logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۶
[ شناسه خبر : ۱۸۴۲۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
موج رسا گزارش می‌دهد؛

نگرانی خانواده‌ها در آستانه شب یلدا/ گرانی و کرونا کام مردم را تلخ کرده است

نگرانی-خانواده‌ها-در-آستانه-شب-یلدا-گرانی-و-کرونا-کام-مردم-را-تلخ-کرده-است
قیمت بالای آجیل و افزایش شدید قیمت میوه در بازار آن هم در آستانه فرا رسیدن شب یلدا باعث شده تا بیشتر خانواده‌ها حتی توان تامین میوه بلندترین شب سال را هم نداشته باشند.

به گزارش موج رسا; کم‌کم به روزهای پایانی فصل پاییز و بلندترین شب سال نزدیک می‌شویم و ایرانیان از دیرباز قدیم بلند‌ترین شب سال را در کنار خانواده‌های خود جشن می‌گیرند اما خانواده‌ها امسال به دلیل بیماری کرونا شبی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته را تجربه خواهند کرد. 

هر روز که به شب یلدا نزدیک می‌شویم شاهد شلوغی بازار زنجان هستیم و یلدای امسال علاوه بر کرونا با طعم گرانی نیز همراه است. هر روز قیمت‌ میوه‌ها روند افزایش به خود گرفته و تقریبا نظارتی هم در بازار میوه وجود ندارد.  هر روز که می‌گذرد قیمت‌ها متفاوت‌تر می‌شود و این روزها به ندرت اتفاق می‌افتد قیمت یک نوع میوه کاهش یابد.

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی نیز تاکید دارند خانواده‌ها به دلیل شیوع بیماری کرونا مراسم دورهمی‌های خانوادگی را با استفاده از فضای مجازی برگزار کنند از طرفی هم خیلی از خانواده‌ها توان تامین میوه، آجیل و ... را ندارند.

شب یلدا امسال از جنس ذغدغه و نگرانی است. تورم، کاهش درآمد خانواده‌ها و مشکلات اقتصادی باعث شده تا شب یلدا دیگر برای برخی خانواده‌ها معنا و مفهوم خود را از دست بدهد چرا که حتی در تامین میوه شب یلدا نیز شرمنده خانواده خود هستند.

قیمت‌های سر به فلک کشیده پسته و آجیل باعث شده خانواده‌ها خرید آنها را از لیست خرید‌های شب یلدا حذف کنند اما با این وجود قیمت میوه نیز هر روز که به شب یلدا نزدیک می‌شویم اوج می‌گیرد. 

زنجان

کاهش فروش ۷۰ درصدی خشکبار در استان زنجان

مرتضی انتصار رئیس اتحادیه بنکداران، آجیل و خشکبار زنجان در خصوص افزایش قیمت پسته و آجیل در استان ابراز کرد: قیمت آجیل و پسته امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت‌ پسته و آجیل نسبت به سایر اجناس و تورم بازار، متناسب است ابراز کرد: قیمت پسته و آجیل رابطه مستقیم با ارز دارد و با افزایش قیمت دلار کشاورزان و تولیدکنندگان داخلی نیز تمایل دارند تولیدات خود را به خارج از کشور صادر کنند.

رئیس اتحادیه بنکداران، آجیل و خشکبار زنجان با تاکید براینکه به‌دلیل پایین آمدن قدرت خرید مردم فروش خشکبار اعم از پسته و بادام به شدت کاهش یافته است عنوان کرد: فروش خشکبار در استان زنجان امسال نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد کاهش یافته است.

سید مرتضی هاشمی رئیس اتحادیه میوه و تره بار زنجان نیز افزایش  قیمت میوه در بازار را تایید کرد و افزود: برخی از مغازه‌ میوه فروشی‌ها قیمت‌ها را به شدت افزایش دادند.

وی با اشاره به اینکه نظارت بر بازار میوه بسیار ضعیف است ابراز کرد: بارها این موضوع را به مسئولان سازمان صمت ابلاغ کردیم اما تاکنون اقدامی انجام ندادند.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار زنجان قیمت انار را در میدان میوه تره بار 13 تا 14 هزار تومان عنوان کرد و افزود: قیمت انار در مغازه‌های سطح شهر زنجان تا 27 هزار تومان افزایش یافته که این امر گرانفروشی است.

وی با تاکید براینکه قیمت برخی از اقلام میوه در بازار به صورت غیرمنطقی افزایش یافته است ابراز کرد: اتحادیه نیز به دلیل نداشتن قدرت اجرایی نمی‌تواند جلوی افزایش قیمت میوه در بازار را بگیرد.

هاشمی خاطرنشان کرد: بنده شاهد گرانفروشی خیلی از مغازه‌های میوه فروشی در سطح بازار هستم اما چون قدرت اجرایی نداریم کاری از دستمان برنمی‌آید.

ب

یکی از شهروندان زنجانی در مورد قیمت میوه در بازار زنجان به موج رسا گفت: قیمت میوه‌ها به شدت افزایش یافته و نظارتی هم در بازار وجود ندارد.

وی با تاکید براینکه اگر وانت بار‌ها نبودند خرید میوه برای خیلی از خانواده‌ها امکانپذیر نبود افزود: میوه در مغازه به شدت گران است و قطعا گرانفروشی در مغازه‌‌های میوه فروشی‌ اتفاق می‌افتد.

یکی دیگر از شهروندان زنجانی که شغل خود را کارگری اعلام کرده است، می‌گوید: من یک کارگرم و اگر دو روز کار داشته باشم، سه، چهار روز بیکارم که با این وضعیت اقتصادی زندگی خود را به سختی می‌گذرانم.

وی با بیان اینکه شرمنده خانواده‌ام هستم، افزود: گاهی در تامین هزینه روزانه بچه کوچکم می‌مانم و نمی‌دانم چرا مسئولان فکری به حال مردم نمی‌کنند.

این شهروند زنجانی در مورد شب یلدا گفت: این روز هم همانند روزهای دیگر ایام سال برای ما فرقی ندارد. وقتی که در تامین هزینه روزانه خود ماندیم آیا به نظر شما جشن گرفتن ما برای شب یلدا مقدور است؟!.

وی عنوان کرد: در سال‌های گذشته شادیهای شب یلدا برای خانوارهای امکانپذیر بود و خانواده‌ها در کنار هم جمع می‌شدند و تا پاسی از شب در کنار همدیگر این شب از سال را با خوشی سپری می‌کردند اما امسال به دلیل بیماری کرونا و به ویژه مشکلات اقتصادی این امکان برای خیلی از خانواده‌ها وجود ندارد.//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر