logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۴
[ شناسه خبر : ۱۸۱۲۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 14 دقیقه ]
در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب است؛

تلاش برای تربیت نیروی تراز انقلاب در موسسه رزمندگان اسلام

تلاش-برای-تربیت-نیروی-تراز-انقلاب-در-موسسه-رزمندگان-اسلام
مؤسسه خدمات علمی و آموزشی رزمندگان اسلام در تداوم و تکمیل فعالیت مجتمع‌های آموزشی رزمندگان در دوران دفاع مقدس شکل گرفته و پس از سه دهه فعالیت و خدمت در جغرافیای ایران اسلامی به عنوان طلایه‌دار فعالان بخش خصوصی در حوزه علمی و آموزشی کشور ضمن تمرکز بر تربیت و تعلیم، توانسته منشا آثار و خدمات زیادی باشد.

به گزارش موج رسا; موسسه علمی- آموزشی رزمندگان اسلام در استان زنجان نیز همراه با موسسه علمی راهیان کوثر و با حدود 1500 دانش‌آموز فعالیت داشته و با تلاش در جهت دغدغه‌ها و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی توانسته در کنار آموزش علمی، آموزش‌های فرهنگی و تربیتی را نیز برای ساختن فرزندان تراز انقلاب اسلامی به کار گیرد. برای اشنایی بیشتر با نحوه فعالیت، اهداف و برنامه‌های این موسسه در استان زنجان به سراغ متولیان رفتیم.

*‌ 5 مدرسه نمونه بسیج در سطح استان فعالیت می‌کنند

اکبر رجبی، مدیر موسسه علمی- آموزشی رزمندگان اسلام و راهیان کوثر استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ اظهار داشت: هم‌اکنون 5 مدرسه در سطح استان داریم که یک مجتمع کامل دخترانه از پیش‌دبستانی تا پیش‌دانشگاهی، یک مدرسه پسرانه از پیش‌دبستانی تا ششم ابتدایی، یک پیش‌دبستانی در داخل شهر زنجان و یک مدرسه دخترانه نیز در شهرستان ابهر از پیش‌دبستانی تا ششم ابتدایی در مجموع با جمعیتی در حدود 1400 دانش‌آموز فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به فعالیت 180 معلم و کادر اجرایی در سطح استان گفت: با شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های موسسه به سمت فضای مجازی، سوق داده شد و برای اینکه دانش‌آموزان ما از فضاهای مطمئن مجازی بهره‌مند شوند از سامانه‌های مختص موسسه، بهره‌مند شدیم.

رجبی خاطرنشان کرد: یکی از سامانه‌ها به نام «همکلاسی» است که دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها می‌توانند در این سامانه حضور پیدا کنند. سامانه دیگری به نام «بهاران» وجود دارد که فعالیت این سامانه با توجه به تلاش معلمان و مدیران مدارس در سال گذشته، مقام اول را در سطح کشور به دست آورد زیرا در بحران‌ها است که افراد و موسسات می‌توانند خود را نشان دهند.

وی با بیان اینکه فعالیت معلمان و کادر اجرایی این موسسه به‌واقع، دلسوزانه و مجاهدانه است، افزود: خدمات پرستاران در جلوی چشم است اما خدمات و زحمات کادر اجرایی موسسه رزمندگان و راهیان کوثر در شرایط کرونایی به چشم نمی‌آید اما باید گفت که آن‌ها به صورت شبانه‌روزی از جان خود مایه می‌گذارند چرا که اگر در مواقع عادی از ساعت 8 صبح تا 13 ظهر در مدرسه بودند امروز از صبح تا ساعت 11 شب فعالیت دارند.

رجبی ادامه داد: حدود 488 دانش‌اموز در مقطع ابتدایی دختران، حدود 500 نفر در مقطع ابتدایی پسران، 388 دانش‌آموز در مقطع راهنمایی دختران، 130 دانش‌آموز در مقطه متوسطه دوم و 100 دانش‌اموز نیز در شهرستان ابهر مشغول تحصیل هستند.

*‌ تلاش موسسه، تربیت انسان شایسته در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب است

مدیر موسسه علمی- آموزشی رزمندگان اسلام و راهیان کوثر استان زنجان گفت: تمام تلاش ما در رابطه با دغدغه‌های مقام معظم رهبری نسبت به تربیت انسان شایسته است تا کودکان، نوجوانان و جوانان را که آینده‌سازان کشور هستند را طوری تربیت کنیم که طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، انسان‌های مومن، خردمند، متفکر، اندیشمند و دانشمند به بار آیند.

وی اظهار داشت: یک موسسه آموزشگاه زبان و همچنین آموزش از راه دور برای افراد بازمانده از تحصیل داریم تا فرصتی برای تحصیل پیدا کرده و بتوانند مدرک دریافت کنند.

رجبی در خصوص نحوه فعالیت مدارس موسسه خاطرنشان کرد: مدارس ما جزء مدارس غیردولتی محسوب می‌شوند و از دانش‌آموزان شهریه دریافت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته 4 مدرسه حمایتی هم داشتیم، افزود: در مناطقی که امکان اعزام معلم توسط آموزش و پرورش وجود نداشت در آنجا به آموزش و پرورش کمک می‌کنیم و در واقع، هزینه‌ای که از دانش‌آموزان عادی دریافت می‌کنیم را در مدارسی که نیاز واقعی دارند هزینه می‌کنیم و هیچ شخصی از این شهریه‌ها منتفع نمی‌شود.

رجبی با بیان اینکه امسال طی بخشنامه‌ای، مدارس حمایتی از دست ما خارج شد، ادامه داد: با این حال، باز هم آمادگی کمک داریم و آن را یک وظیفه می‌دانیم و کتابچه‌ها و سی‌دی‌های آموزشی به دانش‌آموزانی که نیازمند واقعی هستند و شاید از کیفیت مطلوب اینترنت بهره‌مند نباشند، ارائه می‌دهیم و در بعضی مناطق نیز معلمان به صورت تک‌تک برای دانش‌اموزان تدریس می‌کردند.

*‌ تعامل تنگاتنگی با آموزش و پرورش داریم

مدیر موسسه علمی- آموزشی رزمندگان اسلام و راهیان کوثر استان زنجان با بیان اینکه تعامل تنگاتنگی با آموزش و پرورش داریم، گفت: هر 2 موسسه رزمندگان و کوثر، زیر نظر سپاه هستند اما با توجه به دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های آموزش و پرورش، ارتباط تنگاتنگی با این دستگاه داریم.

وی در خصوص نحوه به‌کارگیری کادر اجرایی در این موسسه، اظهار داشت: موسسه راهیان، یک دانشکده تربیت معلم دارد که افراد مومن، پای کار و دارای دغدغه تربیتی از این طریق، شناسایی و پس ار تایید جهت مصاحبه به تهران اعزام می‌شوند و سپس در یک دوره آموزشی 9 ماهه حضور پیدا می‌کنند تا اماده ورود به مدارس موسسه شوند.

رجبی خاطرنشان کرد: موسسه رزمندگان، یک تیم فکری و مشورتی متشکل از افراد باسابقه و دارای رتبه‌های بالای علمی دارد که مصاحبه‌های استانی را انجام می‌دهند و افرادی که از لحاظ علمی، آموزشی، تربیتی و تخصص با معیارهای موسسه، متناسب باشند را شناسایی می‌کنند.

وی با بیان اینکه مدارس نمونه بسیج، یکی از مراکز برند استان هستند، تصریح کرد: سالانه بیش از 700 نفر دانش‌آموز در این مدارس ثبت‌نام می‌کنند تا اینکه با گذر از فیلتر شناسایی و مصاحبه در نهایت 200 نفر جذب شوند و این کار با این هدف است که شناخت کافی از دانش‌آموزان داشته و بتوانیم بر روی ان‌ها کار کنیم.

رجبی گفت: دانش‌آموزان بسیاری از مدارس نمونه بسیج استان با رتبه‌های برتر در مقاطع بالاتر در مدارس تیزهوشان و همچنین دانشگاه‌های معتبر کشور پذیرفته می‌شوند که همین امسال بیش از 15 نفر از دانش‌آموزان ما با رتبه‌های برتر در رشته‌های خوب در دانشگاه‌های معتبر از جمله دانشگاه تهران، پذیرفته شده اند.

مدیر موسسه علمی- آموزشی رزمندگان اسلام و راهیان کوثر استان زنجان با اشاره به تاکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب به اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: رهبر انقلاب، آموزش و پرورش را یکی از دستگاه‌های فرهنگی و عناصر تعیین‌کننده دانسته و بر صیانت از ان تاکید می‌کنند و با توجه به اینکه معلمان را به عنوان افسران این سپاه می‌دانند باید از نقش آن‌ها نهایت استفاده را داشته باشیم.

وی در خصوص دروس آموزشی در مدارس نمونه بسیج در سطح استان اظهار داشت: علاوه بر تدریس دروس عمومی هر مقطع، کارگاه‌های آموزشی با بهره‌گیری از بهترین مشاوران در قالب کارگاه‌های آموزشی قرآن، مشاوره، مسائل دینی، فرهنگی و تربیتی داریم و این کارگاه‌ها هم برای دانش‌آموزان و هم معلمان است به‌طوری که برای مثال؛ معلم درس ریاضی علاوه بر دوره تخصصی خود، مباحث تربیتی را نیز فرا گرفته است.

رجبی با بیان اینکه معاون پرورشی یکی از مدارس پسرانه، معمم و روحانی است، خاطرنشان کرد: معاونی که با لباس روحانیت وارد مدرسه شود، تاثیر زیادی بر روی دانش‌آموزان دارد و فکر نمی‌کنم در کل استان، یک روحانی معاون مدرسه باشد.

وی افزود: امروز که کلاس‌ها به صورت آنلاین و در فضای مجازی برگزار می‌شود نیز معاونان پرورشی مدارس، دخیل بوده و 10 دقیه از ابتدا یا انتهای کلاس را به مسائل فرهنگی و تربیتی و مشکلات دانش‌آموزان اختصاص می‌دهند.

مدیر موسسه علمی- آموزشی رزمندگان اسلام و راهیان کوثر استان زنجان با اشاره به وضعیت مطلوب مدارس این موسسه گفت: خوشبختانه استان زنجان در وضعیت مدارس با استانی مانند یزد، رقابت می‌کند و با توجه به اینکه امسال بیش از 350 نفر در تعداد دانش‌آموزان افزایش داشتیم از این حیث، مقام اول را در سطح کشور به دست آوردیم زیرا تمام استان‌ها در این بخش، ریزش داشتند که البته این امر نشان می‌دهد که مردم استان زنجان نیز به دنبال اخلاقیات و محیط مناسب برای دانش‌آموزان هستند.

*‌ ایجاد مدارس الگو و تربیت دانش‌اموز تراز انقلاب از چشم‌اندازهای موسسه است

حسین محمدی، عضو شورای راهبردی و سیاستگذاری و مشاور موسسه رزمندگان استان زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ اظهار داشت: موسسه خدمات علمی- آموزشی رزمندگان اسلام با دارا بودن بیش از 25 سال سابقه در حوزه آموزش با توجه به رسالت ارزنده خود در راستای توسعه آموزش عدالت‌محور، سعی بر آن دارد در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور، نقش کلیدی ایفا کند.

وی با بیان اینکه توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های موسسه در ابعاد مختلف، قابل بررسی است، گفت: این موسسه با راه‌اندازی مدارس نمونه بسیج و راهیان کوثر، ارائه خدمات نوین آموزشی را توام با ارائه فعالیت‌های تربیتی و پرورشی دنبال می‌کند و ایجاد مدارس الگو و تربیت دانش‌آموزانی در تراز انقلاب اسلامی از اهداف و چشم‌اندازهای این موسسه است.

محمدی ابراز کرد: خوشبختانه در استان زنجان نیز مدیریت جدید موسسه این رویکرد را سرلوحه تمام برنامه‌های آموزشی و تربیتی خود قرار داده و با به‌کارگیری نیروهای جوان، آموزش‌دیده، انقلابی و علاقه‌مند به توسعه کیفی در ذیل منویات مقام معظم رهبری در حوزه آموزش چه در ستاد و چه در مدارس، سعی بر آن دارد در سال‌های نزدیک، محور حرکت آموزشی در استان قرار گرفته و با فاصله گرفتن از مدارسی که الگوی آموزشی غیرارزشی را در دستور کار دارند، محل جذب و پرورش دانش‌آموزان مستعد و خلاق شناخته و معرفی شود.

وی افزود: مدارس نمونه بسیج در شهر زنجان در تمام پایه‌های تحصیلی برای دختران و در مقاطع ابتدایی برای پسران با جذب بیش از 1300 دانش‌آموز، مشغول فعالیت در امر آموزش و پرورش نوجوانان و جوانان این استان بوده و امید دارد با پایان یافتن شرایط کرونایی به تعداد این مقاطع و دانش‌آموزان اضافه شود.

محمدی با اشاره به فعالیت موسسه در شهرستان ابهر ادامه داد: این موسسه در شهرستان ابهر نیز با راه‌اندازی مدارس الگو در قالب مدارس راهیان کوثر برای پایه‌های ابتدایی دختران، شروع بسیار عالی را داشته و از استقبال بی‌نظیر برخوردارشده است.

عضو شورای راهبردی و سیاستگذاری و مشاور موسسه رزمندگان استان زنجان گفت: مبنا در این مدارس، گزینش دانش‌آموزان در بدو ورود و تفکیک دانش‌آموز نوجوان به دانش‌آموز خوب و بد از نظر برنامه‌های تربیتی، انقلابی و دینی نبوده و نیست بلکه اعتقاد موسسه بر آن است که برنامه‌های هدفمند و خلاقانه مبتنی بر اهداف انقلاب اسلامی توسط مربیان کارآزموده و توانمند به‌گونه‌ای ارائه گردد که شاهد تربیت دانش‌آموزان متعهد، متخصص و علاقه‌مند به پیشرفت و آبادانی این کشور خواهد بود.

*‌ 5 دسته‌بندی را در فضای آموزش و پرورش می‌توان قائل شد

وی در خصوص نحوه فعالیت در دوران کرونا گفت: در این ایام ناظر به فضای تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش کشور، یک دسته‌بندی را خدمتتان ارائه و فکر می‌کنم در فضای آموزش و پرورش کشور این ۵ دسته‌بندی را می‌توان قائل شد.

محمدی اظهار داشت: دسته اول این است که خیلی از مدارس به سبک «مدرسه معلم» رفتند یعنی مدرسه را به صورت حضوری ادامه دادند البته برخی کشورهای دنیا این روش را انتخاب کردند یا در همین سبک به سمت کار تلفیقی رفتند که ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی بود.

وی با بیان اینکه دسته دوم به سمت «معلم رسانه» یا «مدرسه رسانه» رفتند، خاطرنشان کرد: این دسته از رسانه‌ها استفاده کردند تا فضای آموزشی را از طریق این بستر دنبال کنند و از بسترهای حاکمیتی و دولتی استفاده کردند مثل کشور خودمان که زحمت بسیار خوبی آموزش و پرورش کشید و اپلیکیشن «شاد» را ایجاد کرد و بعضی نظام‌های آموزشی، فضای تلویزیون را درگیر کردند تا مفهوم عدالت آموزشی توسعه پیدا کند.

محمدی، دسته سوم را «معلم محله» یا «مدرسه محله» بیان کرد و افزود: یعنی قطعا نتوانستند فضای آموزش را در 2 قسمت قبلی به صورت کامل ارائه کنند و برای برخی اولیا نگرانی ادامه داشت و هم اینکه خیلی‌ها به طور ملموس، لمس می‌کردند که وقتی دانش‌آموز پای فضای مجازی می‌نشیند 30 تا 40 درصد کمتر و بیشتر انتقال مفاهیم علمی و آموزشی از طریق فضای مجازی اتفاق نمی‌افتد پس از فضای محله، مسجد، بستگان و... استفاده می‌شد و یک نفر به دانش‌آموز در کنار فضای موجود، تدریس می‌کرد.

وی با بیان اینکه دسته چهارم، «والدین معلم» است، ادامه داد: والدین در بعضی خانه‌ها، وارد فضای آموزش شده و با استفاده از مکمل‌های آموزشی به آموزش فرزندانشان پرداختند و دسته آخر هم «پشتیبان معلم» است یعنی وقتی برخی از بسترهای آموزش مجازی توسعه پیدا کرد، ناخودآگاه، خیلی از دانش‌آموزان، معلمان خود را فارغ از خانه، مدرسه و محله انتخاب کردند و مدارس به عنوان پشتیبان در حوزه تسهیل‌گری به دانش‌آموز، نقش خود را تعریف کردند و معلم اصلی آن معلمی بود که دانش‌آموز انتخاب می‌کرد.

*‌ نقش پرورش در تمام دسته‌بندی‌ها کمرنگ است

عضو شورای راهبردی و سیاستگذاری و مشاور موسسه رزمندگان استان زنجان با بیان اینکه نقش تربیت و پرورش در تمام این دسته‌بندی‌ها بسیار کمرنگ است، گفت: ما در موسسه رزمندگان و در مدارس نمونه بسیج، قائل به نقش عوامل موثر بر تربیت بوده و هستیم اما اگر در همه این‌ها مبتنی بر آموزش‌ها و آموزه‌های عمیق تربیتی نباشد، نمی‌توانیم برای متربی و دانش آموز، فضای تربیتی و پرورشی آن هم در این فضای جدید که تبعات خاص خود را دارد، قائل باشیم.

وی اظهار داشت: ما سعی کردیم با کمک تمامی مربیان و مسئولان اجرایی در مدارس، امکان فاصله گرفتن دانش‌آموزان از فضای فرهنگی و پرورشی مدارس به حداقل برسد و در این زمینه با گزینش و انتخاب مربیان و معلمان علاقه‌مند به فعالیت‌های تربیتی و اختصاص زمان در فضای مجازی به مقوله‌های فرهنگی توام با امر آموزش خلاق، زمینه تحقق این مهم را فراهم کردیم.

محمدی خاطرنشان کرد: از طرفی، متناسب با شرایط کرونا محتوایی که دانش‌آموز را درگیر کند، تهیه کرده و در اختیار دانش‌آموزان قرار دادیم.

وی تصریح کرد: با تغییر رویکرد جدید موسسه رزمندگان اسلام استان زنجان در سال اخیر و تغییر مدیریتی دراین موسسه، شاهد افزایش 25 درصدی در جذب دانش‌آموز نسبت به سال گذشته شده است.

*‌ بخش عمده فعالیت‌ها در دوران کرونا مانند زمان حضوری است

عضو شورای راهبردی و سیاستگذاری و مشاور موسسه رزمندگان استان زنجان با بیان اینکه بخش عمده فعالیت‌های آموزشی مانند زمان حضوری است، گفت: دانش‌آموزان، مدت زمان کلاسی روزانه خود را به صورت آنلاین در سامانه همکلاسی و یا سایر فضاهای آنلاین با معلمان و مربیان خود دارند یعنی عمدتاً نحوه آموزش با استفاده از معلمان مدرسه بوده و بار کمی از این آموزش را برای اولیا و یا سایر برنامه‌های کمک‌آموزشی ایجاد کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: دانش‌آموز در این موسسه، همانطور که با معلمان دروس خود در ارتباط روزانه از طریق سامانه‌های ویژه مدرسه به صورت آنلاین و برخط می‌باشد با مربیان پرورشی، ورزشی، بهداشت و هنر نیز طبق برنامه، ارتباط آنلاین داشته و از برنامه‌های پرورشی و ورزشی خود نیز جدا نشده‌اند.

محمدی خاطرنشان کرد: برگزاری دوره‌های توانمندسازی دانش‌آموزان پایه‌های متوسطه در زمینه چالش‌های ذهنی آن‌ها در حوزه مباحث روز و برگزاری مناظرات دانش‌آموزی و حل مسائل آن‌ها، اهمیت دادن به مقوله نماز، قرآن و اهل بیت(ع) با تهیه محتواهای کاربردی، برگزاری جشنواره‌های برترین کلاس مجازی در سراسر کشور، ارائه مشاوره تحصیلی- تربیتی مجازی ارتباط‌گیری مستمر با اولیا از ویژگی‌های بارز این موسسه است.

وی گفت: بر این عقیده پایبندیم که باید فرزندان ایران‌زمین در مدرسه زندگی به سلاح «علم همراه با اخلاق و مهارت» مسلح شوند تا باور به توانایی‌ها و شکوفایی استعدادها حاصل آید و باور داریم تحقق این خواسته، جز در سایه توجه خاص به ارکان اصلی نظام تعلیم و تربیت به ویژه معلمان گرانقدر (که مقام معظم رهبری، ایشان را افسران سپاه پیشرفت کشور نامیدند) و دانش‌آموزان، میسر نخواهد بود.

محمدی تصریح کرد: مصمم هستیم مسیر این تحول را با تقویت نگرش سازمانی خود به مقوله استانداردسازی فعالیت مدارس تحت پوشش که مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور است، ادامه دهیم.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر