logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۳
[ شناسه خبر : ۱۸۱۶۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 10 دقیقه ]
گزارش موج رسا از چرایی پلمب محل دپوی پسماندهای روی در زنجان؛

تضییع حقوق عامه، دستگاه قضا را مجبور به پلمب محل دپوی پسماندهای روی کرد/ دادستان زنجان: همه جوره حمایت کردیم اما نخواستند منفعت‌طلبی‌هایشان را کنار بگذارند

تضییع-حقوق-عامه،-دستگاه-قضا-را-مجبور-به-پلمب-محل-دپوی-پسماندهای-روی-کرد-دادستان-زنجان:-همه-جوره-حمایت-کردیم-اما-نخواستند-منفعت‌طلبی‌هایشان-را-کنار-بگذارند
محل فعلی دپوی پسماند روی در شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان با دستور قضایی پلمب شده و محل جدید نیز آماده نشده و برخی واحدهای تولیدی مستقر در این شهرک صنعتی به بهانه پلمب محل دپو، اقدام به تعطیلی واحد و تعدیل کارگران خود کرده‌اند.

به گزارش موج رسا; پسماند روی، سبزه‌میدان، دوخطه کردن راه‌آهن، زیرگذر امام حسین(ع) در خیام، بیمارستان ولی‌عصر(عج)، محور پادگان و بسیاری از این موارد، موضوعات نام‌اشنایی برای مردم زنجان بوده که همواره با ادبیات مختلف اما نتیجه‌ای یکسان بر سر زبان‌ها و خروجی رسانه‌ها قرار گرفته و حتی گاهی به نقل محافل و ابزاری برای طنز و شوخی نیز به کار برده شده است. بیش از 20 سال قبل، شهرک صنعتی تخصصی روی در زنجان در حالی ایجاد شده که هیچ‌گونه آینده‌نگری نسبت به آلودگی زیست‌محیطی، مشکلات اجتماعی و به خطر افتادن سلامتی شهروندان در ان لحاظ نشده و این موضوع، امروز به یکی از بزرگترین مشکلات و دغدغه‌های مردم زنجان تبدیل شده است. هرچند مسئولانی که در آن زمان، شهرک صنعتی را ایجاد کرده‌اند امروز در زنجان نیستند اما این مردم هستند که پذیرای دودِ ندانم‌کاری‌های گذشتگان در چشمانشان هستند!

پس از گذشت سال‌ها از فعالیت شهرک روی و آشکار شدن مشکلات زیست‌محیطی و آلودگی پسماندها مقرر شد محل فعلی دپو به محل جدید دیگری که مطالعات لازم در آن انجام شده باشد، انتقال یابد تا اینکه با صَرف وقت و انرژی فراوان و حتی سفر معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به استان زنجان، روستای مرصع به عنوان محل جدید برای دپوی پسماندها انتخاب شد اما بعد از مدتی و به یکباره این محل منتفی و روستای سردهات به عنوان محل جدید و قطعی انتقال پسماندها انتخاب شد.

با توجه به اینکه دپوی پسماند روی زنجان، یکی از مهمترین موضوعاتی بود که در سفر رئیس قوه قضائیه به استان زنجان نیز مطرح شد، دستور پیگیری جدی این موضوع داده شد و انتظار می‌رفت پس از گذشت بیش از یک سال از سفر ایشان، دستورات لازم عملیاتی شود اما شرکت‌های مربوطه، مکان چدید برای انتقال پسماندها را فراهم نکرده و دستگاه قضایی استان نیز در راستای حفظ حقوق عامه مردم نسبت به پلمب محل فعلی پسماندها اقدام کرده و این درحالی است که محل جدید، آماده نشده و برخی واحدهای تولیدی موجود در شهرک صنعتی روی به بهانه پلمب شدن محل فعلی دپو و اماده نشدن محل جدید، واحد خود را تعطیل و حتی تهدید به تعدیل نیرو کرده‌اند.

*‌ دادستان دستور پلمب داده؛ به ما ربطی ندارد

حسین آبسالان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه دادستان، دستور به پلمب محل فعلی داده است، گفت: این موضوع اصلا ارتباطی به ما ندارد.

وی در پاسخ به اینکه محل جدید در چه زمانی اماده می‌شود، اظهار داشت: هر زمانی که آماده شود، پسماندها در آنجا دپو می‌شود.

آبسالان درباره اینکه عدم آماده شدن محل جدید سبب تعطیلی واحدها و بیکار شدن کارگران می‌شود، خاطرنشان کرد: این موضوع، تقصیر خود واحدها است که در موعد مقرر نسبت به آماده‌سازی محل جدید اقدام نکردند در حالی که یک سال به شرکت بهین‌فرآور، فرصت داده شده بود تا محل را آماده کند و تاکنون باید آماده می‌شد که نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه نسبت به عدم دپو در محل فعلی 2 بار مهلت داده شده است، گفت: شرکت بهین‌فرآور، تعهد داده بود که محل جدید را تا اول مهرماه آماده کند که این کار انجام نشد اما اکنون پیوسته کار می‌کنند و به احتمال زیاد تا 20 – 10 روز آینده آماده می‌شود.

*‌ آماده‌سازی محل جدید دپو به سرعت پیش می‌رود

مهرداد سلطانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان در گفت‌گو با خبرنکار موج رسا؛ گفت: آنچه که در حوزه عمرانی باید اتفاق می‌افتاد در 4 ماه گذشته با سرعت پیش رفته است.

وی اظهار داشت: بعد از اینکه موضوع جابه‌جایی پسماند روی به محل جدید در سال‌های گذشته در سایت مرصع، بی‌نتیجه ماند در 4 ماه گذشته پس از بررسی و ارزیابی چندین سایت در نقاط مختلف استان در کارگروه پسماند در نهایت محل جدید در روستای سردهات انتخاب شد.

سلطانی خاطرنشان کرد: تمام شرایط و ضوابط مربوط به موضوعات زیست‌محیطی، واگذاری اراضی و صدور مجوزهای لازم توسط دستگاه‌های ذی‌ربط، پیگیری شده و کار در آنجا آغاز شد و با سرعت زیادی هم در حال آماده‌سازی است و همین الان مشغول به کار هستند و با توجه به بازدیدهای انجام‌شده به نظر می‌رسد طی روزهای آینده و اگر شرایط جوّی اجازه دهد حداکثر تا یک ماه آینده، آماده خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان در پاسخ به علت تاخیر در آماده‌سازی محل جدید دپوی پسماند، گفت: اگر با فرآیندی که قبلاً و از زمان استاندار اسبق زنجان طی شده و به نتیجه نرسیده، مقایسه کنید، تمام کارها برای آماده‌سازی محل جدید دپو در کوتاه‌ترین زمان و خیلی سریع در کارگروه انجام شد.

وی افزود: اگر امروز فرآیند محل جدید به اتمام نرسیده، دلیلش این است که تصور بر این بود که اراضی سایت سردهات، متعلق به خود شرکت متولی (بهین‌فرآور) است در حالی که مشخص شد اینطور نیست و سایت مورد نظر با زمین‌های این شرکت، فاصله دارد در نتیجه، نیاز به اختصاص زمین از منابع طبیعی شد که این هم زمان می‌خواست اما با این حساب، باز هم کار همین الان و در زیر بارش باران به سرعت پیش می‌رود.

سلطانی تاکید کرد: آماده‌سازی محل جدید برای دپوی پسماند واقعاً در یک اقدام خیلی سریع و در کمتر از 5 ماه، بررسی، ارزیابی، دسته‌بندی، صدور مجوز و تخصیص منابع اتفاق افتاد و همه اقدامات با سرعت پیش رفته است.

وی در پاسخ به اینکه انتخاب روستای مرصع و هزینه‌هایی که برای آن انجام شد و سپس تغییر محل، آیا فرصت‌سوزی و هدررفت منابع نبود، خاطرنشان کرد: به هر حال این اتفاقات در 4 سال گذشته افتاده و از وقتی که به حوزه معاونت عمرانی محول شد در کمتر از 5 ماه این نتایج به دست آمد. قطعاً آن موقع هم مشکلاتی وجود داشته و نباید این را فراموش کنیم که حتماً دلیلی داشته که دپوی پسماند در سایت مرصع، عملیاتی نشود.

سلطانی اظهار داشت: مسئولین ذی‌ربط به دنبال عملیاتی شدن انتقال بوده‌اند و اگر نشده، موضوعاتی سبب شده و نمی‌توان گفت آن‌ها مقصر بودند و آنچه که وجود دارد این است که اگر شرایط جوّی اجازه دهد، محل جدید تا یک ماه آینده آماده می‌شود.

*‌ واحدهای تولیدی، کوتاهی خود را گردن دستگاه قضایی نیندازند

حجت‌الاسلام محسن کرمی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه مردم شریف استان زنجان، سالها این مشکل را هرچقدر مطرح می‌کردند به نتیجه نمی‌رسیدند، گفت: سال گذشته در سفر رئیس قوه قضائیه به استان، صدای این مشکل شنیده شد و ایشان تکالیفی الزام‌آور را برای استان تعریف کردند.

وی اظهار داشت: در راستای این تکالیف، مصوباتی انجام شد که منافع مردم، محیط زیست و تولید در این مصوبات، دیده شد و ما نیز به عنوان مرجع قضایی در استان در کنار سایر دست‌اندرکاران این حوزه هم از تولید هم از ضوابط زیست‌محیطی و هم از حقوق مردم حمایت می‌کنیم.

حجت‌الاسلام کرمی با بیان اینکه دستگاه قضایی، ممنوعیتی برای ایجاد مکان جدید، ایجاد نکرده است، خاطرنشان کرد: طبق مصوبات، مکان جدید با رعایت استانداردهای زیست‌محیطی در اختیارشان قرار داده شد و طی این مدت می‌توانستند محدوده محدودی را برای انتقال موقت در همان محل جدید، ایجاد کنند اما این کار را انجام ندادند.

*‌ دپو در محل فعلی را در راستای منافع مردم، ممنوع کردیم

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان زنجان گفت: دپوی پسماند در محل فعلی را در راستای منافع مردم، حمایت از حقوق شهروندان و محیط زیست، ممنوع کردیم اما ممنوعیتی برای ایجاد مکان جدید، ایجاد نکردیم و این نبود که یک قسمتی را محدود کرده و هیچ راه مشروع و معقولی برای این موضوع نگذاریم بلکه راه معقول هم به این‌ها داده شد که می‌توانستند مشکل را حل کنند اما نکردند.

وی با بیان اینکه اکنون نیز در یک زمان بسیار کوتاهی می‌توانند مشکل را حل کنند و نمی‌کنند، اظهار داشت: بیش از یک سال است که این موضوع تحت پیگیری ما قرار دارد اما به طور خاص، چندین ماه است که مکان جدید در اختیار متولیان برای دپوی پسماندقرار داده شده و با فراهم کردن مقدمات و شرایط زیست‌محیطی می‌توانستند مکان محدودی را برای انتقال به مکان جدید فراهم کرده و منتقل کنند تا سایر الزامات از قبیل سیل‌بند، کانال انحرافی و جاده اختصاصی نیز در ادامه تکمیل شود اما مشخص نیست که چه منفعتی را دنبال می‌کنند؟!

حجت‌الاسلام کرمی با تاکید بر اینکه مشکل اصلی در خود واحدهای تولیدی و شرکت بهین‌فرآور است، تصریح کرد: کوتاهی در عدم آماده‌سازی محل جدید دپو از طرف شرکت بهین‌فرآور و به تبع آن شرکت‌های سرب و روی است و وقتی دستگاه قضایی برای حل معضل 30 ساله مردم زنجان اقدام قاطع انجام داد، آن‌ها نخواستند منفعت‌طلبی‌هایشان را کنار بگذارند و کوتاهی خود را به گردن دستگاه قضایی می‌اندازند.

وی با بیان اینکه متولیان را برای ایجاد محل جدید دپو هم تشویق کرده و هم بستر را به صورت کامل فراهم کردیم، افزود: چه کار کنیم که خودشان نمی‌خواهند؟! و بعد هم تعطیلی کارخانه‌ها را به این موضوع، گره بزنند از اساس بر خلاف واقعیت است در حالی که چندین ماه است که با تمام ظرفیت‌ها، دستگ‌ها را به‌خط کردیم تا پسماندها سریع‌تر به محل جدید منتقل شود اما نشد و اکنون می‌گویند دپوها را کجا بریزیم و توقع دارند که هنوز هم اجازه دهیم که کیک‌ها و باطله‌های ماه‌هایی که به بطالت، تنبلی، کوتاهی و بی‌توجهی گذرانده‌اند را نیز باز هم در کنار شهر زنجان دپو کنند.

دستگاه قضا بزرگترین حامی تولید است

وی با بیان اینکه پس از این همه مهلت برای چه باید اجازه دپوی مجدد در محل فعلی را بدهیم؟ گفت: ما بزرگترین حامی تولید هستیم و اما باید حامی حقوق مردم و محیط زیست هم باشیم.

حجت‌الاسلام کرمی در پاسخ به اینکه چرا برخوردی با شرکت بهین‌فرآور انجام نمی‌شود، اظهار داشت: واحدهای موجود در شهرک روی، قراردادی با شرکت بهین‌فرآور داشتند و آن‌ها باید پیگیری کنند زیرا بهین‌فرآور، نماینده آن شرکت‌ها است که تعهدات را باید انجام دهد. تکلیف قانونی ما ممانعت از تخلیه پسماند در مکان قبلی و فراهم کردن انتقال به مکان جدید بود اما اگر خودشان نخواهند و کوتاهی کنند و میل لازم را نشان ندهند ما چه کار کنیم؟

دادستان زنجان در خصوص تعطیلی واحدها و تعدیل کارگران گفت: اگر کسی واقعا به فکر کارگر باشد باید به این مساعدت‌هایی که دستگاه قضایی استان برای آن فراهم کرده، توجه کنند که در این صورت هم منافع مردم شهر تامین می‌شود و هم کارگران، حق جاری خود را می‌برند و هم خود واحدها منفعت می‌کنند اما سود و بهره‌ای که واحدها می‌برند را نمی‌خواهند چشم‌پوشی کنند.

وی تصریح کرد: حداکثر مساعدت‌ها برای ایجاد محل جدید انجام شده، دستگاه‌های مرتبط نیز حداکثر همکاری را نشان داده، زمین در اختیار متولیان قرار گرفته، صحبت‌های لازم با دستگاه‌ها و مردم صورت گرفته و نمی‌توانیم اجازه دهیم که معضل 30 ساله، دوباره به شهر برگردد و به دلیل سودجویی برخی‌ها امید مردم را ناامید کنیم.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر