logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۱
[ شناسه خبر : ۱۸۴۱۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
محمدصادق کوشکی مطرح کرد؛

گستاخی اردوغان محصول دیپلماسی ضعیف دولت روحانی

گستاخی-اردوغان-محصول-دیپلماسی-ضعیف-دولت-روحانی
کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه برخورد شخص رئیس جمهور و وزارت خارجه ما در برابر اظهارات اردوغان برخورد ضعیفی بود، گفت: ضعف دیپلماسی دولت روحانی اردوغان را هم گستاخ کرده است.

به گزارش موج رسا; محمد صادق کوشکی در واکنش به اظهارات اخیر اردوغان، اظهار داشت: با توجه به نقشی که ترکیه در بحران آذربایجان بازی کرده و سعی داشت خود را منجی آذربایجان نشان دهد و از این نظر موقعیت خود را در بین آذری ها محکم کرده و به عنوان قهرمان در آذربایجان شوروی سابق مطرح شد.

وی تصریح کرد: طبیعتا اردوغان در سفری که به آذربایجان داشته و با توجه به آن مانور اقتداری که در این کشور داده است باید جمله ای هم می گفت که خوشایند تیم «الهام علی اف» باشد به همین دلیل آن جمله را به زبان آورده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان داشت: اما نکته سر این است که ترکیه به هیچ عنوان به دنبال قدرت گرفتن کشور آذربایجان نبوده و همیشه تلاشش بر این بوده که آذربایجان ضعیف باشد.

وی اضافه کرد: هدف ترکیه این بوده که به عنوان برادر بزرگ تر و نجات دهنده و قیم آذربایجان مطرح شود.

کوشکی اذعان داشت: بر خلاف آن جمله ای که اردوغان به زبان آورده در عمل دوست دارد همیشه دست آذربایجان به سمت آنکارا دراز باشد و این واقعیتی است که پشت پرده این جملات بوده و این جملات نگاه واقعی اردوغان نیست.

وی با تاکید بر اینکه نگاه واقعی اردوغان این است که باکو همیشه از آنکارا کمک بگیرد، ادامه داد: اما نکته اساسی این است که برخورد شخص رئیس جمهور ما و وزارت خارجه ما با این عبارت اردوغان برخورد ضعیفی بود.

این کارشناس مسائل سیاسی تشریح کرد: چون رئیس جمهور ترکیه عباراتی را بر خلاف امنیت و منافع ما به کار برده، شایسته بود که رئیس جمهور ما بلافاصله پاسخ مقتدرانه و کوبنده بدهد تا اردوغان جرات نکند بار دیگر برای مانور اقتدار خود با امنیت ملی ما بازی کند.

وی ابراز کرد: از آنجائیکه رئیس جمهور مثل همیشه حال و حوصله انجام وظایف خود را نداشته، نتیجه این می شود که دولت ترکیه گستاخ می شود و کار به احضار سفیر ما در آنکارا کشیده و ما عملا بدهکار، هم می شویم.

کوشکی تاکید کرد: در ادامه تاریخچه دیپلماسی روحانی، که خود را قهرمان دیپلماسی می دانست باید این لکه ننگ را هم باید به آن کارنامه اضافه کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه تمایل رژیم صهیونیستی این بوده که جهان اسلام تضعیف باشد و درگیر جنگ داخلی شود و در این صورت فرصت خوبی برای این رژیم فراهم می شود، یادآور شد: این عبارت ها و سخنان اردوغان موجب تنش واقعی بین کشورهای منطقه نمی شود اما از همین حد تنش گفتاری هم رژیم صهیونیستی استقبال می کند و فرقی هم ندارد که این تنش ها بین کدام کشورها باشد.

منبع: نه وار نیوز

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر