logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۸
[ شناسه خبر : ۱۸۱۱۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی ایران:

موسسات تحقیقات کشاورزی باید بذر متناسب با هر استان را به کشاورزان معرفی کنند

موسسات-تحقیقات-کشاورزی-باید-بذر-متناسب-با-هر-استان-را-به-کشاورزان-معرفی-کنند
مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی ایران گفت: هرچند انتخاب نوع بذر برای کشت بر عهده کشاورز است اما جهاد کشاورزی و موسسات تحقیقات کشاورزی باید به این موضوع ورود کرده و بذرهای متناسب با اقلیم و شرایط هر استان را به کشاورزان آن منطقه معرفی کنند.

علی خان‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: امسال مواردی در خصوص بی‌کیفیت بودن بذر گوجه‌فرنگی مطرح شد در حالی که نه فقط گوجه‌فرنگی بلکه بذر متناسب با هر محصول باید به کشاورزان منطقه و استان مورد نظر معرفی شود.

وی با بیان اینکه تمام کشاورزان، شناخت و سواد کافی در این زمینه ندارند، خاطرنشان کرد: از طریق معرفی و شناساندن بذرها می‌توان به یک الگویی در کشاورزی رسید.

خان‌محمدی افزود: اگر امروز بذری که در خوزستان، کشت می‌شود کشاورزان در زنجان نیز کشت کنند با مشکل مواجه می‌شوند زیرا وضعیت آب و هوای 2 استان با یکدیگر متفاوت بوده و بذری که در خوزستان کشت می‌شود، دیررس است و برای رسیدن آن باید میزان اشعه آفتاب، بالا باشد در حالی که در زنجان از نیمه شهریورماه، شب‌ها سرد می‌شود.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی ایران با اشاره به وضعیت آب و هوایی استان زنجان گفت: سازمان جهاد کشاورزی، موسسه تحقیقاتی و مهندسان باید بذری را به کشاورزان استان زنجان معرفی کنند که زودرس بوده و از مردادماه شروع به برداشت شود تا کشاورز بتواند 2 چین، برداشت کند که هزینه‌هایش را جبران کند و در غیر این صورت، جفا به کشاورز است.

وی اظهار داشت: چون کشاورزی ما صاحب ندارد، گلخانه‌ها نیز هر بذری را که می‌خرند در اختیار کشاورز قرار می‌دهند.

خان‌محمدی تصریح کرد: موسسات تحقیقات هر منطقه باید انواع و ارقام بذرها را در ان منطقه کاشته و نتایج آن از جمله زمان کشت، مقدار آبیاری، غذادهی و برداشت را به سازمان جهاد کشاورزی اعلام کند تا بذر مناسب با آن منطقه برای کشاورزان سفارش داده شود که متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: احتمال دارد این اتفاق به دلیل استراتژی بودن محصول در بذر گندم بیفتد اما در سبزی و صیفی‌جات اتفاق نمی افتد و متاسفانه دلال‌ها هم هرچه دلشان بخواهد می‌کنند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر