logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۰
[ شناسه خبر : ۱۸۲۴۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
دامپزشکی استان زنجان هشدار داد

زنگ خطر انتقال بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان زنجان

زنگ-خطر-انتقال-بیماری-آنفولانزای-فوق-حاد-پرندگان-در-استان-زنجان
بیماری آنفولانزای در یک ماه گذشته در کشورهای همسایه وجود داشت و حالا این بیماری از طریق پرندگان مهاجر به کشور ما انتقال پیدا کرده و خطر شیوع آن در استان زنجان افزایش یافته است.

به گزارش موج رسا; شیوع ویروس کرونا در استان زنجان، زندگی مردم را با مختل مواجه کرده است و از طرفی هم موضوع شیوع آنفولانزای پرندگان در مازندران موجب نگرانی مردم مناطق مختلف استان زنجان شده است.

روزهای پاییز امسال متفاوت‌تر از سال‌های گذشته در استان زنجان می‌گذرد و بیماری کرونا همراه با سایر بیماری‌های ویروسی می‌تازد و هر روز تعداد زیادی از همشهریان جان خود را در اثر بیماری کرونا از دست می‌دهند.

مجید اسکندر پور معاون سلامت دامپزشکی زنجان در مصاحبه‌ای که در 21 آبان ماه با این رسانه داشت زنگ خطر انتقال بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان از کشورهای همسایه به ایران را داده بود اما حالا برخی از استانهای شمالی با این بیماری درگیر هستند و مازندان نیز یکی از استانهای نزدیک به زنجان است که تلفات پرندگان مهاجر در اثر بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان مشاهده شده است.

چند روزی است که سر و صدای شیوع این بیکاری باعث نگرانی مردم استان به ویژه مرغداران شده است و حالا زنگ خطر انتقال این بیماری به استان زنجان به صدا درآمده و خطری که با کوچکترین غفلت می‌تواند یک فاجعه را در استان رقم بزند.

براساس اعلام کارشناسان دامپزشکی ویروس فوق حاد پرندگان بسیار خطرناک‌تر از کرونا بوده و سرعت انتقال آن بسیار بالا است بنابراین مردم باید خطر انتقال این ویروس را جدی بگیرند.

مجید اسکندرپور معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان در این مورد به خبرنگار موج رسا گفت: تا به امروز هیچ موردی از بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان زنجان گزارش نشده است.

وی با تاکید براینکه استان زنجان در مسیر پرندگان مهاجر قرار دارد و احتمال شیوع بیماری وجود دارد تصریح کرد: مردم استان زنجان باید این بیماری کاملا خطرناک را جدی بگیرند و مراقب باشند.

معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه تالاب‌ها و مناطقی که پرندگان مهاجر در این ایام حضور می‌یابند به صورت کامل رصد می‌شود افزود: شکار نیز توسط محیط زیست کاملا ممنوع شده و مردم نیز از شکار پرندگان به جد خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه انتقال بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان از طریق طیور بومی که در روستاها نگهداری می‌شود، وجود دارد افزود: روستانشینان نیز باید کاملا مراقب باشند.

اسکندرپور با تاکید براینکه همه شهرستانهای زنجان در خطر شیوع این بیماری قرار دارند و در هر جایی که پرندگان مهاجر مشاهده می‌شود خطر شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد ابراز کرد: خرید پرندگان از دست فروشان نیز خطرناک است و از مردم تقاضا داریم از خرید مرغ و اردک و غاز خودداری کنند.

وی با تاکید براینکه پرندگانی مانند اردک و غار ممکن است به این بیماری مبتلا باشند و علائمی نداشته باشند افزود: خرید و فروش خطر انتقال این بیماری به انسان را افزایش می‌دهد.

معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان خاطر نشان کرد: مردم هر گونه تلفات مشکوکی از پرندگان بومی و غیربومی را مشاهده کردند سریعا موارد را به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر