logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۴
[ شناسه خبر : ۱۸۴۸۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
پژوهشگر رسانه:

قوانین فضای مجازی نیازمند یک طرح تحولی است

قوانین-فضای-مجازی-نیازمند-یک-طرح-تحولی-است
پژوهشگر رسانه گفت: باید در خصوص قوانین فضای مجازی یک طرح تحولی ایجاد شود به این معنا که ماهیت قانون، نحوه اجرا و ضمانت اجرایی آن باید متناسب با فضای مجازی باشد.

علی قشمی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به لایو اینستاگرامی بلاگر با یک نوجوان، اظهار داشت: برای ارتباط مطلوب در فضای مجازی نیازمند شبکه ملی اطلاعات هستیم که باید در این زمینه اقدامات لازم از سوی مسئولان انجام شود.

وی ادامه داد: در خصوص شبکه ملی اطلاعات و توجه به پیام رسان‌های بومی باید شاهد یک تحول سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باشیم و بتوانیم ضمن پاسخگویی به نیازهای کاربران، فضای مناسب و اخلاقی ایجاد شود.

این پژوهشگر رسانه یادآور شد: در طراحی و یا بازآفرینی یک پیام رسان، کاربرپذیری و کاربرپسندی باید اولویت اول باشد تا بتواند در بین کاربران ضریب کاربری بالایی پیدا کند.

این کارشناس رسانه بیان داشت: همچنین در شورای عالی فضای مجازی و مجلس و قوه قضائیه، باید در خصوص قوانین فضای مجازی یک طرح تحولی ایجاد شود به این معنا که ماهیت قانون، نحوه اجرا و ضمانت اجرایی آن باید متناسب با فضای مجازی باشد.

کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی با بیان اینکه برای مثال یک نفر از طریق فضای مجازی موجب زیان اقتصادی ناچیزی مثلا پانصد هزار تومان برای یک فرد شده و از او کلاهبرداری می‌کند، اگر فرد شاکی بخواهد از روال قوانین فعلی حرکت کند باید چند برابر این پول و مدت زمانی را از دست بدهد تا به حق خود برسد، افزود: در حالی که با وجود قوانین بازدارنده، نظارت‎های دیجیتال و نیز ایجاد امکان شکایت مجازی از طریق فضای مجازی با هزینه حداقلی، می‌توان ضمن سرعت عمل، کاربران را برای اقدام به شکایت و پیگیری، علاقه‌مند کرد و تبهکاران را در موضع انفعال قرار داد.

قشمی خاطرنشان کرد: در باب سواد رسانه‌ای، نیازمند یک انقلاب آموزشی با عنوان "سواد رسانه‌ای و دیجیتال" هستیم تا تمام اقشار جامعه اعم از زنان خانه‌دار، زنان کارمند، مدیران، طلاب، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران کل کشور، کارگران، کارمندان و ... را تحت پوشش قرار دهد.

وی افزود: ضروری است علاوه بر آموزش‌های عمومی سواد رسانه‌ای و دیجیتال، متناسب با رسته شغلی هر کدام از افراد، آموزش‌های تخصصی ارائه شود.

این کارشناس رسانه گفت: در خصوص مشکل پیش آمده در خصوص این نوجوان گفت: باید در خصوص موارد مختلف تحلیل و بررسی صورت گیرد؛ باید توجه داشت که مولفه‌های هویت یابی نوجوانان در دوران گذشته و اکنون متفاوت شده است و ارزشها و هنجارهای تغذیه کننده نوجوانان از محیط واقعی همچون خانواده، محله، مسجد و ... به درون فضای مجازی تغییر یافته است.

قشمی بیان داشت: اصل ماجرا در عدم تحلیل جامعه شناختی، روانشناختی و ارتباطی نوجوانان و پاسخگویی به نیاز آنان است و برای مدیریت چنین مسائلی در فضای مجازی، نیازمند سه راهبرد اساسی و همزمان شامل: "تمهیدات زیرساختی در شکل گیری شبکه ملی اطلاعات و ایجاد محدودیتهای نرم افزاری و سخت افزاری برای دسترسی کاربران نوجوان" و "وضع قوانین جامع، مانع و کامل درباره مقابله با آسیبهای فضای مجازی" و سوم "آموزش سواد رسانه ای برای تمامی مردم در اقشار مختلف"هستیم.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر