logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۲
[ شناسه خبر : ۱۸۱۱۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیرکل کمیته امداد استان زنجان:

22 میلیارد تومان زکات در استان زنجان جمع‌آوری شد

22-میلیارد-تومان-زکات-در-استان-زنجان-جمع‌آوری-شد
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان زنجان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان انواع زکات واجب، مستحب و فطره در سطح استان جمع‌آوری شده است.

هدایت صفری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: ۸۱ درصد زکات جمع‌آوری‌شده در امور محرومان و نیازمندان و ۱۹ درصد نیز در امور فی سبیل الله و عام‌المنفعه از جمله ساخت، تکمیل، مرمت و بازسازی ۳۲ پروژه شامل مسجد، حسینیه، غسالخانه، خانه عالم و پُل، هزینه شده است.

وی، مبنای هزینه‌کرد زکات را نیت و نظر پرداخت‌کنندگان بیان کرد و افزود: زکات جمع‌آوری‌شده در هر منطقه و محل با نظر مودیان و پرداخت‌کنندگان در همان منطقه، هزینه می‌شود و ریالی از این وجوهات در محل دیگر هزینه نمی‌شود.

صفری خاطرنشان کرد: کمیته امداد امام خمینی(ره) در خط مقدم مبارزه با فقر قرار داشته و اگر چالش اقتصادی اتفاق بیفتد سبب افزایش مراجعات مردم به این نهاد می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان زنجان گفت: راهبرد این نهاد، توانمندسازی و ایجاد درآمد باثبات برای خانواده‌های تحت پوشش بوده و تلاش می‌شود خروجِ توانمندشده خانواده‌های تحت حمایت را از چرخه حمایتی داشته باشیم.

دبیر شورای زکات استان زنجان اظهار داشت: جمع‌آوری و هزینه‌کرد زکات از شئونات جامعه و حاکمیت اسلامی بوده و این وظیفه طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و اذن مقام معظم رهبری به عنوان دبیر به کمیته امداد واگذار شده است.

صفری خاطرنشان کرد: بر این اساس، پیگیری، فرهنگسازی، گفتمان‌سازی، ترویج و جمع‌آوری زکات توسط کمیته امداد انجام می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان زنجان با بیان اینکه جریان‌سازی و گفتمان‌سازی در حوزه زکات، نیازمند عزم و همت همگانی است، گفت: هر کارگزاری در هر سطحی که مسئولیتی دارد در این بخش باید ایفای نقش کند تا نهادینه‌کردن فرهنگ پرداخت زکات و رسیدگی به نیازمندان به یک گفتمان غالب، تبدیل شود.

این مسئول اظهار داشت: آثار و فواید پایین‌دستی زکات، کمک به نیازمندان و اجرای پروژه‌های عام‌المنفعه و مهمترین آثار بالادستی این اقدام خیر، جاری شدن برکت در جامعه اسلامی است.

وی ابراز کرد: در صورتی که زکات به صورت صحیح، تبیین شود قطعاً فرهنگ پرداخت آن به عنوان فرهنگ غالب در جامعه جاری شده و از محل منابع آن زمینه رسیدگی به نیازمندان و رفع مشکلات آن‌ها نیز فراهم می‌شود.

به گزارش موج رسا؛ زکات از واجبات مالی در دین اسلام است که مسلمانان باید مقدار معینی (در فقه تعیین شده است) از ۹ قلم کالا شامل طلا، نقره، گاو، گوسفند، شتر، گندم، جو، کشمش و خرما را برای مصرف در زندگی فقرا و سایر امور عمومی و اجتماعی بپردازند همچنین زکات بر 2 نوع زکات بدن و اموال است که زکات بدن همان فطره و زکات اموال نیز برای موارد مذکور است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر