logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۸
[ شناسه خبر : ۱۸۴۷۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
دلایل کارشناسی برای رد بودجه 1400؛

چرا بودجه 1400 متناسب با شرایط اقتصادی کشور نیست؟/ سیاسی‌ترین لایحه بودجه دولت به ضرر ملت

چرا-بودجه-1400-متناسب-با-شرایط-اقتصادی-کشور-نیست؟-سیاسی‌ترین-لایحه-بودجه-دولت-به-ضرر-ملت
کارشناسان معتقدند دلایل مختلفی برای رد بودجه 1400 از سوی مجلس شورای اسلامی وجود دارد که یکی از مهمترین دلایل سیاسی بودن آن است.

به گزارش موج رسا; 12 آذر ماه امسال بود که طبق سال‌های گذشته قرار بود لایحه بودجه سال آینده از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شود، اما امسال متفاوت‌ترین نوع تقدیم لایحه بودجه اتفاق افتاد و رئیس جمهور برای تقدیم لایحه در مجلس حضور نیافت که این موضوع سوژه رسانه‌های داخلی و خارجی شد و روزها به این موضوع پرداخته شد.

در بررسی‌های اولیه مجلس شورای اسلامی در خصوص بودجه نتایج مطلوبی کسب نشد و حتی بودجه سال 1400 غیرکارشناسی و بدون اصلاح ساختار که نمایندگان مجلس شورای اسلامی از چند ماه گذشته به این موضوع تاکید داشتند، به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

در اولین برخوردها با بودجه سال 1400 نقاط ضعف و آسیب‌های مختلفی برای بودجه عنوان شد که یکی از مهمترین مسائل آن وابستگی شدید به نفت، جبران کسری بودجه از راه‌های غیر شفاف و افزایش 60 درصدی هزینه‌های دولت بود که با اظهارات بیشماری مواجه بود.

*تراز منفی بودجه 1400

کارشناسان در تحلیل‌های خود بودجه را دارای تراز منفی در حد 319 هزار میلیارد تومان دانسته و رشد هزینه‌ها و بیش برآورد از منابع درآمدی بودجه هم مورد انتقاد کارشناسان اقتصادی قرار گرفت.

یکی دیگر از اشکالات اساسی بودجه سال 1400 وابستگی به نفت و عدم تحقق درآمدهای حاصل از فروش نفت بود که نمایندگان و کارشناسان اقتصادی به اتفاق نظر معتقد بودند که این شدنی نیست.

با توجه به قرار گرفتن ایران در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی نمایندگان پیش‌بینی فروش نفت را غیرمنطقی عنوان کرده و معتقد بودند بودجه 1400 نمی‌تواند نیازهای کشور را پوشش دهد چرا که نوع نگارش آن موجب ایجاد مشکلات بزرگتری برای کشور در سال آینده می‌شود.

یکی دیگر از اشکالات عمده کارشناسان به بودجه 1400 منوط بودن جبران کسری بودجه به مذاکره با آمریکا است که که در صورت عدم تحقق این موضوع، بودجه با کسری 60 تا 70 درصدی مواجه می‌شود که این نگاه خوشبیانه دولت به بودجه، دولت آینده را با مشکل جدی مواجه می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا اظهار داشت: بودجه سال 1400 غیرکارشناسی و غیرشفاف بوده و منابع پیش‌بینی شده در حوزه‌های مختلف غیرواقعی است.

مصطفی طاهری ادامه داد: فروش نفت آنهم به صورت 2.5 میلیون بشکه در روز با توجه به شرایط امروز امکان ندارد و دولت در این زمینه با افزایش 3 برابری فروش نفت نسبت به سال گذشته، بودجه را باز هم متکی به نفت بسته است.

وی خاطرنشان کرد: بودجه سال آینده با توجه به شرایط امروز جامعه بسته نشده است و نگاهی به واقعیت‌های موجود در کشور نداشته است.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه سال‌های 94 و 95 نیز بر اساس به نتیجه رسیدن به مذاکرات بسته شده بود، افزود: نگاه بودجه سال 1400 نیز به از سرگیری مذاکرات برجام است که این امر تحقق آن را با مشکل مواجه کرده و دولت آینده را با چالش مواجه می‌کند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: در بودجه سال آینده بیشترین حیف و میل‌ها در بخش دولتی خواهد بود چرا که پیش‌‌بینی افزایش 60 درصدی موجب می‌شود تا دولت بودجه بیشتری را دریافت کند.

طاهری با اشاره به اینکه باید از هزینه‌های دولت در بودجه کاسته شود، ادامه داد: منابع پیش‌‌بینی شده برای دولت تخیلی، تورم زا و وابسته به فروش نفت است که امکان تحقق آن را کاهش می‌دهد.

وی تصریح کرد: سهم اختصاص یافته برای اعتبارات عمرانی نیز برای پروژه‌های نیمه تمام قابل اجرا نبوده و حتی طرح‌های موجود نیز به اتمام نمی‌رسد.

*بودجه 1400 سیاسی است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان داشت: این بودجه بیشتر سیاسی بسته شده است و نمی‌تواند تحریم‌ها را دور زده و اقتصاد کشور را از وضعیت موجود نجات دهد چرا که ارتباط گیری با غرب بر اساس تجربه‌های کسب شده برای ایران سودی ندارد.

طاهری گفت: اجرای پروژه‌هایی همچون تولید مسکن و پروژه‌های راه را نیز با بودجه پیش‌بینی شده محقق نمی‌شود و تسهیل ازدواج جوانان نیز در این بودجه با توجه به مشکلات موجود دیده نشده است.

وی  گفت: منابع بودجه به فروش اموال دولت و برداشت از صندوق توسعه ملی یا فروش ارواق بهادار تعیین شده است که این امر با توجه به تجربه‌های موجود در این زمینه قابلیت تحقق ندارد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جلسات کمیسیون تلفیق به صورت کارشناسی بودجه بررسی می‌شود اما میزان فروش نفت 1400 با توجه به سه برابر شدن آن نسبت به بودجه سال 99 دست یافتنی نیست.

طاهری تنها نقطه مثبت بودجه سال 1400 را درآمدهای مالیاتی عنوان کرد و گفت: هوشمند شدن نحوه دریافت درآمدهای مالیاتی در این زمینه کمک شایانی می کند.

وی بیان داشت: همسان سازی حقوق بازنشستگان در بودجه 1400 نیز منوط به کسب درآمد از منابع پیش‌بینی شده در نظر گرفته شده است که با توجه به شرایط موجود دولت قصد این همسان سازی را ندارد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنوز نمی‌شود در خصوص جزئیات بودجه بحث کرد، یادآور شد: اما در کلیات بودجه غیرکارشناسی شده و تورم زا برای آینده خواهد بود.

نماینده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت: انتظارات در خصوص بودجه سال 1400 محقق نشد و همچنان بدون اصلاح ساختار به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

حجت‌الاسلام حسن شجاعی با بیان اینکه توصیه‌های مقام معظم رهبری در خصوص بودجه محقق نشده است، افزود: قرار بود ساختار بودجه انجام و بودجه شفاف‌تری به مجلس شورای اسلامی ارائه شود که امسال هم محقق نشد.

وی یادآور شد: وابستگی بودجه به نفت و خوشبینانه بودن میزان فروش آن از مهمترین ایرادات وارده به بودجه است که می‌تواند پیام ضعف به استکبار جهانی مخابره کند.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه 1400 برای دولت آینده مشکلاتی را به وجود می‌آورد، بیان داشت: افزایش 20 درصدی حقوق مستمری بگیران در بودجه پیش‌بینی شده است که تلاش می‌شود این میزان افزایش یابد.

حجت‌الاسلام شجاعی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کلیات بودجه مورد توجه است که به نظر می‌رسد به دلیل عدم اصلاح ساختارها پیش‌بینی‌های در نظر گرفته شده محقق نمی‌شود.

کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اظهار داشت: بودجه سال 1400 وابسته به نفت بوده و اراده‌ای برای خروج از وابستگی به نفت دیده نمی‌شود.

حسین محمودی اصل بیان داشت: پیش‌بینی 80 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت با توجه به عملکرد دولت در این زمینه و نابسامان بودن بازار سرمایه امکان تحقق کمتری داشته و نمی‌توان زیاد به این موضوع خوشبین بود.

وی با بیان اینکه در زمینه اخذ مالیات نیز بودجه با خلا قانونی مواجه است، ادامه داد: برای جلوگیری از فرار مالیاتی نیازمند قوانین دقیق‌تری هستیم.

 این استاد دانشگاه بیان داشت: بودجه منطقی نبوده و چشم دولت به آمریکا برای بهبود وضعیت اقتصادی دوخته شده است، شرایط پیش‌بینی شده برای این امر نیز غیر واقعی است و به نظر می‌رسد توافقی حاصل نشود.

 کارشناس مسائل اقتصادی در نظر گرفتن دلار 11 هزار تومانی در بودجه سال آینده را نیز به دلیل وانمودن کردن کاهش وابستگی به نفت عنوان کرد و گفت: اگر این عدد دو برابر در نظر گرفته می‌شود وابستگی به نفت را بیشتر نشان می‌داد.

محمودی اصل بیان داشت: تحریم‌های نفتی و بانکی اقتصاد کشور را با مشکلات جدی مواجه کرده که در بودجه به این موضوع بی‌توجهی کامل شده است.

وی با اشاره به اینکه اصلاح ساختار بودجه باید در قالب برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت انجام شود، افزود: متاسفانه بودجه امسال هم بدون اصلاح ساختار و وابسته و بدون توجه به جایگزینی مناسب برای نفت ارائه شد.

*عدم توجه به اسناد بالادستی در بودجه 1400

این استاد دانشگاه یکی از مشکلات اساسی بودجه سال 1400 را عدم توجه به اسناد بالادستی عنوان کرد و گفت: بودجه ارائه شده با برنامه‌های توسعه‌ای کشور مغایرت دارد که باید از سوی مجلس شورای اسلامی به این امر توجه ویژه شود.

محمودی اصل با بیان اینکه در لایحه بودجه باید به اسناد بالادستی توجه ویژه شود، گفت: مغایرت‌هایی در این زمینه وجود دارد که می‌تواند دست مجلس را برای رد آن باز بگذارد.

البته رد کلیات لایحه بودجه بی سابقه نیست و در در سال های 92 و 97 این اتفاق افتاده است که می تواند با تصحیح موارد ارائه شده، پس از بررسی مجدد در کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

با احتمال رد بودجه 1400 لایحه به دولت بازگردانده شده و لایحه جدید بر اساس حل مشکلات ارائه شده، به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر