‌الاصل است، پیش از اینکه به نروژ سفر کند، مدتی نیز در امارات به زندان افتاده بود. او اکنون در نروژ پناهنده بدون تابعیت است. نکته دیگر اینکه البغدادی با «جمال خاشقچی» که در اکتبر ۲۰۱۸ به طرز فجیعی در کنسولگری ریاض در استانبول کشته شد، در ارتباط بود.

ایاد البغدادی در گفت‌و‌گو با این روزنامه نروژی گفت که مسئولان سعودی در سال ۲۰۱۸ تلاش داشتند تا خود را به کانادا، جایی که «عمر بن عبدالعزیز» دیگر مخالف دولت سعودی در آن‌جا اقامت دارد، برسانند. به گفته وی، سعودی‌ها همچنین تلفن همراه «بن هبارد» خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز در بیروت که کتابی درباره محمد بن سلمان نوشته است را شنود می‌کردند.

او با بیان اینکه تلفن همراه خودش نیز از ماه می تا ژوئن ۲۰۱۹ شنود می‌شد، افزود: «خلاصه موضوع این است که سعودی‌ها در سفارتخانه‌هایشان هیچ احترامی برای حقوق بشر قائل نیستند و برایشان اهمیتی ندارد که هدفشان را از چه راهی عملی کنند.»

داگبلادت، سپس به داستان «عالیه الحویطی» از مخالفان دولت سعودی مقیم در لندن اشاره کرد. الحویطی که مخالف جنگ یمن و ساخت ابرپروژه احداث شهر فناوری نئوم در (شمال غربی عربستان سعودی در) ساحل دریای سرخ است، به این روزنامه گفت که از سال ۲۰۱۵ که محمد بن سلمان به قدرت رسیده، مشکلات او نیز آغاز شده است. الحویطی گفت که چهار بار به سفارت ریاض در لندن فراخوانده شده و در دیدار آخری، علاوه بر سفیر، شش نفر نیز در آن دیدار حضور داشتند.

به گفته وی، مسئولان سفارتخانه ساعت‌ها از او در خصوص مطالبی که در شبکه‌های اجتماعی می‌نویسد، بازجویی کردند و پس از آن که قول حذف آن‌ها را داده، به او اجازه خروج از سفارتخانه را داده‌اند.

الحویطی همچنین گفت که سفیر عربستان در لندن در آن دیدار، تلاش کرده تا موضع‌اش را تغییر دهد و مانع انتقادهایش از دولت سعودی شود. او افزود: «بشدت ترسیده بودم و می‌دانستم که هرکسی که وارد سفارتخانه شود از آن خارج نخواهد شد».

دولت سعودی تمامی این مطالب را تکذیب کرده و گفته که کسانی که آن کارها را انجام داده‌اند، عناصر نامطلوب و سرکش بوده‌اند./فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر