logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۱
[ شناسه خبر : ۱۸۳۴۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
کارشناس مسائل اقتصادی:

بودجه 1400 کسری 300 هزار میلیارد تومانی را به دولت بعد تحمیل می‌کند

بودجه-1400-کسری-300-هزار-میلیارد-تومانی-را-به-دولت-بعد-تحمیل-می‌کند
کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه بودجه 1400 کسری 300 هزار میلیارد تومانی را به دولت بعد تحمیل می‌کند، گفت: بودجه 1400 سناریو محور نیست که این موضوع مشکلاتی را برای دولت آینده فراهم می‌کند.

حسین محمودی اصل امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: بودجه 1400 اوراقی و از سوی ناچاری بوده و نزدیک به 50 درصد نسبت به امسال رشد دارد که اصلاحات ساختاری در آن انجام نشده و سناریو محور نیست.

وی با بیان اینکه بودجه 1400 واقع بینانه نوشته نشده و اصلاح ساختاری را با مشکل مواجه می‌کند، افزود: دولت باید برخی از دارایی‌های خود را عرضه کرده و افزایش درآمدهای مالیاتی را در دستور قرار دهد.

این استاد دانشگاه بیان داشت: دولت باید برای اخذ مالیات از پایه‌های جدید استفاده و جلوی فرار مالیاتی را بگیرد تا شاهد رونق کسب و کار باشیم تا بتوان از این محل مالیات اخذ شود.

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: در گذشته باید ساختار بودجه را اصلاح و جلوی فساد در بانک‌ها را می‌گرفتیم تا سوداگران نتوانند تسهیلات هزار میلیاردی اخذ کنند.

محمودی اصل با بیان اینکه دست دولت و مجلس در بودجه‌نویسی در حال حاضر خالی بوده و جایگزینی برای فروش نفت وجود ندارد، افزود: این دولت نیز به موقع اصلاح ساختار را انجام نداد و ابزار و مکانیسم‌های لازم در این زمینه فراهم نشد که در چنین حالتی تحقق بودجه بسیار سخت خواهد بود.

وی با اشاره به کسری 300 هزار میلیارد تومانی بودجه 1400 و تحمیل آن به دولت آینده، گفت: اوراقی که دولت منتشر می‌کند دارای سررسید است و باید امسال 104 هزار میلیارد تومان تملک دارایی‌های سرمایه‌ای داشته باشیم که در زمان سررسید سود آن نیز پرداخت خواهد شد.

این استاد دانشگاه عدم بهره‌وری و مدیریت صندوق‌های بازنشستگی را از دیگر مشکلات عنوان کرد و افزود: در سال 98 حدود 38 هزار میلیارد تومان، در سال 99 ، 44 هزار میلیارد و در بودجه 1400 نزدیک به 80 هزار میلیارد تومان به این صندوق‌ها کمک شده است که نشان دهنده عدم کارآیی این صندوق‌ها است.

کارشناس مسائل اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی را حیات خلوت دولت‌ها عنوان کرد و بیان داشت: دولت نیز سهم خود را در این زمینه پرداخت نکرده و بدهی دارد که این امر موجب بزرگی عدد بودجه می‌شود.

محمودی اصل با بیان اینکه بودجه 1400 دارای سناریو نبوده و مشخص نیست در صورتی که نفتی فروخته نشود، چه جایگزینی می‌توان برای آن در نظر گرفت، افزود: 95 هزار میلیارد تومان عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بودجه پیش‌بینی شده است که با سابقه دولت و اتفاقاتی که در این زمینه اتفاق افتاده است، کار مشکلی پیش رو خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه امسال دولت 990 میلیارد تومان از بورس مالیات اخذ کرده و برای سال بعد هم چندین برابر پیش‌بینی کرده است، گفت: به نظر می‌رسد با چنین اقداماتی دولت بعدی با مشکل مواجه شود.

این استاد دانشگاه دارایی‌های دولت را هفت برابر نقدینگی کشور عنوان کرد و گفت: دولت و بانک‌ها باید دارایی‌های خود را فروخته و مشکلات را حل کنند.

کارشناس مسائل اقتصادی برضرورت فعال کردن سامانه‌های مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی تاکید کرد و گفت:  سامانه تجارت که قرار بود در سال 95 افتتاح شود، آبان امسال افتتاح شد و هنوز کارکرد آن مشخص نیست.

وی گفت: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده  نیز 9 سال به طول کشید و هنوز به قانون مشخصی نرسیده است چرا که سامانه مطلوب و مجهزی در این زمینه وجود نداشت اگر چه تحریم‌ها نیز بی‌تاثیر نبود.

این استاد دانشگاه برضرورت کاهش هزینه‌های دولت تاکید کرد و گفت: دولت در بودجه 1400 نه تنها این هزینه‌ها را کاهش نداده است بلکه بودجه عمومی 50 درصد و بودجه شرکت‌های دولتی 8 درصد رشد داشته است.

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: به نظر می‌رسد اصلاح ساختار بودجه به معنای واقعی به این زودی اتفاق نبیفتد و باید دولت و مجلس دست به دست هم داده و زیرساخت‌های قانونی و مکانیزم و نرم‌افزار لازم را در این زمینه فراهم کنند.

محمودی اصل گفت: از نظر سیاسی هم  نباید آنقدر کوتاه بیایم که لغو تحریم‌ها اتفاق نیفتد و نه آنچنان سختگیری که موجب سوء استفده دشمنان شود بلکه باید با حفظ عزت و عقلانیت در مسائل سیاسی هم جلو برویم چرا که تحریم‌ها سخت بوده و موجب شده تا بخش‌های اقتصادی تحت تاثیر قرار گیرد.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر