logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۴۳
[ شناسه خبر : ۱۸۳۴۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

ویلاسازی و استقرار صنایع موجب تهدید خاک شده است

ویلاسازی-و-استقرار-صنایع-موجب-تهدید-خاک-شده-است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: ویلاسازی، باغ‌شهرها و استقرار صنایع در خاک‌های مرغوب، فرهنگ بسیار غلطی در جامعه ما بوده که مایه ننگ توسعه شده در حالی که آیندگان هم به این منابع نیاز دارند و نباید فقط ما استفاده کنیم.

به گزارش موج رسا; جواد تاراسی امروز در مراسم گرامیداشت روز جهانی خاک اظهار داشت: آب و خاک به عنوان 2 منبع پایه تولید در دنیا از اهمیت بسیاری برخوردارند.

وی با بیان اینکه برخی منابع به عنوان تجدیدپذیر و برخی تجدیدناپذیر هستند، خاطرنشان کرد: آنطوری که به ما آموزش داده‌اند، منابع تجدیدپذیر نداریم زیرا ممکن است منابعی مانند جنگل‌ها وجود داشته باشند اما تجدید آن‌ها مستلزم هزینه و زمان بوده و همین 2 مورد، منابع تجدیدپذیر را نیز به سمت تجدیدناپذیر نزدیک می‌کند.

تاراسی با بیان اینکه وزارت نیرو به عنوان متولی، اقدامات خوبی در بخش آب انجام داده و همگان به اهمیت این موضوع پی برده‌اند، افزود: اما این رویه را در خاک نتوانسته‌ایم کارسازی کنیم در حالی که اهمیت خاک اگر بیشتر از آب نباشد کمتر هم نیست که این بحث، مغفول مانده و خاک، بیشتر از آب مورد هجوم و آماج حملات واقع شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه حداکثر یک درصد خاک این استان مرغوب است، گفت: نواحی موجود این خاک‌ها مشخص شده و سند آمایش سرزمینی هم مطالعه شده اما آنچه که باید، رعایت نشده و متاسفانه در شرق زنجان که خاک‌های مناسب جهت زراعت و کشاورزی در آنجا است، توسعه صنعتی نامتوازن اتفاق افتاده است.

وی افزود: برخی مناطق استان، توان و تحمل استقرار واحدهای صنعتی را ندارند و امنیت غذایی مردم با این رویه در آینده دچار مشکل خواهد شد و متاسفانه در آلودگی صنایع نیز آمایش سرزمین، عملیاتی نشده است.

تاراسی با بیان اینکه ضوابط و مقررات استقرار واحدهای صنعتی نیز رعایت نشده است، گفت: واحدهایی مانند سرب و روی، تصفیه روغن و روغن‌کِشی که در سال‌های اخیر شکل گرفته علاوه بر فضای خود در حاشیه هم آلودگی ایجاد کرده‌اند که به ضرر خاک‌های اطراف بوده و از تهدیدات آینده خاک استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه حد عملکرد در واحد سطح نیز در افزایش بهره‌وری تعریف نشده است، گفت: عوامل بهره‌وری کشاورزی را افزایش داده‌ایم اما حد عملکرد در واحد سطح برای آن تعیین نکرده‌ایم که به ضرر خاک است در حالی که کشاورزی پایدار یعنی با بهره‌وری بالا و رعایت استاندارد، تولید داشته باشیم که مورد غفلت واقع شده است.

این مسئول، تغییر کاربری‌ها را علت بعدی از بین رفتن خاک بیان کرد و اظهار داشت: با بالا رفتن سطح زندگی رفاهی بشر، فشار بر جنگل‌ها وارد آمده و خاک را مورد تهدید قرار داده است زیرا در گذشته، یک کلبه کوچک در خدمت زراعت و باغ بود اما امروز زراعت و باغ در خدمت ویلا و رفاه استفاده می‌شود که فرهنگ غلط و اشتباهی بوده و ناشُکری نسبت به موهبات خدادادی است در حالی که رفاه مردم، تامین امنیت غذایی است نه تهدید امنیت غذایی.

وی خاطرنشان کرد: توسعه شهرنشینی از دیگر عوامل از بین رفتن خاک است زیرا فضاهای غیر تغییر کاربری زیادی داریم که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد اما از آن طرف، حریم و محدوده شهر را توسعه می‌دهند.

تاراسی با بیان اینکه هم مردم هم مسئولین و هم بخشی‌نگری، مقصر از بین رفتن خاک هستند، ادامه داد: تمام روستاییان به دنبال توسعه افقی بوده و شیب‌های تند را شخم می‌زنند و امیدواریم رفع تداخلات ارضی، آخرین بذل و بخشش اراضی ملی توسط دولت به مردم باشد.

وی ابراز کرد: بادزدگی و چرای بی‌رویه دام نیز از دیگر عوامل از بین رفتن خاک بوده و در واقع هر فعالیتی که انجام می‌دهیم، هزینه‌تراشی می‌کنیم.

پرویز مرادی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان نیز با اشاره به شعار روز جهانی خاک که به حفظ تنوع زیستی تاکید دارد، گفت: سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با وتجه به این شعار، پیام‌هایی به این مناسبت صادر کرده است.

وی با اشاره به 5 مزیت تنوع زیستی در پیام فائو اظهار داشت: سلامت خاک، اولین مزیت است زیرا 25 درصد تنوع زیستی دنیا در خاک قرار دارد. دومین مزیت این است که موجب رشد گیاه می‌شود چرا که 95 درصد غذا از خاک تامین می‌شود. سومین مزیت این است که سلامت بشر، حاصل تنوع خاک است. چهارمین مزیت اینکه تصفیه آب، حاصل خاک بوده و پنجم اینکه تنوع زیستی خاک، موجب سازگاری با تغییر اقلیم و گرم شدن هوا است.

مرادی با اشاره به 5 عامل زیان به تنوع زیستی بر اساس پیام فائو خاطرنشان کرد: این عوامل شامل تغییر کاربری، گونه‌های گیاهی مهاجم، خاک‌ورزی کشاورزی غیرحفاظتی، آلودگی صنایع و توسعه شهرنشینی است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان در ادامه به 5 راهکار فائو برای حفظ تنوع زیستی موجود اشاره کرد و گفت: شهرنشینی و سبک زندگی باید دوستدار محیط زیست باشد، سرمایه‌گذاری در تحقیقات و نوآوری در تنوع زیستی خاک انجام شود، ترویج برای بالا بردن آگاهی عموم مردم از اینکه خاک زنده است، مدیریت پایدار خاک و کاهش مصرف، استفاده مجدد از منابع و بازیافت نیز راهکارهای حفظ تنوع زیستی خاک است.

حجت‌الاسلام سید مجتبی حسینی، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز گفت: طبق حدیثی از امام علی(ع) اگر انسان و موجود زنده‌ای در زیر آسمان کبود هم آب و هم خاک داشته باشد و در حالت فقر، گرسنگی و مشقت در معیشت، زندگی کند از نعمت و رحمت خداوند و چه بسا از خود خداوند، دور است.

وی افزود: خداوند، تمام ابزار زیست سالم را در طبیعت قرار داده و امانتی در دست ماست که باید به بهترین و موثرترین شیوه به دیگران تحویل دهیم.

حجت‌الاسلام حسینی اظهار داشت: آب، خاک، طبیعت و هوا جزء اَنفال هستند که خداوند برای بقای هستی قرار داده و تمام این‌ها حالت مقدسی داشته و متعلق به خدا و رسولش هستند.

 به گزارش موج رسا؛ شعار امسال روز جهانی خاک «خاک را زنده نگه داریم و تنوع زیستی خاک را حفظ کنیم» است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر