logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۸
[ شناسه خبر : ۱۸۲۷۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 11 دقیقه ]
گزارش موج رسا از سایه سنگین کرونا بر معیشت اهالی ورزش در زنجان؛

تیغ تیز کرونا بر گلوی باشگاه‌داران ورزشی/ از بیکاری مربیان تا رونق باشگاه‌های خانگی و زیرزمینی

تیغ-تیز-کرونا-بر-گلوی-باشگاه‌داران-ورزشی-از-بیکاری-مربیان-تا-رونق-باشگاه‌های-خانگی-و-زیرزمینی
تعطیلی باشگاه‌های ورزشی و حتی ورزش‌های بدون برخورد مانند بدنسازی از طرفی سبب جمع‌آوری باشگاه‌ها و از طرفی نیز رونق باشگاه‌های خانگی و فعالیت‌های زیرزمینی و پنهانی شده که آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

به گزارش موج رسا; شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال گذشته در کشور و متعاقب آن در استان زنجان تمام کسب‌وکارهای دولتی و غیردولتی را تحت تاثیر قرار داده و فشار اقتصادی زیادی بر روی مردم به‌ویژه اقشار متوسط جامعه وارد آورده است. جهت جلوگیری از شیوع گسترده این ویروس، بسیاری از کسب‌وکارها در بازه‌های زمانی مختلف تعطیل شده‌اند تا از تجمعات و بار مراجعات به آن‌ها کاسته شود اما در این میان، مشاغل و اماکنی از جمله باشگاه‌های ورزشی هستند که تعطیلی آن‌ها محدود به چند ماه نبوده بلکه نزدیک به یک سال است که فعالیتی ندارند و این تعطیلی علاوه بر ضرر و خسارت‌های مادی سبب خسارت‌های جسمی، معنوی و روحی هم شده و آسیب‌های آن خود را در بلندمدت، نشان خواهد داد.

بدنسازی و پرورش اندام، یکی از رشته‌های ورزشی است که باشگاه‌های آن به مدت طولانی تعطیل بوده و تعدادی از آن‌ها به دلیل عدم توانایی در اداره امور زندگی خود به کارهای دیگری رو آورده و برخی هم باشگاه خود را به کلی تعطیل و جمع کرده‌اند. اخیراً رئیس هیات بدنسازی و پرورش اندام استان زنجان طی نامه‌ای از مدیرکل ورزش و جوانان استان درخواست کرده که با توجه به اینکه بخش بزرگی از باشگاه‌های ورشی استان مربوط به این رشته است، مجوز فعالیت باشگاه‌های بدنسازی و پرورش اندام با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی صادر شده و سپس در صورت عدم رعایت هر یک از باشگاه‌ها نسبت به پلمب آن اقدام شود که ظاهراً این نامه، بدون پاسخ مانده است.

*‌ باشگاه‌های بدنسازی می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت کنند

مهران زرگری، رئیس هیات بدنسازی و پرورش اندام استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ گفت: در این نامه، درخواست فعالیت باشگاه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشتیم تا در صورت عدم رعایت باشگاه‌ها، پلمب شوند که متاسفانه نامه ما بدون پاسخ مانده است.

وی با بیان اینکه لیگ برتر کُشتی که ورزش پُربرخورد و سینه‌به‌سینه و صورت‌به‌صورت است و همچنین لیگ برتر فوتبال برگزار می‌شود اما اجازه فعالیت به باشگاه‌های بدنسازی که هیچ برخوردی بین ورزشکاران ندارد، داده نمی‌شود در حالی که معتقدم باشگاه‌های ورزشی چه خصوصی و چه عمومی باید با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی فعالیت کنند.

زرگری با بیان اینکه بالغ بر 150 باشگاه بدنسازی در استان فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: در صورت فعالیت می‌توان به این‌ها نظارت کنیم و هرکدام که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، تذکر داده و در مرحله بعد، پلمب کنیم و نباید اینطور باشد که تمام باشگاه‌ها تعطیل شوند.

وی با بیان اینکه هم باشگاهداران، هم ورزشکاران و هم مربیان از این تعطیلی‌ها متضرر شده‌اند، خاطرنشان کرد: مربیانی که با کف مبلغ یعنی ماهانه 500 هزار تومان، کار می‌کردند اکنون آن 500 هزار تومان را نیز از دست داده‌اند.

زرگری افزود: در جلسه‌ای که در خدمت سازمان بسیج ورزشکاران بودیم، گفتند راهکار چیست که بنده عرض کردم راهکار این است که باشگاه‌های بدنسازی و پرورش اندام با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دایر شوند زیرا الان مواردی به صورت زیرزمینی اتفاق می‌افتد و منازل به باشگاه‌های خانگی تبدیل شده‌اند و متاسفانه هیچ کنترل و نظارتی بر آن‌ها نیست و نمی‌تواند هم باشد در حالی که دستگاه‌های متولی به باشگاه‌ها می‌توانند نظارت کنند اما این امکان برای منازل وجود ندارد.

*‌ در صورت ادامه‌دار بودن تعطیلی‌ها آسیب‌های غیرقابل جبرانی اتفاق خواهد افتاد

رئیس هیات بدنسازی و پرورش اندام استان زنجان گفت: یک نفر به من زنگ زد و گفت که دخترم برای تمرین به یک باشگاه خصوصی در یک منزل رفته بود که وقتی برگشت از روی دخترم، بوی سیگار می‌آمد.

وی اظهار داشت: از همین یک نمونه، پی ببرید که چه اتفاقات غیر قابل جبرانی رخ خواهد داد و اگر رویه، راه بیفتد باشگاه‌های بدنسازی و سالن‌های ورزشی از رونق افتاده و جای خود را به باشگاه‌های خانگی خواهند داد و کسی هم نمی‌تواند به ان‌ها نظارت کند و ببیند که در آن منزل چه می‌گذرد که این‌ها یک آسیب اجتماعی و به عنوان یک دام است که جوان مردم را به داخل منزل می‌کشد و در نهایت هم اگر اتفاقی بیفتد کسی پاسخگو نخواهد بود.

زرگری با اشاره به فعالیت پنهانی و زیرزمینی برخی باشگاه‌ها خاطرنشان کرد: هرچند این نوع فعالیت هیچگونه صَرفه اقتصادی ندارد اما برای اینکه شاگردانشان را از دست ندهد، این کار را می کند و البته باید عرض کنم که فعالیت زیرزمینی باشگاه‌ها وجهه بدی دارد.

وی با اشاره به شدت محدودیت‌های کرونایی از اول آذرماه افزود: بر این اساس با تمام همکاران حتی آن‌هایی که به صورت زیرزمینی فعالیت می‌کردند نیز صحبت کردیم که فعالیت خود را تعطیل کنند اما من دیگر به عنوان متولی این رشته نمی‌توانم پاسخگو باشم.

*‌ نظریه کارشناسی در ستاد کرونا برای فعالیت باشگاه‌ها ارائه نمی‌شود

رئیس هیات بدنسازی و پرورش اندام استان زنجان با بیان اینکه هیچ نماینده‌ای از هیات‌های ورزشی به جلسات ستاد کرونا دعوت نمی‌شود و هیچکدام از مسئولان هم در درسترس نیستند و و قت نمی‌دهند که با آن‌ها صحبت کنیم، گفت: نظریه کارشناسی برای فعالیت باشگاه‌ها به ستاد کرونا داده نمی‌شود هرچند مدیرکل و معاون درگیر این موضوع هستند ولی هیچگونه گوش شنوایی در ستاد کرونا نیست که حرف ما را بشنود.

وی ابراز کرد: برای مبارزه و مقابله با کرونا اولین جایی که تعطیل می‌شود باشگاه است و آخرین محلی هم که بازگشایی می‌شود باز هم باشگاه است. مگر باشگاه، مرکز شیوع کرونا است؟!

زرگری با بیان اینکه ادعا دارم باشگاه‌ها بهداشتی‌ترین مکان‌های عمومی هستند، تصریح کرد: یک‌پنجم هزینه همکاران ما صَرف تهیه اقلام بهداشتی، نظافتی و ضدعفونی‌کننده می‌شود و بعد از پایان هر سانس به صورت مستمر، باشگاه را ضدعفونی و گندزدایی می‌کنند و حتی ورزشکاران را ملزم کرده‌اند که با ماسک، ورزش کنند زیرا مربیان و ورزشکاران در خط مقدم سلامتی قرار داشته و برای سلامتی خودشان هم که شده مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند چرا که یک مربی، روزانه شاید 10 ساعت در باشگاه باشد.

*‌ باشگاهداران دلسرد شده‌اند

رئیس هیات بدنسازی و پرورش اندام استان زنجان با بیان اینکه تعطیلی، باشگاهداران را دلسرد کرده است، گفت: از طرفی برای تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن، تشویق به ورزش می‌کنند و از طرف دیگر همان ورزش، محل شیوع کرونا شده و آن را تعطیل می‌کنند و مطمئن باشید اگر باشگاه‌ها برای مدت محدودی بازگشایی شوند، دوسوم باشگاه‌ها حتما باشگاه را تعطیل کرده و تجهیزات خود را می‌فروشند و همین الان هم اکثر آن‌ها به فروش گذاشته‌اند اما خریدار وجود ندارد.

وی با اشاره به فشار اقتصادی وارده بر باشگاهداران و مربیان ورزشی خاطرنشان کرد: همکاران ما با کلی تجربه و سابقه فعالیت ورزشی اکنون به دنبال تاکسی اجاره‌ای هستند که مسافرکِشی کنند که این یک درد است. من خودم که مسئول هیات هم هستم از سال 68 ورزش می‌کنم و از 78 باشگاهداری می‌کنم به دلیل اینکه هم باشگاه و هم منزلم اجاره‌ای است، الان به دنبال تاکسی هستم تا مسافرکشی کنم البته این مشکل فقط مختص زنجان نیست و در کل کشور که بیش از 12 هزار باشگاه بندسازی فعالیت می‌کنند دلسرد شده و اکثراً رها کرده و به دنبال شغل دیگری هستند.

زرگری اظهار داشت: 22 باشگاه ورزشی در استان به دلیل عدم توانایی در اداره امور به کلی تعطیل شدند که دوسوم متعلق به بدنسازی بوده و این یک فاجعه است زیرا جوانانی که در باشگاه‌ها تمرین می‌کردند به کجا خواهند رفت؟ در مقابل هر باشگاهی که جمع می‌شود، مراکز دیگری از جمله قلیان‌سراها و سفره‌خانه‌های سنتی، رونق می‌گیرند.

*‌ هیچ بخشش و مماشاتی نسبت به اجاره‌بها و اقساط تسهیلات وجود ندارد

رئیس هیات بدنسازی و پرورش اندام استان زنجان گفت: باشگاه‌ها چه دایر باشد و چه تعطیل، موجران کرایه‌ها را تمام و کمال می‌گیرند و هیچ بخششی در این زمینه وجود ندارد و وام 16 میلیون تومانی کرونا هم دردی را دوا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه باشگاه‌های بدنسازی هم از لحاظ مادی و هم معنوی، ضررهای زیادی دیده‌اند، بیان کرد: ای کاش سبزی‌فروش می‌شدیم زیرا هم درآمد آن‌ها بهتر از ماست و هم در این شدت محدویت‌ها نیز تعطیلات ندارند!!

زرگری با بیان اینکه بانک‌ها نیز هیچگونه مماشاتی با ما ندارند، خاطرنشان کرد: تمام همکاران از جمله خودم که هم در گذشته و هم در کرونا تسهیلات گرفته بودند توانایی پرداخت اقساط را ندارند و بانک‌ها نیز حکم اجرا کشیده و چک ضامن‌ها برگشت خورده است و نمی‌دانم چه اتفاقی خواهد افتاد و در آینده‌ای نه چندان دور، تجهیزات و وسایل باشگاه‌ها توقیف خواهد شد.

وی ابراز کرد: امیدوارم گوش شنوایی باشد زیرا فرزند همان مسئولی که دستور تعطیلی می‌دهد نیز در این جامعه، زندگی می‌کند و مطمئن باشید او هم آسیب خواهد دید.

زرگری با بیان اینکه مراکز ورزشی و ورزشکاران، سفیران سلامتی جامعه هستند، افزود: آسیب تعطیلی‌ها همه ما را درگیر خواهد کرد و زمانی، چشم باز کرده و خواهیم دید که باشگاه‌های معدودی در شهر فعال بوده و بقیه تبدیل به قلیان‌سرا و سفره‌خانه سنتی و... شده و آن وقت می‌بینیم که چه آسیب و زیان‌هایی به جامعه وارد شده است.

*‌ شرایط برای ارائه درخواست بازگشایی باشگاه‌ها به ستاد کرونا فراهم نیست

محمدعلی حمزه‌پور، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با اشاره به تعطیلی چندین ماهه باشگاه‌های ورزشی تصریح کرد: ما هم می‌دانیم که باشگاهداران با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند اما به دلیل اینکه حفظ سلامتی در اولویت تمام امور قرار دارد جهت جلوگیری از انتقال و شیوع گسترده ویروس کرونا مجبور به پلمب باشگاه‌هایی هستیم که در این مدت فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه 361 باشگاه ورزشی در استان توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند، گفت: تنها منبع اِمرار معاش آن‌ها از محل باشگاهداری بود که متاسفانه به دلیل محدودیت‌های کرونایی، ماه‌ها است که فعالیت نمی‌کنند و 22 باشگاه ورزشی نیز به علت عدم توانایی در اداره امور باشگاه در اثر تعطیلی‌های کرونایی، جمع‌آوری کردند.

حمزه‌پور در خصوص نامه رئیس هیات بدنسازی به اداره کل ورزش و جوانان استان اظهار داشت: ایشان درخواست بازگشایی و فعالیت باشگاه‌ها با نفرات محدود و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشتند اما شرایط به‌گونه‌ای نیست که حتی این درخواست را به ستاد کرونا استان ارائه دهیم.

وی ابراز کرد: امیدواریم هرچه سریعتر این بیماری از بین رفته و با بهبود وضعیت، تمام کسب و کارها و فعالیت باشگاه‌های ورزشی نیز به روال عادی خود برگردد و بتوانند مجدد فعالیت خود را شروع کنند.

*‌ بانک‌ها همکاری لازم را نسبت به امهال اقساط بانکی باشگاهداران زنجانی ندارند

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان با اشاره به مکاتبات متعدد این اداره کل با بانک‌های استان در خصوص امهال اقساط بانکی باشگاهداران گفت: متاسفانه بانک‌ها همکاری لازم در این زمینه ندارند.

حمزه‌پور اظهار داشت: با توجه به تعطیلی بسیار طولانی باشگاه‌های ورزشی از مسئولین ارشد استان و همچنین مدیران بانک‌ها خواهش و تقاضا داریم که نسبت به دریافت اقساط باشگاهداران، سخت‌گیری نکرده و مدتی برای این کار مهلت دهند.

وی خاطرنشان کرد: این درخواست نه فقط برای اقساط تسهیلات کرونایی بلکه برای سایر وام‌ها هم هست زیرا باشگاهداران قبل از کرونا نیز وام‌هایی برای مشکلات شخصی یا تجهیز باشگاه‌ها دریافت کرده بودند که به دلیل تعطیلی باشگاه‌ها توانایی پرداخت اقساط را ندارند.

حمزه‌پور با اشاره به اعتراض باشگاهداران در خصوص سخت‌گیری بانک‌ها افزود: باشگاهداران می‌گویند ما که چندین ماه است به دلیل تعطیلی نمی‌توانیم فعالیتی داشته باشیم، حداقل برای اقساط تسهیلات، مهلت داده و ما را جریمه نکنند.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر