logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۱
[ شناسه خبر : ۱۸۴۴۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
در ستاد کنترل کووید 19 ویژه سالمندان مطرح شد؛

مراقبت از سالمندان در دوران کرونا با حساسیت بیشتری انجام شود

مراقبت-از-سالمندان-در-دوران-کرونا-با-حساسیت-بیشتری-انجام-شود
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با تاکید بر مراقبت جدی از سالمندان در دوران کرونا گفت: دستگاه‌های مربوطه باید گزارش خدمات ارائه‌شده به سالمندان را به صورت هفتگی و در قالب مشخصی ارائه دهند.

به گزارش موج رسا; خدابخش مرادی نافچی امروز در جلسه ستاد ساماندهی و مدیریت کنترل اپیدمی کووید 19 ویژه سالمندان استان زنجان اظهار داشت: موضوع مراقبت از سالمندان در دوران کرونا دستورالعمل دارد که در آن شرح وظایف و جامعه هدف هر یک از دستگاه‌ها مشخص است و دستگاه‌ها نباید فقط به وظایف عادی خود اکتفا کنند.

وی خاطرنشان کرد: هدف از اجرای طرح سالمندان این است که سالمندان ضمن تکریم و جداسازی از ابتلا و فوت بر اثر کرونا نیز پیشگیری شوند در حالی که اکتفا به وظایف معمول اداری، کافی نیست و وقتی طرحی ابلاغ می‌شود به این معنی است که باید دستگاه‌ها بیشتر از وظایف عادی خود باید عمل کنند.

مرادی نافچی تصریح کرد: وظایفی مانند بارگزاری اطلاعات سالمندان در سامانه، تدوین ساز و کار برای تامین مایحتاج سالمندان جهت کاهش مراجعات این قشر به مراکز ارائه خدمات و تامین بسته‌های معیشتی برای سالمندان کم‌بضاعت، مشخص بوده و اعلام شده و اکنون نباید در جلسات، مطالبی بشنویم که در روز اول نیز مطرح می‌شد.

معاون استاندار زنجان افزود: مدیران باید به صورت هفتگی و در قالب مشخصی، گزارش اقدامات خود برای تحقق این طرح را ارائه دهند و برای این کار باید نماینده تام‌الاختیار معرفی کنند.

مسیح‌اله سلطانی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان نیز گفت: دستورالعمل ستاد 2 هفته پیش به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده و این ستاد دارای 5 کمیته شامل پشتیبانی و جذب کمک‌های مردمی، آموزش همگانی، نظارت و پایش، مراقبت و نگهداری و حمایت و قرنطینه است.

وی اظهار داشت: بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان 85 درصد از فوتی‌های کرونایی در این استان، سالمندان هستند لذا به همین دلیل، مراقبت از سالمندان اهمیت فراوانی دارد.

سلطانی با بیان اینکه حدود 12 درصد جمعیت استان زنجان یعنی 110 هزار نفر را سالمندان تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: ارائه گزارش توسط دستگاه‌ها باید در راستای وظایف پیش‌بینی‌شده در دستورالعمل باشد.

هدایت صفری، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان زنجان نیز با بیان اینکه بانک اطلاعاتی جامع و به‌روز سالمندان را در سیستم نظام جامع داریم، گفت: 68 درصد سالمندان این دستگاه را خانم و 32 درصد را آقایان تشکیل می‌دهند همچنین 61 درصد سالمندان در روستاها و 39 درصد در شهرها ساکن هستند.

وی اظهار داشت: 4110 نفر سالمند تنها، 94 سالمند روشن‌دل، 511 سالمند دارای بیماری خاص وصعب‌العلاج داریم و در حالت عادی، سرکشی ماهانه داشتیم که با توجه به شرایط کنونی، سرکشی‌ها ویژه‌تر شده است.

صفری با بیان اینکه بهزیستی و کمیته امداد در خط مقدم مراقبت از سالمندان قرار دارند، افزود: مراجعات هم مددجویی و هم غیر مددجویی و همچنین ارجاعات از دستگاه‌های مختلف به بهزیستی و کمیته امداد به شدت افزایش یافته در حالی که منابع محدود است لذا خواهشمندیم دست ما را هم بگیرید.

عباس بابایی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان نیز گفت: 62 هزار و 776 خانوار توسط بسیج، شناسایی شده و مجموع افراد این خانوار بیش از 217 هزار نفر بودند که اقدام به توزیع بسته‌های معیشتی و همینطور اقلام بهداشتی شده است.

وی اظهار داشت: از ابتدای شویع ویروس کرونا تا کنون 4829 گروه جهادی در قالب 375 هزار نفر-روز در مقابله با کروان مشغول بوده‌اند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر