logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۰۴
[ شناسه خبر : ۱۸۱۲۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
یادداشت/

صیانت از افکار عمومی وظیفه رسانه‌ها در مقابله با عملیات روانی دشمن

صیانت-از-افکار-عمومی-وظیفه-رسانه‌ها-در-مقابله-با-عملیات-روانی-دشمن
دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان زنجان در یادداشتی در خصوص نقش و تاثیر رسانه ها، به عملیات روانی دشمن در فضای رسانه‌ای پرداخته و پیشنهاداتی نیز در این زمینه ارائه داده است.

به گزارش موج رسا; داود طاهری دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان زنجان در یادداشتی در خصوص نقش و تاثیر رسانه ها، به عملیات روانی دشمن در فضای رسانه‌ای پرداخته و پیشنهاداتی نیز در این زمینه ارائه داده است.

این یاداشت را در متن زیر می‌خوانید: 

نقش رسانه‌ها

یکی از وظایف اصلی رسانه ها بحث پایش و نظارت محیطی بوده و موضوع دیگر مدیریت و هدایت فرهنگ و افکار عمومی است. در بحث وظیفه هدایت افکار عمومی جامعه، رسانه ها سعی می کنند واقعیت‌های جامعه را به چند شکل منعکس کنند، آنان یا واقعیت‌ها را تحریف می کنند یا واقعیت‌ها را بزرگ نمایی می کنند و یا مغالطه انجام می دهند. به دلیل وجود مشکلات اساسی در ساختارهای اقتصادی و اداری خوراک فکری برای رسانه ها مخصوصاً رسانه‌های معاند به راحتی مهیا می‌شود.

در جریان اغتشاشات سال گذشته نیز رسانه‌های معاند با استفاده از روش های عملیات روانی برجسته سازی، تحریف، مغالطه و ایجاد یاس و ناامیدی، کوچه بن بست و سایر روش های عملیات روانی توانستند مطالبات اقتصادی و معیشتی را به اغتشاشات بزرگی تبدیل کنند این هشداری است به مسئولین نظام که در خصوص برطرف کردن مشکلات اساسی و واقعی مردم گام های اساسی و عملی بر دارند چرا که در غیر این صورت رسانه های معاند با بزرگنمایی مشکلات، مردم را به کف خیابان‌ها خواهند آورد و اغتشاشات بزرگ‌تری به وجود خواهند آورد.

ضعف رسانه ملی

متاسفانه رسانه ملی نتوانسته در قامت یک رسانه حرفه ای ظاهر شود، هر رسانه‌ای باید از جامعه خود چند گام جلوتر باشد و جامعه را هدایت کند مسیر حرکت جامعه را مشخص کند، در رسانه ملی به دلیل اینکه کار به دست کاردان ها و کارشناسان سپرده نشده رسانه و برنامه های رسانه ای دچار روزمرگی شده اند.

صدها مثال در این مورد وجود دارد که بهترین نمونه  را می‌شود در رابطه با نقش رسانه در بورس و به خاک سیاه نشاندن مردم مشاهده کرد، به طوری که رسانه‌ها به دلیل نداشتن آینده نگری اسیر دست سیاسیون شدند و مردم را به پرتگاه بورس کشانیدند، در حالی که اگر این رسانه توسط نیروهای متخصص هدایت می شد و روند اجتماعی و اقتصادی کشور به درستی تحلیل می شد هرگز مردم را به سمت پرتگاهی به نام بورس نمی کشانید و زمانی که مشاهده می کرد بورس دچار سفته بازی شده به مسئولین مربوطه هشدار می داد ولی متاسفانه رسانه ما چند گام از مخاطبان و جامعه عقب مانده است در حالی که در کشورهای دیگر رسانه ها چند گام جلوتر هستند. 

چند پیشنهاد:

پیشنهاد اول: رسانه ملی به وظیفه ذاتی خود یعنی نظارت محیطی بپردازد و از سیاسی کاری دست بردارد . رسانه ملی از سانسور واقعیت‌های اجتماعی دست بردارد و به جای آن به پاسخگو کردن مسئولین بپردازد. رسانه ملی به جای گرفتار شدن در مسائل روزمره آینده نگری کرده و چالش ها را پیش بینی کند و برای آن راه حل ارائه کند. 

در حوزه فضای مجازی مسئولین امر از انفعال دست بردارند و فعالانه در تکمیل شبکه های اجتماعی و اینترنت ملی اقدام بکنند. یکی دیگر از راه های جلوگیری از هدایت افکار عمومی توسط رسانه‌های معاند بحث افزایش سواد رسانه است ولی نه به صورت سخنرانی بلکه با استفاده از بهترین روش ها از جمله انیمیشن، گرافیک،  برنامه‌های نمایشی سواد رسانه ای مخاطبان را افزایش دهند تا با کم ترین روش عملیات روانی اسیر رسانه‌های معاند نشوند.

لازم است رسانه ملی مخصوصاً در شبکه های استانی مسائل و مشکلات را موشکافی کرده و به دور از نگاه های جناحی و حزبی از مسئولین بخواهند و پیگیری کنند تا مشکلات را برطرف کنند چون بسیاری از مشکلات ربطی به تحریم نداشته و به خاطر سوء استفاده و سوء مدیریت به وجود آمده اند. یکی دیگر از روش هایی که می‌شود جلوی سوء استفاده رسانه های دشمن را گرفت تبیین روش های عملیات روانی دشمن در عرصه های مختلف است که امید است مسئولین رسانه‌ای نظام با دست برداشتن از سانسور که چهل سال است جواب نمی‌دهد و همچنین دست برداشتن از انحصارگرایی و حزبی و جنایی نگاه کردن اجازه ندهند کشور بیش از این آسیب ببیند.   

داود طاهری دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان زنجان

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر