logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۶
[ شناسه خبر : ۱۷۹۶۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
گزارش موج رسا از فعالیت پنهانی باشگاه‌های ورزشی؛

تخلف برخی از باشگاه‌های ورزشی در زنجان/ متولی نظارت بر باشگاه‌های ورزشی کیست؟

تخلف-برخی-از-باشگاه‌های-ورزشی-در-زنجان-متولی-نظارت-بر-باشگاه‌های-ورزشی-کیست؟
فعالیت باشگاه‌های ورزسی در منطق قرمز کرونایی ممنوع بوده و باید تعطیل باشند اما برخی از آن‌ها از دستورالعمل‌های صادره، تخلف کرده و به صورت پنهانی فعالیت می‌کنند و سلامتی جامعه را به خطر می‌اندازند.

به گزارش موج رسا; افزایش مبتلایان سرپایی و بستری کرونا در استان سبب شد تا مسئولان اقدام به اِعمال محدودیت‌های جدیدی کنند که یکی از آن‌ها تعطیلی فعالیت باشگاه‌های ورزشی است. باشگاه‌های ورزشی از ابتدای شیوع بیماری کووید 19 از اسفندماه سال گذشته تعطیل بوده و مقطع کوتاهی در خردادماه امسال فعالیت کردند اما افزایش مجدد کرونا سبب تعطیلی آن‌ها شد.

اخیراً مجوزی برای فعالیت برخی رشته‌های ورزشی کم‌خطر در مناطق زرد استان صادر شده بود اما قرمز شدن شرایط استان به‌ویژه در شهرستان‌های زنجان، ابهر و خرمدره، محدودیت در فعالیت مشاغل گروه 3 و 4 مجدداً اعلام شد که باشگاه‌های ورزشی نیز سامل آن هستند.

در حالی که به گفته مسئولان ملی و استانی، همراهی مردم در رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی تاثیر بسیار زیادی در کاهش ابتلا و مرگ و میر بیماران کرونایی دارد اما برخی افراد، توجهی به این مسائل نداشته و متاسفانه با عدم رعایت مسائل بهداشتی و دستورالعمل‌های صادره، جان خود و دیگران را در شرایط سخت کنونی به خطر انداخته و کادر بهداشت و درمان را بیش از پیش به زحمت می‌اندازند ضمن اینکه امکانات و تجهیزات درمانی نیز محدود بوده و هر ان ممکن است جامعه را با مشکلات عدیده‌ای همراه کند.

متاسفانه برخی از باشگاه‌های ورزشی با عدم توجه به مصوبات ستادهای ملی و استانی کرونا و دستورالعمل‌های صادره از سوی مسئولان، اقدام به فعالیت پنهانی و غیرقانونی کرده و به مسیر خود ادامه می‌دهند هرچند متولیان حوزه ورزشی استان با نظارت‌های مستمر خود فعالیت باشگاه‌های ورزشی را رصد می‌کنند و در صورت مشاهده تخلف، باشگاه مربوطه را جهت پلمب به دستگاه‌های مربوطه معرفی می‌کنند اما این یک واقعیت است که پلمب، اقدام بازدارنده نبوده و نیاز به تشدید برخوردها است تا این عده از افرد با سهل‌انگاری‌های خود، سلامتی جامعه را مورد تهدید قرار ندهند.

 

*‌ 361 باشگاه ورزشی توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند

361 باشگاه ورزشی در استان زنجان توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند که تنها منبع اِمرار معاش و ارتزاق خانواده آن‌ها از محل باشگاهداری بود که محدودیت‌های کرونایی و تعطیلات طولانی سبب شد 21 باشگاه ورزشی نیز به علت عدم توانایی در اداره امور باشگاه، جمع‌آوری کردند و نتوانستند ادامه دهند.

اینکه باشگاه‌های ورزشی در اثر تعطیلات، دچار خسارت و زیان مادی و حتی غیرمادی از قبیل اضافه وزن و بیماری‌های مختلف می‌شوند، صحیح است و مسئولان باید تدبیر و اندیشه‌ای برای تامین معیشت این افراد داشته باشند اما از سوی دیگر، سلامتی جامعه نیز در اولویت برنامه‌ها قرار داشته و آن را هم باید در نظر گرفت.

 

*‌ آرایشگاه‌های زنانه و باشگاه‌های ورزشی، محدودیت‌ها را رعایت نمی‌کنند

محمدرضا صائینی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان 2 هفته قبل در جلسه ستاد کرونا استان زنجان با اشاره به محدودیت‌های اِعمال شده، گفت: متاسفانه 2 محل علی‌رغم اِعمال محدودیت‌ها تقریبا روی تعطیلی را به خود ندیدند که آرایشگاه‌های زنانه و باشگاه‌های ورزشی بودند.

وی اظهار داشت: در خصوص آرایشگاه‌های زنانه با توجه به اینکه در محل‌های درب بسته و با تعیین وقت قبلی، خدمات ارائه می‌دهند، کار به جایی رسید که گفتیم درب منزل مربوطه را پلمب کنید.

صائینی خاطرنشان کرد: در خصوص باشگاه‌های ورزشی نیز باید توجه داشت که شرایط، بحرانی است و توجه ویژه‌ای صورت پذیرد تا سلامتی مردم در این رابطه حفظ شود.

 

*‌ دستگاه‌های متولی باید در نظارت بر زیرمجموعه خود، شبکه بهداشت را یاری کنند

جلیل نصیری، مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه طی هفته‌های اخیر، مواردی از آرایشگاه‌های زنانه و باشگاه‌های ورزشی، بازدید و پلمب شده‌اند، گفت: متاسفانه گاهی نیز برخی باشگاه‌های متخلف به اصطلاح از قلم افتاده و از دیدمان فراموش می‌شوند.

وی با اشاره به کمبود نیرو در گروه بهداشت محیط استان اظهار داشت: اداره کل ورزش و جوانان و تمام دستگاه‌ها خودشان باید به واحدهای زیرمجموعه خود نظارت و بازرسی داشته و با متخلفان این حوزه، برخرود کرده و در صورت نیاز از کارشناسان بهداشت محیط نیز کمک بخواهند.

نصیری با اشاره به وجود تنها 100 کارشناس بهداشت محیط در سطح استان خاطرنشان کرد: اماکن تحت پوشش بهداشت محیط قبل از شیوع ویروس کرونا 21 هزار مورد بود که پس از بیماری کرونا حدود یک هزار مورد نیز به این لیست، اضافه شد زیرا قبل از کرونا از اماکنی مانند بانک‌ها بازدید نمی‌کردیم اما با شیوع کرونا به لیست واحدهای تحت پوشش، اضافه شده و همکاران مجبور به نظارت و بازرسی هستند.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان افزود: در کنار افزایش تعداد اماکن، نه تنها نیرویی اضافه نشده بلکه تعداد بازرسی‌ها نیز افزایش یافته است. برای مثال؛ قبلا همکاران مناطق، وضعیت بهداشتی نانوایی‌ها را از هر 3 ماه یکبار گزارش می‌دادند اما الان روزانه باید بازدید داشته باشند.

وی با بیان اینکه هر کدام از دستگاه‌ها مشخصات کامل واحدهای زیرمجحموعه خود را دارند، تاکید کرد: انتظار ما این است که تمام دستگاه‌ها نظارت لازم نسبت به اماکن و واحدهای زیرمجموعه خودشان را داشته و در صورت لزوم از همکاران ما نیز کمک بخواهند نه اینکه ما از آن‌ها کمک بخواهیم.

نصیری گفت: این روند، کار ما را نیز واقعاً سخت کرده و همکاران نمی‌رسانند که به تمام اماکن سر بزنند.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه گزارش‌های مردمی نیز در این رابطه بسیار مهم است، اظهار داشت: برخی اماکن از جمله باشگاه‌ها درب واحد خود را به روی همکاران ما باز نمی‌کنند و همکارمان نیز به دلیل نداشتن حکم قاضی، نمی‌تواند وارد شود اما در صورت وجود گزارش‌های مردمی، حکم ورود به محل از دادگستری دریافت شده و نسبت به بستن واحد متخلف، اقدام می‌کنیم.

 

*‌ تیم‌های مشترک بازرسی به دلیل اختلاف سلیقه، نظارت را با مشکل مواجه می‌کند

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در خصوص تشکیل تیم‌های مشترک بازرسی ورزش و جوانان با بهداشت، گفت: اختلاف سلیقه در اعضای تیم‌های مشترک سبب می‌شود نظارت و بازرسی‌ها با مشکل مواجه شوند.

وی اظهار داشت: برای مثال؛ همکاران ما با نمایندگان یکی از دستگاه‌ها به طور مشترک برای بازرسی رفته بودند که همکار ما وضعیت بهداشت آن محیط را متوسط ارزیابی کرده بود اما نماینده دستگاه مربوطه گفته بود عالی است! و سبب اختلاف نظر شده بود.

نصیری خاطرنشان کرد: نظر نماینده دستگاه مربوطه نیز محترم است اما سبب اختلاف نظر می‌شود و دستگاه‌ها خودشان باید واحدهای زیرمجموعه خود را نظارت کنند.

 

*‌ باشگاه‌ها در صورت تخلف، پلمب می‌شوند

محمدعلی حمزه‌پور، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه محدودیت‌ها طبق نامه استانداری فقط برای تعطیلی باشگاه‌های ورزشی در سه شهرستان زنجان، ابهر و خرمدره است اما فعالیت باشگاه‌ها در سایر شهرستان‌ها نیز جهت جلوگیری از تسری ویروس، محدود کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: با توجه به وضعیت قرمز شهرستان‌های زنجان، ابهر و خرمدره، هیچکدام از باشگاه‌های ورزشی در این 3 شهرستان، اجازه فعالیت ندارند.

حمزه‌پور در خصوص نظارت و بازرسی بر تعطیلی باشگاه‌های ورزشی اظهار داشت: هر کدام از باشگاه‌های ورزشی که از دستورالعمل‌ها تبعیت نکرده باشند را برای پلمب، معرفی کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان نیز در صورت مشاهده فعالیت باشگاه‌های ورزشی می‌توانند موارد را به ادارات ورزش و جوانان شهرستان‌ها، هیات پزشکی- ورزشی و اداره کل ورزش و جوانان استان اطلاع دهند تا پیگیری شود.

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان با بیان اینکه همکاران ورزش و جوانان استان نسبت به فعالیت باشگاه‌های ورزشی بازرسی دارند، گفت: طی مذاکرات صورت‌گرفته، مقرر شد تیم‌های مشترک با شبکه بهداشت نیز داشته باشیم.

وی در پاسخ به اینکه تنها پلمب، بازدارنده نبوده و باید برخوردهای شدیدتری صورت پذیرد، ابراز کرد: وقتی یک واحدی، پلمب شده دیگر نباید فک کنند و اجازه فعالیت ندارند و باز کردن پلمب، تخلف بوده و باید به دادگاه معرفی شوند.

حمزه‌پور با بیان اینکه طی یک ماه اخیر در مجموع بیش از 400 مورد بازرسی از باشگاه‌های ورزشی در سطح استان انجام شده است، افزود: 22 باشگاه طی این مدت به دلیل تخلف از دستورالعمل‌های صادره جهت پلمب، معرفی شده‌اند.

بهنام آقاجانلو

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر