logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۵
[ شناسه خبر : ۱۸۰۰۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
با اذعان مسئولان به افزایش تعداد فوتی‌ها؛

قیدار-ابهر جاده‌ای به سوی مرگ/ بازی کمبود اعتبار با جان مردم استان زنجان

قیدار-ابهر-جاده‌ای-به-سوی-مرگ-بازی-کمبود-اعتبار-با-جان-مردم-استان-زنجان-
بر اساس آمارهای منتشر شده در 7 ماهه سال جاری، محور قیدار – ابهر مرگ بارترین جاده استان زنجان محسوب می‌شود.

به گزارش موج رسا; محور ارتباطی قیدار به ابهر به عنوان یکی از جاده‌های پر تردد استان زنجان محسوب می‌شود که روزانه حجم بالایی تردد خودرو در این محور انجام می‌شود.

این راه ارتباطی به دلیل وجود مشکلات و نقایص فنی همواره به عنوان مرگ بارترین جاده استان زنجان اعلام می‌شود که موجب داغدار شدن بسیاری از هموطنان می‌شود.

آمار تصادفات هفت ماه گذشته امسال نشان از کاهش تعداد تصادفات در زنجان دارد اما همچنان محور خدابنده به ابهر به عنوان مرگ بارترین جاده استان زنجان محسوب می‌شود که دلایل متعددی برای این موضوع مطرح می‌شود.

*افزایش آمار فوتی‌ها در جاده قیدار - ابهر

بر اساس آمار ارائه شده از سوی مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان در حالی در اکثر محورهای استان زنجان آمار تصادفات رو به کاهش بوده و آمار فوتی‌ها نیز کاهش یافته است اما این آمار در محورهای مواصلاتی خدابنده افزایش یافته است.

به گفته مهرداد ستاره در سال گذشته میزان فوتی‌های تصادفات در محورهای خدابنده 21 مورد بود که امسال این تعداد به 30 نفر افزایش یافته و افزایش 42.86 درصدی را نشان می‌دهد.

وی نقش موتور سیکلت را در تصادفات هفت ماهه امسال تاثیرگذار دانست و گفت: ضروری است از راهکارهای جدید برای کاهش تلفات در جاده‌های استان و توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی استفاده شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان ادامه داد: ترددهای بی‌مورد و خواب‌آلودگی از دیگر دلایل تصادفات در استان زنجان محسوب می‌شود که شهرستان خدابنده در این زمینه سهم بیشتری دارد.

فرماندار شهرستان خدابنده نیز در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های استان زنجان، اظهار داشت: علت عمده تصادفات در جاده‌های خدابنده خطای انسانی و غیراستاندارد بودن راه‌های مواصلاتی است.

ایوب بیگدلی با بیان اینکه شهرستان خدابنده دارای یک هزار و286 کیلومتر راه است که از این میزان یک هزار کیلومتر راه روستایی است، ادامه داد: نبود پلیس راه در محورهای قیدار به همدان، قیدار به کردستان و قیدار به بیجار از مهمترین دلایل افزایش تصادفات در محورهای این شهرستان است.

وی با اشاره به پایین بودن ضریب امنیتی محور قیدار به بیجار و نبود پایگاه هلال احمر در این محور، خاطرنشان کرد: یکی از نقاط حادثه خیز این شهرستان در محور قیدار به حصار به طول 5 کیلومتر با تاکید استاندار در حال دوبانده شدن است.

*ضرورت تسریع ارتقای راه قیدار - کبودرآهنگ

این مسئول برضرورت اتمام شانه سازی محور قیدار به بیجار تاکید کرد و گفت: تسریع ارتقای راه قیدار - کبودرآهنگ از خواسته‌های مردم قیدار است که هنوز این امر محقق نشده است.

فرماندار خدابنده با بیان اینکه محور قیدار به کردستان نیز مسیر قاچاق کالا بوده و سرعت بالای خودروها موجب افزایش تصادفات این محور شده است، گفت: ضروری است ایست دائمی بازرسی در این محور مستقر شود.

وی با اشاره به آماده بهره‌برداری بودن کمربندی شهر قیدار، گفت: کاهش تردد خودروهای سنگین در شهر قیدار با بهره‌برداری این کمربندی منجر به کاهش تصادفات درون شهری می‌شود.

این مسئول بیان داشت: 65 درصد جمعیت شهرستان خدابنده در روستاها زندگی می‌کنند که ضروری است فرهنگ و قوانین راهنمایی و رانندگی به این افراد آموزش داده شود و به همین دلیل دوره‌های آموزشی در این زمینه برگزار می‌شود.

معاون عمرانی استاندار زنجان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت: قرار است کمیته‌ای برای حل مشکلات محورهای مواصلاتی خدابنده برگزار و جلسه مشترکی نیز در شهرستان خدابنده برای بررسی موضوع و رفع مشکلات برگزار شود.

مهرداد سلطانی بیان داشت: با بهره‌برداری از کمربندی قیدار بخشی از مشکلات حل شده و تدابیر لازم برای محورهای قیدار به ابهر و قیدار به کردستان انجام می‌شود.

نماینده مردم خدابنده نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت: ارتقای محور قیدار – ابهر به طول 60 کیلومتر به راه اصلی مطالعه شده است و واریانتی در اطراف سد کینه ورس که شامل فاز صفر و یک این پروژه می‌شود به اتمام رسیده است.

*کمبود اعتبارات مانع بزرگی برای اجرای پروژه قیدار - ابهر

وی با بیان اینکه نقشه و مشخصات فاز دوم این پروژه آماده‌سازی شده است، افزود: این پروژه از دو سال گذشته دارای پیوست قانون شده و اعتباری بالغ بر 2 تا 3 میلیارد تومان در سال در نظر گرفته شده بود که برای پیمان سپاری آن مبلغ بسیار اندکی محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به دلیل کافی نبودن اعتبارات اختصاص یافته دستگاه متولی ترمیم روکش آسفالت این محور را انجام داد.

حسینی با بیان اینکه پیشنهاد راه و شهرسازی برای بودجه سال 1400 اختصاص 5 میلیارد تومان بود، افزود: هفته گذشته با پیگیری‌های انجام شده این رقم به 20 میلیارد تومان رسید.

وی خاطرنشان کرد: شرایط پروژه طوری است که ارتقا به راه اصلی ضروری است که امیدواریم در سال مالی 1400 رقم خوبی برای دستگاه متولی اختصاص یابد تا ترغیب شود قطعه‌ای از آن را به پیمان برده و پروژه آغاز شود.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی محور قیدار به ابهر را برای توسعه شهرستان خدابنده ضروری دانست و گفت: با رقم‌های اختصاص یافته نمی‌توان این پروژه را به سرانجام رساند و ضروری است مبالغ بیشتری به این پروژه اختصاص یابد.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت: پروژه اداره کل راه و شهرسازی استان ارتقای محورهای استان زنجان است که محور سلطانیه تا حوزه استحفاظی شهرستان خدابنده یکی از این پروژه‌ها محسوب می‌شود.

اصغر اسماعیلی با بیان اینکه اولویت اول این اداره کل احداث کمربندی بود که این پروژه به اتمام رسیده و به صورت غیر رسمی بهره‌برداری شده است، افزود: قطعات بعدی پروژه قیدار- ابهر از سمت سلطانیه به سمت قیدار و از قیدار به سمت سلطانیه از هر طرف به طول 3 کیلومتر انجام شده و در صورت تامین قیر یارانه‌ای آسفالت‌ریزی انجام می‌شود.

وی گفت: از قطعه بعد از قیدار نیز قطعه 4 فعال است و 3 کیلومتر آماده آسفالت بوده و از هفته بعد این آسفالت‌ریزی انجام می‌شود که با آسفالت‌ریزی 10 کیلومتر سال گذشته به 13 کیلومتر می‌رسد.

این مسئول خاطرنشان کرد: اسناد قطعه 5 این محور برای مناقصه آماده شده است و به پیمان خواهد رفت تا کل محور زیر پیمان قرار گیرد.

*اختصاص 20 میلیارد تومان برای پروژه قیدار- ابهر

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان از اختصاص 20 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی برای این پروژه خبرداد و گفت: کل تا کنون 3.5 میلیارد تومان تخصیص یافته است اما فعالیت‌های پروژه‌ها به دلیل محدودیت فصل کاری انجام شده و مطالبات پیمانکاری باقی مانده است.

 خدابنده به عنوان پهناورترین شهرستان شمالغرب کشور به عنوان کریدور ارتباطی محسوب می‌شود که ایمن سازی راه‌های مواصلاتی آن می‌تواند در کاهش آمار تصادفات استان نقش بسزایی داشته باشد.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر