logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۱۴
[ شناسه خبر : ۱۸۲۵۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر زنجان:

جذب کارگران فضای سبز شهرداری زنجان ضابطه‌مند می‌شود

جذب-کارگران-فضای-سبز-شهرداری-زنجان-ضابطه‌مند-می‌شود
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه جذب، نگهداری و تعدیل کارگران فضای سبز شهرداری طی سالیان گذشته، بی‌قانون و بی‌قاعده بوده است، گفت: با امتیازبندی کارگران، ضابطه‌ای برای جذب آن‌ها از فصل کاری جدید، تعریف شد تا حقی از کارگران ضایع نشود.

منصور مرادلو در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه نگهداری کارگران فضای سبز در فصول سرد سال، امکانپذیر نیست، اظهار داشت: اگر در یک پارک در فصل بهار و تابستان 10 نفر کار کنند با ورود به فصول سرد سال به دلیل بارش برف و باران، تعداد کارگران مورد نیاز در آن پارک به 3 نفر می‌رسد لذا تعدادی از آن‌ها باید تعدیل شوند.

وی با بیان اینکه حجم کار فضای سبز در فصول سرد سال، کاهش می‌یابد، خاطرنشان کرد: کارگران باقیمانده در فصل زمستان کارهایی مانند برف‌روبی، جمع‌آوری شاخه‌های شکسته شده درختان بر اثر بارش برف، گرفتگی معابر و موارد مشابه را ناجام می‌دهند.

مرادلو افزود: در بودجه شهرداری زنجان مبلغ 29 میلیارد تومان برای فضای سبز، پیش‌بینی شده بود که تا پایان مهرماه که فصل کاری و توسعه است 21 میلیارد تومان هزینه شده و 8 میلیارد تومان باقیمانده باید تا اسفندماه توسط شهرداری، مدیریت شود.

*‌ شاخص‌های مختلفی برای امتیازبندی کارگران تعریف شد

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر زنجان گفت: چندین سال است که شهرداری، همه‌ساله از اواخر شهریورماه شروع به تعدیل کارگران فضای سبز می‌کرد و این کار به مرور تا آبان‌ماه ادامه داشت و کارگران نیز به این کار، عادت کرده بودند.

وی اظهار داشت: مشکلی که در تعدیل کارگران فصلی فضای سبز شهرداری زنجان وجود داشت این بود که کارگری که بیش از 15 و بعضاً حتی تا 20 سال سابقه داشته را تعدیل کرده و کارگری با 2 یا 3 سال سابقه را به دلیل سفارشی و بانفوذ بودن در بدنه شهرداری نگه می‌داشتند که در برابر این موضوع، ایستادیم.

مرادلو با بیان اینکه این موضوع سبب شده بود تا کسی به اعتراض کارگران باسابقه، پاسخ ندهد، خاطرنشان کرد: برای امتیازبندی کارگران، شاخص‌هایی مانند تاهل، تعداد فرزندان، مجموع سابقه کار، سابقه فعالیت در فضای سبز، گذراندن دوره‌های باغبانی در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، داشتن فرزند معلول و ... لحاظ شد.

وی با بیان اینکه طبق قانون باید 3 درصد از نیروها باید به معلولان اختصاص یابد، تصریح کرد: کارگرانی که خودشان معلول بودند را در این قسمت جا داده و داشتن فرزند معلول به عنوان یک شاخص در امتیازبندی لحاظ شد.

عضو شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه برخی از نیروها به اسم فضای سبز در قسمت‌های اداری، مورد استفاده قرار می‌گرفتند، گفت: خانم‌هایی که با عنوان فضای سبز جذب شده‌اند فقط می‌توانند در پارک بانوان مشغول به کار شوند که در بین آن‌ها مهندس کشاورزی و حتی کارشناسی ارشد هم وجود دارد و نیروی فضای سبز هستند.

*‌ 250 کارگر مورد نیاز شهرداری را به 535 نفر افزایش دادیم

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به وجود 713 کارگر در فضای سبز گفت: شهرداری پس از امتیازبندی کارگران اعلام کرد که با توجه به منابع موجود فقط می‌تواند 250 کارگر را نگهداری کند و بقیه باید تعدیل شوند.

وی اظهار داشت: پس از رایزنی‌های مختلف و برگزاری جلسات مستمر با اعضای شورا، فرماندار شهرستان و مدیرکل امور شهری استانداری و شورای معاونین شهرداری به شهردار گفتیم که لایحه‌ای برای ترمیم و جابه‌جایی این موضوع به شورا ارائه دهد تا با توجه به شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم بتوانیم آمار کارگران قابل نگهداری را تا حد امکان افزایش دهیم که بر این اساس این آمار به 535 نفر رسید.

مرادلو با بیان اینکه طی این رایزنی‌ها 285 نفر به آمار اضافه شد، خاطرنشان کرد: این 535 نفر در 2 گروه، تقسیم‌بندی شد که گروه اول به تعداد 400 نفر در 4 منطقه شهرداری توزیع شد و گروه دوم به تعداد 135 نفر باقی ماند.

*‌ 135 نفر از کارگران فضای سبز در امور شهر منطقه 4 مشغول می‌شوند

وی افزود: با توجه به وسیع بودن منطقه 4 شهرداری و وجو شهرک‌های اقماری و همچنین مشکل در جمع‌آوری زباله این منطقه، مقرر شد 135 نفر باقیمانده جهت تقویت قسمت امور شهر منطقه 4 اختصاص داده شود.

عضو شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه برون‌سپاری قسمت امور شهر منطقه 4 شهرداری زنجان هم‌اکنون در مرحله فراخوان قرار دارد، گفت: مهلت این فراخوان برای انتخاب پیمانکار تا چهارشنبه هفته جاری است که با مشخص شدن پیمانکار، کارگران در این قسمت مشغول خواهند شد البته فعلا تا انتخاب پیمانکار به عنوان کارگر فضای سبز با شهرداری قرارداد دارند.

وی تصریح کرد: به دلیل سخت بودن کار امور شهر، حقوق پایه، مزایا و امور رفاهی این 135 نفر، اعداد بالا در نظر گرفته شده و تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفتن نیز لحاظ شده است.

مرادلو ادامه داد: قرارداد این‌ها نیز سه‌ساله در نظر گرفته شده و فصلی نیستند.

*‌ جذب کارگر در شهرداری زنجان بعد از 19 سال، ضابطه‌مند شد

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه پس از امتیازبندی و تعیین تکلیف 535 نفر، حدود 173 نفر از کارگران فعلی فضای سبز باقی مانده‌اند، گفت: از میان آن‌ها تعدادی بازنشسته شده و تعدادی نیز امتیازشان پایین است که خودشان هم تکلیف خود را می‌دانند اما با این حال، طرحی در شورا ارائه کردیم که در صورت پذیرش شهرداری و تایید فرمانداری، تعدادی از آن‌ها در ضدعفونی کردن اتوبوس‌ها، بازار و سایر اماکن عمومی شهر، مشغول شوند که متاسفانه تایید نشد و فعلا درگیر همان 535 نفر هستیم.

وی با بیان اینکه امتیازبندی کارگران فضای سبز، اتفاق خیلی بزرگی بود که به نفع کارگران تمام شد، اظهار داشت: این اتفاق سبب ضابطه‌مند شدن جذب نیرو در شهرداری پس از 19 سال شد که متاسفانه قبل از آن بدون ضابطه انجام می‌شد.

مرادلو خاطرنشان کرد: با این اقدام، عدالت نسبت به کارگران رعایت شد و به حقوق مسلم خود دست یافتند زیرا اگر نظارت شورا نبود، حق‌خوری‌های زیادی در شهرداری اتفاق می‌افتاد.

*‌ کارگران فضای سبز به صورت متمرکز از طریق شهرداری مرکز، جذب خواهند شد

عضو شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه کارگران فضای سبز با آغاز فصل کاری جدید به صورت متمرکز توسط شهرداری مرکز، جذب خواهند شد، گفت: به تمام کارگران فعلی پس از امتیازبندی، کُد داده شده که با آغاز فصل کاری و فراخوان بر اساس امتیاز و اولویت جذب خواهند شد و نکته مهم این است که با توجه به اینکه تمام کارگران، امتیازبندی شده‌اند در صورت نیاز به کارگر اضافه، نیروهای جدید از بین 173 نفر باقیمانده، جذب خواهند شد.

وی تاکید کرد: 535 نفری که اشاره شد، حتماً جذب خواهند شد و در صورت نیاز به کارگر جدید، نیروها از بین 173 نفر باقیمانده انتخاب خواهند شد.

*‌ سَبُک‌سازی در بدنه شهرداری زنجان انجام شد

مرادلو با بیان اینکه بدنه شهرداری زنجان به دلیل جذب بی‌ضابطه نیرو، سنگین‌تر شده بود، تصریح کرد: با این اقدام، یک سبک‌سازی در بدنه شهرداری انجام شد زیرا با رویه قبلی، هم بدنه سنگین‌تر شده بود و هم توقعات کارگران بالا رفته بود و انتظار نگهداری در فصل زمستان را داشتند.

وی در خصوص جذب نیرو به صورت متمرکز بیان داشت: این یک آسیب بزرگی بود که جذب کارگران در گذشته از طریق مناطق صورت می‌گرفت چرا که ممکن بود یک فرد، چند نیرو را در مناطق مختلف به‌کارگیری کند.

*‌ امیدوارم جذب کارگران با ضابطه جدید، ماندگار شود

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر زنجان در پاسخ به اینکه آیا این نوع جذب نیرو در شهرداری ماندگار خواهد بود یا با تغییر شورای شهر، امکان تغییر روش وجود دارد، گفت: این طرح علی‌رغم مقاومت‌های بسیار به تایید شورا و شهرداری رسیده و مصوبه شورای شهر است که امیدوارم ماندگار شود و شورای بعدی هم از این نوع جذب نیرو، تبعیت کند زیرا حقوق قانونی کارگران با این امتیازبندی، حفظ می‌شود.

وی در خصوص عدم توزیع لباس باران‌گیر به کارگران فضای سبز در شرایط بارش شدید برف، یادآور شد: برای فصول مختلف باید لباس متناسب با آن فصل به کارگران داده شود که متاسفانه واحد تدارکات مناطق در توزیع لباس، کوتاهی کرده‌اند.

مرادلو ابراز کرد: فعالیت کارکنان شهرداری به‌ویژه امور شهر به صورت 24 ساعته بوده و به دلیل درگیری با بهداشت و نظافت جامعه با عموم مردم در ارتباط هستند که جای بسی قدردانی از زحمات آن‌ها دارد.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر