logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۲
[ شناسه خبر : ۱۸۳۷۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 10 دقیقه ]
گفت‌وگوی موج رسا با یک فعال جنبش دانشجویی؛

مقاومت آهنین ملت ایران در برابر استکبار/ جنبش دانشجویی نباید استقلال خود را از دست بدهد

مقاومت-آهنین-ملت-ایران-در-برابر-استکبار-جنبش-دانشجویی-نباید-استقلال-خود-را-از-دست-بدهد
مقاومت آهنین ملت ایران در برابر استکبار جهانی به‌ویژه آمریکا محدود به زمان کوتاهی نبوده و این مقاومت از دهه‌های 20 و 30 آغاز شده و تا امروز علی‌رغم لغزش برخی داخلی‌ها همچنان ادامه دارد.

به گزارش موج رسا; 16 آذر به عنوان روز دانشجو در اذهان ملت ایران باقی مانده و همواره با شنیدن نام این روز به یاد جانفشانی دانشجویان ایرانی در برابر آمریکا می‌افتند که در سال 1332 برای اعلام انزجار از استکبار و استبداد از جان خود گذشتند. برنامه‌های روز دانشجو معمولا به صورت پرسش و پاسخ و دعوت از مسئولان استانی و کشوری و البته فعالان فرهنگی و با محوریت مطالبه‌گری و همچنین استکبارستیزی برگزار می‌شد اما امسال برنامه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا تحت تاثیر قرار گرفته و اغلب برنامه‌های به سمت فضای مجازی، سوق داده شده است البته گرامیداشت این روز و مطالبه‌گری و اعلام انزجار از استکبار به قوت خود باقی است و فقط شکل برنامه‌ها تغییر پیدا می‌کند.

به بهانه این روز، گفت‌وگوی تفصیلی و البته صمیمی با مهدی رفیعی، فعال جنبش دانشجویی و مدیر گفتمان‌سازی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان زنجان انجام دادیم که از نظر مخاطبان می گذرد.

 

*‌ 16 آذر، روز مبارزه با آمریکاست

مدیر گفتمان‌سازی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان زنجان گفت: اتفاقاتی در 16 آذر سال 1332 رقم خورده که بازخوانی آن اتفاقات، ارزش بسیار بالایی دارد چرا که قطرات خون مطهر و بابرکت 3 دانشجوی شهید به نام‌های شریعت‌رضوی، بزرگ‌نیا و قندچی، فضای دانشگاه را عطرآگین و رنگین کرده است.

وی با بیان اینکه 16 آذر، روز مبارزه با آمریکاست، اظهار داشت: مبارزه با آمریکا و غرب از 16 آذر و در زمان حکومت پهلوی دوم، شکل گرفته اما قبل از آن هم حتی اگر بخواهم مبارزه با امپریالیسم شرق را هم عرض کنم در شهریورماه سال 1320 و جکومت رضاشاه زمانی که انگلیسی‌ها و روس‌ها (شوروی) در مرز جلفا و نخجوان از شمال و جنوب به ایران هجوم می‌آورند با تسلیم ارتش، شاه نیز عقب‌نشینی می‌کند و 2 سروان در مرز جلفا و نخجوان به مدت 24 ساعت در برابر امپریالیسم شرق، ایستادگی می‌کنند و همین الان هم پُل آهنین در آنجا معروف است که نشان از مبارزه این افراد بوده که با مقاومت خود، شوروی را برای ورود به کشور، لَنگ می‌کنند و مقبره‌شان در آنجاست و در واقع، آن‌ها نیز سَمبل و نماد مبارزه با امپریالیسم شرق بوده‌اند.

رفیعی خاطرنشان کرد: بنابراین ما یک مبارزه از سال 1320 با امپریالیسم شرق داریم اما رفته‌رفته از سال 1332 مبارزه با امپریالیسم غرب و آمریکا نیز شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اتفاقات 16 آذر، حادثه عجیبی است، افزود: در حالی که در 28 مرداد، کودتا شکل گرفته و حکومت ملی ما را سرنگون کرده‌اند، یک مُشت اراذل و اوباش در خیابان‌ها ریخته‌اند تا حکومت مصدق را سرنگون کنند که البته خود مصدق هم در این قضیه، مقصر است چون وی به دلیل اینکه دل خوشی از انگلیسی‌ها نداشت برای پیدا کردن پناه برای خود به سمت آمریکا رو می‌آورد و کودتای 28 مرداد، رقم می‌خود.

 

*‌ سفر نیکسون به ایران، پُررومآبانه بود

مدیر گفتمان‌سازی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان زنجان با بیان اینکه بعد از کودتای 28 مرداد که شاه مستقر می‌شود، نیکسون (معاون رئیس‌جمهوری آمریکا) قصد سفر به ایران را در پیش می‌گیرد، گفت: به عقیده من این سفر می‌توانست به طور چراغ‌خاموش، اتفاق بیفتد زیرا وقتی دست‌نشانده خودشان را آورده و در مسند قدرت، نشانده‌اند برای گزارش‌گیری می‌توانستند کاملاً چراغ‌خاموش بیایند اما بسیار پُررومآبانه وارد صحنه می‌شوند و به عبارتی شاه برای عوامل آمریکایی، فرش قرمز پهن می‌کند.

وی افزود: این فرش قرمز سبب می‌شود آمریکایی‌ها تا حدی جسارت می‌کنند که تصمیم می‌گیرند مراسم را در دانشگاه تهران برگزار کرده و دکترای افتخاری این دانشگاه را به نیکسون بدهند که این اقدام به مفهوم تحقیر ملت و کشور ایران و نوعی عقب‌نشینی است.

رفیعی تصریح کرد: دانشجویان با مشاهده این صحنه‌ها و تحقیر ملت، تاب نیاورده و ساکت نمی‌نشینند و با وجود گارد و سربازهایی که در دانشگاه بود، منجر به کشتار دانشجویان می‌شود که همان حادثه به عنوان نقطه عطف مبارزه با امپریالیسم غرب قرار گرفته و به نوعی مبارزه با استکبار و نقطه عطف تغییر و تحولات جهانی از 16 آذر، آغاز می‌شود که نباید این مهم را فراموش کنیم.

 

*‌ جنبش دانشجویی بعد از پیروزی انقلاب هم ادامه داشت

وی اظهار داشت: بعد از واقعه 16 آذر، بسیاری سعی و تلاش دارند که آن را بزک کنند و برخی در اوایل انقلاب سعی بر این داشتند که از 16 آذر برای ارتباط‌گیری گرم با آمریکا بهره‌برداری کنند در صورتی که ماهیت 16 آذر و خون این شهدا برای ایستادگی در مقابل آمریکا و استکبار است.

رفیعی خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم مشاهده می‌کنیم که دانشجویان پیرو خط امام(ره) در 13 آبان 58 و با توجه به فضای سیاسی کشور که امام(ره)، حرف‌های بسیار تندی علیه آمریکا می‌زنند و در شرایطی که روزنامه‌ها تیترهای خوبی از آمریکا نمی‌زنند، دانشجویان در کنار یکدیگر جمع شده و به رهبری برخی از آقایان که شاید امروز اسم بردن از آن‌ها مناسب نباشد بر سر قضیه تسخیر سفارت و در واقع لانه جاسوسی آمریکا متحد می‌شوند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، اسنادی از آن جا بیرون می‌آید و خبر به امام(ره) می‌رسد و وقتی ایشان حرکت دانشجویان را تایید می‌کنند، فضا برای صحبت کردن برخی از رجال سیاسی، فراهم نمی‌شود و در نهایت، کاری که از دست جریان نفوذ در داخل کشور برمی‌آید این است که برخی اسناد لانه جاسوسی را امحا کرده و از بین ببرند.

وی تصریح کرد: در هر صورت می‌بینیم که حرکت دانشجویی از سال 1332 آغاز شده و در ادامه نیز انقلاب اسلامی به پیروزی می‌رسد که دانشجویان نقش مهمی ایفا کرده و در سال 58 نیز در تسخیر سفارت آمریکا که به عنوان انقلاب دوم در ایران مشهور است تاکنون این جریان مبارزه با استکبار همچنان ادامه دارد.

 

*‌ جنبش دانشجویی قوت بیشتری گرفته و علاوه بر سیاست در مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز ورود کرده است

مدیر گفتمان‌سازی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان زنجان گفت: همان جریان دانشجویی که هدفش مبارزه با استکبار بوده، امروزه هم در سطح دانشگاه‌ها ادامه‌دار است هرچند شاید این جریان به دلیل شیوع ویروس کرونا در فضای حقیقی اتفاق نیفتد اما این تفکر در فضای مجازی موج می‌زند.

وی با بیان اینکه امروز جنبش دانشجویی نسبت به گذشته در سطح بالاتری قرار گرفته و قوت بیشتری پیدا کرده است، اظهار داشت: امروز جنبش دانشجویی علاوه بر فضاهای سیاسی و امنیتی در فضاهای فرهنگی و اجتماعی هم ورود پیدا کرده و در فضاهای مختلف، ورود و اِعمال قدرت کرده و در خیلی جاها منشا تصمیم‌گیری‌هاست.

رفیعی خاطرنشان کرد: بسیاری از مسئولین کشور از همین فعالان دانشجویی هستند که اکنون در رده‌های بالای مدیریتی کشور، مدیریت می‌کنند و در هر زمانی، این نقش جوانان را ببینیم، تحولی در پست‌های مهم دولتی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه قبلاً دانشجویان رسانه نداشتند، افزود: اما امروز دانشجویان، حرف‌ها و مطالبات خودشان را با رسانه‌هایی که در اختیار دارند، فریاد زده، مطرح کرده، راه حل ارائه کرده، عدالتخواهی کرده و عدالت اجتماعی را در سطوح مختلفی دنبال می‌کنند و شور و هیجان و فضای گذشته باز هم پابرجا بوده و چه بسا در برخی زمینه‌ها قوت هم پیدا کرده است.

 

*‌ تربیت نیروی تراز انقلاب و نقش‌آفرینی در چالش‌های مختلف کشور، خواسته امام(ره) از دانشجویان بود

مدیر گفتمان‌سازی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان زنجان با اشاره به پیام بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در فرمان تشکیل بسیج دانشجو و طلبه، گفت: 2 هدف از دل این پیام می‌توان استنتاج کرد؛ اولین هدف، تربیت نیروی تراز انقلاب است تا اشخاص حقیقی در ساختار جدید انقلاب قرار داده شوند زیرا هدف امام(ره) این بود که دانشجویان و جوانان برای قرارگیری در جایگاه‌های حقوقی کشور تربیت شوند و دومین هدف، نقش‌آفرینی در چالش‌های اساسی کشور است و این چالش‌ها به تناسب زمان، متفاوت بوده است زیرا چالش‌ها یک روز، جنگ تحمیلی بود، یک روز، نفوذ بود و امروز مساله اساسی کشور، آسیب‌های اجتماعی است و امروز باید دانشجو در این زمینه ورود پیدا کرده و نقش‌آفرینی کند و خلاهای ایجاد شده را بتواند پر کند.

وی افزود: همین اهداف و خواسته‌ها در تاکیدات در فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز نسبت به فضای جنبش دانشجویی وجود دارد.

 

*‌ هر جا عقب‌نشینی کرده‌ایم، دشمن پا را فراتر گذاشته است

رفیعی اظهار داشت: تجربه در طول تاریخ کشور، ثابت کرده که هر جا در مقابل استکبار و آمریکا عقب‌نشینی کرده‌ایم، دشمن پا را فراتر گذاشته و بیشتر از حد خود در مسائل مختلف کشور، دخالت کرده است که نمونه آن را در به شهادت رساندن شهید فخری‌زاده دیدم.

وی با اشاره به شهادت سردار دل‌ها شهید خاج قاسم سلیمانی خاطرنشان کرد: دشمن به خودش این اجازه را می‌دهد که سردار ما را به شهادت برساند و در مقابل این حرکت شاید پاسخ قاطع و سختی داده نشده و شاید هم هنوز وقتش فرا نرسیده و همین امر باعث می‌شود دشمن و استکبار پا را فراتر گذاشته و دانشمند هسته‌ای ما که در یک پُست مهم دولتی هم قرار داشت را نیز ترور کند.

این فعال جنبش دانشجویی تصریح کرد: اگر آمریکا را خوب می‌شناختیم و محکم و با عقبه مردمی در مقابل آن می‌ایستادیم و مردم از این حرکت حمایت می‌کردند و از اتفاقات پشت پرده آگاهی داشتند این ایستادگی ما در برابر استکبار و ایادی آن هیچ وقت اجازه چنین ترورهایی را به دمشن نمی‌داد.

 

*‌ جریان دانشجویی با آفت از بین رفتن استقلالش مواجه است

مدیر گفتمان‌سازی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان زنجان گفت: به نظرم امروزه جریان دانشجویی با آفت‌هایی مواجه است که بزرگترین آن از دست رفتن استقلال جریان به صورت نسبی است که باید فعالین جنبش دانشجویی و ایستادگی در برابر استکبار، استقلال خود را در حوزه‌ها و جریانات مختلف در مقاطع مختلف حفظ کند.

وی خاطرنشان کرد: هر کجا که این استقلال از بین رفته، نقش دانشجویی کمرنگ دیده شده است. برای مثال؛ در موضوع هسته‌ای، شعار «انرژی هسته‌ای، حق مسلم ماست» را مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) در یکی از سخنرانی‌هایش مطرح می‌کند که در ادامه بر روی این موضوع کار شده و به فضای گفتمان‌سازی می‌رود و در نهایت این حرکتی که از یک فرد، شروع شده به جایی می‌رسد که دانش‌آموزان در مدارس این شعار را می‌دادند.

رفیعی ابراز کرد: جنبش دانشجویی در برخی جاها استقلال خود را از دست داده و به همین دلیل، منفعل شده و همین انفعالِ فعالان جنبش دانشجویی باعث می‌شود دوباره مردم، مقبولیت افرادی که نظرشان به تعامل با استکبار و آمریکاست را افزایش داده و مجدد در انتخاب چنین اشخاصی، مشارکت کنند.//آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر