logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۰
[ شناسه خبر : ۱۸۲۹۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس کمیسیون تجارت خارجی اتاق بازرگانی استان زنجان:

بانک مرکزی صادرکنندگان را در نحوه برگرداندن ارز بلاتکلیف گذاشته است

بانک-مرکزی-صادرکنندگان-را-در-نحوه-برگرداندن-ارز-بلاتکلیف-گذاشته-است
رئیس کمیسیون تجارت خارجی اتاق بازرگانی استان زنجان استان زنجان با اشاره به بلاتکلیفی صادرکنندگان در نحوه برگرداندن ارز حاصل از صادرات گفت: بیشتر صادرکنندگان به دلیل بلاتکلیفی دست از صادرات کشیدند.

مهدی رنگرونا در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار کرد: طی جلسات متعددی مشکلات واحدهای صادرکننده استان زنجان در برگرداندن ارز حاصل از صادرات کاملا احصا و راه‌های رفع مشکل تعهدات ارزی آنها نیز بررسی شده است.

وی تصریح کرد: یکسری از شرکت‌های روی استان زنجان نیز در ورود موقت مواد اولیه فعالیت دارند و تهاتر کالایی انجام دادند که بانک مرکزی این واحدها را در لیست متعهدین ارزی قرار داده است.

رئیس کمیسیون تجارت خارجی اتاق بازرگانی استان زنجان با اشاره به اینکه برای این واحدها تا پایان آذرماه فرصت داده شد تا نسبت به رفع تعهدات خود اقدام کنند خاطرنشان کرد: آمار این واحدها از گمرک استخراج شده و به بانک مرکزی انتقال داده می‌شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر منتظر اعلام ساز و کار جدید بانک مرکزی در خصوص تعیین تکلیف و حل مشکل این گونه واحدها در سطح استان هستیم.

رنگرونا خاطر نشان کرد: استان زنجان جزو استانهایی است که در عمل به تعهدات ارزی رتبه بسیار خوبی را در کشور دارد و تمام صادرکنندگان ما نسبت به تعهدات ارزی خود اقدام کردند.

وی بیان کرد: تعداد کمی از واحدها زیر 10 درصد نسبت به رفع تعهدات خود اقدام کردند که برای این واحدها نیز فرصت داده شده تا نسبت به رفع تعهدات ارزی خود اقدام کنند.

رئیس کمیسیون تجارت خارجی اتاق بازرگانی استان زنجان ابراز کرد: نتیجه تعهدات ارزی پایان آذرماه اعلام خواهد شد و صادرکنندگان تا پایان این ماه فرصت دارند تا به تعهدات خود عمل کنند.

وی با تاکید براینکه از زمانی که مباحث تعهدات ارزی توسط بانک مرکزی مطرح شد صادرکنندگان با یک چالش بسیار بزرگی مواجه شدند افزود: این چالش‌ها روند صادرات را منفی کرده و در حال حاضر نیز صادرات استان بسیار کاهش یافته است.

رنگرونا با بیان اینکه تکلیف صادرکنندگان در نحوه برگرداندن ارز حاصل از صادرات مشخص نیست ابراز کرد: هر روز یک بخشنامه در این راستا توسط بانک مرکزی صادر می‌شود.

وی با تاکید براینکه در آخرین بخشنامه‌ای صادر شده، بانک مرکزی اعلام کرده که 100 درصد ارز حاصل از صادرات باید برگردد افزود: این موضوع کاملا به ضرر صادرکننده بوده و تقریبا امکانپذیر نیست.

رئیس کمیسیون تجارت خارجی اتاق بازرگانی استان زنجان بیان کرد: این بلاتکلیفی باعث شده خیلی از صادرکنندگان موقتا قید صادرات را بزنند که این موضوع نیز منجر به کاهش صادرات در حوزه‌های مختلف شده است.//ع

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر