logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱:۳۸
[ شناسه خبر : ۱۸۳۲۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
در سایه ضعف نظارتها؛

شیب تند افزایش قیمت لبنیات در زنجان/ بازار لبنیات از کنترل خارج شده است

شیب-تند-افزایش-قیمت-لبنیات-در-زنجان-بازار-لبنیات-از-کنترل-خارج-شده-است
از ابتدای امسال قیمت لبنیات روند افزایشی داشته و در حال حاضر نیز با شیب تند روند صعودی به خود گرفته است.

به گزارش موج رسا; با بی تدبیری مسئولان قیمت کالاها در بازار به قدری بالا رفته است که برای مردم مشکلات زیادی به وجود آورده به طوری که هر روز شاهد افزایش قیمت ناگهانی کالاهای پرمصرف در بازار هستیم.

افزایش قیمت لبنیات و شیر از طرفی و کاهش حجم آنها از طرف دیگر باعث شده خانوارهای کم درآمد توان خرید شیر را از دست بدهند و شیر از رژیم غذایی خانواده‌های اقشار کم درآمد کاملا حذف شود. این امر نشان از بحران در آینده را می‌دهد چرا که حذف لبنیات از رژیم غذایی خانواده‌ها بحران پوکی استخوان در آینده را می‌دهد و برخی از کارشناسان حوزه سلامت این موضوع را تایید می‌کنند.

ناکارآمدی نظارتها نیز از دیگر موضوعاتی است که در این میان مطرح می‌شود و تولیدکنندگان و اصناف نیز براین موضوع مهر تایید می‌زنند و مدعی این هستند که دستگاه‌های نظارتی بر فعالیت صنایع لبنی نظارتی خوبی ندارند و این موضوع باعث شده صاحبان صنایع، لبنیات بسته بندی شده را با قیمت دلخواه خود وارد بازار  کنند.

انگشت اتهام افزایش قیمت لبنیات به سمت اصناف

علی محمدی، رئیس اتحادیه خوار و بار فروشان استان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا در مورد افزایش قیمت لبنیات اظهار کرد: قیمت لبنیات در چند روز گذشته تا 12 درصد افزایش یافته است.

وی با تاکید براینکه لبنیات نیز با ترفند‌های مختلف همانند قطعه بندی مرغ به صورت بسته‌های متنوع تولید شده و با قیمت دلخواه وارد بازار می‌شود عنوان کرد: متاسفانه هیچ نظارتی بر قیمت این اقلام وجود ندارد و تولیدکنندگان تولیدات خود را به صورت دلخواه وارد بازار می‌کنند.

رئیس اتحادیه خوار و بار فروشان استان زنجان با اشاره به اینکه اصناف در ارتباط مستقیم با مردم بوده به همین دلیل انگشت اتهام افزایش قیمت‌ها به سمت اصناف است ابراز کرد: باید گفت که اصناف تنها نقش توزیع کننده را دارد.

وی با بیان اینکه نظارت‌ بر صنایع تولیدکننده لبنیات ضعیف است افزود: این صنایع هستند که قیمت‌ها را روز به روز افزایش می‌دهند و با افزایش تنوع تولیداتشان مردم را گمراه کرده و از خلا‌های قانونی در جهت افزایش قیمت استفاده می‌کنند.

محمدی با تاکید براینکه افزایش قیمت لبنیات بسته بندی باعث افزایش قیمت لبیات در بازار سنتی نیز شده است افزود: تخلفات از طرف اصناف نمی‌تواند اتفاق بیفتد چون قیمت‌ها بر روی اقلام ثبت شده است.

وی با بیان اینکه شیر در بازار سنتی هر کیلوگرم به 5 هزار و 500 تومان افزایش یافته است ابراز کرد: در حال حاضر قیمت بر روی تنها 5 تا 6 درصد کالاها ثبت نشده، ثبت قیمت بر روی 95 درصد از کالاها انجام شده و این امر جلو تخلفات اصناف را می‌گیرد.

با وجود اینکه برخی‌ها افزایش قیمت‌ لبنیات را به مشکل نهاده‌های دامی نسبت می‌دهند اما دامداران نیز از وضعیت موجود و از فروش شیر با قیمت پایین‌تر از نرخ مصوب گلایه دارند.

سود تولید دامداران در جیب دلالان

احمد سهرابی یکی از دامداران زنجانی که در پرورش دام سنگین فعالیت دارد افزود: خرید شیر از دامداریها پایین‌تر از نرخ مصوب اتفاق می‌افتد و با سطح بازار فاصله زیادی دارد.

وی با بیان اینکه دلالان دام در بازار لبنیات جولان می‌دهند و دامداریها نیز چاره‌ای جز عرضه شیر به دلالان ندارند عنوان کرد: دامداران نهاده‌ها را با قیمت بالا خرید می‌کنند و فروش شیر نیز به قیمت پایین اتفاق می‌افتد.

این تولیدکننده زنجانی با تاکید براینکه برای حل مشکل پایین بودن قیمت پایین بارها به جهادکشاورزی مراجعه کردیم اما هیچ اقدامی از سوی مسئولان جهادکشاورزی انجام نشده است بیان کرد: پایین بودن خرید شیر دامداریها و افزایش قیمت نهاده‌ها و علوفه باعث شده بسیاری از دامداریها به تعطیلی کشیده شوند.

وی با تاکید براینکه برخی از دامداریها به دلیل مشکلات مالی دست از تولید کشیدند ابراز کرد: سود افزایش قیمت شیر به جیب دلالان می‌رود و در این میان هم تولیدکننده و هم مردم متضرر می‌شوند.

سهرابی خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی خیلی از دامداریها نیز در آستانه تعطیلی قرار دارند و به سختی توانستند سرپا بمانند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر شیر از دامداریها با قیمت 3 هزار تومان خریداری می‌شود در حالی که در بازار آزاد بالاتر از 5 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد.//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر